VVTDno-2023-1575
LAPS/79/2023
Sisäisen turvallisuuden ja oikeudenhoidon ministeriryhmän puheenjohtaja sisäministeri Mari Rantanen,
Sisäisen turvallisuuden ja oikeudenhoidon ministeriryhmän varapuheenjohtaja oikeusministeri Leena Meri,
Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist,
Maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah,
Puolustusministeri Antti Häkkänen,
Ulkoministeri Elina Valtonen,
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso
Kirjelmä ulkomaalaisten asemaa koskevien lainsäädäntöhankkeiden vaikutuksista lapsen oikeuksiin
Arvoisat ministerit
Petteri Orpon hallitusohjelmassa ”Vahva ja välittävä Suomi” todetaan, että hallitus ”edistää lapsimyönteisen yhteiskunnan rakentamista”. Lapsiasiavaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutettu esittävät tällä kirjelmällä ministereille vakavan huolensa hallitusohjelmaan sisältyvistä toimenpiteistä, jotka voivat luoda ulkomaalaisia lapsia syrjiviä tilanteita sekä lisätä heidän haavoittuvuuttaan tavalla, joka vaarantaa heidän turvallista kasvuaan ja kehitystään.
Hallitusohjelmassa on useita ulkomaalaisten asemaa koskevia sääntelyn muutosehdotuksia, joita ministeriöt paraikaa toteuttavat. Ulkomaalaislakia (301/2004) uudistetaan lukuisin eri hankkein, minkä lisäksi myös vastaanottolaki (746/2011), kansalaisuuslaki (359/2003) ja kotoutumispalvelut uudistetaan. Moni näistä uudistuksista kohdistuu joko suoraan tai välillisesti ulkomaalaisiin lapsiin sekä suomalaisiin lapsiin, joilla on ulkomaalainen vanhempi.
Hallitusohjelmassa esitetään esimerkiksi perheenyhdistämisen kiristyksiä, turvapaikkapolitiikan tiukennuksia ja muita ulkomaalaislain muutoksia, jotka vaikuttavat lapsiperheisiin, alaikäisiin turvapaikanhakijoihin, Suomessa oleskeleviin ulkomaalaisiin lapsiin sekä suomalaisiin lapsiin, joilla on ulkomaalainen vanhempi. Lisäksi hallitusohjelmassa tuodaan esiin ulkomaalaisten ja suomalaisten sosiaaliturvan eriyttäminen sekä uuden, viimesijaisia etuuksia pienemmän kotoutumistuen käyttöönotto.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu arvioivat, että hallituksen kaavailemat muutokset voivat johtaa ulkomaalaisten lasten oikeuksien heikkenemiseen tai jopa heidän oikeuksiensa loukkauksiin.
Valtuutetut muistuttavat YK:n lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen (SopS 59-60/1991) 2 artiklan syrjintäkiellosta, mikä luo sopimusvaltioille ehdottoman velvoitteen noudattaa sopimuksen velvoitteita kaikissa maahanmuuttopolitiikan osa-alueiden lainsäädäntö- ja muissa hankkeissa.
Valtuutetut muistuttavat samalla perusteellisten lapsivaikutusten arviointien merkityksestä. On välttämätöntä, että sääntelyhankkeista tehdään lisäksi yhteisvaikutusten arviointi, jossa arvioidaan sekä hankkeiden suorat että välilliset vaikutukset. Vaikutusarviointien johtopäätökset on huomioitava päätettäessä esitysten sisällöstä.
Lapsen edun ensisijaisuus ja velvollisuus selvittää lakiehdotusten vaikutukset lapsen oikeuksiin
Kun hallitusohjelmakirjauksia toteutetaan, on erityistä huomiota kiinnitettävä siihen, miten hallituksen esitykset vaikuttavat lapsen oikeuksiin. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 artiklan mukaan kaikissa lapsia koskevissa lainsäädäntöelimien toimissa on ensisijaisena harkintaperusteena käytettävä lapsen etua.
