En andra konsultationsrunda om barn och ungas synpunkter på miljön och klimatförändringen
FN:s kommitté för barnets rättigheter genomförde i juni 2022 en enkät till barn och unga i olika länder. Med enkäten ville man utreda barn och ungas synpunkter på miljön och särskilt på klimatförändringen. Temat på följande allmänna kommentar av barnrättskommittén är just klimatförändring. Enkäten besvarades av 7 416 barn och unga i 103 länder.
Under den pågående andra konsultationsrundan ber kommittén dig ge dina synpunkter på det första utkastet till den allmänna kommentaren nr 26 samt andra funderingar på barnens miljörättigheter så att den allmänna kommentaren kan färdigställas.
Barnombudsmannens byrå har översatt frågorna till svenska. Du hittar frågorna på svenska nedan. Vänligen observera att du ska besvara det engelskspråkiga enkätformuläret även om du besvarar frågorna till exempel på svenska! Frågorna finns på både engelska och svenska nedan så att du hittar det rätta stället för dina svar i enkäten.
Om du vill se enkätformuläret på något annat språk, vänligen besök följande sida för mer information: Children and Young People’s Consultation page.
Enkätformuläret kan inte sparas, så vi rekommenderar att du tittar igenom frågorna innan du börjar besvara dem.
Varför anordnas en andra konsultationsrunda?
FN:s kommitté för barnets rättigheter är ett sakkunnigorgan som består av 18 ledamöter. Kommittén stödjer stater och organisationer för att skydda barnets rättigheter i hela världen.
Som bäst bereder kommittén anvisningar om barnets rättigheter och miljön, i synnerhet om klimatförändringen. Anvisningen kallas för den allmänna kommentaren nr 26 (General Comment 26). I den allmänna kommentaren förklaras var staterna bör göra för att säkerställa att barn och unga kan leva i en ren, grön, hälsosam och miljömässigt hållbar värld.
Barn och unga har rätt att bli hörda i alla ärenden som berör dem, och kommittén vill försäkra sig om att barn och ungas synpunkter kan påverka den allmänna kommentaren nr 26.
Mer information om den allmänna kommentaren nr 26 på ett barnvänligt serieformat (på engelska): child-friendly comic.
Kommittén har berett ett första utkast till den allmänna kommentaren nr 26 (på engelska): first draft of the General Comment. I utkastets beredning använde man sig av information som erhållits från globala konsultationer, till exempel resultaten av den första konsultationsrundan med barn och unga (engelska): the findings of the first online questionnaire. Under den första rundan besvarades enkäten av 7 416 barn och unga i 103 länder!
What is the second consultation for?
The United Nations Committee on the Rights of the Child is a group of 18 experts who support governments and organizations to protect the rights of children and young people all over the world.
The Committee is preparing advice on Children’s Rights and the Environment, with a special focus on Climate Change. This is called General Comment 26. It will explain what governments around the world must do to make sure that children and young people live in a clean, green, healthy and sustainable world.
Children and young people have a right to be heard in all matters affecting them and the Committee wants to make sure children’s views can inform the creation of General Comment 26.
Learn more about General Comment No.26 in our child-friendly comic.
The Committee has now prepared the first draft of the General Comment. This was informed by global consultations, including the findings of the first online questionnaire that was completed by 7,416 children and young people from 103 countries! In this second phase of consultation, the Committee wants to hear your views on the first draft of General Comment No. 26, and invite you to share more solutions on children’s environmental rights that will help inform the final version.
Vad innebär den andra konsultationsrundan?
Enkätformulär
Ett globalt enkätformulär online upprättades för barn och unga så att de kan ge sina synpunkter om det första utkastet av den allmänna kommentaren nr 26 samt sina andra funderingar innan den allmänna kommentarens slutliga version färdigställs.
Öppen fråga i slutet av enkätformuläret
I slutet av formuläret har du om du vill en möjlighet att dela vilka synpunkter och idéer som helst med kommittén för att utveckla den allmänna kommentaren nr 26. De öppna svaren bör dock inte överskrida 1 000 ord.
