LAPS/96/2024, 10.10.2024

Viite: VN/24181/2023

Lapsiasia­valtuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu vastaa uhri­poliittisen toimenpide­ohjelman rahoitus­työryhmän kysymyksiin yleis­sopimuksen näkö­kulmasta.

Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)

Taustaa

Pääministeri Orpon hallituksen ohjelman mukaan laaditaan uhri­poliittinen toimenpide­ohjelma, jonka tavoitteena on turvata rikoksen uhrien tuki­palveluiden rahoitus ja parantaa uhrien asemaa rikos­oikeudellisissa menettelyissä. Uhri­poliittinen toimenpide­ohjelma -hankkeen ohjaus­ryhmä on 12.2.2024 asettanut työryhmän selvittämään rikoksen uhrien tuki­palveluiden rahoituksen turvaamiseen liittyviä kysymyksiä.

Työryhmän tulee laatia ehdotus rikoksen uhrien yleisten ja erityisten tuki­palveluiden rahoituksen turvaamiseksi sekä rahoitus­vastuiden edelleen selkeyttämiseksi. Erityistä huomiota on kiinnitettävä EU:n ja kansain­välisen sääntelyn edellyttämien tuki­palveluiden toteuttamiseen järjestöjen toiminnassa.

Uhri­poliittinen toimenpide­ohjelma -hankkeen asettamis­kirjeessä[1] todetaan, että rikoksen uhrin kannalta tuki­palvelut sekä rikoksen uhrin tarpeet huomioon ottava rikos­prosessi ovat kriminaali­politiikan keino­valikoimassa olennaisia keinoja rikoksesta aiheutuvien haittojen vähentämiseksi. Tuki­palveluista saatava apu, tuki ja neuvonta helpottavat uhria selviytymään rikoksen jälkeen, valmistautumaan rikos­prosessiin ja kohtaamaan menettelyyn liittyviä haasteita. Tuki edistää osaltaan myös rikos­prosessin sujuvuutta ja rikos­vastuun toteutumista. Myös muun muassa uhrin tiedon­tarpeisiin vastaaminen oikea-aikaisesti sekä uhrin fyysisestä turvallisuudesta huolehtiminen rikos­prosessin aikana ovat keskeisiä elementtejä uhrin aseman parantamisessa.

Lapsiasia­valtuutettu pitää uhri­poliittisen toimenpide­ohjelman laatimista kannatettavana.

Lapsiasia­valtuutettu ottaa lausunnossaan kantaa erityisesti työ­ryhmän kysymykseen 3.

Millaisena näette järjestöjen tuottamien rikoksen uhrien tuki­palvelujen roolin ja merkityksen erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville uhri­ryhmille? Näitä ovat muun muassa lapset, perhe- ja lähisuhde­väkivallan, seksuaali­rikosten ja ihmis­kaupan uhrit, mukaan lukien avio­liittoon pakottamisen uhrit, sekä kunniaan liittyvän väki­vallan uhrit.

YK:n lapsen oikeuksien yleis­sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on oikeus suojeluun kaiken­laiselta hänen hyvin­vointiaan ja terveyttään vaarantavalta väkivallalta, vahingoittamiselta, laimin­lyönniltä, hyväksi­käytöltä tai minkään­laiselta huonolta kohtelulta. Yleis­sopimuksen sopimus­valtiot ovat 39 artiklan mukaisesti sitoutuneet ryhtymään kaikkiin asian­mukaisiin toimiin edistääkseen jokaisen rikoksen tai muun kaltoin­kohtelun uhriksi joutuneen lapsen psyykkistä ja fyysistä toipumista ja yhteis­kuntaan sopeutumista siten, että se tapahtuu ympäristössä, joka edistää lapsen terveyttä, itse­kunnioitusta ja ihmis­arvoa.

Lapsi voi joutua rikoksen uhriksi monilla eri tavoilla ja eri ympäristöissä. Rikos voi tapahtua lapsen kotona, koulussa, päivä­kodissa, harrastuksissa, vapaa-aikana tai nuoren työ­paikalla. Rikoksen tekijä voi olla lapselle vieras tai hyvin tuttu henkilö, aikuinen tai toinen lapsi sekä viran­omainen tai muu ammatti­henkilö. On tärkeää huomata, että lapsi voi joutua myös välillisesti rikoksen uhriksi, kun rikos kohdistuu varsinaisesti lapsen läheisiin, kuten vanhempiin tai sisaruksiin. Rikoksen uhriksi joutuvat lapset ovat usein jo valmiiksi tavalla tai toisella haavoittuvassa asemassa, mikä on otettava huomioon tukipalvelu­järjestelmässä. Lapsiasia­valtuutettu korostaa, että eri tuki­muotoja on tarjottava kaikille eri rikos­tyyppien lapsi­uhreille yhden­vertaisesti.

