Harrastamisen Suomen mallin yhdenvertaisuuden parantaminen
Lapsiasiavaltuutetun kirjelmä opetus- ja kulttuuriministeriölle 21.4.2023
Viite: LAPS/21/2023
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen (SopS 59-60/1991) mukaan lapsella on oikeus leikkiä ja viettää vapaa-aikaa. Lapsella on oikeus tutustua taiteeseen ja kulttuuriin. Lisäksi vammaista lasta pitää tukea niin, että hän voi käydä harrastuksissa. Harrastukset ovat monille lapsille mieluinen tapa viettää vapaa-aikaa. Harrastamisen Suomen malli toteuttaa lapsen oikeutta osallistua vapaa-ajan toimintaan ohjatun harrastamisen kautta.
Harrastamisen Suomen mallin on edennyt pilottitoiminnasta kansalliseksi toimintamalliksi ja sitä koskevat nuorisolain (1285/2016) säännökset ovat tulleet voimaan 1.1.2023 alkaen. Lapsiasiavaltuutetun tietoon on tullut seuraavanlaisia kehittämistarpeita mallia koskien.
Harrastamisen Suomen malliin liittyviä ongelmia
Mallin tavoitteena on tukea lasten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle lapselle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Yhdenvertaisuuden näkökulmasta mallissa on jo mallin pilotoinnin aikana tunnistettu kehittämistarpeita niin alueellisuuden kuin haavoittuvassa asemassa olevien lapsiryhmien näkökulmasta. Esimerkiksi koulukyytien piirissä olevien lapsilla ja erityisen tuen tarpeessa olevilla sekä vammaisilla lapsilla ei ole ollut yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua mallin mukaiseen toimintaan. Malli ei ole myöskään onnistunut tavoittamaan kaikkia lapsia, jotka malliin sisältyvissä kyselyissä kuitenkin toivoisivat itselleen harrastuksen. Nämä ongelmat voivat liittyä toisiinsa. Vammaiset lapset ovat useimmiten koulukyytien piirissä. Harvaan asutuilla seuduilla voi valtaosa perusopetuksessa olevista lapsista olla koulukyytien piirissä.
Osa mallia toteuttavista kunnista on pyrkinyt vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin toteuttamalla mallia koulupäivän aikana. Se on mahdollistanut koulukyytien piirissä olevien oppilaiden osallistumisen mallin mukaiseen toimintaan. Lisäksi koulupäivän aikana toteutuva luokkarajat ylittävä harrastustoiminta on vahvistanut koulun yhteisöllisyyttä, sosiaalista inkluusiota sekä lasten ystävyyssuhteiden muodostumista.
Nuorisolain 12 a § 1 momentin mukaan mallin mukaista toimintaa tulee järjestää joko ennen tai jälkeen koulupäivän. Näin ollen mallin mukaisen toiminnan järjestäminen koulupäivän aikana ei ole enää ollut mahdollista. Lapsiasiavaltuutettu on saanut aiheeseen liittyen huolestuneita yhteydenottoja toimintaa koulupäivän aikana järjestäneiltä kunnilta, kouluilta ja toimintaa toteuttaneilta palveluntuottajilta. Yhteydenotoissa kerrotaan Suomen mallin mukaisen toiminnan jatkamisen olevan käytännössä mahdotonta esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa suurin osa koulun oppilaista on koulukyytien piirissä. Tällaisia kouluja on Suomessa useita.
Lapsiasiavaltuutetun ehdotukset
Lapsiasiavaltuutettu pyytää opetus- ja kulttuuriministeriötä tarkastelemaan mallia koskevan nuorisolain 12 a § 1 momentin vaikutuksia lapsiin ja heidän yhdenvertaiseen oikeuteensa osallistua harrastustoimintaan. Valtuutettu pyytää ministeriötä arvioimaan, tulisiko kyseinen lainkohta muuttaa niin, että Suomen mallin mukaisen toiminnan järjestäminen olisi mahdollista myös koulupäivän aikana.
Lisäksi tulisi pohtia, tulisiko nuorisolakiin lisätä säännös, jonka mukaan ”harrastamisen Suomen mallin mukaista nuorten harrastustoimintaa järjestettäessä tulee ottaa huomioon, että niillä toimintaan osallistuvilla lapsilla, joilla on perusopetuslain 32 §:n mukainen oikeus koulumatkaetuun, on mahdollisuus osallistua harrastustoimintaan”, vastaavasti kuin perusopetuslain (628/1998) 48 b §:ssä on säädetty aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta.
Mainitut muutokset vahvistaisivat entisestään harrastamisen Suomen mallin keskeistä tavoitetta eli lasten hyvinvoinnin tukemista mahdollistamalla jokaiselle lapselle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Lisäksi muutokset vahvistaisivat koulukyytien piirissä olevien lasten yhdenvertaisuutta.
Pyydämme vastausta kirjeeseemme 31.8.2023 mennessä.
Jyväskylässä 21.4.2023
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Katja Mettinen, ylitarkastaja
Opetus- ja kulttuuriministeriön vastaus
Opetus- ja kulttuuriministeriön vastaus lapsiasiavaltuutetun kirjeeseen 28.8.2023
Opetus- ja kulttuuriministeriön vastaus (pdf)