Enkäten besvaras anonymt, vilket innebär att ditt namn eller dina andra personuppgifter inte samlas in. Det är frivilligt att besvara enkätformuläret. Du kan alltså bestämma själv om du vill besvara frågorna eller inte. Du kan välja själv de frågor om du vill svara på.
Om du behöver hjälp med att fylla i enkätformuläret, kontakta sådana aktörer eller personer som kan hjälpa dig med det.
What does the second consultation involve?
Questionnaire
A global online questionnaire has been created for children and young people so you can have your say on the first draft of the General Comment No. 26, and share more ideas that will help inform the final version.
Open Submission
If you would like to share any further views, comments or ideas with the Committee for the development of General Comment No.26, you are welcome to do so in the final part of the questionnaire. We ask that responses are no longer than 1000 words.
Your answers will be anonymous which means your name or other personal details about you are not included. This questionnaire and open submission is optional which means you can decide if you want to take part or not. You can answer as many questions as you like. You do not have to answer all the questions if you do not want to.
If you need any support to complete the online consultation, we encourage you to reach out to individuals or organizations who can help you.
If you have any questions, please contact us.
Tidsfristen för besvarandet och vad händer näst?
Enkätformuläret kan besvaras fram till 15.2.2023 kl. 6:59 (finsk tid). Svar som lämnats in senare tas inte längre emot.
Svaren analyseras och används i beredningen av den allmänna kommentaren nr 26. När den slutliga versionen av den allmänna kommentaren har färdigställts kommer den också att publiceras i en barnvänlig version.
Enkätsvaren utnyttjas också för upprättandet av barnens globala deklaration (eng. Children’s Global Charter). Deklarationens syfte är att fungera som inspiration och att berätta barn och ungas synpunkter från olika håll i världen om en värld som är trygg, hälsosam och hållbar och respekterar deras rättigheter. Deklarationen kommer att bestå av barn och ungas egna meddelanden och illustreringar, och den kommer att publiceras tillsammans med den allmänna kommentaren nr 26 för att öka medvetenheten om den allmänna kommentarens betydelse för barn och unga.
För att få med information om den allmänna kommentaren nr 26, till exempel möjligheterna till delaktighet och kommentarens publicering, kan du prenumerera på ett nyhetsbrev här (på engelska): sign up to our newsletter
Tack för att du deltar! Då börjar vi!
What is the deadline and what happens next?
The deadline for completing the online consultation is 14 February 2023 at 11:59pm (EST).
All submissions will be analyzed and used for the development of General Comment 26. On completion of the final version of General Comment 26, a child-friendly version of the document will be created.
The findings will also be used to create a Children’s Global Charter, an inspirational message from children and young people around the world on their vision for a safe, healthy and sustainable world that respects their rights. This will be made up of children and young people’s own words and artwork and be launched alongside General Comment No. 26 to raise awareness of why it is so important for children and young people.
To get updates about General Comment 26, including further opportunities to get involved and its launch, you can sign up to our newsletter.
Thank you for taking part. Let’s get started!
1a. Vill du delta i konsultationen?
1a. Do you agree to take part in the online consultation?
A Ja (Yes)
B Nej (No)
1b. Är du under 15 år?
1b. Are you under 15 years old?
A Ja (Yes)
B Nej (No)
Om ja, behöver du din vårdnadshavares tillstånd till deltagandet.
If yes, you will need permission from your parent or legal guardian to participate in this questionnaire.
1c. Vårdnadshavarens samtycke
1c. Parental or legal guardian consent
FN:s kommitté för barnets rättigheter bjuder in barn och unga att delta i beredningen av den allmänna kommentaren nr 26. Temat för den allmänna kommentaren är barnets rättigheter och miljön, i synnerhet klimatförändringen. Mer information hittar du här (på engelska).