YK:n lapsen oikeuksien komitea on viimeisimmissä päätelmissään Suomelle kesäkuussa 2023 kehottanut valtiota ryhtymään toimenpiteisiin vahvistaakseen lapsen oikeuksia koskevaa vaikutusarviointia lainsäädäntöprosessissa. Komitea myös vaati Suomea varmistamaan turvapaikanhakija-, pakolais- ja maahanmuuttajalasten oikeuksien kunnioittamisen kaikilta osin tehostamalla lapsen edun oikeusperiaatteen ensisijaista huomioimista kaikissa turvapaikkaprosesseissa ja maahanmuuttoa koskevissa päätöksissä ja menettelyissä.[1]
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen mukaisesti kaikkia lapsia on suojeltava tehokkaasti hyväksikäytöltä ja muulta kaltoinkohtelulta sekä taattava lasten turvallisuus. Ulkomaalaisten lasten suojelemiseksi tarvitaan hyviä ja turvallisia päätöksentekomenettelyitä sekä lainsäädäntöä, joka turvaa lapsen edun.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen asettamien velvoitteiden lisäksi lainvalmistelussa tulee varmistaa perustuslain (731/1999) takaamien oikeuksien täysimääräinen turvaaminen. Perustuslain 22 §:n mukaisesti julkisen vallan on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen ja 6.3 §:n mukaan lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä. Ulkomaalaislain 5 §:n mukaan lakia sovellettaessa ei ulkomaalaisen oikeuksia saa rajoittaa enempää kuin on välttämätöntä, ja lain 6 §:n mukaan ulkomaalaislain mukaisessa päätöksenteossa on erityistä huomiota kiinnitettävä lapsen etuun sekä hänen kehitykseensä ja terveyteensä liittyviin seikkoihin.
Sisäministeriössä ja muissa ministeriöissä on jo aloitettu lainvalmistelu useasta ulkomaalaisten asemaa koskevasta lainsäädäntömuutoksesta, joilla olisi toteutuessaan suoria ja välillisiä vaikutuksia lapsen oikeuksien toteutumiseen. Esimerkkinä voidaan mainita rajamenettelyn käyttöönotto, paperittomien henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut, maahantulosäännösten kiertäminen, vastaanottorahan pienentäminen ja kansalaisuuslain uudistaminen. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu nostavat kyseiset hankkeet esiin erityisesti siitä syystä, että niiden lainvalmistelu on jo aloitettu.
Rajamenettelyn käyttöönotto ja lasten säilöön ottamisen kieltäminen
Hallitusohjelman mukaan rajamenettely aiotaan ottaa käyttöön täysimääräisesti menettelydirektiivin (2013/32/EU) liikkumavara hyödyntäen. Kirjauksessa ei yksilöidä tarkemmin, aiotaanko myös ilman huoltajaa tulleita alaikäisiä koskevat menettelydirektiivin rajamenettelyä koskevat kohdat ottaa käyttöön edellisellä hallituskaudella rauennutta hallituksen esitystä (HE 103/2022 vp) täysimääräisemmin. Rauenneessa hallituksen esityksessä esitettiin, että ilman huoltajaa tullut alaikäinen voitaisiin ottaa rajamenettelyyn, mikäli hänelle voitaisiin tehdä päätös nopeutetussa menettelyssä eli käytännössä mikäli hän tulee turvallisesta alkuperämaasta, jossa hän ei ole vaarassa joutua vainon tai vakavien ihmisoikeusloukkausten kohteeksi.
Uudessa rajamenettelyä koskevassa hankkeessa valmistellaan lisäksi nopeutetun menettelyn perusteiden laajentamista ilman huoltajaa olevien alaikäisten osalta direktiivin sallimissa rajoissa. Perheen mukana maahan saapuvia lapsia koskisivat lähtökohtaisesti samat rajamenettelyn edellytykset kuin aikuisiakin. Rajamenettely koskisi siis niin perheen mukana kuin ilman huoltajaa tulleita lapsia.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu esittävät vakavan huolensa siitä, että rajamenettelyä sovellettaisiin lapsiin. Lapsen edun ja hänen yksilöllisen tilanteensa arvioiminen olisi käytännössä mahdotonta hyvin lyhyen rajamenettelyn aikana.
