LAPS/143/2025, 18.11.2025
Lapsiasiavaltuutetun lausunto oikeusministeriölle työryhmän mietinnöstä ”Ihmiskauppadirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano”
Viite: VN/33260/2024
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi työryhmän mietintöä yleissopimuksen näkökulmasta.
Mietinnön keskeinen sisältö
Oikeusministeriön asettama työryhmä on valmistellut ihmiskaupan ehkäisemisestä ja torjumisesta sekä ihmiskaupan uhrien suojelemisesta annetun direktiivin 2011/36/EU muuttamisesta annetun direktiivin (”Ihmiskauppadirektiivin muutosdirektiivi”) kansallista täytäntöönpanoa. Työryhmä on arvioinut, mitä lainsäädäntömuutoksia ihmiskauppadirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano edellyttää, ja valmistellut tämän perusteella tarvittavat lainsäädäntömuutokset. Työryhmän on tullut myös arvioida muutosten pääasialliset vaikutukset. Työryhmän arviot ja ehdotukset on koottu työryhmämietintöön. [1]
Työryhmän mietinnössä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia. Lisäksi ehdotetaan rikoslain muuttamisen johdosta tarpeellisten muutosten tekemistä pakkokeinolakiin, poliisilakiin, oikeudenkäymiskaareen ja esitutkintalakiin.
Rikoslain vapauteen kohdistuvia rikoksia koskevaan lukuun ehdotetaan ihmiskauppasäännöksen muuttamista siten, että sijaissynnyttäjäksi saattaminen lisättäisiin yhdeksi teon tarkoitukseksi. Ehdotuksen mukaisella muutoksella ei kriminalisoitaisi yleisesti kaikkia sijaissynnytysjärjestelyjä sellaisinaan, vaan myös ihmiskaupparikoksen muiden osa-alueiden olisi täytyttävä, jotta kyse olisi ihmiskaupasta. Toiseksi lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi rangaistussäännös, joka koskisi ihmiskaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä. Teossa olisi kyse ihmiskaupparikoksen kohteena olevan henkilön suorittaman palvelun käyttämisestä. Teko olisi rangaistava tahallisena, ja sen rangaistusasteikko olisi sakosta vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Kolmanneksi luvun oikeushenkilön rangaistusvastuuta koskevaa säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että edellä mainittu uusi rangaistussäännös tulisi oikeushenkilön rangaistusvastuun piiriin.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 15.7.2026, jolloin muutosdirektiivin mukaiset velvoitteet on viimeistään pantava täytäntöön.
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
- Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että lapsivaikutusten arviointia tulee jatkovalmistelussa täydentää.
- Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että jatkovalmistelussa tulee arvioida myös ehdotusten lapsiin kohdistuvia välillisiä vaikutuksia sekä perustella valittuja vaihtoehtoja lapsen oikeuksien näkökulmasta.
- Lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä, että muutosdirektiivillä täydennetyt velvoitteet muun muassa lapsiuhrien tukea, palveluja ja tunnistamista koskien täytäntöönpannaan lapsen oikeudet turvaavalla tavalla.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Lapsivaikutusten arviointia tulee täydentää
Lapsiasiavaltuutettu pitää mietinnön lapsivaikutusten arviointia puutteellisena ja katsoo, että sitä tulee jatkovalmistelussa täydentää. Lainvalmistelussa lapsen edun eli oikeuksien huomioiminen turvataan laatimalla huolellinen lapsivaikutusten arviointi.
Lapsivaikutusten arvioinnin avulla on mahdollista tunnistaa valmistelussa ne kohdat, joissa tulee huomioida lapsiin ja nuoriin kohdistuvat välittömät ja välilliset sekä negatiiviset ja positiiviset vaikutukset. Huolellisessa lapsivaikutusten arvioinnissa muutosten vaikutuksia arvioidaan tutkittuun tietoon perustuen, konkreettisesti kuvaten ja eri vaihtoehtoja punniten. Sen tulee sisältää arviointi kaikista eri etenemisvaihtoehdoista sekä erityisesti valittavasta sääntelyehdotuksesta. Koska LOS asettaa lapsen edun huomioimisen oikeudellisesti korotettuun asemaan, on valittavien lainsäädäntöratkaisujen oltava ensisijaisesti lapsen edun mukaisia. Jos arvioinnin tuloksena on se, ettei tietyllä ehdotuksella ole vaikutuksia lapsiin, tulee asia todeta ja perustella.
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, ettei mietinnöstä ilmene, miten vaihtoehtoja muutosdirektiivin täytäntöönpanemiseksi on arvioitu nimenomaisesti lapsen oikeuksien näkökulmasta. Siten esimerkiksi ihmiskauppateon tarkoituksiin lisätyn laittoman adoption hyväksikäytön (2 artikla 3 kohta) osalta jää epäselväksi, mitä mietinnössä ehdotettu vaihtoehto, jättää tältä osin rikoslain ihmiskauppaa koskeva säännös (RL 25 luvun 3§) muuttamatta, tarkoittaa lapsen oikeuksien näkökulmasta. Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että valittuja vaihtoehtoja tulee perustella lapsen oikeuksien näkökulma huomioiden.