All information som samlas in under denna konsultation är anonym och förvaras samt övervakas på ett säkert sätt av terre des hommes, kommitténs huvudsakliga samarbetspartner i beredningen av den allmänna kommentaren nr 26. Endast projektets samarbetspartner har tillgång till den insamlade informationen. Att delta i konsultationen är helt frivilligt.
Om du har frågor, kontakta (på engelska): contact us.
Vårdnadshavarens samtycke:
Samtycker du till att ditt barn deltar i konsultationen?
Parental or legal guardian’s consent:
Do you agree to your child or the child in your care to participate in this consultation for the General Comment No. 26?
- Ja (Yes)
- Nej (No)
Kom ihåg att vi inte frågar om ditt namn eller dina kontaktuppgifter. Dina svar är anonyma.
Remember, your name and contact details will not be collected, so what you share is anonymous.
2a. Vilket av följande beskriver dig bäst?
2a. Which one of the following describes you best?
A) Pojke (Boy)
B) Flicka (Girl)
C) Annan (Other)
D) Vill inte svara (I don't want to say)
2b. Hur gammal är du?
2b. What is your age?
(Välj din ålder i menyn)
- Yngre än 8 år (Younger than 8)
- 8
- ...
- 17
- Vet ej/annan (I don't know/Other)
2c. Vilket land bor du i?
2c. What country do you live in?
(Skriv svaret under “Type or select an option”)
2d. Var bor du?
2d. Where do you live?
- Hemma (I live at home)
- På en barnskyddsanstalt (I live in a children’s residential home)
- På fängelse (I live in a detention centre)
- På flyktingläger (I live in a camp for refugees or migrants)
- På ett boende för hemlösa (I live in a centre for homeless people)
- Någon annanstans (I live somewhere else)
2e. Hur skulle du beskriva din boendemiljö?
2e. How would you describe the environment where you live?
A Stadsområde (Urban area)
B Landsbygd (Rural area)
C Annan (Other) Du kan om du vill beskriva din boendemiljö under ”Type your answer”
2f. Har du någon långvarig sjukdom eller någon funktionsnedsättning?
2f. Do you have a long-term disability, illness or medical condition?
A Ja (Yes)
B Nej (No)
C Vill inte svara (I don't want to say)
Miljöskador och klimatförändringen påverkar barn och unga på olika sätt beroende på var i världen de bor. Åtgärder och lösningar för att trygga barnens rättigheter nu och i framtiden kan vara olika på olika håll i världen.
Rätt till hälsosam miljö
Miljöskador och klimatförändringen påverkar barn och unga på olika sätt beroende på var i världen de bor. Staterna ska anpassa sig till de nuvarande och kommande konsekvenserna av klimatförändringen och de är skyldiga att föra allt de kan för att skydda miljön och bromsa upp klimatförändringen samt att mildra klimatförändringens konsekvenser.
3a. Vad tycker du om de åtgärder som regeringen i det land där du bor vidtar (eller inte vidtar) för att skydda miljön, bromsa upp klimatförändringen eller för att anpassa landet till konsekvenserna av klimatförändringen?
3a. What do you think about what your government is doing (or not doing) to protect the environment, slow down climate change, and help your country adapt to the current and future impacts of climate change?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3b. Hurdana frågor bör statsledningen och företagen ta i beaktande när de bedömer konsekvenserna av sina planer och beslut för barn och ungas rätt att njuta av en hälsosam miljö?
3b. What kinds of things should governments and businesses think about when considering the impact their plans and decisions will have on children and young people’s right to enjoy a healthy environment?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3c. Hurdana påföljder bör statsledningen eller företagen påföras om de inte agerar så som förutsätts av deras ansvar?
3c. When governments or businesses do not respect their responsibilities, what do you think they should be made to do?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
Barn och unga har rätt att få högklassig information och undervisning om miljön och klimatförändringen. De har också rätt till information om sina rättigheter samt om var de kan få hjälp eller hos vem de kan klaga om deras rättigheter inte tillgodoses.
