LAPS/34/2025, 3.4.2025
Lapsiasiavaltuutetun kysymys sosiaali- ja terveysministeriölle sekä oikeusministeriölle intersukupuolisten lasten oikeuksien turvaamisesta
Arvoisat sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen, sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso ja oikeusministeri Leena Meri
Lapsiasiavaltuutettu pyytää kohteliaimmin tietoa siitä, mihin toimiin sosiaali- ja terveysministeriössä sekä oikeusministeriössä on ryhdytty intersukupuolisten lasten koskemattomuuden turvaamiseksi heidän terveytensä kannalta tarpeettomilta toimenpiteiltä.
ETENE julkaisi jo vuonna 2016 kannanottonsa intersukupuolisten lasten hoidosta (STM105:00/2014, 22.3.2016), jossa se suositteli, että ”ulkoisia sukupuoliominaisuuksia muokkaavat toimenpiteet toteutetaan vasta, kun lapsi itse voi määritellä sekä sukupuolensa että ottaa kantaa omaan seksuaalisuuteensa”. Vuonna 2019 valmistui oikeusministeriön selvitys intersukupuolisten ihmisten oikeuksista ja kokemuksista (Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:3), jossa niin ikään esitettiin suosituksena, että intersukupuolisiin lapsiin kohdistuvat lääketieteellisesti tarpeettomat sukupuolipiirteitä ”normalisoivat” leikkaukset ja muut toimenpiteet, jotka tehdään ilman lapsen tietoon perustuvaa suostumusta, tulee kieltää. Pääministeri Marinin hallitusohjelma (2019) sisälsi kirjauksen, jonka mukaan ”intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta vahvistetaan ja luovutaan pienten lasten kosmeettisesta, ei-lääketieteellisestä sukuelinkirurgiasta”. Näiden suositusten ja hallitusohjelmakirjausten perusteella asia ei edennyt. Viimeksi naisten sukuelinten silpomisen erilliskriminalisoinnin yhteydessä todettiin, että intersukupuolisten lasten asema edellyttää perusteellisempaa tarkastelua (HE 69/2024 vp, s. 52).
YK:n lapsen oikeuksien komitea antoi viimeisimmät suosituksensa Suomelle 26.5.2023. Komitea suositti Suomelle muun ohella sen varmistamista, ”että intersukupuolisten lasten tarpeetonta lääkehoitoa ja kirurgista hoitoa lykätään turvallisesti, kunnes lapset pystyvät itse antamaan tietoon perustuvan suostumuksensa” (CRC/C/FIN/CO/5-6, kohta 24 a). Myös YK:n ihmisoikeuskomitea kiinnitti asiaan huomiota Suomelle 23.3.2021 antamissaan suosituksissa edellyttäen lainsäädännöllisiä ym. toimenpiteitä, jotta intersukupuolisiin lapsiin kohdistuvat peruuttamattomat ja tarpeettomat lääketieteelliset toimenpiteet ehkäistään tehokkaasti (CCPR/C/FIN/CO/7, kohta 21).
Suomi johti YK:n ihmisoikeusneuvoston intersukupuolisiin henkilöihin kohdistuvan syrjinnän, väkivallan ja haitallisten käytänteiden estämisestä annetun päätöslauselman valmistelua. Päätöslauselma hyväksyttiin 4.4.2024 (A/HRC/55/L.9). Päätöslauselmassa viitataan YK:n lapsen oikeuksien yleissopimukseen ja esitetään vakava huoli haitallisista käytännöistä, joiden kohteeksi synnynnäisiä sukupuolipiirteiden variaatioita omaavat ihmiset joutuvat. Päätöslauselmassa kehotetaan valtioita tehostamaan toimia syrjinnän, väkivallan ja haitallisten käytäntöjen torjumiseksi henkilöitä kohtaan, joilla on synnynnäisiä sukupuolipiirteiden variaatioita. Lisäksi valtioita kannustetaan edistämään sitä, että näillä henkilöillä on mahdollisuus nauttia korkeimmasta mahdollisesta terveydentilasta.
Suomi on kansainvälisesti ollut kiitettävän aktiivinen intersukupuolisten lasten koskemattomuuden turvaamisessa. Lapsiasiavaltuutettu pyytää, että valtio vihdoin tarttuu kysymykseen intersukupuolisten lasten koskemattomuuden turvaamisesta myös kotimaassa. Näin ollen kysymme, onko intersukupuolisten lasten asiaa ja siihen liittyvää lainsäädäntötarvetta ryhdytty tarkastelemaan sosiaali- ja terveysministeriössä ja/tai oikeusministeriössä? Mikäli asiaa ei vielä ole edistetty, pyydämme perusteluita tälle sekä arviota tulevan tarkastelun aikataulusta.
Pyydämme kohteliaimmin vastaustanne 31.5.2025 mennessä osoitteeseen [email protected].
Jyväskylässä 3.4.2025
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Sonja Vahtera, juristi