Lapsi­uhrien tuki­palveluja suunniteltaessa ja järjestettäessä tulee huomioida lasten eli alle 18-vuotiaiden moninaisuus. Sen lisäksi, että lapsen tausta ja tilanne voivat vaikuttaa siihen, että lapsi yli­päätään joutuu rikoksen uhriksi, tai siihen, millaisen rikoksen uhriksi hän joutuu, ne vaikuttavat monin tavoin lapsen tuki­palvelujen tarpeeseen ja niiden toteuttamis­tapaan. Tuki­palveluissa tarvitaan ammattilaisia, jotka tunnistavat erilaisten ja eri-ikäisten lasten tarpeet ja osaavat sovittaa tuki­palvelut kullekin lapselle sopivaksi. Esimerkiksi hyvin pienet lapset jäävät helposti vaille riittävää erityis­huomiota ja tukea. Pojat tunnistetaan nykyään entistä paremmin seksuaali­väkivallan uhreiksi, mutta heille suunnattuja ja heidän tarpeensa huomioivia palveluja ei ole riittävästi saatavilla.

Tuki­palvelujen tulisi olla saatavilla ja saavutettavia myös vammaisille lapsille. Vammaisten lasten riski joutua kaiken­laisen väkivallan kohteeksi on muita lapsia suurempi. On huolehdittava muun muassa siitä, että palvelu­tilat ovat esteettömiä ja että tarjolla on vammaisten lasten erilaiset kommunikointi­tavat ja heidän mahdollisesti tarvitsemansa tulkkaus­palvelut. Maahanmuuttaja­taustaisten lasten kohdalla tuki­palveluissa on otettava huomioon esimerkiksi heidän perhe- ja kulttuuri­taustansa ja kieli­taitonsa, jos lapsi ja hänen vanhempansa eivät osaa riittävästi suomen kieltä.

Kaikilla lapsilla ei ole myöskään omaa perhettä ja vanhempia tukemassa. Esimerkiksi huostaan­otetut lapset, joilla on kohonnut riski joutua rikoksen uhriksi, saavat lasten­suojelun palveluja, mutta voivat niiden ohella tarvita myös erityisiä rikos­uhrin tuki­palveluja. Palvelujen kokonaisuus on sovitettava lasta parhaiten tukevalla ja lapsen edun mukaisella tavalla. Tästä on huolehdittava aina, kun lapsi tai hänen perheensä on syystä tai toisesta jo jonkun muun lasta tai perhettä tukevan palvelun piirissä.

Rikos­uhrien tuki­palvelujen alueellinen saatavuus on välttämätöntä varmistaa. Verkossa tehtävä työ on tuonut tilanteeseen helpotusta, mutta pienillä paikka­kunnilla asuvilla lapsilla on silti riski jäädä helpommin tuki­palvelujen ulko­puolelle. Verkossa tarjottavat tuki­palvelut soveltuvat paremmin isommille lapsille, mutta jokaisessa tapauksessa on tärkeää arvioida erikseen, onko verkossa tarjottava tuki oikea tuki­muoto kyseiselle lapselle tai lapselle ja hänen perheelleen.

Kuten edellä on todettu, tuki­palvelujen tarve on moninainen ja niiden järjestäminen vaati moni­puolista osaamista. Jo esitetystä kysymyksestä (kysymys 3) käy ilmi, miten erilaisille rikos­uhrien tuki­palveluille on tarve. Moniin rikos­tyyppeihin liittyy samoja piirteitä, esimerkiksi fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa, mutta toisaalta niihin voi liittyä myös hyvin erilaisia piirteitä. Talous­rikoksen tai seksuaali­rikoksen uhri tarvitsee yhtä lailla tukea, mutta tarvittavan tuen sisältö voi olla hyvin erilainen. Rikosuhri­päivystys RIKU tarjoaa yleistä tukea. Sen lisäksi tukea tarjoavat lukuisat tahot, jotka ovat erikoistuneet tiettyjen rikosten uhrien tukemiseen, esimerkiksi Raiskaus­kriisikeskus Tukinainen tai auttava puhelin Nolla­linja. Useat tuki­palveluja tarjoavat järjestöt tarjoavat myös muita kuin varsinaisia rikos­uhrien tuki­palveluja. Myös viran­omaiset järjestävät tiettyjä rikos­uhrien tuki­palveluja, jotka luonnollisesti on otettava kokonaisuuden tarkastelussa huomioon.