Valtuutetut muistuttavat myös, että YK:n lapsen oikeuksien komitea ja siirtotyöläisten ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia käsittelevä komitea ovat toistuvasti todenneet, ettei lapsia saisi koskaan ottaa säilöön syistä, jotka liittyvät heidän tai heidän vanhempiensa siirtolaisasemaan, ja että valtioiden tulisi viipymättä luopua kokonaan lasten säilöön ottamisesta maahanmuuton yhteydessä. Lasten kaikenlainen säilöönotto maahanmuuton yhteydessä tulisi kieltää lailla, ja tällainen kielto tulisi panna täysimääräisesti täytäntöön käytännön tasolla.[2]
YK:n lapsen oikeuksien komitea vaati viimeisimmissä loppupäätelmissään Suomea lopettamaan turvapaikanhakija- ja maahanmuuttajalasten säilöönoton.[3] Myös rauenneessa hallituksen esityksessä ehdotetut liikkumisen rajoitukset on arvioitava huolella ja käyttäen lapsen etua ensisijaisena harkintaperusteena. Perustuslakivaliokunnan lausunto PeVL 44/2022 vp edellyttää tarkastelemaan rajamenettelyn soveltamista lapsiin. Valiokunta kehotti tarkastelemaan sääntelyvaihtoehtoja säilöönotolle erityisesti ilman huoltajaa saapuvien lasten osalta, sekä ehdotetun säilöönottoa koskevan sääntelyn yhteensopivuutta menettelydirektiivin 25 artiklassa lapsista säädetyn kanssa.
Maahantulosäännösten kiertäminen
Rajamenettelyn lisäksi sisäministeriössä on aloitettu hanke maahantulosäännösten kiertämistä koskevan lainkohdan muuttamiseksi.[4] Hallitusohjelman mukaan tavoitteena on entistä tehokkaampi maahantulosäännösten kiertämisen estäminen. Jo nykyisin lapsiperheen ulkomaalainen vanhempi voi saada maahantulosäännösten kiertämiseen perustuen kielteisen päätöksen oleskelulupahakemukseensa, vaikka perhe-elämää on vietetty Suomessa jo vuosia.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu muistuttavat, että maahantulosäännösten kiertämistä koskevan säännöksen uudistamisessa on otettava ensisijaisesti huomioon lapsen etu.[5]
Lakiesityksen yhteydessä tulee löytää sääntelyratkaisu, jossa lapsen etu otetaan ensisijaisena harkintaperusteena huomioon myös tilanteissa, joissa maahantulosäännösten kiertämistä arvioidaan.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 2 artiklan mukaan lasta tulee suojata kaikenlaiselta syrjinnältä ja rangaistukselta, jotka perustuvat hänen vanhempiensa, laillisten huoltajiensa tai muiden perheenjäsentensä toimintaan.[6] Yleissopimuksen 16 artikla takaa lapselle oikeuden perhe-elämään. Lisäksi yleissopimuksen 22 artikla edellyttää sopimusvaltioilta toimia erityisesti pakolaislasten suojelemiseksi, mukaan lukien toimia heidän vanhempiensa jäljittämiseksi sekä perheenyhdistämisen edistämiseksi.
Paperittomien henkilöiden terveyspalvelut
Kolmanneksi valtuutetut kiinnittävät vakavaa huomiota sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltavaan paperittomien henkilöiden terveydenhuoltoa rajaavaan lainsäädäntöesitykseen. Hallitusohjelmakirjauksen mukaan hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS-yhtymällä ei jatkossa olisi lakisääteistä velvoitetta järjestää kiireellisen hoidon lisäksi välttämättömiksi arvioituja tai muita terveydenhuollon palveluja niille ulkomaalaisille henkilöille, jotka oleskelevat Suomessa vailla oleskeluoikeutta. Muutoksella palattaisiin edellistä hallituskautta edeltäneeseen oikeustilaan ja tarjottaisiin paperittomille henkilöille ainoastaan kiireellinen hoito.
Paperittomille ihmisille tarjottavien terveyspalveluiden rajaaminen vain kiireelliseen hoitoon olisi erittäin ongelmallista varsinkin lapsille, raskaana oleville ja synnyttäneille henkilöille.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 24 artiklan mukaan lapsella on oikeus nauttia parhaasta mahdollisesta terveydentilasta sekä sairauksien hoitamiseen ja kuntoutukseen tarkoitetuista palveluista. YK:n lapsen oikeuksien komitean mukaan oikeus terveyteen on tärkeä itsessään, mutta se on välttämätön myös muiden oikeuksien toteutumisen kannalta. Terveyttä koskevan oikeuden toteutuminen on niin ikään riippuvainen muiden oikeuksien toteutumisesta.[7]
Artiklan 24 mukaan valtioiden tulee ryhtyä asianmukaisiin toimiin erityisesti taatakseen asianmukaisen terveydenhoidon odottaville ja synnyttäneille äideille. Yleissopimus turvaa siten lapsen oikeuden terveyspalveluihin, mutta myös synnytystä edeltävän ja sen jälkeisen terveydenhuollon lapsen synnyttävälle vanhemmalle. YK:n lapsen oikeuksien komitea suositteli viimeisimmissä loppupäätelmissään, että Suomen tulisi tarjota sosiaali- ja terveyspalveluja kaikille lapsille ja raskaana oleville naisille, myös paperittomille.
