Anvisningar för situationer där du inte är nöjd med ett beslut eller bemötande
Vem ska man kontakta om man är missnöjd med ett beslut eller bemötande? Vad ska man göra om man observerar ett missförhållande i en myndighets verksamhet? Du har flera olika rättsskyddsmedel till ditt förfogande.
På denna sida har barnombudsmannens byrå samlat aktörer som man kan kontakta.
Hjälp och råd för ansökan om rättsskydd
- Socialombudsmannen och patientombudsmannen kan vid behov hjälpa till med att göra upp en anmärkning eller ett klagomål eller ge råd i frågor som gäller klientens eller patientens ställning och rättigheter.
- I rättsliga ärenden kan man få hjälp av ett rättsbiträde.
Nedan hittar du närmare information.
Varje offentlig och privat verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården har en utsedd patientombudsman kontaktuppgifter finns på webbplatsen för verksamhetsenheten inom hälso- och sjukvården eller fås genom att fråga verksamhetsenheten direkt eller genom att skriva ”patientombudsman” och namnet på verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården (till exempel sjukhusets eller hälsostationens namn) i en sökmotor.
Patientombudsmannens uppgift är att ge råd till patienter och information om patientens ställning och rättigheter. I första hand hjälper patientombudsmannen patienten att reda ut sina problem på vårdstället. Patientombudsmannen hjälper också till med att göra upp en anmärkning, ett klagomål eller en anmälan om patientskada.
Mer information finns på social- och hälsovårdsministeriets webbplats
I varje välfärdsområde finns en socialombudsman vars kontaktuppgifter du får via din hemkommuns eller välfärdsområdes telefonväxel, rådgivning, socialverk, kommunens webbplats eller genom att skriva ”socialombudsman” och namnet på din hemkommun eller välfärdsområde i en sökmotor.
Socialombudsmannen hjälper med problem som gäller socialvården, till exempel barnskyddet. Socialombudsmannen ger råd i frågor som gäller klientens ställning och rättigheter. Med socialombudsmannen kan du reda ut din situation, om du upplever att du blivit behandlad fel i socialvårdstjänsterna. Socialombudsmannen ger också råd och hjälper till med att göra upp en anmärkning eller ett klagomål.
Mer information finns på social- och hälsovårdsministeriets webbplats
I rättegångsfrågor och övriga juridiska ärenden kan man få hjälp av ett rättsbiträde. Ett rättsbiträde kan behövas till exempel i ärenden som gäller omhändertagande av barn och vård utom hemmet eller när ett ärende som gäller vårdnad, boende, umgängesrätt och underhåll av barn behandlas vid en domstol.
Offentliga rättsbiträden arbetar på statens rättshjälpsbyråer. Byråerna finns i allmänhet på samma orter som tingsrätterna.
En medborgare kan, helt eller delvis med statens medel, få ett biträde för att sköta ett juridiskt ärende. Rättshjälpen täcker alla juridiska ärenden. Ett rättsbiträde kan behövas till exempel i ärenden som gäller omhändertagande av barn och vård utom hemmet eller när ett ärende som gäller barnets vårdnad, boende, umgängesrätt och underhåll måste inledas vid en domstol eller om man är part i ärendet.
Rättsskyddsmedel
Du har följande rättsskyddsmedel till ditt förfogande:
- Försök i första hand utreda saken med aktören i fråga. Du kan kontakta en anställd eller en direktör eller lämna in en anmärkning till verksamhetsenheten.
- Du kan lämna in en anmärkning om ett ärende som gäller dig själv eller en annan person.
- Du kan ansöka om ändring till ditt beslut, alltså lämna in en överklagan eller en rättelsebegäran.
- Du kan lämna in ett klagomål om en myndighets agerande till regionförvaltningsverket, riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern.
- Om du misstänker diskriminering kan du kontakta diskrimineringsombudsmannen eller jämställdhetsombudsmannen. Dessa ombudsmän har behörighet att behandla diskrimineringsärenden.
Nedan hittar du närmare information om de olika sätten att föra ditt ärende vidare.
Barnombudsmannen har inte behörighet att avgöra ärenden som gäller ett enskilt barn eller en enskild familj och därför kan barnombudsmannen inte ta ställning i dem.
Om det förekommer meningsskiljaktigheter var gäller en tjänst, ett beslut eller en myndighets agerande eller man har frågor om dem, bör man först diskutera saken med den person som sköter ärendet. Ibland kan det vara fråga om ett missförstånd och diskussion kan vara snabbaste sättet att lösa frågan. Vid behov kan man också kontakta verksamhetsenhetens direktör.
