LAPS/160/2025, 3.12.2025
Lapsiasiavaltuutetun lausunto oikeusministeriölle nuorisorangaistussääntelyn kehittämistä koskevasta työryhmämietinnöstä
Viite: VN/27263/2023
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi työryhmämietintöä yleissopimuksen näkökulmasta. Lausunto on annettu lausuntopalvelu.fi:ssä.
Mietinnön keskeinen sisältö
Työryhmän mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi nuorisorangaistuksen kestosta rikoslaissa ja sen enimmäiskeston pidentämisestä yhdestä vuodesta kahteen vuoteen. Nuorisorangaistus tuomittaisiin edelleen alle 18-vuotiaana rikoksen tehneelle, jos sakkoa ei katsottaisi riittäväksi rangaistukseksi ja painavat syyt eivät vaatisi ehdotonta vankeutta tilanteissa, joissa ehdollinen vankeus valvontoineen ei olisi riittävä sosiaalisen selviytymisen edistämiseksi tai uusien rikosten ehkäisemiseksi. Nuorisorangaistuksen käyttöedellytyksiä ehdotetaan laajennettavaksi siten, että nuorisorangaistus soveltuisi jatkossa tapauksissa, joissa rikoksen vakavuus, tekijän syyllisyys tai tekijän aikaisemmat rikokset puoltaisivat nuorisorangaistusta ja ehdollista vankeutta yksin olisi pidettävä riittämättömänä rangaistuksena.
Mietinnössä ehdotetaan muutoksia nuoren seuraamusselvityksen laatimiseen ja sen sisältöön. Lisäksi täytäntöönpanolakiin ehdotetaan muutoksia nuorisorangaistuksen sisältöä sekä nuorisorangaistuksen sijasta toiseen rangaistukseen tuomitsemista koskien.
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
- Lapsiasiavaltuutettu on useaan otteeseen todennut, että nuorisorangaistuksen tulisi olla todellinen ja käytössä oleva seuraamusvaihtoehto, ja pitää siksi mietinnön ehdotuksia nuorisorangaistuksen käytön lisäämiseksi kannatettavina.
- Lapsiasiavaltuutettu korostaa, että alaikäisen päihde- ja riippuvuushoidon tai -palvelun toteutuminen osana nuorisorangaistusta edellyttää, että päihdepalvelut ovat tosiasiallisesti ja yhdenvertaisesti saatavilla hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungissa.
- Lapsiasiavaltuutettu pitää välttämättömänä, että jatkovalmistelussa arvioidaan tarkemmin nuorisorangaistuksen ja vankeusrangaistuksen suhdetta lastensuojelulain mukaiseen sijaishuoltoon sekä käsittelyssä olevaan ehdotettuun kuntouttavaan suljettuun laitospalveluun.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Nuorisorangaistussääntelyyn ehdotetut muutokset
Lapsiasiavaltuutettu on useaan otteeseen todennut, että nuorisorangaistuksen tulisi olla todellinen seuraamusvaihtoehto alaikäisille rikoksentekijöille, ja pitää siksi mietinnön ehdotuksia nuorisorangaistuksen käytön lisäämiseksi kannatettavina. Lapsiasiavaltuutettu on ottanut aiheeseen kantaa julkisuudessa [1], YK:n lapsen oikeuksien komitealle luovuttamassaan raportissa [2], valtioneuvostolle luovuttamassaan vuosikertomuksessa [3] sekä eduskuntavaalien alla tekemissään ehdotuksissa puolueiden puoluesihteereille ja pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman aloitusseminaarissa. Lisäksi lapsiasiavaltuutettu on tuonut näkemyksensä oikeusministerien tietoon. Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että ehdotukset voivat osaltaan ennaltaehkäistä alaikäisten uusintarikollisuutta, kuten ehdotusten yhdeksi tavoitteeksi on asetettu.
Lapsiasiavaltuutettu haluaa saattaa oikeusministeriön tietoon YK:n lapsen oikeuksien komitean vuonna 2019 julkaiseman yleiskommentin nro 24, joka koskee lapsen oikeuksia rikosoikeusjärjestelmässä [4]. Yleiskommentissa nostetaan useassa kohtaa esiin vankeusrangaistukselle vaihtoehtoisten seuraamuksien merkitys ja korostetaan valtioiden velvollisuutta ottaa päätöksissään huomioon ensisijaisena harkintaperusteena lapsen etu – myös silloin, kun lapsen epäillään syyllistyneen rikokseen. Tämän yleiskommentin pohjalta lapsiasiavaltuutettu on jatkanut työtään nuorten rikoksentekijöiden aseman parantamiseksi: uusintarikollisuuden ehkäisy ja rikolliselle uralle ajautumisen estäminen toteutuvat todennäköisimmin silloin, kun rikoksiin syyllistynyttä lasta ohjataan muun kuin vankeusrangaistuksen keinoin.
