Hyppää sisältöön

LAPS/43/2025, 13.5.2025

Lapsiasia­valtuutetun lausunto sosiaali- ja terveys­ministeriölle hallituksen esitys­luonnoksesta eurooppalaisesta terveystieto­aluetta koskevaa asetusta (EHDS) täydentävästä sääntelystä sosiaali- ja terveyden­huollon asiakas­tietojen käsittelystä annettuun lakiin ja siihen liittyviin lakeihin

Viite: VN/22944/2024

Lapsiasia­valtuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi hallituksen esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.

Lausunto on annettu lausuntopalvelu.fi:ssä.

Hallituksen esitys­luonnoksen keskeinen sisältö

Esityksellä toimeen­pannaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2025/327 eurooppalaisesta terveystieto­alueesta sekä direktiivin 2011/24/EU ja asetuksen (EU) 2024/2847 muuttamisesta (EHDS-asetus) sähköisten terveys­tietojen ensisijaisen käytön osalta. Asetuksen kansallinen toimeenpano edellyttää täydentävien ja täsmentävien säännösten antamista.

EHDS-asetuksen täytäntöön­panon edellyttämät muutokset esitetään tehtäväksi kustannus­tehokkaasti Kanta-palveluiden kautta ja perustuen mahdollisimman paljon nykyisiin toiminta­malleihin.

Lapsiasia­valtuutetun kannan­otot

Lapsiasia­valtuutettu ottaa lausunnossaan kantaa vain hallituksen esitys­luonnoksen kohdassa 5.5.3.2 Lapsivaikutukset esitettyihin seikkoihin.

EHDS-asetuksella perustetaan eurooppalainen terveystieto­alue, jonka avulla luonnolliset henkilöt pääsevät helpommin henkilö­kohtaisiin sähköisiin terveys­tietoihinsa ja voivat hallita niitä terveyden­huollon yhteydessä. Asetuksella edistetään myös yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä sähköisten terveys­tietojen käyttöön liittyviä terveydenhuolto- ja hoiva-alan käyttö­tarkoituksia, joita ovat esimerkiksi tutkimus, innovointi, päätöksenteko, terveys­uhkiin varautuminen ja niihin reagointi (mukaan lukien uusien pandemioiden ehkäisy ja niihin vastaaminen), potilas­turvallisuus, yksilöllistetty hoito, viralliset tilastot tai sääntely­toimet. Lisäksi tavoitteena on parantaa sisämarkkinoiden toimintaa vahvistamalla yhtenäinen oikeudellinen ja tekninen kehys erityisesti sähköisten potilaskertomus­järjestelmien kehittämistä, kaupan pitämistä ja käyttöä varten unionin arvojen mukaisesti.

EHDS-asetus tuli voimaan 26.3.2025, jolloin alkoi siirtymä­vaihe kohti asetuksen täyttä soveltamista. Siirtymä­säännökset (105 artikla) koskevat useimpia luonnollisten henkilöiden terveys­tietojen käsittelystä säädettyjä artikloja. Ne tulevat siten sovellettavaksi vasta vuonna 2029 tai myöhemmin. Asetus on suoraan sovellettavaa oikeutta ja kansallinen lainsäädäntö tulee sovittaa sen kanssa yhteen­sopivaksi huomioiden myös asetuksessa säädetty kansallinen liikkuma­vara.

EHDS-asetuksessa ei ole erityisiä lapsia koskevia artikloja, joten sitä sovelletaan pääsääntöisesti yhden­mukaisesti lapsien ja aikuisten terveys­tietojen käsittelyyn. Voimassa olevassa kansallisessa sääntelyssä on joitain alaikäisiä koskevia nimen­omaisia säännöksiä, joilla taataan ala­ikäisille oikeus vaikuttaa omiin terveyden­huollon ja sosiaali­huollon asioihinsa ikänsä ja kehitys­tasonsa mukaisesti. Näitä ovat muun muassa sosiaali- ja terveyden­huollon asiakas­tietojen käsittelystä annetun lain (703/2023, asiakastieto­laki) säännökset alaikäisen päätös­kyvystä ja sen kirjaamisesta (34 § ja 40 §) ja alaikäisen oikeudesta kieltää tietojensa luovuttaminen huoltajilleen tietyin ehdoin (51 §).