On tärkeää huomioida, että vanhempien terveysongelmat ja tarvittavan hoidon puute vaikuttavat myös lapseen ja tämän hyvinvointiin.[8]
Vastaanottorahan laskeminen
Neljänneksi valtuutetut huomioivat sisäministeriössä asetetun hankkeen vastaanottorahan pienentämisestä perustuslain ja EU-oikeuden sallimaan minimiin. Mediatietojen mukaan vastaanottorahaa pienennetään jopa 20 prosenttia nykyisestä. Tällä hetkellä vastaanottoraha on suuruudeltaan noin 60 prosenttia toimeentulotuen perusosasta. Yksinhuoltajan vastaanottoraha on 348 euroa kuukaudessa, muiden yli 18-vuotiaiden 294 euroa kuukaudessa ja mukana tulevan lapsen 222 euroa kuukaudessa. Vastaanottoraha on matalampi, jos vastaanottokeskus tarjoaa hakijalle ruuat. Vastaanottokeskuksissa annetut luontaissuoritukset eivät nykyisellään kata eroa toimeentulotuen perusosan tasoon.[9]
On erittäin tärkeää, että vastaanottorahaa uudistaessa kiinnitetään erityistä huomiota esityksen lapsivaikutuksiin ja varmistetaan, ettei esitys saata turvapaikanhakijalapsia ja Ukrainan sotaa paenneita lapsia entistä pahempaan taloudelliseen ahdinkoon.
Jo nyt on tiedossa, että esimerkiksi osa vastaanottorahalla elävistä Ukrainasta paenneista on joutunut turvautumaan ruokajonoihin ja hyväntekeväisyysapuun.[10] Vastaanottorahan alentaminen on lasten osalta erityisen ongelmallista, sillä lapsella on YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 27 artiklan mukaan oikeus hänen kehityksensä kannalta riittävään elintasoon. YK:n lapsen oikeuksien komitea suositteli loppupäätelmissään kesällä 2023 Suomea tehostamaan edelleen politiikkaansa, jolla pyritään varmistamaan riittävä elintaso kaikille lapsille, muun muassa parantamalla turvapaikanhakijalasten ja vailla oleskeluoikeutta maassa oleskelevien lasten taloudellista tilannetta.[11]
Kansalaisuuslain uudistaminen
Lopuksi valtuutetut kiinnittävät huomiota sisäministeriössä käynnistettyyn kansalaisuuslain uudistukseen, joka tullaan toteuttamaan kolmessa eri vaiheessa. Uudistuksessa pidennetään asumisaikavaatimusta ja poistetaan kansainvälistä suojelua saaneita koskevat poikkeukset asumisaikavaatimukseen, tiukennetaan ja lisätään muita kansalaisuuden saamisen edellytyksiä sekä säädetään uudesta kansalaisuuskokeesta, josta on määrä tulla kansalaisuuden saamisen edellytys.
Vielä ei ole selvää, missä laajuudessa muutokset tulevat koskemaan lapsia ja lapsiperheitä. Hankkeiden asettamispäätösten perusteella ei ole esimerkiksi selvää, tuleeko lastenkin tehdä kansalaisuuskoe hakiessaan Suomen kansalaisuutta tai miten toimeentuloedellytystä tullaan soveltamaan lapsiin tai lapsiperheisiin. Toimeentuloedellytys ja kansalaisuuskoe voisivat toteutuessaan vaikuttaa merkittävästi Suomessa jo pitkään oleskelleiden ja myös Suomessa syntyneiden lasten asemaan.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu huomauttavat kansalaisuuslain uudistuksen sisältävän paljon piirteitä, joilla voi olla kielteisiä vaikutuksia lasten asemaan ja oikeuksiin.
Lopuksi: Sääntelyhankkeiden yhteisvaikutukset on arvioitava lapsen edun toteutumisen näkökulmasta
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu painottavat lapsen oikeuksien turvaamisen ja lapsen edun ensisijaisuuden merkitystä.
Hallituksen ryhtyessä nyt valmistelemaan useita eri ulkomaalaisten asemaa koskevia lainsäädäntöhankkeita on perustuslain 22 § ja 6 § huomioiden välttämätöntä, että sääntelyhankkeiden yhteisvaikutukset arvioidaan lapsen edun toteutumisen näkökulmasta.