Lapsi­uhrit mainitaan usein omana uhri­ryhmänään, mutta on tärkeää huomioida, että kaikissa uhri­ryhmissä voi olla myös lapsia. Käytännössä se tarkoittaa, että lapset on huomioitava erityisenä uhri­ryhmänä riippumatta siitä, mistä kohdennetusta rikos­uhrin tuki­palvelusta on kyse. Tämä asettaa korkeita vaatimuksia tukea tarjoavilla tahoille, joilla useimmilla on hyvin tarkkaan rajattu uhri­ryhmä kohde­ryhmänään.

Järjestöjen vahvuutena on joustavuus ja mahdollisuus reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin, mutta järjestelmässä on kuitenkin paljon hajanaisuutta ja pirstaleisuutta. Rahoituksen jakautuminen eri ministeriöiden kesken voi vaikeuttaa palvelujen kehittämistä pitkä­jänteisesti, ja epävarmuus rahoituksen tulevaisuudesta voi myös vaikeuttaa ammatti­taitoisen henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä. Järjestelmän hajanaisuus ja pirstaleisuus asettaa myös haasteita tuki­palvelujen tehokkaalle järjestämiselle ja pitkä­jänteiselle kehittämiselle, ja se voi vaikeuttaa uhrien ohjautumista oikean­laisen tuen piiriin.

Tukea tarjoavien tahojen ja niiden tuottamien palvelujen kirjo ja määrä voi hankaloittaa sopivan palvelun löytymistä, ja viran­omaisetkin saattavat ohjeistaa joskus väärään paikkaan. Tukea hakevan voi olla vaikea varmistua myös valitsemansa tuen laadusta. Kaikki tämä voi pitkittää avun saamista. Lapsi­uhrin kohdalla se voi jopa estää avun saamisen kokonaan, jos lapsi ei saa riittävää apua tuen etsimiseen ja pyytämiseen vanhemmiltaan tai muulta taholta tai jos hän haluaisi hakea apua itsenäisesti. Olisi tärkeää, että uhri­poliittisen toimenpide­suunnitelman valmistelussa, mukaan lukien rahoitus­työryhmän valmistelu, arvioitaisiin palvelu­järjestelmää erityisenä kokonaisuutena lapsi­uhrien ja heidän tarvitsemien tuki­palvelujen näkö­kulmasta. Miten parhaalla mahdollisella tavalla varmistetaan, että lapsi­uhrit saavat tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja laadukkaasti ilman, että lapsi ja/tai hänen vanhempansa joutuvat ”seikkailemaan palvelu­viidakossa”`?

Lapsiasia­valtuutetun käsityksen mukaan rikosuhri­tuen piiriin hakeutuvia asiakkaita on merkittävästi enemmän kuin resurssien puitteissa voidaan tällä hetkellä ottaa vastaan. Lapsiasia­valtuutettu hämmästeleekin asioiden etenemis­järjestystä. Järjestöille myönnettäviä tukia ollaan nyt hallitus­ohjelman mukaisesti pienentämässä jo vuodesta 2025 alkaen, mutta nyt käsillä olevan uhri­poliittisen toimenpide­ohjelman valmistelu ja rahoitus­työryhmän työ on vielä kesken. Monet tahot, muun muassa RIKU[2], on esittänyt vakavan huolensa palvelujen heikentymisestä.

On selvää, että jos/kun leikkaukset toteutuvat suunnitellusti, se asettaa selkeitä rajoituksia tulevan uhri­poliittisen toimenpide­ohjelman sisällölle ja myös raamittaa rahoitus­työryhmän työtä. Selkeät raamit ja suunta­viivat sekä uhrien tuki­palvelujen kokonaisuuden selkeyttäminen ja esimerkiksi turhien päällekkäisyyksien karsiminen on hyvä tavoite. Olisi kuitenkin toivottavaa, että rahoitus­päätökset, niin valtion talous­arvion kuin yksittäisten järjestöjen avustus­päätösten tasolla, tehtäisiin tutkittuun tietoon ja todennettuun palvelu­tarpeeseen sekä pitkän tähtäimen toimenpide­suunnitelmaan nojaten. Tämä on erityisen toivottavaa tilanteessa, jossa nykyiselläänkään ei voida turvata kaikkien apua tarvitsevien tukea. Vaarana on, että ilman tarvitsemaansa tukea jäävät lapsi­uhrit kuormittavat jatkossa mahdollisesti hyvin pitkä­aikaisestikin muita sosiaali- ja terveys­palveluja, joiden järjestämiseksi tarvittava rahoitus on monin­kertainen.

Jyväskylässä 10.10.2024

Merike Helander, juristi

[1] Uhripoliittinen toimenpideohjelma -hankkeen ohjausryhmän asettamispäätös 8.1.2024.

[2] Ks. RIKUn tiedote 9.8.2024: Leikkaukset vaarantavat rikoksenuhrien tukipalvelut