Hyppää sisältöön

LAPS/158/2025, 15.12.2025

Lapsiasia­valtuutetun lausunto liikenne- ja viestintä­ministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi edus­kunnalle laiksi ajokortti­lain muuttamisesta

Viite: VN/17379/2025

Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi hallituksen esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.

Hallituksen esitys­luonnoksen keskeinen sisältö

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi ajokortti­lakia, ja sen pääasiallisena tavoitteena on edistää erityisesti nuorten liikenne­turvallisuutta. Esityksessä ehdotetaan poikkeusluvan myöntämisen ehtojen tarkentamista, riskientunnistamis­koulutuksen vaatimusten ja keston lisäämistä, alaikäisen ajokieltoa yöaikaan kello 00–05 välisenä aikana sekä 17-vuotiaille B-luokan ajo-oikeutta edellyttävien ajoneuvojen kuljettajille velvoitetta merkitä ajoneuvo siihen kiinnitettävällä alaikäisen kuljettajan tunnuksella.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muun muassa säädettäväksi seuraamuksesta vilpillisestä toiminnasta kuljettajan­tutkinnon teoriakokeessa, ajokielto­koulutuksen laajentamisesta A- ja B-luokkia alempiin AM- ja T-luokkiin sekä ajokortin palauttamis­velvollisuudesta luopumista.

Yhteen­veto lapsiasia­valtuutetun kannan­otoista

  • Lapsiasiavaltuutettu kannattaa ehdotuksia ikäpoikkeusluvan ehtojen tarkentamisesta sekä yöaikaisesta ajokiellosta. Ehdotukset voivat parantaa nuorten liikenne­turvallisuutta.
  • Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esityksen perusteluja tulee täydentää niiltä osin kuin lapsen osallistuminen poikkeusluvan hakemiseen ja perhesyiden huomioiminen luvan edellytyksenä ehdotetaan poistettavaksi.

Lapsiasia­valtuutetun kannan­otot

Lapsiasiavaltuutettu antaa lausunnon oma-aloitteisesti.

Hallituksen esityksen tarkoituksena ja tavoitteena on edistää nuorten kuljettajien liikenne­turvallisuutta. Esityksen pääasialliset vaikutukset kohdistuvat uusiin ja nuoriin kuljettajiin, erityisesti 17-vuotiaisiin, jotka ovat määritelmällisesti lapsia. Heitä siis suojaavat YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksessa vahvistetut oikeudet.

Esityksen valmistelussa on hyödynnetty muun muassa onnettomuus­tilastoja, Liikenne- ja viestintä­viraston vuosina 2020–2022 toteuttamasta ajokorttilain seuranta­tutkimuksesta saatuja tietoja ja vaalikauden päättymisen vuoksi rauenneen, vuoden 2022 ajokorttilain muutosesitystä (HE 70/2022 vp) ja sen esitöitä.

Lapsiasiavaltuutettu totesi rauennutta ajokorttilain muutosesitystä koskevassa lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintä­valiokunnalle toukokuussa 2022, että poikkeuslupa­menettelyn kehittäminen voi olla tarpeellista. [1] Lausunnossaan lapsiasia­valtuutettu on tuonut kattavasti esiin niitä lapsen oikeuksia, jotka nytkin lausuttavana olevan esityksen kannalta ovat olennaisia.

Lapsiasiavaltuutettu pitää esitysluonnosta pääasiassa hyvin perusteltuna. Esityksessä on kuvattu ehdotusten mahdollisia vaikutuksia liikenne­turvallisuuteen. Esityksessä on myös tunnistettu riskejä tavoitteen toteutumiselle sekä ehdotusten lapsia koskevia myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia.

Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esityksen lapsivaikutusten arviointia on perusteltua täydentää siltä osin, miten tunnistettuja kielteisiä vaikutuksia (esimerkiksi yöaikaisen ajokiellon vaikutukset mahdollisuuteen liikkua opiskelun, työn tai harrastuksen vuoksi ja alaikäisen ajoneuvon tunnusta koskien) olisi mahdollista poistaa tai lieventää.

