LAPS/110/2024, 8.10.2024

Lapsiasia­valtuutetun lausunto eduskunnan sivistys­valiokunnalle hallituksen esityksestä edus­kunnalle laiksi varhaiskasvatus­lain 22 §:n ja 70 §:n 2 momentin 5 kohdan kumoamisesta

Viite: Kirjallisen lausunnon pyyntö sivistys­valiokunnalta / HE 111/2024 vp

Lapsiasia­valtuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleis­sopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi hallituksen esitystä yleis­sopimuksen näkökulmasta.

Hallituksen esityksen keskeinen sisältö

Esityksessä ehdotetaan kumottaviksi varhaiskasvatus­lain lain­kohdat, joissa säädetään velvollisuudesta laatia paikallinen varhaiskasvatus­suunnitelma ja raportoida varhais­kasvatuksen henkilöstön täydennys­koulutuksesta.

Yhteen­veto lapsiasia­valtuutetun kannan­otoista

  • Suunnittelu­velvollisuuden purkaminen ei heijastele varhaiskasvatus­lain tavoitetta suunnitelmallisuudesta ja tavoitteellisuudesta.

  • Lapsiasia­valtuutettu ymmärtää tarpeen keventää varhais­kasvatuksen hallinnollista taakkaa. Sen sijaan, että suunnittelu­velvoitteita pistemäisesti lopetetaan, tulisi kuitenkin tehdä kokonais­valtainen arvio varhais­kasvatuksessa laadittavien erilaisten suunnitelmien vaikuttavuudesta ja tarkoituksen­mukaisuudesta sekä niiden aiheuttamasta hallinnollisesta taakasta.

  • Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi on jokseenkin risti­riitaista.

  • Suunnittelu­velvoitteesta luopumisen sijaan tulisi pohtia, miten hyviä käytäntöjä voisi levittää ja muuten tukea kuntien suunnittelu­työtä.

Lapsiasia­valtuutetun kannan­otot

Lapsiasia­valtuutettu pitää hallinnollisen työn keventämistä tavoittelemisen arvoisena. Hallituksen esityksen perusteella lapsiasia­valtuutettu ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että luopuminen paikallisten varhaiskasvatus­suunnitelmien laatimis­velvoitteesta on tähän oikea keino. Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että paikallisilla varhaiskasvatus­suunnitelmilla pystytään huomioimaan alueelliset erityis­piirteet, lasten tarpeet sekä varhais­kasvatuksen arviointi­tiedon ja kehittämis­työn tulokset. Suunnitelmassa huomioidaan muut paikalliset suunnitelmat ja luodaan tärkeitä yhteistyö­rakenteita muiden toimi­alojen kanssa.

Lapsiasia­valtuutettu kiinnittää huomiota hallituksen esityksen risti­riitaisuuksiin. Esityksessä todetaan seuraavaa: ”Varhais­kasvatuksen suunnittelu­velvoitteiden purkamisella saattaa olla kokonaisuutena kielteisiä vaikutuksia varhais­kasvatuksen laatuun ja lapsen edun toteutumiseen. Mahdolliset kielteiset vaikutukset saattavat korostua erityisesti heikommassa asemassa olevien lasten, kuten esimerkiksi kehitys­vammaisten lasten, kohdalla.” (s. 9-10). Myöhemmin esityksessä todetaan näin: ”Paikallisen varhaiskasvatus­suunnitelman laatimista koskevan velvoitteen poistamisella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia lapsen oikeuksien toteutumiselle, koska muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia varhais­kasvatuksessa oleviin lapsiin tai varhais­kasvatuksen laatuun.” (s. 14). Lapsiasia­valtuutetulle jää edellä selostetun perusteella epäselväksi, mitkä vaikutukset lapsiin arvioidaan olevan.

Varhais­kasvatuksen suunnitteluun liittyvän norminpurku­kokonaisuuden osalta lapsiasia­valtuutettu toteaa seuraavaa. Nyt käsillä olevan hallituksen esityksen vaikutukset lapsiin -kohdassa tuodaan esiin, että ”useimmissa kunnissa laaditaan paikallisen varhaiskasvatus­suunnitelman lisäksi vielä toimipaikka­kohtaisia suunnitelmia, joiden laadinnassa on mahdollista huomioida toimi­paikan henkilöstön, lasten sekä heidän perheidensä näkökulmia paikallisten erityis­piirteiden lisäksi. Toimipaikka­kohtainen suunnitelma on toden­näköisesti tästä syystä sekä konkreettisempi että toimeen­panon kannalta sujuvampi ratkaisu kuin järjestäjä­kohtainen suunnitelma” (s. 9).

Hallituksen esityksellä HE 105/2024 vp suunnitellaan kumottavan toimipaikka­kohtainen yhdenvertaisuus­suunnittelu­velvoite, eikä varhaiskasvatus­lakiin olla esittämässä toimipaikka­kohtaisen varhaiskasvatus­suunnittelun velvoitetta, vaikka varhais­kasvatus on tarkoitettu suunnitelmalliseksi ja tavoitteelliseksi. Nyt käsillä olevan hallituksen esityksen perusteella jää kuva, että toimipaikka­kohtaista suunnittelua pidetään kuitenkin kannatettavana.

Lapsiasia­valtuutettu toivookin, että suunnittelu­velvoitteista luopumisen sijaan pohditaan, miten hyviä käytäntöjä voisi levittää ja muuten tukea kuntien suunnittelu­työtä.

Hallituksen esityksestä ilmenee, että muutoksen myötä Opetus­hallituksen tulee uudistaa valta­kunnalliset varhaiskasvatus­suunnitelman perusteet sekä toimeen­panon tuki­materiaalit (s. 8). Lapsiasia­valtuutettu huomauttaa, että jos muutos hyväksytään, kohdistuu perusteiden uudistamis­työhön ja sen jalkauttamiseen erittäin kovat odotukset, minkä takia työ on välttämätöntä resursoida riittävästi.

Helsingissä 8.10.2024

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Sonja Vahtera, juristi