Lapsiasiavaltuutetun aloite oikeusministeriölle lainvalmistelutoimiin ryhtymisestä lapsiin kohdistuvaa vakavaa väkivaltaa sisältävän materiaalin hallussapidon ja levittämisen kriminalisoimiseksi
Viite: LAPS/81/2022, 3.11.2022
Aloite
Lapsiasiavaltuutettu pyytää oikeusministeriötä ryhtymään lainvalmistelutoimiin arvioidakseen lapsiin kohdistuvaa vakavaa väkivaltaa kuvaavan materiaalin hallussapidon rangaistavuuden tarvetta. Tällä hetkellä lapseen kohdistuvaa väkivaltaa kuvaavan materiaalin hallussapitoa ei ole kielletty. Vain raakaa väkivaltaa sisältävän materiaalin levittäminen on rangaistavaa.
Lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan sääntelyn ulottamista kaikkeen lapsen henkistä tai fyysistä terveyttä tai kehitystä vakavasti vaarantavaa väkivaltaa kuvaavaan materiaaliin tulisi harkita. Kyse on siis fyysisen väkivallan lisäksi muun muassa kuvamateriaalista, jossa lasta kohdellaan halventavasti tai alistavasti tai hänen yksityisyyttään loukataan törkeällä tavalla. Kaikenlaisen väkivallan kohdistaminen lapsiin voi olla erittäin vahingollista lapsille. Rangaistavuuden vaikutuksia tulee arvioida myös tilanteessa, jossa tällaisen materiaalin hallussapitäjä on alaikäinen henkilö. Tarvittaessa tulee käynnistää lainvalmisteluhanke tarvittavista rikoslain säädösmuutoksista.
Lapsiasiavaltuutettu esittää, että lapseen kohdistuvaa vakavaa väkivaltaa sisältävän kuvamateriaalin hallussapidon rangaistavuutta ryhdytään selvittämään mahdollisimman pikaisesti. Lisäksi tulisi arvioida tarvetta säätää erikseen lapseen kohdistuvan väkivaltakuvauksen levittämisen rangaistavuudesta niin, että se koskisi mahdollisen hallussapitoa koskevan säännöksen kanssa yhdenmukaisesti kaikkea lapsen henkistä tai fyysistä terveyttä tai kehitystä vakavasti vaarantavia väkivaltakuvauksia. Rikoslain (1889/39) voimassa oleva säännös (RL 17:17) väkivaltakuvauksen levittämisen rangaistavuudesta koskee raakaa väkivaltaa, jonka on katsottu kattavan vain kaikkein vakavimmiksi katsotut teot, kuten esimerkiksi teloitukset ja kidutuksen.
Perustelut
Väkivaltaisen materiaalin kuvaaminen ja levittäminen lisääntyy – myös lasten keskuudessa
Verkossa leviää kasvavassa määrin väkivaltaista kuvamateriaalia, jossa hyvin vakavaa ja raakaa väkivaltaa kohdistetaan lapsiin. Kyse voi olla seksuaalisesta väkivallasta, muunlaisesta väkivallasta tai molemmista. Toisinaan molempia tekomuotoja sisältävää kuvamateriaalia löydetään samalta henkilöltä. Väkivaltamateriaalia tallennetaan ja jaetaan sekä salatuissa että julkisissa verkoissa.
Väkivallan kohdistaminen lapseen ja väkivallan kuvaaminen sekä jakaminen verkossa on erittäin vahingollista väkivallan uhriksi joutuneelle lapselle. Väkivaltakuvaukset ovat vahingollisia myös lapsille, jotka materiaalia näkevät.
Usein tekijöinä ovat aikuiset. Lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa eivät kuitenkaan tuota ja levitä vain aikuiset, vaan lisääntyvässä määrin lapset itse kuvaavat toisiin lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ja levittävät materiaalia sosiaalisessa mediassa. Tutkimusten mukaan sosiaalista mediaa käytetään nuorten keskuudessa väkivaltatekojen ihannointiin, esittämiseen ja niihin yllyttämiseen.[1] Myös Suomessa on herännyt epäilyjä, että lasten välisiä väkivaltatekoja on järjestetty väkivaltaisen materiaalin kuvaamista ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa levittämistä varten.
