Lapsiasiavaltuutettu: ”Oppilailta kysyttävä opetussuunnitelman toimivuudesta”

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila on antanut opetus- ja kulttuuriministeriölle sekä Opetushallitukselle aloitteen oppilaiden näkemysten kartoittamisesta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toimivuudesta.
Lapsiasiavaltuutettu esittää, että oppilaiden näkemykset nykyisestä opetussuunnitelmasta kartoitetaan mahdollisimman pian nykyisen opetussuunnitelman hyvän toimeenpanon varmistamiseksi sekä uuden opetussuunnitelman laadintaan varautuen.

– Olen saanut lapsilta palautetta kouluarjen muutoksista. Toivon, että lasten näkemykset kartoitetaan koko maasta ja ne otetaan vakavasti. Lasten pohdinnat tuntuvat olevan kriittisiä ja tunnistan niistä monia asioita, joita valtakunnan tason valmistelu ja päättäjät eivät tunnu ottavan riittävästi huomioon. Kouluvierailuilla olen huomannut, että oppilaat kaipaavat pitkälti samoja asioita kuin monet opettajatkin: tehtäväkirjoja, aikaa oppia perusasiat, kuulluksi tulemista, arjessa toimivaa tehostettua ja erityistä tukea, Kurttila kertoo.

Lapsiasiavaltuutettu sai oppilailta seuraavan kysymyksen kouluvierailulla viime marraskuussa. Tämän kysymyksen lapsiasiavaltuutettu on välittänyt pääministerin ja koko valtioneuvoston vastattavaksi:

”Uuden opetussuunnitelman myötä oppilaat saivat enemmän vastuuta ja työskentelyyn tuli enemmän projekteja. Jatkuvat projektit voivan aiheuttaa oppilaille stressiä ja tuntua raskaalta, koska oppilaalle voi tulla tunne, että pitäisi tehdä aina vain laajemmin ja paremmin ja nopeasti valmiiksi. Projektien aikana voi olla hankala oppia – olen huomannut, että asiat eivät jääneet mieleen, koska projektin valmistuminen ja tekstin määrä olivat tärkeintä. Voisiko oppilailta eri puolilta Suomea kysyä kokemuksia nykyisestä opetussuunnitelmasta?”
YK:n lapsen oikeuksien komitea korostaa lapsen edun varmistamiseksi, että päätösten ja muiden toimien vaikutukset lapsiin arvioidaan.

Lisätietoa:
Tuomas Kurttila
lapsiasiavaltuutettu
p. 050 544 3757