LAPS/48/2024, 29.5.2024
Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle hallituksen esityksestä laiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi
Viite: Hallintovaliokunta perjantai 31.5.2024 klo 11.15 / HE 53/2024 vp / Asiantuntijapyyntö
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi hallituksen esitystä yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
-
Lapsen perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta esitys on erittäin ongelmallinen. Hallituksen esityksessä ei ole riittävästi huomioitu, miten lapsen etua selvitettäisiin ja lapsen perheyhteyden säilyttäminen varmistettaisiin.
-
Esityksen perusteella on epäselvää, missä tilanteissa ja millä perusteilla lapselle kuuluvaa oikeutta hakea kansainvälistä suojelua rajoitettaisiin ja milloin taas lapsella olisi mahdollisuus hakea turvapaikkaa.
-
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että lapsen oikeus perheeseen tulisi varmistaa säädöstasolla.
-
Lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan alaikäisten tulijoiden tunnistaminen edes likimain luotettavasti olisi käytännössä mahdotonta. On syytä huomioida, että suurin osa yksin kulkevista lapsista on teini-ikäisiä.
-
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että lasten ja lapsiperheiden kohdalla tulisi vakavasti harkita muita menettelyjä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi, joissa pystytään tekemään huolellinen arvio lapsen edusta, mukaan lukien perhe-elämän suojan turvaaminen.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi. Laissa säädettäisiin edellytyksistä, joiden vallitessa valtioneuvoston yleisistunto voisi päättää määräajaksi rajoittaa kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten vastaanottamista rajatulla osalla Suomen valtakunnanrajaa ja sen välittömässä läheisyydessä. Päätöksessä tarkoitetulla alueella vaikuttamisen välineenä olevan maahantulijan maahanpääsy estettäisiin, hänet poistettaisiin maasta ja hänet ohjattaisiin siirtymään paikkaan, jossa kansainvälistä suojelua koskevia hakemuksia otetaan vastaan. Poikkeustapauksissa, kuten lasten ja eräiden muiden haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden kohdalla turvapaikan hakeminen olisi edelleen tapauskohtaisen harkinnan perusteella mahdollista myös kyseisessä tilanteessa.
Lapsiasiavaltuutettu ymmärtää hybridivaikuttamisesta ja välineellistetystä maahantulosta seuraavat vakavat riskit sekä sääntelyehdotuksen tavoitteet. Lapsiasiavaltuutettu pitää erittäin tärkeänä, että valmistelussa on tunnistettu lapset erityisen haavoittuvaksi ryhmäksi, joiden oikeuksien turvaamiseen tulee korostuneesti kiinnittää huomiota.
Lapsen perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta hallituksen esitys on kuitenkin erittäin ongelmallinen. Lapsen ja hänen mahdollisen perheensä tilanteen selvittäminen kyseessä olevissa, usein nopeissa vuorovaikutustilanteissa on käytännössä todennäköisesti mahdotonta. Hallituksen esityksessä ei ole riittävästi huomioitu, miten lapsen etua selvitettäisiin ja lapsen perheyhteyden säilyttäminen varmistettaisiin.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 artiklan 1. kohdan mukaan lapsen edun tulee olla ensisijainen harkintaperuste kaikissa lasta koskevissa päätöksissä ja muissa toimissa. YK:n lapsen oikeuksien komitean mukaan lapsen etu toteutuu, kun kaikki yleissopimuksessa vahvistetut lapsen oikeudet toteutuvat mahdollisimman täysimääräisesti.[1]
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 22 artiklan mukaisesti sopimusvaltio on sitoutunut ryhtymään tarpeellisiin toimiin taatakseen, että lapsi, joka yksin tai yhdessä vanhempiensa tai kenen tahansa muun henkilön kanssa anoo pakolaisasemaa, saa asianmukaista ja humanitaarista apua voidakseen nauttia yleissopimuksessa ja muissa sopimusvaltion hyväksymissä, kansainvälisissä ihmisoikeuksia ja humanitaarista oikeutta koskevissa asiakirjoissa tunnustetuista oikeuksista.
Lisäksi lapsen oikeuksien yleissopimuksen 9 artiklan 1. kohdan mukaan sopimusvaltiot takaavat, ettei lasta eroteta vanhemmistaan heidän tahtonsa vastaisesti paitsi, kun toimivaltaiset viranomaiset, joiden päätökset voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi, toteavat soveltuvien lakien ja menettelytapojen mukaisesti sen oleva lapsen edun mukaista.