3d. Hurdana utmaningar möter barn och unga när de söker information om miljön och klimatförändringen?
3d. What challenges do children and young people face with finding information and learning about the environment and climate change?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3e. Vilka är (eller skulle kunna vara) de bästa sätten att förmedla information till barn och unga om deras rättigheter?
3e. What are (or could be) the best ways for children and young people to find information about their rights?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3f. Vilka är (eller skulle kunna vara) de bästa sätten att förmedla information till barn och unga om hur miljöskador eller klimatförändringen påverkar deras liv och deras samfund?
3f. What are (or could be) the best ways for children and young people to find information about the impact of environmental damage and climate change on their lives and communities?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3g. Vilka är (eller skulle kunna vara) de bästa sätten att förmedla information till barn och unga om statsledningens och företagens skyldighet att skydda barn och ungas rätt till en hälsosam miljö?
3g. What are (or could be) the best ways for children and young people to find information about government and businesses’ responsibilities to protect children and young people’s rights to a healthy environment?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3h. Vilka är (eller skulle kunna vara) de bästa sätten att förmedla information till barn och unga om var de kan få hjälp om deras rättigheter inte respekteras?
3h. What are (or could be) the best ways for children and young people to find information about how to get help if their rights are not being respected?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3i. Vad bör barn och unga lära sig i skolan om miljön och klimatförändringen och hur bör de undervisas i dessa frågor?
3i. What do you think children and young people should learn in school about the environment and climate change and how should this be taught?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
Barn och unga har rätt att uttrycka sin åsikt i ärenden som berör dem och deras åsikter ska tas på allvar. Denna rättighet gäller också frågor som förknippas med miljö- och klimatkrisen. Statsledningen och företagen är skyldiga att involvera barn och unga när de upprättar planer eller fattar beslut som hänför sig till miljön eller klimatförändringen samt när de bedömer beslutens konsekvenser. Barn och unga har också rätt att fritt uttrycka sin åsikt till exempel i demonstrationer, som försvarare av de mänskliga rättigheterna, i konsultationer, i rådgivande grupper samt i ungdomsparlament.
3j. Hur kan (eller skulle kunna) barn och unga förmedla sina synpunkter och idéer när statsledningen och företagen upprättar planer och fattar beslut som påverkar miljön och/eller klimatförändringen?
3j. How can (or could) children and young people share their views and ideas when governments and businesses are making plans and decisions that impact the environment and/or climate change?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3k. Hur kan (eller skulle kunna) barn och unga delta i bedömningen av statsledningens eller företagens beslut som påverkar miljön och/eller klimatförändringen?
3k. How can (or could) children and young people be involved in reviewing government and businesses’ decisions which impact the environment and/or climate change?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
3l. Vad ska statsledningen göra för att barn och unga är trygga när de uttrycker sina åsikter, försvarar sina rättigheter eller vidtar åtgärder?
3l. What do governments need to do to keep children and young people safe and well when they are expressing their views, standing up for their rights, or taking action?
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
Om du vill dela ytterligare synpunkter och idéer med kommittén till stöd av upprättandet av den allmänna kommentaren nr 26, kan du skriva dina kommentarer här. Kommentaren bör inte överskrida 1 000 ord.
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
Open Submission
If you would like to share any further views, comments or ideas with the Committee for the development of General Comment No.26, you are welcome to do so here. We ask that responses are no longer than 1000 words.
4a. Fick du hjälp av någon organisation att besvara detta enkätformulär?
4a. Are you completing this consultation with the support of an organization?
- Ja (Yes)
- Nej (No)
4b. [Om du svarade ja] Ange följande uppgifter:
4b. [If YES] Please provide the following information:
(Kirjoita vastauksesi kohtaan, jossa lukee “Type your answer here...”)
(Skriv ditt svar under “Type your answer here...”)
Skicka in dina svar genom att klicka på ”Submit”. Du borde då se texten ”Thank you! Your submission has been received.”, vilket betyder att dina svar har skickats.