Man kan lämna in en anmärkning om ett ärende som gäller en själv eller en annan person. Även barn och unga kan lämna in anmärkningar.
En anmärkning kan lämnas in till exempel till socialbyrån, skolan, daghemmet, barnskyddsenheten eller hälsocentralen. En anmärkning bör lämnas in skriftligen till verksamhetsenhetens chef. I anmärkningen tar man upp det som man är missnöjd med i enhetens verksamhet.
Närmare anvisningar om att lämna in en anmärkning finns på social- och hälsovårdsministeriets webbplats.
Om du inte är nöjd med ett myndighetsbeslut kan du söka ändring i den eller överklaga beslutet. Detta kallas för ändringssökande.
Anvisningar för ändringssökande, alltså för överklagan eller rättelsebegäran, hittar du i det beslut som du har fått. Närmare information om ändringssökande i ett myndighetsbeslut finns på myndigheternas webbplatser.
- Allmänna anvisningar för ändringssökande
- Hur man överklagar FPA:s beslut
- Information om ändringssökande i barnskyddets beslut
- Regionförvaltningsverket är den myndighet hos vilken man söker ändring i vissa ärenden som är särskilt fastställda i lag: Man kan begära att regionförvaltningsverket omprövar vissa beslut som rör elever och studerande och som fattats av en utbildningsanordnare. Regionförvaltningsverket behandlar också begäran om omprövningar av beslut som gäller specialomsorg och specialomsorgsprogram.
- Begäran om omprövning av ett beslut som fattats av kommunen eller ett kommunalt organ
- Det kan finnas anvisningar för ändringssökande i beslut av kommunala organ på den egna kommunens webbplats. Se till exempel Helsingfors stads anvisningar.
Klagomål lämnas in till tillsynsmyndigheterna till regionförvaltningsverket eller riksdagens justitieombudsman. Man kan lämna in ett klagomål om ett ärende som gäller en själv eller en annan person. Även barn och unga kan lämna in klagomål.
Ett klagomål är en anmälan till en tillsynsmyndighet om ett misstänkt felaktigt förfarande eller en misstänkt försummelse. Tillsynsmyndigheten prövar ett ärende eller en händelse för att se om någon har agerat i strid med lagen eller på något annat klandervärt sätt i frågan.
Ett klagomål om ett ärende eller en ärendehelhet riktas till någon av de ovannämnda myndigheterna, eftersom de olika tillsynsmyndigheterna inte behandlar klagomål som gäller ett och samma ärende.
Regionförvaltningsverket är en statlig myndighet som har hand om olika tillsynsuppgifter som rör rättsskydd, grundläggande fri- och rättigheter och miljön. Regionförvaltningsverket övervakar social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och undervisningsväsendet, räddningsväsendet, alkoholförsäljning och alkoholservering, säkerheten i arbetslivet, tillgången till myndigheternas digitala tjänster, miljö- och hälsoskydd och verksamheten av olika näringsidkare. Så här lämnar du ett klagomål till regionförvaltningsverket
Man kan kontakta riksdagens justitieombudsman om man misstänker att en myndighet eller en tjänsteman har brutit mot lagen eller försummat sina skyldigheter eller om man misstänker att de grundläggande och mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts adekvat. Klagomålet kan på förhand diskuteras med någon av tjänstemännen vid justitieombudsmannens kansli. De kan kontaktas via riksdagens växel, tfn 09 4321. Anvisningar för att anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman
Riksdagens justitieombudsmans webbplats för barn och unga finns på adressen https://www.oikeusasiamies.fi/sv/web/lasten-ja-nuorten-sivut/home. På sidan finns information om att lämna in klagomål samt en blankett för att lämna in ett klagomål till justitieombudsmannens kansli.
Diskrimineringsombudsmannens byrå erbjuder rådgivning och hjälper till i fall där en person upplevt diskriminering. Man kan kontakta diskrimineringsombudsmannen även i en annan persons ärende.
Av jämställdhetsombudsmannens byrå får du instruktioner och råd om du misstänker att du blivit diskriminerad på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck.
Barn har rätt att anföra klagomål hos FN:s kommitté för barnets rättigheter, om barn anser att Finland har kränkt barnets rättigheter. Ett barn eller en barngrupp kan anföra klagomål. En annan person kan anföra klagomål på barnets eller barngruppens vägnar, om denna person har fått samtycke av barnet/barngruppen.
Innan klagomål kan anföras hos FN:s kommitté måste alla tillgängliga nationella rättsmedel ha anlitats. Det innebär till exempel att ett ärende har överklagats så långt som möjligt enligt finsk lagstiftning.