YK:n lapsen oikeuksien komitea antoi lukuisia turvapaikanhakijalapsia koskevia suosituksia Suomelle viimeisimmissä määräaikaisraportoinnin loppupäätelmissään kesällä 2023.[2] Komitea vaatii (kohta 39) sopimusvaltiota varmistamaan turvapaikanhakija-, pakolais- ja maahanmuuttajalasten oikeuksien kunnioittamisen kaikilta osin, muun muassa tehostamalla toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että turvapaikanhakija-, pakolais- ja maahanmuuttajalapsen edun oikeusperiaate otetaan ensisijaisesti huomioon kaikissa turvapaikkaprosesseissa ja maahanmuuttoa koskevissa päätöksissä ja menettelyissä, etenkin ilman huoltajaa maahan saapuneiden lasten osalta, ja varmistamalla, että kaikki turvapaikkaa koskevat vaatimukset arvioidaan yksilöllisesti ja lapsisensitiivisesti. Lasten oikeuksien kunnioittaminen tulisi varmistaa myös myöntämällä turvapaikka kaikille ilman huoltajaa maahan saapuneille lapsille sekä poistamalla perheenyhdistämisen oikeudelliset ja tuloihin liittyvät esteet. Turvapaikan myöntäminen tulisi mahdollistaa kaikille pakolais- ja turvapaikanhakijalapsille ilman syrjintää.
Lapsiasiavaltuutettu keskittyy lausunnossaan tarkastelemaan hallituksen esitystä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa vahvistettujen oikeuksien kannalta.
Lapsen oikeus hakea turvapaikkaa
Ehdotetun 5 §:n 1 momentin mukaan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otetaan rajoituspäätöksestä huolimatta vastaan, jos se on rajavartiomiehen tapauskohtaisen arvion mukaan välttämätöntä lapsen, vammaisen henkilön tai muun erityisen haavoittuvassa asemassa olevan henkilön oikeuksien turvaamiseksi. Toisaalta kohdassa 9.2.2 Lapsen oikeudet ja perhe-elämän suoja todetaan, että alaikäisillä olisi ehdotetun sääntelyn soveltamistilanteissa lähtökohtaisesti oikeus hakea turvapaikkaa.
Lapsiasiavaltuutettu pitää ehdotettua sääntelyä erittäin ongelmallisena. Säännöksellä pyritään kyllä turvaamaan lapsen oikeuksien toteutumista, mutta sen mukaan lapsilla ei olisi ehdotonta oikeutta hakea turvapaikkaa, vaan tapauskohtaisen harkinnan perusteella myös heitä voitaisiin estää pääsemästä maahan tai poistaa maasta.
Hallituksen esityksen perusteella jää epäselväksi, missä tilanteissa ja millä perusteilla lapselle kuuluvaa oikeutta hakea kansainvälistä suojelua rajoitettaisiin ja milloin taas turvapaikan hakeminen olisi alaikäisille mahdollista. Lapsen oikeus hakea turvapaikkaa realisoituisi viranomaisen arvion kautta. Arviossa otettaisiin huomioon lapsen etu sekä se, aiheuttaisiko maasta poistaminen henkilölle välittömän hengen tai terveyden vaaran (5.1 §). Yksityiskohtaisten perustelujen mukaan arvioinnissa olisi lasten kohdalla merkityksellistä erityisesti lapsen etu sekä lapsen kehitykseen ja terveyteen liittyvät seikat (s. 68). Perustelujen ja säännöksen sanamuodon perusteella jää epäselväksi, koskeeko ”välittömän hengen ja terveyden vaara” myös lapsia.
Kyse on erittäin vakavasta ihmisoikeussopimuksissa ja perustuslaissa vahvistettujen oikeuksien rajoittamisesta. Jotta millään tasolla voitaisiin edes harkita tällaisia rajoituksia, sääntelyn tulisi olla täsmällistä ja tarkkarajaista ja täyttää perusoikeuksien rajoittamiselle asetetut edellytykset myös muilta osin.
Hallituksen esityksen perusteella on mahdotonta arvioida, mitä kriteereitä viranomaiset käytännössä edellyttäisivät lapsen turvapaikkahakemuksen hyväksymisen tai hylkäämisen perusteiksi. Esityksessä ei tuoda esiin edellä mainittujen lisäksi muita arviointiperusteita, joihin viranomaisten harkintaa sidottaisiin. Esityksessä ei myöskään käsitellä sitä, kohdellaanko yksin liikkeellä olevia ja perheen mukana olevia lapsia samoilla perusteilla. Arvioinnin tekisi rajavartiomies havaintojensa ja tilanteessa tapahtuvan vuorovaikutuksen perusteella. Kyse on viranomaisesta, jolla ei ole peruskoulutuksensa pohjalta erityistä lapsia koskevaa osaamista.
Lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan viranomaisille annettava ohjeistus ja koulutus tarkoituksenmukaisista toimintatavoista ja haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden tunnistamisesta ei ole riittävä toimenpide turvaamaan lapsen oikeuksien toteutumista esityksessä tarkoitetuissa poikkeuksellisissa ja haastavissa olosuhteissa. Ohjeistus ja koulutus eivät ole myöskään riittäviä toimenpiteitä varmistamaan lasten yhdenvertaista kohtelua.
Poikkeuksellisista tilanteista ehdotetaan säädettäväksi 6 §:ssä. Sen mukaan maahantunkeutuminen väkivaltaa tai henkilöiden suurta lukumäärää hyväksi käyttäen voidaan välittömästi valtakunnanrajalla torjua ilman 5 §:ssä tarkoitetun tapauskohtaisen arvion tekemistä, jos se on välttämätöntä ihmisten hengen ja terveyden varmistamiseksi ja jos menettelyä voidaan kokonaisuutena arvioiden pitää puolustettavana. Säännöksen perusteluissa ei ole käsitelty millään tavoin kyseisiä tilanteita, joissa osallisina on myös lapsia. Hallituksen esitys on tältä osin puutteellinen. Esityksestä tulisi käydä ilmi, miten rajavartiomiesten tulisi toimia kyseisissä tilanteissa, kun osallisina on lapsia.
Lapsen oikeus perheeseen
Esityksessä ei mainita säännöstasolla mitään lapsen perheen oikeudesta hakea turvapaikkaa. Ehdotetun 5 §:n 1 momentin säännöskohtaisista perusteluista (s. 68) käy ilmi, että tilanteessa, jossa alaikäisen henkilön kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otetaan vastaan, arvioidaan tapauskohtaisesti tarve ottaa vastaan myös kyseisen henkilön perheenjäsenten mahdolliset hakemukset. Tällä pyrittäisiin perustelujen mukaan turvaamaan perhe-elämän suojaa sekä lapsen oikeuksia.
Koska viranomaiselle jätetään asiassa harkintavaltaa, saatettaisiin lapsi ja perhe käytännössä erottaa toisistaan. Lapsiasiavaltuutettu pitää esitystä tältä osin erittäin ongelmallisena. Lapsen oikeus perheeseen kyseisessä tilanteessa tulisi varmistaa säädöstasolla.
Oikeus perheeseen on keskeinen, jokaiselle kuuluva ihmisoikeus. YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen johdanto-osassa todetaan, että ”perheellä, joka on yhteiskunnan perusryhmä ja sen kaikkien jäsenten ja erityisesti lasten hyvinvoinnin ja kasvun luonnollinen ympäristö, on oikeus saada tarvittavaa suojelua ja apua niin, että se pystyy täydellisesti hoitamaan velvollisuutensa yhteiskunnassa. -- lapsen tulisi persoonallisuutensa täysipainoisen ja sopusointuisen kehityksen vuoksi kasvaa perheessä onnellisuuden, rakkauden ja ymmärtämyksen ilmapiirissä”.
Yleissopimuksen 16 artiklan mukaan lapsella on oikeus perhe-elämään, johon ei saa puuttua mielivaltaisesti tai laittomasti. Yleissopimuksen 9 artiklan mukaan lasta ei saa erottaa vanhemmistaan heidän tahtonsa vastaisesti paitsi silloin, kun toimivaltaiset viranomaiset, joiden päätökset voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi, toteavat soveltuvien lakien ja menettelytapojen mukaisesti sen lapsen edun mukaiseksi. Lisäksi 10 artiklassa korostetaan velvollisuuttaa perheen jälleenyhdistämiseksi. Suomessa mahdollisuutta saattaa viranomaisten päätökset tuomioistuimen tutkittavaksi on lapsiasioissa noudatettu hyvin tarkasti.[3] Esimerkiksi al-Holin vankileirillä Syyriassa olevia suomalaislapsia ei voitu erottaa vanhemmistaan.