Keskusrikospoliisin selvityksen (2022) mukaan tapahtumien kuvaamisen tai videoimisen motiivit sekä sosiaalisen median rooli ovat viime vuosien aikana selvästi kasvaneet.[2] Raportissa todetaan, että nuorten väkivaltarikollisuus on lisääntynyt alle 18-vuotiaiden ikäryhmissä. Alle 15-vuotiaiden tekemien väkivaltarikosten kasvu on ollut erityisen voimakasta.[3],[4] Nuorisorikollisuuskyselyn (2020) mukaan nuorten yleisimpiä väkivaltatekoja ovat koulukiusaaminen ja internetin välityksellä tapahtuva kiusaaminen.[5]
Yhä useammin nuorten tekemiksi epäiltyjen väkivaltarikosten yhteydessä nuoret tallentavat rikoksen kuvaamalla sitä ja videoita levitetään sosiaalisessa mediassa ja pikaviestipalveluissa. Yksityisistäkin puhelinviesteistä tai sosiaalisen median ryhmistä videot leviävät herkästi julkisiin sosiaalisen median ryhmiin. Väkivaltakuvausten levittäminen uhriuttaa teon kohteeksi joutuneen lapsen yhä uudelleen.
YK:n lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota tieto- ja viestintätekniikan välityksellä tapahtuvan väkivallan yleistymiseen.[6] Iso-Britanniassa tehdyssä laajassa, sosiaalisen median ja nuorisoväkivallan yhteyttä tarkastelevassa selvityksessä[7] todetaan, että sosiaalinen media voi kannustaa väkivaltaisen kuvamateriaalin tuottamiseen ja levittämiseen. Vanhemmat ja huoltajat tuntevat heikosti niitä foorumeja, joilla lapset ovat vuorovaikutuksessa keskenään, jolloin materiaalia voi välittää melko vapaasti. Älypuhelimet mahdollistavat väkivaltatilanteiden kuvaamisen ja välittömän levittämisen. Sosiaalisen median ansiosta materiaali saavuttaa nopeasti laajan yleisön, minkä moni nuori voi kokea palkitsevana. Laajalle leviävä kuvamateriaali on uhrille erityisen nöyryyttävää.
Edellä mainitun selvityksen mukaan pieni osa nuorista kuluttaa päivittäin väkivaltaista kuvamateriaalia ja verkosta löytyy foorumeja, joiden sisältö on kokonaisuudessaan omistettu väkivallan ja rikollisuuden kuvaamiselle. Osa kuvauksista välitetään suorana. Jatkuva altistuminen väkivaltaiselle kuvamateriaalille madaltaa väkivallan käyttöönottoa ja voi aiheuttaa nuorelle sosiaalista painetta väkivallan käytölle. On selvää, että väkivaltaisissa kuvissa ja videoissa esiintyminen leimaa uhrin lisäksi tekijänsä, jolloin rikollisesta elämäntavasta voi olla vaikeaa, ellei mahdotonta, irrottautua.
Edellä mainitussa selvityksessä todettiin, että ammattilaiset Iso-Britanniassa kokevat vaikeaksi estää väkivaltaisen kuvamateriaalin hallussapitoa ja levittämistä, sillä lakiin perustuva sääntely puuttuu ja organisaatioiden ohjeet sosiaalisessa mediassa toimimiselle ovat epäselviä. Selvityksessä korostetaan paitsi koulutuksen myös verkkorikollisuutta koskevan sääntelyn ja ohjeiden selkeyttä ilmiön torjumisessa ja siihen puuttumisessa.
On korostettava, että väkivaltaisen kuvamateriaalin hallussapidon ja levittämisen kriminalisointi ei poista tarvetta puuttua toimintaan ensisijaisesti muilla keinoin, sillä lasten voi olla vaikeaa ymmärtää, että väkivaltaa sisältävien kuvamateriaalien hallussapito ja levittäminen voivat täyttää rikoksen tunnusmerkit. Lapsi voi myös vastaanottaa väkivaltakuvauksia ilman omaa aktiivista toimintaa, ja kuvaukset voivat tallentua lapsen laitteille hänen huomaamattaan. Muun muassa näihin kysymyksiin on löydettävä mahdollisimman selkeät ja oikeasuhtaiset ratkaisut lainvalmistelussa.
