Hyppää sisältöön

Lasten arkea rakennetaan alue- ja kunta­vaaleissa

Alue- ja kunta­vaaleissa valitaan ihmiset, jotka päättävät, miten kuntien ja hyvinvointi­alueiden palvelut pyörivät. Jokainen kansalainen voi vaikuttaa siihen, millaiset ihmiset näitä päätöksiä tekevät, ja jokainen ehdokas voi vaikuttaa siihen, millaisin eväin päätöksen­tekoon on pyrkimässä. Lapsiasia­valtuutettu on koonnut yhteen asioita, joita ehdokkaiden olisi syytä nostaa vaikuttamis­työnsä ytimeen.

1. Lasten hyvin­vointi ja terveys rakentuvat perus­asioista

Lapsi­perheiden varhainen tukeminen on sekä tehokkain ja vaikuttavin että inhimillisesti ja taloudellisesti kestävin tapa huolehtia siitä, että lapset voivat hyvin.

Hyvä, turvallinen ja viihtyisä asuin­ympäristö tukee hyvin­vointia. Kuntien kaavoituksessa ja rakentamisessa kannattaa huomioida lasten, nuorten ja perheiden tarpeet. Hyvät harrastus­mahdollisuudet ja liikunnallisen elämän­tavan mahdollistaminen edistävät terveellisiä elämän­tapoja.

Lapsi­perheiden perus­palvelut ehkäisevät raskaampien palvelujen tarvetta. Kunnissa perus­palveluita ovat varhais­kasvatus, perus­opetus ja toisen asteen koulutus sekä liikunta-, kulttuuri- ja muut vapaa-ajan palvelut. Hyvinvointi­alueiden perus­palveluja ovat mm. neuvola, koulu­terveydenhuolto, terveys­keskuksen palvelut sekä lapsi­perheiden palvelut, kuten koti­palvelu, perhe­työ ja tuki­perhe- ja tukihenkilö­toiminta.

Haavoittuvassa asemassa olevat lapset tulee tunnistaa. Vammaisuus, sairaus, perheen kriisi, köyhyys, pakolaisuus tai vähemmistö­asema edellyttävät, että vankempaa tukea tarjotaan tarvittaessa ja riittävän kauan. Vanhemmilla täytyy olla tieto siitä, mistä apua saa.

2. Lapsi­vaikutusten arviointi ja lapsi­budjetointi auttavat tekemään lapsi­myönteisiä päätöksiä

Kunnissa ja hyvinvointi­alueilla tehtävien päätösten tulee perustua riittävään tietoon lasten asemasta ja hyvin­voinnista. Päätöksen­teossa täytyy arvioida, miten päätös vaikuttaa lapsiin, ja huolehtia, että lapsen oikeudet otetaan huomioon arviointia ja päätöstä tehtäessä.

Kunnan ja hyvinvointi­alueen budjettia täytyy tarkastella lapsen oikeuksien toteutumisen näkö­kulmasta, ja talousarvio­päätöksissä tulee arvioida päätösten vaikutukset lapsiin.

3. Eri ammattilaisten välistä yhteis­työtä tulee parantaa, ja heitä täytyy olla tarpeeksi

Suomessa lasten ja nuorten parissa työskentelee korkeasti koulutettuja ja kokeneita ammattilaisia. Moni pulaan joutunut kuitenkin kokee, että hädän hetkellä apua saa pistemäisesti, pompotellen ja riittämättömästi. Tämä aiheuttaa häiriö­kysyntää, jossa apua tarvitsevat ihmiset kiertävät ”luukulta toiselle”. Samalla viime­sijaisten – kalliiden ja tehottomien – palvelujen tarve kasvaa.

Yhteis­työtä hyvinvointi­alueiden, kuntien ja kolmannen sektorin ammattilaisten välillä tulee parantaa, jotta palvelujen toteutuminen on tehokkaampaa ja kattavampaa. Tiedon­kulun esteet täytyy purkaa lasten turvallisuuden ja hyvin­voinnin varmistamiseksi.

Lasten kanssa eri sektoreilla työskenteleviä ammattilaisia täytyy olla tarpeeksi, ja yhteis­työtä kunta­rajojen ja hyvinvointialue­rajojen yli täytyy lisätä. Arvokkain ja vaikuttavin työ tehdään lasten ja nuorten arjessa.

4. Lasten ja lapsi­perheiden palvelujen toteutumista täytyy seurata, eikä lasten palveluista saa säästää

Lasten­suojelun ja lapsi­perheiden palvelujen uudistuksessa tulee tarkastella kokonaisuutta ja ottaa oppia toisten kokemuksista. Lapsi­perheiden palvelujen järjestämisessä mallia voisi ottaa Etelä-Karjalan hyvinvointi­alueelta, jossa on panostettu perheitä tukeviin perus­palveluihin ja varhaiseen puuttumiseen.

Matalan kynnyksen palveluja ja ehkäisevää työtä täytyy lisätä ja siirtää paino­pistettä pois lasten­suojelun viime­sijaisista palveluista. Tämä edellyttää rohkeutta investoida perus­palveluihin ja varhaiseen tukeen.

Perus­palvelujen ammattilaisten osaamista mielenterveys-, päihde- ja väkivalta-asioissa täytyy vahvistaa. Lasten­psykiatriassa ja nuoriso­psykiatrissa tarvitaan riittävä määrä henkilö­kuntaa ja osasto­paikkoja. Päihde- tai riippuvuus­hoitoa tarvitsevat lapset täytyy tunnistaa varhaisessa vaiheessa ja tarjota heille vaikuttavaa apua. Lasten­suojelussa täytyy panostaa avohuollon tukitoimiin kiireellisten sijoitusten ja huostaan­ottojen sijaan.

5. Lasten ja nuorten väkivaltaa, päihteiden­käyttöä ja rikoksia täytyy ehkäistä ammattilaisten ja kotien yhteistyöllä

Suomi on väkivaltainen maa. Kaikkeen väkivaltaan täytyy olla nolla­toleranssi. Lasten suojelu kaikelta kaltoin­kohtelulta ja väkivallalta on aikuisten tehtävä.

Varhais­kasvatuksessa, oppilaitoksissa ja harrastuksissa on tehtävä töitä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja tunnetaitojen edistämiseksi. Opettamalla lapsille rakentavia tapoja ratkaista konflikteja ja purkaa mielipahaa torjumme tehokkaasti väkivaltaisia toiminta­tapoja.

Lasten väliseen kiusaamiseen ja väkivaltaan täytyy puuttua tehokkaasti parantamalla lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten väkivalta­osaamista ja esimerkiksi järjestöjen, nuorisotyön, poliisin ja koulujen yhteistyöllä.

Päihteiden­käyttö, rikokset ja väkivalta ryöpsähtävät usein alueellisesti. Kasvava levottomuus täytyy tunnistaa ja siihen täytyy puuttua moni­ammatillisesti – nuorisotyön, koulun, lastensuojelun ja poliisin yhteistyöllä – vanhempia, lapsia ja nuoria unohtamatta.

Päihteiden­käyttöä, rikoksia ja väkivaltaa ehkäistään tukemalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä ja järkevää vapaa-ajan­viettoa mutta myös selkeillä aikuisten asettamilla seuraamuksilla.

6. Koulu voi tasoittaa taustoista johtuvia menestymisen esteitä – ei säästetä lasten koulutuksesta

Koulu on enemmän kuin oppimisen paikka: se tukee lapsen oikeutta ihmis­suhteisiin, virkistäytymiseen, terveyteen ja osallisuuteen. Koulunkäynti kasvattaa lapsen yhteiskunnan jäseneksi ja ehkäisee tehokkaasti myös rikollisuutta ja syrjäytymistä.

Varhais­kasvatuksen henkilöstö­pulaan ja varhais­kasvatuksen laatuun liittyvät ongelmat on ratkaistava, jotta jokainen lapsi saa parhaan alun koulu­polulleen.

Jokaiselle lapselle on annettava menestymisen mahdollisuus. Erilaisten oppijoiden tarpeet on tunnistettava ja jokaiselle lapselle ja nuorelle on turvattava riittävä oppimisen tuki.

Koulutuksesta säästäminen kostautuu yhteiskunnan ja yksilöiden köyhyytenä, osaamattomuutena ja syrjäytymisenä. Kestävä talouskasvu edellyttää hyvinvoivia, rohkeita ja osaavia nuoria, joiden työ on tuottavaa ja innovatiivista. Koulu on tehokkain ja toimivin tapa tasoittaa taustoista johtuvaa eriarvoisuutta.

Katso lisää

Lapsivaikutusten arviointi ja lapsibudjetointi: Lapsivaikutusten arvioinnin avulla parempia päätöksiä kunnassa sekä Ohjeistus hyvinvointialueiden päättäjille, nuorisovaltuustoille ja viranhaltijoille

Lapsiasia­valtuutetun vuosikertomukset

Lapsen oikeuksien eOppiva-koulutuskokonaisuus verkossa

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus ja lisätietoa lapsen oikeuksista

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätelmät Suomelle 2023