Lapsille vielä kasvavina ja kehittyvinä yksilöinä perheellä on aivan erityinen merkityksensä. YK:n lapsen oikeuksien komitea on painottanut lapsen perheen ja ihmissuhteiden merkitystä yhtenä lapsen edun keskeisenä elementtinä[4]. Komitean mukaan vanhemmista erottamisella on tuntuvia vaikutuksia lapseen, minkä takia erottamisen tulisi olla viimesijainen vaihtoehto[5]. On hyvin todennäköistä, että vanhemmista erottamisella olisi esityksessä kuvatuissa olosuhteissa lapselle erittäin haitallisia, traumatisoivia vaikutuksia.
Esityksen mukaan (s. 68) tapauskohtaisesti arvioitaisiin tarve vastaanottaa myös lapsen kanssa olevien perheenjäsenten kansainvälistä suojelua koskevat hakemukset. Harkinnassa huomioitaisiin lapsen etu, mikä voisi tarkoittaa sitä, että myös vanhempien hakemus vastaanotettaisiin. Esityksen mukaan tarkoituksena ei olisi arvioida perheenjäsenyyttä laajemmin kuin mikä on lapsen edun kannalta välttämätöntä. Esitys ei kuitenkaan sisällä minkäänlaisia sisällöllisiä arviointiperusteita sille, milloin lapsen perheenjäsenten hakemukset otettaisiin vastaan ja milloin ei.
Lasten yhdenvertainen kohtelu vaarantuu, jos sääntely ei ole täsmällistä ja selkeää. On myös huomattava, että perhesuhteiden todentaminen näissä tilanteissa voi olla hyvin ongelmallista. Erityisesti silloin, jos perhesuhteen osoittavia asiakirjoja ei ole saatavilla, korostuu rajavartiomiehen velvollisuus ja kyvykkyys kuulla lasta tai muuten havainnoida lapsen ja hänen mukanaan olevan aikuisen välistä vuorovaikutusta. Lisäksi on myönnettävä, että menettelyyn sisältyy riski, että lapsia ryhdytään käyttämään tavalla tai toisella välineenä maahan pyrkimiseksi.
Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa, että esityksessä ei ole otettu kantaa tilanteeseen, jossa lapsi olisi viranomaisen luvalla pääsemässä Suomeen mutta perhe ei, ja perhe vastustaa lapsen lähtöä. Kuten edellä jo todettiin, YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 9 (1) artiklan mukaan sopimusvaltiot takaavat, ettei lasta eroteta vanhemmistaan heidän tahtonsa vastaisesti paitsi, kun toimivaltaiset viranomaiset, joiden päätökset voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittaviksi, toteavat soveltuvien lakien ja menettelytapojen mukaisesti sen olevan lapsen edun mukaista.
Suomen lainkäyttöpiirissä lapsen erottaminen vanhemmistaan tapahtuu vastentahtoisissa tilanteissa lastensuojelulain sääntelyn nojalla määräaikaisen kiireellisen sijoituksen turvin, kun taas tahdonvastaisesta huostaanotosta päätetään hallinto-oikeudessa. Näistä molemmista tilanteista tehdään päätökset, joista voi valittaa tuomioistuimeen. Esityksestä ei käy ilmi, miten edellä mainitussa tilanteessa toimittaisiin, eikä ole otettu kantaa lastensuojeluviranomaisen toimivallan ulottuvuuteen tai ylipäätään mahdollisuuksiin toimia tällaisessa tilanteessa.
Ottaen huomioon kaikki edellä mainitut seikat, lapsiasiavaltuutettu katsoo, että lasten ja lapsiperheiden kohdalla tulisi vakavasti harkita muita menettelyjä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi, joissa pystytään tekemään huolellinen arvio lapsen edusta, mukaan lukien perhe-elämän suojan turvaaminen.
Alaikäisten tunnistaminen
Esityksen mukaan 5 §:n soveltaminen voisi olla käytännössä jossain määrin haastavaa ottaen huomioon, että säännöksen piiriin kuuluvien henkilöiden tunnistaminen voisi olla vaikeaa (s. 44). Esityksen mukaan esimerkiksi lähes täysi-ikäisiä voi olla haastavaa tunnistaa alaikäisiksi ulkonäön perusteella.