Valtiolla on velvollisuus suojella lasta väkivallalta
Kaikenlainen lapsiin kohdistuva väkivalta on vahingollista lapsille vaarantaen lapsen terveyden, kehityksen ja hyvinvoinnin. Lapsiin kohdistuvat väkivaltakuvaukset syntyvät tilanteissa, joissa lapsiin voidaan tosiasiallisesti kohdistaa vakavaa väkivaltaa. Tällaisen materiaalin hallussapidon ja levittämisen rangaistavuuden taustalla on painava intressi suojella lapsia. Suojeluintressi on vahva riippumatta siitä, onko kyse seksuaalisesta väkivallasta tai muusta väkivallasta tai molemmista.
Ensisijainen vastuu lapsen suojelusta väkivallalta on lapsen vanhemmilla ja huoltajilla, mutta valtiolla on vastuu tukea vanhempia ja huoltajia tässä tehtävässä kaikin käytettävissä olevin keinoin. Valtiolla on myös vastuu toimia silloin, kun lapsen vanhemmat ja huoltajat eivät kanna vastuutaan riittävässä määrin tai kun he itse kohdistavat lapseen väkivaltaa.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen (SopS 59–60/1991, LOS) sopimusvaltiot, Suomi mukaan lukien, ovat sitoutuneet suojelemaan lapsia kaikin asianmukaisin lainsäädännöllisin, hallinnollisin, sosiaalisin ja koulutuksellisin toimin kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, vahingoittamiselta ja pahoinpitelyltä, laiminlyönniltä tai välinpitämättömältä tai huonolta kohtelulta tai hyväksikäytöltä (LOS 19 artikla). LOS edellyttää myös, että lasta on suojeltava kaikenlaiselta seksuaaliselta hyväksikäytöltä (34 artikla) ja muilta hänen hyvinvointiaan jollain tavoin uhkaavilta hyväksikäytön muodoilta (36 artikla). Sopimusvaltiot takaavat, että lasta ei kiduteta eikä kohdella tai rangaista julmalla, epäinhimillisellä tai halventavalla tavalla (37 artikla a-kohta). Jokaisella lapsella on oikeus kattavaan suojeluun väkivallalta ja hyväksikäytöltä, joka voi vaarantaa lapsen oikeuden elämään, henkiinjäämiseen ja kehitykseen (6 artikla).
YK:n lapsen oikeuksien komitea ”odottaa valtioiden tulkitsevan ’kehityksen’ mahdollisimman laajaksi ja kokonaisvaltaiseksi käsitteeksi, johon sisältyy lapsen ruumiillinen, henkinen, hengellinen, moraalinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys.” Sopimuksen täytäntöönpanotoimien tavoitteena tulisi olla kaikkien lasten optimaalinen kehitys.[8]
Kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien toimissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu (LOS 3.1 artikla). Lisäksi sopimusvaltiot ovat sitoutuneet takaamaan lapselle hänen hyvinvoinnilleen välttämättömän suojelun ja huolenpidon, ja tähän pyrkiessään sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin tarpeellisiin lainsäädäntö- ja hallintotoimiin (3.2 artikla).
Voimassa oleva rikoslainsäädäntö
Voimassa olevan rikoslain mukaan väkivaltakuvauksen hallussapito ei ole rangaistavaa. Ainoastaan raakaa väkivaltaa sisältävän materiaalin levittäminen on rangaistavaa. Rikoslain 17 luvun 17 §:n mukaan raakaa väkivaltaa sisältävän materiaalin levittämisestä voidaan tuomita sakkoon tai enintään kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Yleinen säännös tällaisen materiaalin levittämisestä koskee luonnollisesti myös alaikäisiin kohdistuvia tekoja. Erikseen on säädetty lapsiin kohdistuvan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan levittämisestä (RL 17:18 ja 17:18a) ja hallussapidosta (RL 17:19).