Lapsiasiavaltuutettu pitää valitettavana, ettei esityksestä käy ilmi, että valmistelussa olisi kuultu nuoria tai hyödynnetty nuorten mielipiteitä. Ehdotuksilla tulisi olemaan vaikutuksia myös niihin nuoriin, jotka ovat saaneet poikkeusluvan ennen ehdotettujen muutosten voimaantuloa (esitysluonnos, s. 45). Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että ehdotuksista kuullaan nuoria, erityisesti 15–17-vuotiaita, joita esitys koskee.

Lapsiasiavaltuutettu tuo seuraavassa esiin huomionsa esitysluonnoksen ehdotuksista koskien ikäpoikkeuslupaa.

Ikä­poikkeusluvan hakeminen

Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esitysluonnos jättää epäselväksi, mikä rooli alaikäisellä on ikäpoikkeusluvan hakuprosessissa. Esityksen mukaan ikäpoikkeuslupaa hakisi aina alaikäisen huoltaja. Huoltaja myös vakuuttaisi alaikäisen kulkemistarpeen. Tämä merkitsisi muutosta voimassa olevaan sääntelyyn siitä, että poikkeuslupaa haetaan hakijan (alaikäisen nuoren) ja hänen huoltajansa yhteisellä hakemuksella.

Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esityksessä tulee perustella, miksi alaikäisen oma osallistuminen hakuprosessiin ehdotetaan poistettavaksi. Esitystä on tarvittaessa tarpeen selkiyttää alaikäisen roolin (esimerkiksi kuulemisen) osalta.

Lisäksi lapsiasia­valtuutettu pitää tarpeellisena täydentää esityksen perusteluja huoltajien yhteistoiminta­velvoite (laki lapsen huollosta ja tapaamis­oikeudesta 5 §) huomioiden. Yllä mainittuun aiempaan lausuntoonsa viitaten lapsiasia­valtuutettu katsoo, että ajo-oikeuden hakemisessa on kyse asiasta, jolla voi olla merkittävä vaikutus lapsen tulevaisuuden kannalta. Esitysluonnos jättää epäselväksi, mikä merkitys mahdollisella toisen huoltajan vastustuksella on hakemuksen käsittelyssä.

Ikä­poikkeusluvan ehdot

Esityksen mukaan (s. 9) vuoden 2018 poikkeuslupien myöntämis­kriteerien keventämisen jälkeen myöntämis­perusteina on huomioitu ensisijaisesti ajokorttia suorittavan omat säännölliset kulkemistarpeet. Esityksen mukaan poikkeuslupien määrä osoittaa, että suurella osalla alle 18-vuotiaista on esimerkiksi opintoihin tai työhön liittyvä säännöllinen liikkumistarve. Esityksen mukaan perheessä tapahtuneet äkilliset vaativat muutokset olivat pääasiallisena kulkemistarpeiden arviointi­perusteena ennen vuoden 2018 lakimuutosta.

Esityksen mukaan nuoren perheen tilanteeseen liittyvät syyt eivät jatkossa sisältyisi ikäpoikkeusluvan myöntämisen ehtoihin. Ajankohtaisesti ajokorttilain 97 §:n mukaisen poikkeusluvan edellytyksenä olevana erityisenä syynä erityisiä kulku­yhteyksiin liittyviä syitä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös ennalta arvaamattomat muutokset perheen tilanteessa sekä perheen toimeentulon turvaamiseen ja välttämättömien asioiden hoitamiseen liittyvät tarpeet.

Esitysluonnoksesta ei ilmene tietoa siitä, missä määrin poikkeuslupia on perheen tilanteeseen liittyvien erityisten syiden perusteella haettu tai myönnetty. Esitysluonnoksesta ei myöskään ilmene, että ehdotetun muutoksen vaikutuksia olisi tältä osin arvioitu. Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että arviointia ja esitystä tulee tältä osin täydentää.

 

Jyväskylässä 15.12.2025

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Jenni Saukkola, juristi

 

[1] Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta, 30.5.2022. LAPS/43/2022.