YK:n lapsen oikeuksien komitea on ilmaissut huolensa siitä, että 15–17-vuotiaille lapsille annetaan yleensä huomattavasti heikompaa suojelua ja heitä pidetään toisinaan aikuisina tai heidät jätetään epämääräiseen siirtolaisasemaan, kunnes he täyttävät 18 vuotta. Komitea on kehottanut valtioita varmistamaan, että kaikille ‒ myös yli 15-vuotiaille ‒ lapsille tarjotaan sama suojelutaso heidän siirtolaisasemastaan riippumatta.[6] Komitea on myös korostanut, että lasten iänmäärityksessä tulisi luottaa syntymätodistukseen tai muihin asiakirjoihin ja katsoa ne aidoiksi, jos ei ole todisteita päinvastaisesta. Viranomaisten tulisi haastatella lasta sekä tarvittaessa hänen mukanaan kulkevia vanhempia tai sukulaisia. Lapsen henkisen ja fyysisen kehityksen arviointi tulee tehdä lapsiystävällisellä tavalla, ja arvioinnin tekijän tulisi olla siihen erikoistunut ammattilainen. Arvioinnissa tulisi käyttää vähiten haitallisia menetelmiä. Jos todisteet ovat puutteellisia, asia on ratkaistava lapsen tai nuoren eduksi.[7]
Yksityiskohtaisten perustelujen mukaan tunnistaminen tapahtuisi ensisijaisesti fyysisiä ominaisuuksia arvioimalla, mutta myös mahdollisten henkilöllisyysasiakirjojen perusteella ja vuorovaikutustilanteessa tapahtuvan puhuttamisen avulla. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevaa henkilöä tunnistettaessa merkityksellistä olisi henkilön ikä taikka fyysinen tai psyykkinen tila.
Lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan alaikäisten tulijoiden tunnistaminen edes likimain luotettavasti olisi käytännössä mahdotonta. On syytä huomioida, että suurin osa yksin kulkevista lapsista on teini-ikäisiä.[8]
Ehdotetut keinot viranomaisten osaamisen parantamiseksi eivät ole riittäviä. Normaaleissakin turvapaikanhakutilanteissa iänmääritys voi joskus olla haastavaa ja aikaa vievää.[9] Tilanne johtaisi todennäköisesti käytännössä siihen, etteivät kaikki lapset pääsisi edes poikkeusperusteharkinnan piiriin. Väärät arviot iästä johtaisivat pahimmillaan vakaviin oikeudenloukkauksiin, jotka kohdistuisivat kaikkein haavoittuvimmissa asemassa oleviin henkilöihin.
Lopuksi lapsiasiavaltuutettu toteaa, että esityksessä on erityisen ongelmallista se, että sen mukaan kyse on tosiasiallisesta hallintotoiminnasta eikä lapsilla tai muilla maahantulijoilla olisi valitusmahdollisuutta. Kuten esityksessäkin todetaan (s. 819), ehdotettu sääntely, joka lähtökohtaisesti estää maahantulijan turvapaikkahakemuksen jättämisen, käsittelyn ja muutoksenhaun, rajoittaa merkittävällä tavalla oikeutta oikeusturvaan ja oikeussuojakeinoihin. On erityisen moitittavaa, että oikeutta oikeusturvaan ja oikeussuojakeinoihin halutaan rajoittaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevilta lapsilta.
Helsingissä 29.5.2024
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Reetta Peltonen, juristi
Merike Helander, juristi
[1] Yleiskommentti nro 14 lapsen oikeudesta saada etunsa otetuksi ensisijaisesti huomioon CRC/GC/C/14, kohta 4.
[2] YK:n lapsen oikeuksien komitean loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. 2.6.2023. CRC/C/FIN/CO/5–6. Epävirallinen suomennos ulkoministeriön verkkosivulla
[3] Oikeuskanslerin vastaus kanteluasioihin, jotka koskevat Syyrian leirillä olevien kotiuttamista 10.10.2019
[4] Yleiskommentti nro 14 lapsen oikeudesta saada etunsa otetuksi ensisijaisesti huomioon CRC/GC/C/14, kohdat 58–70.
[5] CRC/GC/C/14, kohta 61.
[6] Yleiskommentti nro 23 (2017) lasten ihmisoikeuksiin kansainvälisen siirtolaisuuden yhteydessä liittyvistä valtioiden velvollisuuksista lähtö-, kauttakulku-, kohde- ja paluumaissa. CRC/C/GC/23, kohta 3.
[7] Yleiskommentti nro 24 (2019) lapsen oikeuksista rikosoikeusjärjestelmässä. CRC/C/GC/24, kohdat 33–34.
[8] YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksessa ilman huoltajaa olevat lapset tunnistetaan erityisen haavoittuvassa asemassa olevaksi lapsiryhmäksi, jolla on oikeus erityiseen suojeluun ja tukeen (20 (1) artikla).
[9] Ks. esim. Maahanmuuttovirasto: Alaikäisen iän selvittäminen eli ikäarviotutkimus (ikätesti)