Barnombudsmannens initiativ till justitieministeriet om att inleda lagberedningsåtgärder för kriminalisering av innehav och spridning av material där allvarligt våld riktas mot barn
Referens: LAPS/81/2022, dd.11.2022
Initiativ
Barnombudsmannen ber justitieministeriet att inleda lagberedningsåtgärder för att bedöma behovet av straffbarhet av innehav av material som skildrar allvarligt våld mot barn. För närvarande är innehav av material som skildrar våld mot barn inte förbjudet. Enbart spridning av material som innehåller grovt våld är straffbart.
Barnombudsmannen anser att utvidgning av regelverket till allt material som skildrar våld som allvarligt äventyrar barnets psykiska eller fysiska hälsa eller utveckling bör övervägas. Det gäller förutom material som visar fysiskt våld också bildmaterial som är grovt integritetskränkande för barn eller där barn behandlas nedsättande eller förringande. Barn kan ta allvarlig skada av alla typer av våld. Konsekvenserna av straffbarhet ska bedömas också i situationer där dylikt material innehas av en minderårig person. Ett lagberedningsprojekt om nödvändiga ändringar i strafflagen ska inledas vid behov.
Barnombudsmannen föreslår att justitieministeriet börjar utreda straffbarheten av innehav av material där allvarligt våld riktas mot barn så fort som möjligt. Dessutom bör man bedöma behovet av en separat bestämmelse om straffbarhet av spridning av skildringar av våld mot barn så att den skulle enhetligt med en eventuell bestämmelse om innehav gälla alla våldsskildringar som allvarligt äventyrar barns psykiska eller fysiska hälsa eller utveckling. Den gällande bestämmelsen i strafflagen (1889/39, 17:17) om straffbarheten av spridning av våldsskildring gäller rått våld som har ansetts endast omfatta de allra allvarligaste gärningarna såsom avrättningar och tortyr.
Motivering
Filmandet och spridningen av våldsamt material ökar – även bland barn
Allt mer våldsamt material där mycket allvarligt och rått våld riktas mot barn sprids på webben. Det kan vara fråga om sexuellt våld, andra typer av våld eller båda delarna. Ibland hittas bildmaterial som innehåller båda gärningar av en och samma person. Våldsamt material sparas och delas både på anonyma och på offentliga nätverk.
Att rikta våld mot barn, filma våld och dela våld på webben är mycket skadligt för barn som blivit utsatta för våld. Våldsskildringar är skadliga också för barn som ser materialet.
Gärningsmän är ofta vuxna. Skildringar av våld mot barn produceras och sprids dock inte enbart av vuxna, utan det har blivit vanligare att även barn filmar våld mot andra barn och sprider våldsamt material på sociala medier. Enligt undersökningar använder barn och unga sociala medier för glorifiering och återgivande av våld samt uppvigling till våld.[1] Även i Finland har det väckts misstankar om att våldsgärningar mellan barn har arrangerats för att kunna filma våldsamt material och sprida det på sociala medier.
Enligt Centralkriminalpolisens utredning (2022) tar man allt oftare bilder eller filmar gärningarna och rollen av sociala medier har under de senaste åren ökat tydligt.[2] I rapporten konstateras att våldsbrott bland ungdomar under 18 år har ökat. Våldsbrott som begåtts av personer under 15 år har ökat särskilt kraftigt.[3],[4] Enligt enkäten om ungdomsbrottslighet (2020) är de vanligaste våldsgärningarna bland unga mobbning och trakasserier på webben.[5]
Det händer allt oftare i samband med brott som misstänks ha begåtts av unga personer att brottet filmas och videon sprids på sociala medier och meddelandetjänster. Videor sprids ofta till offentliga grupper på sociala medier även från privata meddelanden eller grupper. Spridningen av våldsskildringar viktimiserar barn som utsatts för våldsgärningen om och om igen.
FN:s kommitté för barnets rättigheter har fäst uppmärksamhet vid att våld i den digitala miljön har blivit allt vanligare.[6] I en omfattande utredning av sambandet mellan sociala medier och våld bland ungdomar som genomförts i Storbritannien[7] konstateras att sociala medier kan uppmuntra till producering och spridning av våldsamt bildmaterial. Föräldrar och vårdnadshavare känner inte riktigt till de forum där barn interagerar med varandra och då kan barn sprida material relativt fritt. Med smarttelefoner kan man sprida och omedelbart dela våldssituationer. Via sociala medier når materialet snabbt en stor publik, vilket ungdomar kan uppleva som inspirerande. Bildmaterial som sprids brett är särskilt förödmjukande för offret.