Lapsiasiavaltuutettu kiinnitti huomiota mietinnön nimenomaisesti lapsia koskevassa vaikutusten arviointikappaleessa (4.2.2) todettuun siitä, että nuorisorangaistuksen käyttö lisääntynee ehdotuksen myötä myös vakavampien yksittäisten rikosten kohdalla, missä nuorella ei välttämättä tunnisteta olevan tarvetta laajaan ja intensiiviseen perheen ulkopuoliseen yhteiskunnan tukeen. Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että edellä todettu edellyttää selkiyttämistä. Mitä perheen ulkopuolisella yhteiskunnallisella tuella tässä yhteydessä tarkoitetaan ja onko tarkoituksena, että kyseinen tuki on nuorisorangaistuksen soveltamisalaa rajaava tekijä?
Lapsiasiavaltuutettu pitää lähtökohtaisesti hyvänä päihde- ja riippuvuushoidon tai -palvelun sisällyttämistä osaksi nuorisorangaistusta, mutta korostaa, että hoidon tai palvelun sisällyttäminen ehdotetulla tavalla osaksi rangaistusta lain tasolla ei yksistään paranna niiden nuorten asemaa, joiden kohdalla rikollisen toiminnan taustalla on päihteisiin liittyviä ongelmia ja jotka ovat päihde- ja riippuvuushoidon tarpeessa. Sääntelyn toimeenpanoon on kohdennettava resursseja. Lapsiasiavaltuutettu on myös lausunnossaan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle painottanut, että lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut tulee saattaa kuntoon ja niiden tulee toteutua yhdenvertaisesti. [5]
Sekä Valtiontalouden tarkastusvirasto [6] että sosiaali- ja terveysministeriö [7] ovat hyvinvointialueiden palveluja koskevissa tuoreissa arvioinneissaan todenneet, että päihteitä käyttävien lasten ja nuorten tarvitsemat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat vakavasti vaarantuneet kaikilla hyvinvointialueilla ja Helsingin kaupungissa. Huumeita käyttäville nuorille suunnatut palvelut eivät vastaa heidän palvelutarpeisiinsa eivätkä nuoret saa tarvitsemaansa apua oikea-aikaisesti. Erityisen vaikeaa palvelujen saanti on, kun henkilöllä on sekä mielenterveys- että päihdeongelma. [8]
Vastaavasti ehdotetut lisäykset nuoren rikoksesta epäillyn osallistumisesta toimintaan, joka parantaa edellytyksiä rikoksettomaan elämään, edellyttää, että tällaista toimintaa on tosiasiassa saatavilla. Mietinnössä todetaan (s. 88–89), että joillakin paikkakunnilla on sovittelun ja ankkuritoiminnan kaltaisten interventioiden lisäksi tarjolla kolmannen sektorin järjestämää rikoksista irtautumista tukevaa ohjelmatoimintaa ja nuorten toimintamallia hyödyntävää hanketoimintaa, kuitenkaan tarkemmin tällaisen toiminnan saatavuutta avaamatta.
Lapsiasiavaltuutettu muistuttaa, että YK:n lapsen oikeuksien komitea on suositellut Suomelle vuonna 2023 antamissaan loppupäätelmissä [9], että Suomi edistää aktiivisesti rikoksista syytetyille lapsille kohdennettuja tuomioistuinten ulkopuolisia toimenpiteitä, kuten oikeudenkäynnille vaihtoehtoisia ratkaisumenettelyjä, sovittelua, neuvontaa ja näyttöön perustuvia terapiapalveluita (kohta 41).