Hallituksen esitys­luonnoksen vaikutuksia lapsiin on arvioitu kohdassa 5.5.3.2. Kohdassa viitataan YK:n lapsen oikeuksien yleis­sopimukseen, mikä on myönteistä. Esitys­luonnoksen mukaan EHDS-asetus voi parhaassa tilanteessa auttaa entistä paremmin toteuttamaan lapsen oikeuksien toteutumista (mm. LOS 24, 12 ja 16 artiklat). Esitys­luonnoksessa ei kuitenkaan juurikaan avata, mitä tämä käytännössä tarkoittaisi tai missä määrin myönteisiä vaikutuksia ilmenisi. Esitys­luonnoksesta ei myöskään ilmene, onko valmistelussa arvioitu asetuksen voimaan­tulosta ja kansallisen lainsäädännön muutoksista seuraavan mitään negatiivisia lapsiin kohdistuvia vaikutuksia. Lapsiasia­valtuutettu huomauttaa, että esitetty arvio, jonka mukaan asetus voi parantaa lapsen oikeuksien toteutumista, on ainakin jossain määrin risti­riitainen sen kanssa, että ko. kohdassa myös todetaan, ettei asetus muuta alaikäisen asemaa ja huoltajien lapsen puolesta asiointia. Toisaalta luonnoksessa todetaan myös, että sääntely kuitenkin sisältää useita voimassa olevaan sääntelyyn sisältyviä seikkoja, jotka ovat lasten ja huoltajien kannalta merkityksellisiä. Vaikutusten arvioinnin perusteella jää siis epäselväksi, miten ja missä määrin muutokset vaikuttavat lapsen oikeuksien toteutumiseen.

Lapsiasia­valtuutettu kiinnittää erityisesti huomiota esitys­luonnoksen kohtaan (s. 64), jossa todetaan, että asetuksella ei muuteta alaikäisen asemaa eikä lapsen puolesta asiointia, mutta ”[k]ansallisestikin on vielä epäselvyyttä, miten alaikäisen oikeudet toteutuvat asiakastieto­lain mukaan (tahdon­ilmaisujen antaminen alaikäisen puolesta, kypsyyden arvio suhteessa tiedon­hallintaan)”. Edelleen luonnoksessa todetaan, että alaikäisiä koskeva kokonaisuus pitäisi ensin ratkoa kansallisesti, jotta pystytään arvioimaan alaikäisten asemaa EHDS-asetuksen näkökulmasta. Seuraavassa kappaleessa mainitaan, että ”potilaan terveys­tietojen käyttö­palveluissa noudatetaan sen jäsenvaltion sääntöjä, jossa terveys­tieto on rekisteröity eli hoito­jäsenvaltion sääntöjä. Toistaiseksi on epäselvää, onko eurooppalaisessa tietojenvaihto­formaatissa mukana tieto lapsen mahdollisesti tekemistä huoltajalle luovutus­kielloista, ja jos on, niin onko toisessa jäsen­valtiossa velvoitetta huomioida kieltoja hoito­tilanteessa ammattilaisen kommunikoidessa huoltajan kanssa.”

Edellä sanottuun viitaten esitys­luonnos jättää avoimeksi lapsen oikeuksien toteutumisen kannalta merkittäviä seikkoja. Esitys­luonnoksessa tulisi avata huomattavasti tarkemmin, mitä mainitulla epäselvyydellä asiakaslain mukaisessa lapsen oikeuksien toteutumisessa tarkoitetaan. Millaisia epäselvyyksiä on ilmennyt ja ovatko ongelmat esimerkiksi teknisiä, lain­säädännöllisiä vai menettely­tavoista tai ohjeistuksista johtuvia? Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että jos/kun epäselvyydet on tunnistettu, ne tulee kansallisesti ratkaista kiireellisesti riippumatta EHDS-asetuksen aikatauluista. Alaikäisten tietoja käsitellään jo kansallisessa käyttö­palvelussa, ja epäselvyydet voivat joskus merkittävälläkin tavalla heikentää lapsen oikeuksien toteutumista ja vaikeuttaa lasten ja heidän huoltajiensa mahdollisuuksia toimia parhaalla mahdollisella tavalla lapsen terveyden­hoitoon liittyvissä asioissa.