Enligt den ovannämnda utredningen tittar en liten del av ungdomarna dagligen på våldsamt bildmaterial. Det finns forum på webben vars innehåll helt består av skildringar av våld och brottslighet. En del av skildringarna förmedlas i realtid. Kontinuerlig exponering till våldsamt bildmaterial minskar tröskeln för våld och kan orsaka socialt tryck för ungdomar att använda våld. Det är klart att både offren och gärningsmännen stämplas när de syns i våldsamma bilder och videor, och det kan vara svårt, om inte omöjligt, för gärningsmännen att lösgöra sig från den kriminella livsstilen.
I den ovannämnda utredningen konstaterades att yrkespersoner i Storbritannien upplever att det är svårt att förhindra innehav och spridning av våldsamt bildmaterial på grund av avsaknaden av laggrundade regler och organisationers otydliga anvisningar vad gäller sociala medier. Utredningen understryker att utbildningen och anvisningarna om cyberbrottslighet ska vara tydliga så att man kan lättare ingripa i och bekämpa fenomenet.
Det ska betonas att kriminaliseringen av innehav och spridning av våldsamt bildmaterial inte avlägsnar behovet att i första hand ingripa i fenomenet på andra sätt, eftersom det kan vara svårt för barn att förstå att innehav och spridning av våldsamt bildmaterial kan uppfylla rekvisiten för brott. Barn kan också ta emot våldsskildringar utan att barnet själv har agerat aktivt och skildringar kan sparas på barnens digitala enheter utan att de märker det. Bland annat på dessa frågor ska man vid lagberedningen försöka hitta så tydliga och proportionella lösningar som möjligt.
Staten har en skyldighet att skydda barnet mot våld
Alla slags våld mot barn är skadligt och äventyrar barns hälsa, utveckling och välfärd. Material som visar våld mot barn uppkommer i situationer där barn faktiskt kan vara utsatta för allvarligt våld. Ett vägande intresse att skydda barn ligger bakom förslaget på straffbarhet av innehav och spridning av dylikt material. Skyddsintresset är starkt oberoende av om det är fråga om sexuellt våld, annat slags våld eller båda.
Barnets föräldrar och vårdnadshavare har det primära ansvaret att skydda barnet, men staten har ett ansvar att stödja föräldrar och vårdnadshavare i denna uppgift med alla tillgängliga medel. Staten är också skyldig att agera i situationer där barnets föräldrar och vårdnadshavare inte i tillräckligt mån tar sitt ansvar eller när föräldrar och vårdnadshavare själva riktar våld mot barnet.
Enligt FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991) ska konventionsstaterna, inklusive Finland, vidta alla lämpliga lagstiftningsåtgärder, administrativa, sociala och utbildningsmässiga åtgärder för att skydda barnet mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande (artikel 19). Barnkonventionen förutsätter också att barnet skydda barnet mot alla former av sexuellt utnyttjande (artikel 34) och alla andra former av utnyttjande som kan skada barnet i något avseende (artikel 36). Konventionsstaterna ska säkerställa att barn inte utsätts för tortyr eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning (artikel 37 a). Alla barn har rätt till omfattande skydd mot våld och utnyttjande som kan äventyra barnets rätt till livet överlevnad och utveckling (artikel 6).
FN:s barnrättskommitté ”förväntar sig att staterna ska tolka ordet "utveckling" i dess vidaste bemärkelse, som ett helhetsbegrepp som omfattar barnets fysiska, mentala, andliga, moraliska, psykologiska och sociala utveckling. Genomförandeåtgärder ska syfta till att uppnå optimal utveckling för alla barn.”[8]
Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa (artikel 3.1 i barnkonventionen). Dessutom ska konventionsstaterna åta sig att tillförsäkra barnet sådant skydd och sådan omvårdnad som behövs för dess välfärd och ska för detta ändamål vidta alla lämpliga lagstiftningsåtgärder och administrativa åtgärder (artikel 3.2 i barnkonventionen).