Rangaistusten ja lastensuojelulain mukaisten tukitoimien suhdetta tulee arvioida
Lapsiasiavaltuutettu toteaa, että eduskunnassa on ajankohtaisesti käsiteltävänä esitys laiksi lastensuojelulain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (HE 149/2025 vp), jossa ehdotetaan uutta lastensuojelulain mukaista sijaishuollon muotoa (kuntouttava suljettu laitospalvelu) pääsääntöisesti 12 vuotta täyttäneen lapsen rikoskierteen katkaisemiseksi. Lisäksi käsittelyssä on hallituksen esitys laeiksi vankeuslain, tutkintavankeuslain ja puolustustilalain 9 §:n muuttamisesta (53/2025 vp). Oikeusministeriössä on myös meneillään vankeuslain kehittämisen jatkohanke, jossa on tarkoitus käsitellä vankeuslain ja lastensuojelulain yhteensovittamiseen liittyviä kysymyksiä. Lapsiasiavaltuutettu pitää välttämättömänä, että nuorisorangaistussääntelyn kehittämisen jatkovalmistelussa huomioidaan myös alaikäisiä rikoksentekijöitä koskevat vireillä olevat hallituksen esitykset ja käynnissä olevat hankkeet.
Mietinnössä ei ehdoteta muutettavaksi nuorisorangaistuksen suhdetta ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Nuorisorangaistus sijoittuisi edelleen ankaruusasteikolla sakon ja ehdottoman vankeuden väliin (s. 138). Rikoslain 6 luvun 9 §:n 2 momentin mukaan alle 18-vuotiaana tehdystä rikoksesta ei kuitenkaan saa tuomita ehdottomaan vankeusrangaistukseen, elleivät painavat syyt sitä vaadi. Painavan syyn merkitystä harkittaessa otetaan huomioon rikoksentekijän sijoitus lastensuojelulain 57 §:n mukaiseen lastensuojelulaitokseen.
Lapsiasiavaltuutettu pitää välttämättömänä, että jatkovalmistelussa arvioidaan tarkemmin nuorisorangaistuksen ja vankeusrangaistuksen suhdetta lastensuojelulain mukaiseen sijaishuoltoon ja myös käsittelyssä olevaan ehdotettuun kuntouttavaan suljettuun laitospalveluun (HE 149/2025 vp).
Lapsiasiavaltuutettu on eduskunnan lakivaliokunnalle antamassaan lausunnossa lastensuojelulain muuttamista koskien edellyttänyt [10], että nuorisorangaistussääntelyn kehittämistä koskevan hankkeen yhteydessä harkitaan ehdotetun kuntouttavan suljetun laitospalvelun ensisijaisuutta suhteessa ehdottomaan vankeuteen alaikäisten rikosvastuuiän ylittäneiden lasten kohdalla.
Eduskunnan lakivaliokunta on mietinnössään koskien käsittelyssä olevaa hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi vankeuslain, tutkintavankeuslain ja puolustustilalain 9 §:n muuttamisesta pitänyt myös alaikäisten vankien sijoittamisen kehittämistarpeita koskevaa hanketta tarpeellisena ja katsonut, että alaikäisiin vankeihin sekä rangaistuksen täytäntöönpanon ja lastensuojelun suhteeseen liittyviä kysymyksiä on aiheellista arvioida huolellisesti. [11]
Jyväskylässä 3.12.2025
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Jenni Saukkola, juristi
[1] MTV Uutiset (2020). Asiantuntijat vastustavat alaikäisten nuorisorikollisten laittamista vankilaan – "Vankila ei ole missään tapauksessa oikea paikka". 16.12.2020.
[2] Lapsiasiavaltuutetun raportti YK:n lapsen oikeuksien komitealle 2022: Lisäraportti Suomen valtion 5. ja 6. määräaikaisraporttiin (2022). Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2022:8.
[3] Mettinen, K. & Pekkarinen, E. (2024). Toteutuuko lapsen oikeus terveyteen? Lapsiasiavaltuutetun vuosikertomus 2023. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2024:2.
[4] YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 24 (2019) lapsen oikeuksista rikosoikeusjärjestelmässä. CRC/C/GC/24.
[5] Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksestä valtion talousarvioksi vuodelle 2026: Yleisesti ja erityisesti päihdepolitiikka ja nuorten päihteiden käyttö, 8.10.2025. LAPS/129/2025.
[6] Valtiontalouden tarkastusvirasto (2024). Nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelut hyvinvointialueilla: Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhteensovittaminen. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomukset 15/2024.
[7] STM (2025). Selvitys hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun toteutumisesta 2024.
[8] Onnettomuustutkintakeskus (2024). Nuorten tapaturmaiset huumekuolemat vuonna 2023.
[9] YK:n lapsen oikeuksien komitea (2023). Loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. CRC/C/FIN/CO/5–6. 2.6.2023.
[10] Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi lastensuojelulain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi, 24.11.2025. LAPS/171/2025.
[11] Lakivaliokunnan mietintö LaVM 14/2025 vp – HE 53/2025 vp.