Perustuslakivaliokunta on todennut hallussapidon rangaistavuudesta, että pelkän hallussapidon kriminalisointi on poikkeuksellista. Valiokunnan mukaan lapsiin kohdistuvan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan kohdalla on kuitenkin kyse kuvallisesta materiaalista, joka on saattanut syntyä lasta seksuaalisesti hyväksi käyttämällä. Siten perustuslakivaliokunta piti kyseisen rikoslain säännöksen taustalla olevaa suojeluintressiä tässä yksittäistapauksessa niin painavana, että hallussapidon kriminalisoinnille oli riittävät perusteet.[9]
Rikoslain seksuaalirikoksia koskeva sääntely uudistuu 1.1.2023 alkaen (723/2022), jolloin osa 17 luvun säännöksistä siirtyy muutettuna seksuaalirikoksia koskevaan 20 lukuun. Lapsiin kohdistuvan sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan sijaan jatkossa käytetään termiä ”lasta seksuaalisesti esittävä kuva”. Lasta seksuaalisesti esittävän kuvan levittämisestä (RL 20:19) voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi, ja törkeästä tekomuodosta (RL 20:20) voidaan tuomita vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi. Teko voidaan katsoa törkeäksi esimerkiksi silloin, kun kuvassa esitetään myös lapseen kohdistuvaa vakavaa väkivaltaa tai lapsen kohtelua erityisen nöyryyttävästi (RL 20 luvun 20 § 1 momentti 2. kohta). Lisäksi RL 20:21 mukaan lasta seksuaalisesti esittävän kuvan hallussapito voi olla rangaistavaa.
Mainitun seksuaalirikoslain uudistuksen[10] yhteydessä eduskunnan lakivaliokunta käsitteli väkivaltamateriaalin hallussapitoa koskevaa säännöstä hallituksen esityksen käsittelyyn yhdistetyn lakialoitteen pohjalta.[11] Kyseisessä lakialoitteessa säännösehdotus (17 a §) koski sanamuodon mukaisesti yleisesti raakaa väkivaltaa sisältävän materiaalin hallussapitoa, vaikkakin aloitteen perusteluissa käsiteltiin säännösehdotusta nimenomaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa sisältävän materiaalin näkökulmasta. Lakivaliokunta päätyi mietinnössään siihen, että väkivaltamateriaalin hallussapitoa koskevaa säännöstä ei ole tässä yhteydessä mahdollista eikä perusteltua toteuttaa. Valiokunta viittasi perustuslakivaliokunnan kantaan hallussapidon kriminalisoinnin poikkeuksellisuudesta.[12]
Lakialoitteesta annetuissa asiantuntijalausunnoissa suhtauduttiin pääosin myönteisesti raakaa väkivaltaa sisältävän materiaalin hallussapidon kriminalisointia koskevaan ehdotukseen, mutta todettiin, että muun muassa rangaistavat tekomuodot sekä se, mitä raa’alla väkivallalla tarkoitetaan, tulisi määritellä tarkemmin.[13] Asiantuntijalausunnoissa tai lakivaliokunnan mietinnössä ei pohdittu mahdollisuutta säätää erikseen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa kuvaavan materiaalin hallussapidon rangaistavuudesta. Johtopäätöksenä voitaneen todeta, että sääntelytarve nähdään tärkeäksi ja siihen suhtauduttiin pääosin myönteisesti, mutta sääntelyn aikaansaaminen edellyttäisi huolellista lainvalmistelua.
Lopuksi
Lapseen kohdistuvan, muun kuin seksuaalista väkivaltaa sisältävän kuvamateriaalin hallussapito ei tällä hetkellä ole rikos. Vain raa’an väkivaltamateriaalin levittäminen on rangaistavaa. Kaikenlainen lapseen kohdistuva vakava väkivalta vaarantaa lapsen terveyden ja kehityksen. Mikäli tällainen teko kuvataan, kuvamateriaalia säilytetään ja/tai sitä levitetään laajalla jakelulla, toiminnan haitallisuus on yksittäistä tekoa haitallisempaa. Väkivallan kuvaaminen, kuvamateriaalin hallussapito ja sen levittäminen ovat haitallisia riippumatta siitä, ovatko tekijät aikuisia vai alaikäisiä.