Den gällande strafflagstiftningen
Enligt den gällande strafflagen är innehav av våldsskildring inte straffbart. Enbart spridning av material som innehåller rått våld är straffbar. Enligt 17 kap. 17 § i strafflagen kan den som sprider material som visar rått våld dömas till böter eller fängelse i högst två år. Den allmänna bestämmelsen om spridning av dylikt material gäller naturligtvis också gärningar mot minderåriga. Det finns separata bestämmelser i strafflagen om spridning av bild som sårar barnets sedlighet (17 kap. 18 § och 18a §) och innehav av sådan bild (17 kap. 19 §).
Grundlagsutskottet har konstaterat om straffbarheten av innehav att det måste anses exceptionellt att blotta innehavet blir straffbart. Enligt utskottet är det i fråga om innehav av barnpornografisk bild dock fråga om ett bildmaterial som har kunnat uppstå genom att barn har utnyttjats sexuellt. Därmed ansåg grundlagsutskottet att den bakomliggande ambitionen att skydda barnen i detta särskilda fall är ett så vägande skäl att grunderna för att blotta innehavet skall bli straffbart är tillräckliga.[9]
Strafflagens bestämmelser om sexualbrott ändras från och med 1.1.2023 (723/2022), varmed en del av bestämmelserna i kapitel 17 flyttas i reviderad form till kapitel 20 om sexualbrott. Framöver ersätts termen bild som på ett sedlighetssårande sätt visar barn med termen ”bild som på ett sexuellt sätt visar barn”. Den som sprider en bild som på ett sexuellt sätt visar barn (20 kap. 19 §) kan dömas till böter eller fängelse i högst två år, och för grov spridning av bild som på ett sexuellt sätt visar barn (20 kap. 20 §) kan straffet bli fängelse i minst fyra månader och högst sex år. Gärningen kan betraktas som grov till exempel om bild som på ett sexuellt sätt visar barn också skildrar grovt våld mot eller synnerligen förnedrande behandling av barnet (20 kap. 20 § 1 mom. 2 punkten). Dessutom kan innehav av bild som på ett sexuellt sätt visar barn enligt 20 kap. 21 § vara straffbart.
I samband med reformen av sexualbrottslagen[10] behandlade riksdagens lagutskott bestämmelsen om innehav av våldsmaterial på basis av den lagmotion som förknippas med regeringens proposition.[11] I denna lagmotion handlade den föreslagna bestämmelsen (17 a §) enligt ordalydelsen allmänt om innehav av material som innehåller rått våld, även om den föreslagna bestämmelsen i lagmotionens motiveringar behandlades uttryckligen ur perspektivet för material som innehåller våld mot barn. I sitt betänkande kom lagutskottet fram till att någon bestämmelse om innehav av våldsmaterial i detta sammanhang inte kan och inte är motiverat att genomföra. Utskottet hänvisade till grundlagsutskottets syn på att kriminalisering av innehav ska anses som exceptionellt.[12]
I sakkunnigutlåtandena om lagmotionen förhöll man sig i huvudsak positiv till förslaget om kriminalisering av innehav av material som innehåller rått våld, men det konstaterades också att bland annat de gärningar som skulle vara straffbara samt vad man avser med rått våld borde definieras mer precist.[13] I sakkunnigutlåtandena eller i lagutskottets betänkande begrundade man inte möjligheten att separat i lag reglera straffbarhet av material som skildrar våld mot barn. Som slutsats torde man kunna konstatera att behovet av reglering ses som viktigt och man förhöll sig i huvudsak positiv till det, men bestämmelserna skulle förutsätta noggrann lagberedning.
Till slut
Innehav av bildmaterial som innehåller andra former av våld än sexuellt våld är för närvarande inte ett brott. Endast spridning av material som skildrar rått våld är straffbart. Alla typer av allvarligt våld som riktas mot barn äventyrar barnets hälsa och utveckling. Om en sådan gärning filmas, bildmaterialet förvaras och/eller sprids brett är detta förfarande mer skadligt än en enskild gärning. Att filma våld och att inneha och/eller sprida bildmaterial är skadliga gärningar oavsett om gärningsmännen är vuxna eller minderåriga.
