LAPSIASIAVALTUUTETTU VETOAA HALLITUKSEEN ALKOHOLIMAINONNAN RAJOITTAMISEKSI
Tiedote 04/06 (1.3.2006)
Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula vetoaa ministereihin alkoholimainonnan rajoittamiseksi. Alkoholimainonta tulisi hänen mielestään rajoittaa pelkkien tuotetietojen antamiseen. Alkoholin mielikuvamainonta tulisi kieltää. Se vaikuttaa tutkimusten mukaan eniten juuri lapsiin ja nuoriin.
"Nykyinen alkoholin mielikuvamainonta muokkaa lasten asenteita alkoholinkäytölle suopeaksi. Mainonta esittää alkoholin osana trendikästä vapaa-ajan viettoa ja iloista elämää. Mainonta myös heikentää päihdevalistuksen tehoa. Lapset ja nuoret käyttävät eniten juuri mainostettavia mietoja alkoholijuomia eli oluita ja siidereitä", lapsiasiavaltuutettu perustelee.
Hän muistuttaa, että nykyiset mainonnan sisältörajoitukset ovat monitulkintaisia. Niiden kautta alkoholilakia rikkovaan mainontaan puuttuminen on liian tehotonta. Mainonta myös vaikuttaa lasten mielikuviin jo ennen kuin he itse ovat lähelläkään alkoholin kokeiluikää.
Mainonnan rajoittamisen ohella lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä alkoholiverotuksen kiristämistä. Lisäksi hän korostaa, että jatkossakin alkoholin vähittäiskauppamonopolin tulee säilyä Alko Oy:llä. Kauppaan liittyvät asiat ovat ministereiden arvioitavana hallituksen vähittäiskauppaselonteon yhteydessä.
"YK:n lasten oikeuksien sopimus velvoittaa ottamaan lapsen edun huomioon kaikessa yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa. Tämä koskee myös alkoholipolitiikkaa, jossa lapsen etu on rohjettava asettaa alan kaupallisten toimijoiden etujen edelle. Lasten suojeleminen alkoholinkäytön haitoilta on aikuisten velvollisuus. Alkoholinkäyttö alle 18-vuotiaana on lapsille suuri terveysriski", lapsiasiavaltuutettu painottaa.
Lapsiasiavaltuutettu on toimittanut kannanottonsa valtioneuvoston jäsenille, jotka lähipäivinä ottavat kantaa sekä alkoholipoliittisen ministerityöryhmän työn tuloksiin että vähittäiskauppaselontekoon.
Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula vetoaa ministereihin alkoholimainonnan rajoittamiseksi. Alkoholimainonta tulisi hänen mielestään rajoittaa pelkkien tuotetietojen antamiseen. Alkoholin mielikuvamainonta tulisi kieltää. Se vaikuttaa tutkimusten mukaan eniten juuri lapsiin ja nuoriin.
"Nykyinen alkoholin mielikuvamainonta muokkaa lasten asenteita alkoholinkäytölle suopeaksi. Mainonta esittää alkoholin osana trendikästä vapaa-ajan viettoa ja iloista elämää. Mainonta myös heikentää päihdevalistuksen tehoa. Lapset ja nuoret käyttävät eniten juuri mainostettavia mietoja alkoholijuomia eli oluita ja siidereitä", lapsiasiavaltuutettu perustelee.
Hän muistuttaa, että nykyiset mainonnan sisältörajoitukset ovat monitulkintaisia. Niiden kautta alkoholilakia rikkovaan mainontaan puuttuminen on liian tehotonta. Mainonta myös vaikuttaa lasten mielikuviin jo ennen kuin he itse ovat lähelläkään alkoholin kokeiluikää.
Mainonnan rajoittamisen ohella lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä alkoholiverotuksen kiristämistä. Lisäksi hän korostaa, että jatkossakin alkoholin vähittäiskauppamonopolin tulee säilyä Alko Oy:llä. Kauppaan liittyvät asiat ovat ministereiden arvioitavana hallituksen vähittäiskauppaselonteon yhteydessä.
"YK:n lasten oikeuksien sopimus velvoittaa ottamaan lapsen edun huomioon kaikessa yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa. Tämä koskee myös alkoholipolitiikkaa, jossa lapsen etu on rohjettava asettaa alan kaupallisten toimijoiden etujen edelle. Lasten suojeleminen alkoholinkäytön haitoilta on aikuisten velvollisuus. Alkoholinkäyttö alle 18-vuotiaana on lapsille suuri terveysriski", lapsiasiavaltuutettu painottaa.
Lapsiasiavaltuutettu on toimittanut kannanottonsa valtioneuvoston jäsenille, jotka lähipäivinä ottavat kantaa sekä alkoholipoliittisen ministerityöryhmän työn tuloksiin että vähittäiskauppaselontekoon.