Ohjeita tilanteisiin, joissa et ole tyytyväinen saamaasi päätökseen tai kohteluun
Mihin voi ottaa yhteyttä, kun on tyytymätön saamaansa viranomaisen päätökseen tai kohteluun? Mitä tehdä, jos havaitsee epäkohdan viranomaisen toiminnassa? Käytössäsi on erilaisia oikeusturvakeinoja.
Lapsiasiavaltuutetun toimisto on koonnut tälle sivulle tahoja, joihin voit olla yhteydessä.
Apua ja neuvoja oikeusturvan hakemiseen
- Sosiaaliasiamies tai potilasasiamies avustavat tarvittaessa muistutuksen tai kantelun tekemisessä tai ohjaavat asiakasta tai potilasta tämän asemaa ja oikeuksia koskevissa kysymyksissä.
- Oikeudellisten asioiden hoitoa varten apua voi saada oikeusavustajalta.
Lisätietoja saat klikkaamalla alla olevia otsikoita.
Jokaisella julkisella ja yksityisellä terveydenhuollon toimintayksiköllä on nimetty potilasasiamies, jonka yhteystiedot löytyvät terveydenhuollon toimintayksikön verkkosivuilta, kysymällä suoraan toimintayksiköstä tai kirjoittamalla hakukoneeseen ”potilasasiamies” ja terveydenhuollon toimintayksikön nimi (esimerkiksi sairaalan tai terveysaseman nimi).
Potilasasiamiehen tehtävä on neuvoa potilaita ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Ensisijaisesti potilasasiamies auttaa potilasta selvittämään ongelmaansa hoitopaikassa. Hän myös auttaa muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä.
Jokaisessa kunnassa on nimetty sosiaaliasiamies, jonka yhteystiedot saat oman kotikuntasi puhelinkeskuksesta, neuvonnasta, sosiaalitoimistosta, kunnan verkkosivuilta tai kirjoittamalla hakukoneeseen ”sosiaaliasiamies” ja kuntasi nimi.
Sosiaaliasiamies auttaa sosiaalihuoltoa (mm. lastensuojelua) koskevissa ongelmatilanteissa. Sosiaaliasiamies neuvoo asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä. Hänen kanssaan voi selvitellä tilannettaan, jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi sosiaalihuollon palveluissa. Sosiaaliasiamies myös neuvoo ja avustaa muistutuksen tai kantelun tekemisessä.
Oikeudenkäyntiasioissa ja muiden oikeudellisten asioiden hoitamista varten apua saa oikeusavustajalta. Oikeusavustajaa voi tarvita esimerkiksi lapsen huostaanottoon, sijaishuoltoon liittyvässä asiassa tai käsiteltäessä lasten huoltoa, asumista, tapaamisoikeutta tai elatusta tuomioistuimessa.
Julkiset oikeusavustajat työskentelevät valtion oikeusaputoimistoissa. Toimistot sijaitsevat yleensä samoilla paikkakunnilla kuin käräjäoikeudet.
Kansalainen voi saada itselleen oikeudellisen asian hoitamista varten avustajan kokonaan tai osittain valtion varoilla. Oikeusapu kattaa kaikki oikeudelliset asiat. Oikeusavustajaa voi tarvita esimerkiksi lapsen huostaanottoon ja sijaishuoltoon liittyvissä asioissa tai jos lapsen huollosta, asumisesta, tapaamisoikeudesta ja elatuksesta koskeva asia pitää laittaa vireille tuomioistuimessa tai on siinä asianosaisena.
Oikeusturvakeinot
Käytössäsi on seuraavia oikeusturvakeinoja:
-
Pyri ensisijaisesti selvittämään asia kyseisen tahon kanssa. Voit olla yhteydessä työntekijään tai johtajaan.
-
Voit tehdä muistutuksen toimintayksikköön omasta puolestasi tai toisen henkilön puolesta.
-
Voit hakea muutosta saamaasi päätökseen eli tehdä valituksen tai oikaisuvaatimuksen.
-
Voit tehdä kantelun viranomaisen toiminnasta aluehallintovirastoon, eduskunnan oikeusasiamiehelle ja oikeuskanslerille.
-
Jos epäilet syrjintää, voit ottaa yhteyttä yhdenvertaisuusvaltuutettuun tai tasa-arvovaltuutettuun, joilla on toimivaltaa käsitellä syrjintätapauksia.
Alta löydät tarkempia tietoja eri keinoista saada asiaasi eteenpäin.
Lapsiasiavaltuutetulla ei ole toimivaltaa ratkaista yksittäisen lasten tai perheiden asioita, eikä lapsiasiavaltuutettu voi ottaa niihin kantaa.
