Lapsiasiavaltuutetun tiedotteet 2010

null Lapsiasiavaltuutetun lausunto oikeusministeriölle työryhmän mietinnöstä ”Tehtävien jako hallintotuomioistuinten kesken. Hallintolainkäytön tasotyöryhmän mietintö”. Oikeusministeriö, Mietintöjä ja lausuntoja 78/2010

OIKEUSMINISTERIÖLLE 7.2.2011 VIITE Lausuntopyyntö, OM 12/41/2007, OM004:00/2008 ASIA Lapsiasiavaltuutetun lausunto työryhmän mietinnöstä "Tehtävien jako hallintotuomioistuinten kesken. Hallintolainkäytön tasotyöryhmän mietintö". Oikeusministeriö, Mietintöjä ja              lausuntoja 78/2010. KESKEISET EHDOTUKSET Oikeusministeriön asettama työryhmä esittää mietinnössään mm. oikaisuvaatimusjärjestelmän käyttöalan laajentamista, asioiden hajauttamista kaikkiin hallinto-oikeuksiin, valituslupajärjestelmän ja valituskieltosääntelyn yhdenmukaistamista sekä lastensuojelulain tarkistamista lapsen huostaanottoa ja sijaishuoltoon sijoittamista koskevan päätöksenteon osalta. LAUSUNTO Yleistä Lapsiasiavaltuutettu arvioi lausunnossaan ehdotuksia lapsen oikeuksien näkökulmasta.. Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on mm. vaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseksi lainsäädännössä ja välittää lasten ja nuorten mielipiteitä päättäjille. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksia koskeva yleissopimus (SopS 59-60/1991). Sen mukaan lapsen etu tulee asettaa etusijalle kaikkia lapsia koskevissa lainsäädäntöelinten ja tuomioistuinten toimissa (artikla 3). Artiklan 9 mukaan lasta ei saa erottaa vanhemmistaan vastoin tahtoaan,   paitsi kun toimivaltaiset viranomaiset, joiden päätökset voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittaviksi, toteavat soveltuvien lakine ja menettelytapojen mukaisesti sen olevan lapsen edun mukaista. Tehtäessä päätöstä lapsen erottamisesta vanhemmistaan on kaikille asianosaisille annettava mahdollisuus osallistua asian käsittelyyn ja tuoda siinä julki näkökantansa. Lapsella on oikeus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa toimissa (artikla 12). Lapsen oikeuksien soveltamisoppaassa (  Implementation Handbook on the Rights of the Child, UNICEF 2002) todetaan, että toimivalta tekemään päätöstä lapsen erottamisesta vanhemmistaan liittyy lapsen kehityksen ja kasvun asiantuntemukseen. On kuitenkin taattava, että ratkaisu on mahdollista saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi ja että oikeudenkäynti on oikeudenmukainen.  Tahdonvastaisista huostaanotoista päättäminen  Lapsiasiavaltuutettu suhtautuu varovaisen myönteisesti ehdotukseen, että lapsen tahdonvastaisesta huostaanotosta päättäisi moniammatillinen asiantuntijaryhmä hallinto-oikeuden sijaan. Asiantuntijaelinten tulee kuitenkin kattaa alueellisesti riittävän suuri väestöpohja, jotta ei synny jääviysongelmia. Etenkin harvaan asutuilla seuduilla voi olla vaikeaa saada elimeen erityisasiantuntijoita (esim. lastenpsykiatrit ja psykologit), joilla ei ole ollut hoitosuhdetta lapseen tai vanhempiin. Huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskevien hakemusten käsittely hallinto-oikeuksissa on osoittautunut monin paikoin kestoltaan aivan liian pitkäksi, mikä puoltaa vastentahtoisten huostaanottojen käsittelyn siirtoa asiantuntijaryhmälle. Asia edellyttäisi kuitenkin laajempaa selvitystä, sillä muutokseen liittyy tarve tarkastella myös esim. kiireellistä sijoitusta ja tuomioistuimen antamaa väliaikaismääräystä koskevat säännöksiä. Kuten mietinnössäkin on tuotu esille, tulee myös selvittää vastuut asianosaisten oikeudenkäyntikuluista ja oikeusavusta. Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on tekemässä selvitystä nykyjärjestelmän toimivuudesta. Lapsiasiavaltuutettu suosittaa, että lainsäädännöllisiin muutoksiin ei ryhdytä ennen selvityksen valmistumista. Sijaishuollosta päättäminen Lapsiasiavaltuutetun näkemys lapsen sijaishuollosta päättämisen suhteen vastaa työryhmän näkemystä, jonka mukaan sijaishuollon sisältö on luonteeltaan hallinnollista harkintaa. Hallinto-oikeus ei ole luonteva paikka määrittelemään, mikä sijaishuollon muoto tai sijaishuoltopaikka on lapsen edun mukaista. Myös sosiaalitoimen osalta tarvitaan erityistä perehtyneisyyttä sijaishuollon kysymyksiin ja lapsiasiavaltuutettu onkin kiinnittänyt huomiota tarpeeseen vahvistaa kuntien käytettävissä olevaa asiantuntemusta sijaishuollon osalta. Lapsiasiavaltuutettu kannattaakin työryhmän ehdotusta, että sijaishuoltoa koskevan päätöksen tekisi hallinto-oikeuden asemesta lastensuojeluviranomainen.  Muita huomioita mietinnöstä  Lapsiasiavaltuutettu kiinnittää vielä huomiota oikeusturvan toteutumisen takeisiin alaikäisten osalta. Työryhmän ehdotukset järjestelmän selkiyttämiseksi ovat tarpeen, sillä alaikäisten kannalta on tärkeää, että järjestelmä on mahdollisimman selkeä ja johdonmukainen. Lapsiystävällisen oikeuden kriteerit on määritelty Euroopan Neuvostossa vastikään valmistellussa asiakirjassa  Lapsiystävällisen oikeuden suuntaviivat (www.coe.int/t/dghl/standardsetting/childjustice/default_en.asp). Valmistelussa kuultiin myös suomalaisia lapsia ja nuoria verkkokyselyn avulla. Lapsiasiavaltuutettu ehdottaa, että hallintolainkäyttöä arvioitaisiin Euroopan neuvoston standardien valossa, jotta voidaan kartoittaa mahdolliset kehittämistarpeet lapsiystävällisen oikeuden osalta myös hallintotuomioistuimissa. Lastensuojelun lisäksi hallinto-oikeuksissa käsitellään muitakin lapsiin liittyvä asioita, kuten vammaishuoltoa ja koulukuljetuksia koskevia asioita. Voimassa olevan lastensuojelulain myötä  lastensuojeluprosesseissa on aikaisempaa vahvemmin varmistettu lapsen  osallisuus oman asiansa käsittelyssä myös tuomioistuimessa. Hallintolainkäytön kehittämisen tavoitteena yleisesti tulee kuitenkin olla lapsen oikeusturvan toteutuminen myös varmistamalla, että tuomioistuinten käytännöt ovat riittävän lapsiystävällisiä ja että lapsilla on tietoa käytettävissään olevista oikeusturvakeinoista. Lapsiasiavaltuutettu on käynyt keskusteluja laillisuusvalvontaviranomaisten kanssa siitä, miten parannettaisiin alaikäisten  mahdollisuutta saada tietoa siitä, mihin heidän on mahdollista tehdä valituksia ja kanteluita. Alaikäisten on aikuisia vaikeampaa tehdä kanteluita ja valituksia tai saada apua ja tukea niiden tekemiseen. Erityisesti tämä korostuu lastensuojelun asiakkaana olevien lasten kohdalla; yleensä odotetaan lapsen huoltajan tekevän kanteluita ja valituksia lapsen puolesta. Erityisen haavoittuva ryhmä ovat myös alaikäiset turvapaikanhakijat. Hallintotuomioistuinten tulisi varmistaa, että lapsille on tarjolla tietoa ja neuvontaa ymmärrettävällä tavalla. Lasten edunvalvonta tilanteissa, joissa lapsella ja hänen lakisääteisen edustajallansa välillä vallitsee intressiristiriita, ei vielä kaikkialla toimi riittävästi. Monissa tilanteissa lapsen osallisuutta asiansa käsittelyyn vahvistaisi, että puolueeton edunvalvoja toisi esille lapsen ääntä tuomioistuinkäsittelyssä. Lastensuojelulain mukaan määrättävän edunvalvojan hakemisessa ja käytössä on alueellisia eroja. Ongelmana on myös, ettei mikään viranomaistaho tällä hetkellä vastaa edunvalvojien kouluttamisesta, toiminnan koordinoinnista ja edunvalvojien valvonnasta. Jyväskylässä 7.2.2011 Maria Kaisa Aula Lapsiasiavaltuutettu Jaana Tervo Lakimies

