LAPS/6/2025, 10.2.2025
Lapsiasiavaltuutetun lausunto Opetushallitukselle luonnoksesta perusopetuksen toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun oppaaksi
Viite: OPH-6406-2023
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Yleissopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi opasluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta. Lausunto on annettu lausuntopalvelu.fi:ssä 10.2.2025.
Oppaan keskeinen sisältö
Opetushallitus valmistelee perusopetukseen toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun oppaan vastaamaan voimassa olevan lainsäädännön tarpeita. Oppaalla on tarkoitus tukea koulujen työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että yleisesti ottaen opas on erinomainen ja siinä on onnistuttu tunnistamaan erityisesti lasten kannalta keskeisiä kysymyksiä. Lapsiasiavaltuutettu pitää erityisen myönteisenä, että heti oppaan alussa (s. 6) on painotettu opetuksen järjestäjän ja koulun johdon vastuuta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä. Lisäksi on myönteistä, että oppaassa on tuotu esiin opettajan velvollisuuksia ja tiedostamisen tärkeyttä (s. 19-20). YK:n lapsen oikeuksien komitea on viimeisimmissä Suomea koskevissa loppupäätelmissään suosittanut tehostamaan yhdenvertaisuuden opetusta opettajille.[1]
”Okei, ei se suunnitelman tekeminen niinku, se on aina sitä samanlaista ympäripyöreetä settiä, mikä ei oikeestaan ihan hirveesti mitään struktuureja muuta. Ni jotenkin mä mietin sitä, et selvästi opettajat varsinki, mut niinku muutki tavallaan oppilaitosten työntekijät kaipaa enemmän siis koulutusta oikeanlaisesta kohtaamisesta, ja mikä sitten on sitä vääränlaista kohtaamista. Koska se vaan ei oo se tilanne mihin haluis, et tietsä loppujen lopuks ne, jotka tekee sen opettamisen, on ne oppilaat itse.” (nuori lapsiasiavaltuutetun sateenkaarevien lasten ja nuorten Nuoret neuvonantajat -tapaamisessa keväällä 2021)
Lapsiasiavaltuutettu kiinnittää huomiota siihen, että Lainsäädännöllinen perusta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön -otsikon alla ei ole tuotu esiin YK:n lapsen oikeuksien yleissopimusta, joka on Suomessa laintasoisena voimassa. Yleissopimuksen 29 artikla avaa koulutuksen sisältöä, ja siinä todetaan muun ohella, että koulutuksen tulee pyrkiä ”kunnioituksen edistämiseen lapsen vanhempia, omaa sivistyksellistä identiteettiä, kieltä ja arvoja, lapsen asuin- ja synnyinmaan kansallisia arvoja sekä hänen omastaan poikkeavia kulttuureita kohtaan” ja lisäksi valmistaa lasta ”vastuulliseen elämään vapaassa yhteiskunnassa ymmärryksen, rauhan, suvaitsevaisuuden, sukupuolten välisen tasa-arvon ja kaikkien kansakuntien, etnisten, kansallisten ja uskonnollisten ryhmien sekä alkuperäiskansoihin kuuluvien henkilöiden välisen ystävyyden hengessä”.
Yleissopimuksen 2 artikla puolestaan kieltää kaikenlaisen syrjinnän, myös esimerkiksi sellaisen, joka perustuu lapsen vanhemman tai huoltajan taustaan tai toimintaan. Oppaassa ei ole tuotu esiin tätä kiellettyä syrjintäperustetta (s. 12-13).
Lapsiasiavaltuutettu pitää erittäin myönteisenä, että oppaassa on todettu uskonnollisten tilaisuuksien ja niiden vaihtoehtojen järjestämisestä, ettei osallistumista voida olettaa oppilaan opiskeleman katsomusaineen perusteella (s. 16). Oppaasta ei kuitenkaan käy ilmi se, miten ohjataan toimimaan tilanteessa, jossa lapsi ja huoltaja ovat erimielisiä tilaisuuteen osallistumisesta. YK:n lapsen oikeuksien komitea on painottanut, että lapsilla tulee iästä ja vanhempien suostumuksesta riippumatta olla mahdollisuus olla osallistumatta uskonnon tunneille.[2] Saman voisi ajatella pätevän myös uskonnollisiin ja niille vaihtoehtoisiin tilaisuuksiin.
On tärkeää, että oppaassa on edellytetty huomion kiinnittämistä seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemisen lisäksi sen poistamiseen (s. 6). Lapsiasiavaltuutettu ehdottaa, että niin ikään sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän osalta painotetaan ennaltaehkäisyn lisäksi myös sen poistamista. Tätä alleviivaa se, että sukupuolivähemmistöön kuuluvat kokevat keskimääräistä enemmän syrjintää, ja koulukiusaamis- ja syrjintäkokemukset lisääntyivät vuosien 2021 ja 2023 välillä.[3]
Jyväskylässä 10.2.2025
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Sonja Vahtera, juristi
[1] CRC/C/FIN/CO/5-6, kohta 36 (f).
[2] CRC/C/GBR/CO/6-7, kohta 26 (d).
[3] Lehtonen, J., ym. (2024). ”Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien 8.-ja 9- luokkalaisten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2019–2023”. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tutkimuksesta tiiviisti 13/2024 (s. 11).