Kuten edellä todettiin, esitys­luonnoksessa mainitaan, että alaikäisen tekemien luovutus­kieltojen välittyminen jäsen­valtiosta toiseen on epäselvää. Asiakastieto­lain (51 § 1 momentti) mukainen ala­ikäisten oikeus kieltää potilas­tietojensa luovuttaminen huoltajalleen, muulle lailliselle edustajalleen tai muulle tiedon­saantiin oikeutetulle henkilölle on tärkeä osa lapsen osallisuutta, yksityisyyden suojelua ja luottamuksellisesta suhdetta lapsi­potilaan ja terveyden­huollon ammatti­henkilön välillä. Kyse voi olla myös lapsen turvallisuuden varmistamisesta. Luovutus­kieltojen välittyminen ja noudattaminen siirrettäessä tietoja jäsen­valtioiden välillä tulisi siten varmistaa mahdollisimman pikaisesti.

Lapsiasia­valtuutettu huomauttaa, että EHDS-asetuksen johdanto-osassa (kohta 21) käsitellään huoltajien lapsen puolesta toimimista sekä tietojen luovuttamisen rajoituksia. Kohdassa todetaan, että luonnollisten henkilöiden olisi voitava antaa valitsemilleen muun muassa läheisilleen ”lupa päästä henkilö­kohtaisiin sähköisiin terveys­tietoihinsa tai hallita pääsyä niihin tai käyttää digitaalisia terveys­palveluja puolestaan. Jäsen­valtioiden olisi perustettava tällaisen luvan antamista ja täytäntöön­panoa varten valtuutus­palveluja osana henkilö­kohtaisten sähköisten terveys­tietojen käyttö­palveluihin --- Kyseisten valtuutus­palvelujen olisi myös mahdollistettava se, että huoltajat voivat toimia huollettaviensa, mukaan lukien alaikäisten, puolesta, missä tilanteissa luvan voisi saada automaattisesti. --- Jotta voidaan ottaa huomioon tapaukset, joissa huollettavien tiettyjen henkilö­kohtaisten sähköisten terveys­tietojen esittäminen heidän huoltajilleen voisi olla huollettavien, mukaan lukien alaikäisten, edun tai tahdon vastaista, jäsen­valtioiden olisi voitava säätää tähän liittyvistä rajoituksista ja suoja­toimista sekä tarvittavasta teknisestä toteutuksesta kansallisessa lainsäädännössä. Henkilö­kohtaisten sähköisten terveys­tietojen käyttö­palveluissa --- olisi hyödynnettävä tällaisia lupia ja annettava siten valtuutetuille luonnollisille henkilöille pääsy luvan piiriin kuuluviin henkilö­kohtaisiin sähköisiin terveys­tietoihin. --- digitaaliset valtuutus­ratkaisut olisi yhden­mukaistettava Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 910/2014 (7) ja eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakon teknisten eritelmien kanssa.” Tästä voitaneen päätellä, että kansallisen lainsäädännön sallimat luovutus­kiellot (rajoitukset) tulisi voida myös välittää jäsen­valtiosta toiseen ja niitä tulisi noudattaa kaikissa jäsen­valtioissa.

Lopuksi huomautamme, että sivulla 63 todetaan, että ”[l]apsi­oikeudessa on tärkeää huolehtia…”. Mihin ”lapsi­oikeudella” viitataan? Selkeämpää olisi todeta esimerkiksi, että lapsia koskevassa sääntelyssä on tärkeää huolehtia lapsen osallisuuden ja lapsen suojelun välisestä tasapainosta.

Jyväskylässä 13.5.2025

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Merike Helander, juristi