Jos saatuun palveluun, päätökseen tai viranomaisen kohteluun liittyviä erimielisyyksiä ilmenee tai ylipäänsä niistä tulee kysyttävää, kannattaa ensin keskustella asiaa hoitavan työntekijän kanssa. Joskus kyse voi olla väärinkäsityksestä, mikä voi selvitä nopeimmin keskustelemalla. Yhteyttä voi ottaa tarvittaessa myös toimintayksikköön tai kyseisen yksikön johtajaan.
Muistutuksen voi tehdä itseään koskevasta asiasta tai toisen henkilön puolesta. Myös lapsi tai nuori voi tehdä muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä esimerkiksi sosiaalitoimistoon, kouluun, päiväkotiin, lastensuojeluyksikköön tai terveyskeskukseen.
Muistutus on hyvä tehdä kirjallisena ja toimittaa kyseisen yksikön johtajalle. Muistutukseen kirjataan asiat, joihin on kyseisen yksikön toiminnassa tyytymätön.
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla on tarkempia ohjeita muistutuksen tekemiseen
Mikäli et ole tyytyväinen saamaasi viranomaisen päätökseen, voit hakea siihen oikaisua tai valittaa päätöksestä. Tätä kutsutaan muutoksenhauksi.
Ohjeet muutoksenhakuun eli päätöksestä valittamiseen tai sen oikaisuun löytyvät saamastasi päätöksestä. Muutoksenhausta viranomaisen päätökseen löytyy tietoa tarkemmin viranomaisten verkkosivuilta.
-
Aluehallintovirasto on muutoksenhakuviranomainen laissa erikseen säädetyissä asioissa: Aluehallintovirastolle voi tehdä oikaisuvaatimuksen eräistä oppilasta ja opiskelijaa koskevista opetuksen järjestäjän päätöksistä. Lisäksi aluehallintovirasto käsittelee oikaisuvaatimukset erityishuolto-ohjelmaa ja erityishuollon palveluja koskevista päätöksistä.
-
Oman kunnan sivuilta voi löytyä ohjeita muutoksenhakuun toimielinten päätöksissä. Katso esimerkiksi Helsingin kaupungin ohjeet.
Kantelu tehdään valvontaviranomaisille aluehallintovirastoon, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta tai toisen henkilön puolesta. Myös lapsi tai nuori voi tehdä kantelun.
Kantelu on valvontaviranomaiselle tehty ilmoitus epäillystä virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Valvontaviranomainen selvittää, onko asiassa tai tapahtumassa toimittu lainvastaisesti tai muuten moitittavalla tavalla.
Yhtä asiaa tai asiakokonaisuutta koskeva kantelu osoitetaan jollekin mainituista viranomaisista, koska eri valvontaviranomaiset eivät käsittele yhtä aikaa samaa asiaa koskevaa kantelua.
Aluehallintovirasto on valtion viranomainen, jolle kuuluu erilaisia oikeusturvaan, perusoikeuksiin ja turvalliseen ympäristöön liittyviä valvontatehtäviä. Aluehallintovirasto valvoo sosiaali- ja terveydenhuoltoa, varhaiskasvatusta ja opetustoimea, pelastustoimea, alkoholin myyntiä ja anniskelua, työelämän turvallisuutta, viranomaisten digipalveluiden saavutettavuutta, ympäristöterveydenhuoltoa ja useiden elinkeinonharjoittajien toimintaa. Kantelun tekeminen aluehallintovirastoon
Eduskunnan oikeusasiamieheen voi olla yhteydessä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti. Kantelun tekemisestä voi keskustella etukäteen oikeusasiamiehen kanslian virkamiesten kanssa. Heidät tavoittaa eduskunnan vaihteen kautta, p. 09 4321. Ohjeet kantelun tekemiseen eduskunnan oikeusasiamiehelle
Eduskunnan oikeusasiamiehen lapsille ja nuorille suunnattu sivusto löytyy täältä: www.oikeusasiamies.fi/lapset. Sivustolla on tietoa kantelun tekemisestä sekä lomake, jolla kantelun voi lähettää oikeusasiamiehen kansliaan.
Oikeuskansleri valvoo hallituksen ja ministeriöiden sekä tasavallan presidentin virkatoimien lainmukaisuutta. Hän valvoo myös, että tuomioistuimet, viranomaiset ja virkamiehet sekä muut julkista tehtävää hoitavat noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Oikeuskanslerilla on myös asianajajien valvontaan liittyviä tehtäviä. Oikeuskanslerille voi kannella, jos katsoo viranomaisen, virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan menetelleen virheellisesti tai jättäneen velvollisuutensa täyttämättä. Ohjeet kantelun tekemiseen oikeuskanslerin verkkosivustolla
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto tarjoaa neuvontaa ja avustaa tapauksissa, joissa henkilö on kokenut syrjintää. Yhdenvertaisuusvaltuutettuun voi ottaa yhteyttä myös toisen henkilön puolesta.
Tasa-arvovaltuutetun toimistolta saat ohjeita ja neuvoja, jos epäilet tulleesi syrjityksi sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella.