Barnens vardag byggs upp i region- och kommunalvalet
I region- och kommunalvalet väljs de personer som beslutar hur kommunernas och välfärdsområdenas tjänster fungerar. Varje medborgare kan påverka hurdana människor som fattar dessa beslut och varje kandidat kan påverka med vilka förutsättningar man strävar efter att fatta beslut. Barnombudsmannen har sammanställt ärenden som kandidaterna har orsak att fokusera på i sitt påverkansarbete.
1. Barnens välfärd och hälsa bygger på grundläggande saker
Tidigt stöd till barnfamiljer är både det effektivaste och det mest humana och ekonomiskt hållbara sättet att se till att barnen mår bra.
En god, trygg och trivsam boendemiljö stöder välbefinnandet. I kommunernas planläggning och byggande lönar det sig att beakta barns, ungas och familjers behov. Goda hobby-möjligheter och möjliggörande av en motionsinriktad livsstil främjar hälsosamma levnadsvanor.
Basservicen för barnfamiljer förebygger behovet av tyngre tjänster. Kommunernas basservice är småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och utbildning på andra stadiet samt motions-, kultur- och andra fritidstjänster. Välfärdsområdenas basservice är bl.a. rådgivning, skolhälsovård, hälsovårdscentralens tjänster samt tjänster för barnfamiljer, såsom hemservice, familjearbete samt stödfamiljs- och stödpersonsverksamhet.
Barn i sårbar ställning bör identifieras. Funktionsnedsättning, sjukdom, kris i familjen, fattigdom, flyktingskap eller minoritetsställning förutsätter att mer stöd erbjuds vid behov och tillräckligt länge. Föräldrarna måste veta var de kan få hjälp.
2. Barnkonsekvensanalys och barnbudgetering hjälper till att fatta barnvänliga beslut
Beslut som fattas i kommunerna och välfärdsområdena ska grunda sig på tillräcklig information om barnens ställning och välfärd. I beslutsfattandet måste man bedöma hur beslutet påverkar barnen och se till att barnets rättigheter beaktas när bedömningen sker och beslutet fattas.
Kommunens och välfärdsområdets budget måste granskas med tanke på tillgodoseendet av barnets rättigheter, och i budgetbesluten ska beslutens konsekvenser för barnen bedömas.
3. Samarbetet mellan olika yrkesgrupper måste förbättras, och det måste finnas tillräckligt många av dem
I Finland arbetar högt utbildade och erfarna yrkespersoner bland barn och unga. Den som hamnat i svårigheter upplever ändå att hjälpen vid nödsituationer ges sporadiskt, med omständlig byråkrati och otillräckligt. Detta orsakar en störningsefterfrågan där människor som behöver hjälp cirkulerar från en lucka till en annan. Samtidigt växer behovet av sista hands – dyra och ineffektiva – tjänster.
Samarbetet mellan välfärdsområdena, kommunerna och yrkesutbildade personer inom tredje sektorn bör förbättras för att genomförandet av tjänsterna ska vara effektivare och mer omfattande. Hinder för informationsgången måste undanröjas för att säkerställa barnens säkerhet och välbefinnande.
Det måste finnas tillräckligt med yrkesutbildade personer som arbetar med barn inom olika sektorer och samarbetet över kommun- och välfärdsområdesgränserna måste ökas. Det mest värdefulla och effektiva arbetet utförs i barnens och ungdomarnas vardag.
4. Genomförandet av tjänster för barn och barnfamiljer måste följas upp och man får inte spara på tjänster för barn
I reformen av barnskyddet och tjänsterna för barnfamiljer bör man granska helheten och ta lärdom av andras erfarenheter. I ordnandet av tjänster för barnfamiljer kunde man ta modell av Södra Karelens välfärdsområde, där man har satsat på basservice som stöder familjerna och tidigt ingripande.
Tjänster med låg tröskel och förebyggande arbete måste utökas och tyngdpunkten måste flyttas bort från barnskyddets tjänster i sista hand. Detta förutsätter mod att investera i basservice och tidigt stöd.
Kompetensen hos yrkesutbildade personer inom basservicen måste stärkas när det gäller psykisk hälsa, missbruk och våldsfrågor. Inom barnpsykiatrin och ungdomspsykiatrin behövs tillräckligt med personal och avdelningsplatser. Barn som behöver missbrukar- eller beroendevård måste identifieras i ett tidigt skede och erbjudas effektiv hjälp. Inom barnskyddet måste man satsa på stödåtgärder inom öppenvården i stället för brådskande placeringar och omhändertaganden.
5. Våld, rusmedelsanvändning och brott bland barn och unga måste förebyggas genom samarbete mellan yrkesutbildade personer och hemmen
Finland är ett våldsamt land. Det måste finnas nolltolerans mot allt våld. Det är de vuxnas uppgift att skydda barnen mot all illabehandling och våld.
Inom småbarnspedagogiken, läroanstalterna och hobbyerna måste man arbeta för att främja gemenskap, delaktighet och emotionella färdigheter. Genom att lära barnen konstruktiva sätt att lösa konflikter och avveckla missnöje bekämpar vi effektivt våldsamma verksamhetssätt.
Man måste ingripa effektivt i mobbning och våld mellan barn genom att förbättra våldskompetensen hos yrkesutbildade personer som arbetar med barn och till exempel genom samarbete mellan organisationer, ungdomsarbete, polisen och skolor.
Användning av rusmedel, brott och våld blossar ofta upp regionalt. Den tilltagande oron måste identifieras och åtgärdas multiprofessionellt – genom samarbete mellan ungdoms-arbetet, skolan, barnskyddet och polisen – utan att glömma föräldrarna, barnen och de unga.
Användning av alkohol och droger, brott och våld förebyggs genom att stödja barns och ungas skolgång och rationella fritidsaktiviteter, men också genom tydliga påföljder som ställs av vuxna.
6. Skolan kan jämna ut hinder för framgång som är kopplade till bakgrund – spara inte på barnens utbildning
Skolan är mer än en plats för lärande: den stöder barnets rätt till människorelationer, rekreation, hälsa och delaktighet. Skolgången fostrar barnet till en medlem i samhället och förebygger också effektivt brottslighet och utslagning.
Problemen med personalbristen inom småbarnspedagogiken och småbarnspedagogikens kvalitet måste lösas så att varje barn får den bästa starten på sin skolbana.
Varje barn ska ges möjlighet till framgång. Olika elevers behov ska identifieras och varje barn och ung person ska garanteras tillräckligt stöd för lärandet.
Besparingar på utbildning leder till fattigdom, okunnighet och utanförskap för både samhället och individer. En hållbar ekonomisk tillväxt förutsätter välmående, modiga och kunniga unga vars arbete är produktivt och innovativt. Skolan är det effektivaste och mest fungerande sättet att jämna ut ojämlikhet på grund av bakgrund.
Läs mer
Barnkonsekvensanalys och barnbudgetering: Bättre beslut i kommunen med hjälp av barnkonsekvensanalys samt Anvisningar för beslutsfattare, ungdomsfullmäktige och tjänsteinnehavare i välfärdsområdena
Barnombudsmannens årsberättelser
Utbildningshelheten eOppiva om barnets rättigheter på webben
FN:s konvention om barnets rättigheter och mer information om barnets rättigheter
Slutsatser från FN:s kommitté för barnets rättigheter för Finland 2023