Lainsäätäjä on lasta seksuaalisesti esittävän kuvan hallussapidon kriminalisoinnin yhteydessä ymmärtänyt, että säännöksen taustalla oleva suojeluintressi on painava, koska kuva on voinut syntyä lasta seksuaalisesti hyväksi käyttämällä. Tämä sama argumentti pätee lapseen kohdistuvaa väkivaltaa esittävän kuvamateriaalin kohdalla: kuvamateriaali on voinut syntyä kohdistamalla lapseen vakavaa väkivaltaa.
Muistutamme lopuksi, että alaikäisten ohjautumista rikosoikeusjärjestelmään tulee välttää ja, jos mahdollista, löytää korvaavia keinoja rikoksiin puuttumiseksi. Kuitenkin myös alaikäiset voivat tuottaa, säilyttää ja levittää lapsen terveyttä ja kehitystä vakavasti vaarantavaa kuvamateriaalia. Tällaisen toiminnan tulee olla rangaistavaa, vaikka sääntely voikin ohjata myös alaikäisiä rikoksentekijöitä rikosoikeusjärjestelmän piiriin.
Mikäli lapsiin kohdistuvaa vakavaa väkivaltaa sisältävää materiaalia voi pitää hallussaan ja levittää ilman pelkoa rangaistuksesta, antaa se väärän signaalin niin aikuisille kuin lapsillekin. Se voi toimia kannustimena sosiaalisen median kautta leviävälle väkivallalle. Samalla se jättää väkivallan uhreina olevat lapset vaille suojelua.
Jyväskylässä 3.11.2022
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Merike Helander, lakimies
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita.
Oikeusministeriön vastaus
Oikeusministeriö antoi vastauksen lapsiasiavaltuutetun aloitteeseen 28.2.2023
Oikeusministeriön vastaus (pdf)
[1] Irwin-Rogers, K. & Pinkney, C. (2017). Social media as a catalyst and trigger for youth violence. Catch 22 & University College Birmingham. https://cdn.catch-22.org.uk/wp-content/uploads/2017/01/Social-Media-as-a-Catalyst-and-Trigger-for-Youth-Violence.pdf
[2] Keskusrikospoliisi, tiedusteluosasto (2022). Nuorten väkivaltarikollisuuden määrä ja piirteet poliisin tietoon tulleen rikollisuuden valossa. Strateginen analyysi, tutkija Petri Danielsson. https://poliisi.fi/documents/25235045/0/raportti-nuorten-vakivaltarikollisuus-poliisi.pdf/5707ff63-fce5-b1a3-83ed-6ae62808adfa/raportti-nuorten-vakivaltarikollisuus-poliisi.pdf?t=1646715994222, s. 18.
[3] Ibid.
[4] Vastaavanlaiset tutkimustulokset on saatu myös Nuorisorikollisuuskyselyssä.
[5] Kaakinen, Markus & Näsi, Matti (2021). Nuorten rikoskäyttäytyminen ja uhrikokemukset 2020. Helsingin yliopisto, Kriminologia ja oikeuspolitiikan instituutti, Katsauksia 47/2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0684-1
[6] CRC/C/GC/13. Ks. myös YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 25 (2021) digitaaliseen ympäristöön liittyvistä lapsen oikeuksista. CRC/C/GC/25. https://lapsiasia.fi/yleiskommentit
[7] Irwin-Rogers, K. & Pinkney, C. (2017).
[8] YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 13 (2011) Lapsen oikeus olla joutumatta minkäänlaisen väkivallan kohteeksi. CRC/C/GC/13, kohta 62. https://lapsiasia.fi/yleiskommentit
[9] PeVL 23/1997 vp – HE 6/1997 vp.
[10] HE 13/2022 vp. Hallituksen esitys eduskunnalle seksuaalirikoksia koskevaksi lainsäädännöksi.
[11] LA 24/2020 vp. Lakialoite laiksi rikoslain 17 luvun muuttamisesta.
[12] LaVM 10/2022 vp – HE 13/2022 vp.
[13] Lakialoitteesta annetut lausunnot verkossa https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/LA_24+2020_asiantuntijalausunnot.aspx. Asiantuntijalausunnoissa rikoslain muuttamista koskevaan hallituksen esitykseen (HE 13/2022 vp) ja siihen yhdistettyihin asioihin otettiin myös kantaa lakialoitteen ehdotuksiin.