Lagstiftaren har vid kriminalisering av innehav av bild som på ett sexuellt sätt visar barn förstått att skyddsintresset bakom bestämmelsen är starkt eftersom bilden kan ha uppstått genom att barn har utnyttjats sexuellt. Samma argument gäller bildmaterial som skildrar våld mot barn: bildmaterialet kan ha uppstått genom att rikta allvarligt våld mot barn.
Till sist vill vi påminna om att minderåriga bör hållas undan straffrättssystemet och, om möjligt, alternativa metoder användas för att ingripa i brott. Det är dock möjligt att även minderåriga producerar, bevarar och sprider bildmaterial som allvarligt äventyrar barnets häls och utveckling. Sådant ska vara straffbart även om bestämmelserna kan innebära att även minderåriga gärningsmän då omfattas av straffrättssystemet.
Såväl vuxna som barn får fel signaler om det är möjligt att inneha och sprida material som innehåller allvarligt våld mot barn utan att man riskerar straff. Det kan sporra våld som sprids genom sociala medier och samtidigt lämnas barn som blivit offer för våld utan skydd.
Jyväskylä 3.11.2022
Elina Pekkarinen, barnombudsmannen
Merike Helander, jurist
Barnombudsmannen har till uppgift att utvärdera och främja tillgodoseendet av barnets rättigheter. Arbetet bygger på FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59 och 60/1991), som är en människorättskonvention som satts i kraft genom lag. Konventionen gäller alla barn under 18 år.
Justitieministeriets svar
Justitieministeriets svar 28.2.2023 (på finska) (pdf)
[1] Irwin-Rogers, K. & Pinkney, C. (2017). Social media as a catalyst and trigger for youth violence. Catch 22 & University College Birmingham. https://cdn.catch-22.org.uk/wp-content/uploads/2017/01/Social-Media-as-a-Catalyst-and-Trigger-for-Youth-Violence.pdf
[2] Centralkriminalpolisen, utredningsavdelningen (2022). Nuorten väkivaltarikollisuuden määrä ja piirteet poliisin tietoon tulleen rikollisuuden valossa (Våldsbrottslighet bland unga och dess särdrag enligt brott som kommit till polisens kännedom, på finska). Strategisk analys, forskare Petri Danielsson. https://poliisi.fi/documents/25235045/0/raportti-nuorten-vakivaltarikollisuus-poliisi.pdf/5707ff63-fce5-b1a3-83ed-6ae62808adfa/raportti-nuorten-vakivaltarikollisuus-poliisi.pdf?t=1646715994222, s. 18.
[3] Ibid.
[4] Enkäten om ungdomsbrottslighet har gett motsvarande resultat.
[5] Kaakinen, Markus & Näsi, Matti (2021). Nuorten rikoskäyttäytyminen ja uhrikokemukset 2020 (Ungas kriminella beteende och utsatthet för brott 2020, på finska). Helsingfors universitet, Institutet för kriminologi och rättspolitik, Katsauksia 47/2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0684-1
[6] CRC/C/GC/13. Se även FN:s barnrättskommitténs allmänna kommentar nr 25 (2021) om barnets rättigheter i relation till den digitala miljön. CRC/C/GC/25. https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument/barnkonventionen/allmanna-kommentarer/allman-kommentar-25-svenska.pdf
[7] Irwin-Rogers, K. & Pinkney, C. (2017).
[8] FN:s barnrättskommittés allmänna kommentar nr 13 (2011) Barnets rätt till frihet från alla former av våld. CRC/C/GC/13, punkt 62. https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument/barnkonventionen/allmanna-kommentarer/allman-kommentar-nr-13.pdf
[9] GrUU 23/1997 rd – RP 6/1997 rd.
[10] RP 13/2022 rd. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om sexualbrott.
[11] LM 24/2020 rd. Lagmotion med förslag till lag om ändring av 17 kap. i strafflagen.
[12] LaUB 10/2022 rd – RP 13/2022 rd.
[13] Utlåtandena om lagmotionen på webben (på finska) https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/LA_24+2020_asiantuntijalausunnot.aspx. I sakkunnigutlåtandena om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om sexualbrott (RP 13/2022 rd) och de frågor som förknippats med den tog man också ställning till förslagen i lagmotionen.