Tiedotteet vuonna 2011

 

 

  • 20.12.2011 Lapsiasianeuvottelukunta: Kuntauudistuksessa ennakoitava lapsivaikutuksia
     
  • 9.12.2011 Netistä tunnetukea yläkouluikäisille – viranomaistietoko vain aikuisille?
     
  • 8.12.2011 Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
     
  • 29.11.2011 Lapsiasiavaltuutettu toivoo lisää voimavaroja kansalaisyhteydenottojen käsittelyyn
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 25.11.2011 Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 17.11.2011 Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
     
  • 17.11.2011 Lapset ja nuoret eivät aina tule kuulluksi ammattiauttajan vastaanotolla
     
  • 11.11.2011 Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
     
  • 9.11.2011 Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
     
  • 9.11.2011 Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
     
  • 27.10.2011 Lapset ja nuoret ovat mukana lastensuojelun kehittämisessä Porin seudulla
     
  • 25.10.2011 Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
     
  • 13.10.2011 Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
     
  • 5.10.2011 Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
     
  • 29.9.2011 Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
     
  • 28.9.2011 Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
     
  • 26.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen lapsinäkökulman vahvistumiseen vankeinhoidossa
     
  • 20.9.2011 Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
     
  • 19.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
     
  • 13.9.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 13.9.2011 Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
     
  • 12.9.2011 Monikielisyydessä on voimaa
     
  • 1.9.2011 Kuulovammainen lapsi haluaa saada tietoa ja tulla ymmärretyksi
     
  • 19.8.2011 Huomio kuulovammaisten ja viittomakielisten lasten oikeuksiin
     
  • 17.8.2011 "Ei tarvii esittää" - Koululaiset arvostavat oikeutta olla oma itsensä
     
  • 30.6.2011 Vapaudenriiston kohteeksi joutuneiden lasten oikeuksista on huolehdittava
     
  • 23.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu ja järjestöt tyytyväisiä YK:n suosituksiin Suomelle
     
  • 21.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
     
  • 16.6.2011 Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
     
  • 16.6.2011 Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
     
  • 16.6.2011 Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
     
  • 10.6.2011 Kouluhyvinvointi ja lastensuojelun laatu YK-komitean huolena Genevessä
     
  • 10.6.2011 Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
     
  • 7.6.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 26.5.2011 Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
     
  • 16.5.2011 Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
     
  • 11.5.2011 Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
     
  • 10.5.2011 YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
     
  • 6.5.2011 Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
     
  • 7.4.2011 Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
     
  • 5.4.2011 Lapsen ihmissuhteille parempi tuki erotilanteissa ja lastensuojelussa
     
  • 4.4.2011 Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
     
  • 23.3.2011 Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
     
  • 15.3.2011 Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
     
  • 28.2.2011 Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kyselystä Suomen Lasten Parlamentille
     
  • 11.2.2011 11.02.2011Lapsiasiavaltuutettu kieltäisi alkoholijuomien mielikuvamainonnan
     
  • 9.2.2011 YK-komitea kyseli oppilaiden hyvinvoinnista ja päihdeperheiden tuesta
     
  • 9.2.2011 Nuorten neuvonantajaryhmä suosittelee puolueille Lasten ja nuorten hallitusohjelmaa
     
  • 4.2.2011 Suorituspaineet ja yksinäisyys varjostavat lapsuutta ja nuoruutta
     
  • 2.2.2011 Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
     
  • 24.1.2011 Kirsi Pollari aloitti Anne Hujalan sijaisena lapsiasiavaltuutetun toimistossa