Lakiesityksiä valmisteltaessa on tehtävä lisäksi eri syrjintäperusteet huomioiva tehokas ja kattava yhdenvertaisuusvaikutusten arviointi yhdenvertaisuuslain 5 § mukaisesti.
Ulkomaalaisasioissa lapset ovat aina haavoittuvassa asemassa. Jollei jo lainvalmistelussa huomioida sitä, miten yleiset maahanmuuttopolitiikan muutokset erikseen ja kokonaisuutena vaikuttavat lapsiin, saattavat uudistukset asettaa lapset entistä heikompaan asemaan. Lapsen oikeuksien turvaaminen on lainsäätäjän ja lainvalmistelijan vastuulla. Lisäksi ministeriöiden on huolehdittava, että voimassa olevaa ulkomaalaisten lasten asemaa koskevaa lainsäädäntöä sovelletaan niiden hallinnonalalla lapsen oikeudet turvaten.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu keskustelevat mielellään tarkemmin lapsen oikeuksien turvaamisesta ulkomaalaislakia ja muita ulkomaalaisten asemaa koskevia lakiuudistuksia harkittaessa ja valmisteltaessa.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu ja lapsiasiavaltuutettu pyytävät kohteliaimmin asianomaisia ministereitä /ministeriöitä ilmoittamaan 15.1.2023 mennessä, tehdäänkö hallitusohjelman mukaisista, ulkomaalaisiin kohdistuvista lakimuutoksista lapsivaikutusten ja yhteisvaikutusten arviointia ja missä vaiheessa vaikutusten arviointi valmistuu.
Kristina Stenman, yhdenvertaisuusvaltuutettu
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Jakelu
sisäministeri Mari Rantanen
oikeusministeri Leena Meri
liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri Sandra Bergqvist
maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah
puolustusministeri Antti Häkkänen
ulkoministeri Elina Valtonen
sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso
Tiedoksi
sisäministerin erityisavustaja Maria Paaso
sosiaali- ja terveysministerin erityisavustaja Nuutti Hyttinen
sisäministeriön kansliapäällikkö Kirsi Pimiä
sisäministeriön maahanmuutto-osaston osastopäällikkö Minna Hulkkonen
sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi
sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelu-osaston osastopäällikkö Anna Cantell-Forsbom
johtava asiantuntija Sanna Montin
lainsäädäntöneuvos Jorma Kantola
hallitusneuvos Kirsi Ruuhonen
erityisasiantuntija Tiina Järvinen
erityisasiantuntija Roope Jokinen
[1] YK:n lapsen oikeuksien komitea. Loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. CRC/C/FIN/CO/5–6, 2. kesäkuuta 2023.
[2] Siirtotyöläisten ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia käsittelevän komitean ja YK:n lapsen oikeuksien komitean yhteinen yleiskommentti nro 23 (2017) lasten ihmisoikeuksiin kansainvälisen siirtolaisuuden yhteydessä liittyvistä valtioiden velvollisuuksista lähtö-, kauttakulku-, kohde- ja paluumaissa (CRC/C/GC/23), kohta 5.
[3] YK:n lapsen oikeuksien komitea. Loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. CRC/C/FIN/CO/5–6, 2. kesäkuuta 2023
[4] Ulkomaalaislaki 36 §:n 2 momentti.
[5] Yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomus eduskunnalle 2022 (K 7/2022 vp).
[6] Siirtotyöläisten ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia käsittelevän komitean ja YK:n lapsen oikeuksien komitean yhteinen yleiskommentti nro 22 (2017) lasten ihmisoikeuksia koskevista yleisperiaatteista kansainvälisen siirtolaisuuden yhteydessä (CRC/C/GC/22), kohdat 21–26 (näissä kohdissa syrjimättömyydestä).
[7] YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 15 (2013) lapsen oikeudesta parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan CRC/C/GC/15, kohta 7. Verkossa lapsiasia.fi/yleiskommentit
[8] YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 15 (2013) lapsen oikeudesta parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan CRC/C/GC/15, kohta 18. Verkossa lapsiasia.fi/yleiskommentit
[9] Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja Sanna Sutterin kuuleminen hallitusneuvotteluissa 15.5.2023, turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio -reformiryhmä.
[10] E2 Tutkimus, sisäministeriö & Sitra: Ukrainalaiset Suomessa 2022.
[11] YK:n lapsen oikeuksien komitea. Loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. CRC/C/FIN/CO/5–6, 2. kesäkuuta 2023