Lapsiasiavaltuutettu haluaa tässä yhteydessä kiinnittää oikeusministeriön huomion YK:n lapsen oikeuksien komitean viimeisimpiin Suomea koskeviin loppupäätelmiin (2023) LOS:n toisesta valinnaisesta pöytäkirjasta lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta, joissa komitea suositteli kaikenlaisen lasten myynnin erilliskriminalisointia. [2]
Ehdotuksen mukainen rikoslain ihmiskauppaa koskevan säännöksen teon tarkoituksiin lisättävä sijaissynnyttäjäksi saattaminen suojelisi myös lapsia, sillä tällainen ihmiskaupparikos voisi kohdistua myös alle 18-vuotiaaseen (mietintö, s. 101). Tällaisessa tilanteessa teon uhrina olisi sijaissynnyttäjä tai sijaissynnyttäjäksi vähintään aiottu henkilö, ei sijaissynnytettävä lapsi (mietintö, s. 32).
Lapsiasiavaltuutettu pitää edellä mainitusta huolimatta tärkeänä, että ehdotuksen vaikutuksia arvioidaan ja kuvataan lainvalmisteluasiakirjoissa myös syntyvän lapsen oikeuksien näkökulmasta. Lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä tunnistaa velvoite turvata myös syntyvän lapsen oikeudet (muun muassa oikeus henkilöllisyyteen, kansalaisuuteen ja oikeus vanhempiin/huoltajiin ja heidän antamaansa hyvään hoitoon, oikeus nauttia parhaasta mahdollisesta terveydentilasta sekä oikeus huolenpitoon ja suojeluun).
Lapsiasiavaltuutettu pitää lisäksi tarpeellisena, että jatkovalmistelussa ehdotettua ihmiskaupparikoksen kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevaa kriminalisointia ja rangaistusasteikkoa arvioidaan ja perustellaan lapsen oikeuksien ja lapsiin kohdistuvan hyväksikäytön näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutettu tunnistaa, että lapsiin kohdistuvasta ihmiskaupasta sekä esimerkiksi sijaissynnytyksistä saatavilla oleva tutkimustieto voi olla vähäistä. Lapsiasiavaltuutettu on lausunnossaan oikeusministeriölle ihmiskaupan vastaisen toimintaohjelman päivittämisestä elokuussa 2025 nostanut tarpeen sisällyttää päivitettävään toimintaohjelmaan toimenpiteitä riittävän tiedon keräämiseksi ja analysoimiseksi koskien lapsiin kohdistuvaa ihmiskauppaa. [3] Lapsiasiavaltuutettu viittasi myös Ruotsin ja Norjan päätöksiin arvioida kansainvälisissä adoptioissa ilmenneitä epäkohtia. Vastaavanlainen selvitys on syytä tehdä myös Suomessa.
Myös YK:n lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota Suomelle kesällä 2023 antamissaan loppupäätelmissä toisesta valinnaisesta pöytäkirjasta lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta siihen, että saatavilla oleva tieto muun muassa lasten myynnistä, lapsikaupasta ja laittomista adoptioista on puutteellista. Komitea kehotti Suomea tehostamaan pyrkimyksiään kehittää ja toteuttaa kattava, koordinoitu ja tehokas järjestelmä, jonka avulla kerätään ja analysoidaan tietoja kaikilta valinnaisen pöytäkirjan osa-alueilta. [4]
Pakkoavioliittoon ja siihen rinnastettavaan liittoon saattamisen kriminalisointia koskien lapsiasiavaltuutettu haluaa edelleen korostaa [5], että esiin nousevia alaikäisiä koskevia pakkoavioliittotilanteita sekä niistä muodostuvaa oikeuskäytäntöä tulee seurata tarkasti ja tarvittaessa sääntelyä tulee tarkentaa.
Muuta
Lapsiasiavaltuutettu pitää perusteltuna mietinnön ehdotusta siitä, että uusi ihmiskaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskeva kriminalisointi lisättäisiin oikeushenkilön rangaistusvastuun soveltamisalaan. YK:n lapsen oikeuksien komitea on kesällä 2023 Suomelle antamissaan loppupäätelmissä toisesta valinnaisesta pöytäkirjasta suositellut, että valtio ulottaa oikeushenkilöiden rikosoikeudellisen vastuun käsittämään kaikki valinnaisessa pöytäkirjassa tarkoitetut rikokset. [6]
Ihmiskauppadirektiivin 11 artiklaan koskien ihmiskaupan uhrien auttamista ja tukemista on muutosdirektiivissä tehty useita muutoksia (mietintö, s. 52–65). Myös lapsiuhrien auttamista ja tukemista koskevaa 14 artiklaa on täsmennetty (mietintö, s. 67–68). Muutosdirektiivi velvoittaa muun muassa luomaan ”laeilla, asetuksilla tai hallinnollisilla määräyksillä” ihmiskaupan uhrien tunnistamis- ja ohjausmekanismin (NRM). Mietinnön mukaan muutokset eivät edellytä lainsäädäntömuutoksia. NRM-mekanismia koskevan velvoitteen täyttämiseksi mietinnössä tuodaan esiin vaihtoehtona oikeusministeriön NRM-käsikirjan vahvistaminen osana valtioneuvoston periaatepäätöksenä hyväksyttävää ihmiskaupan vastaista toimintaohjelmaa.
Lapsiasiavaltuutettu korostaa, että muutosdirektiivin velvoitteiden täytäntöönpanosta tulee huolehtia lapsen oikeudet turvaavalla tavalla. Lapsiasiavaltuutettu kiinnittää tältä osin oikeusministeriön huomion myös YK:n lapsen oikeuksien komitean LOS:n toisen valinnaisen pöytäkirjan Suomea koskeviin suosituksiin (2023) [7], joista ilmenee useita suosituksia koskien lapsiuhrien varhaisen vaiheen tunnistamista sekä yhdenvertaisten ja asianmukaisten palvelujen ja tuen tarjoamista (esim. kohdat 20 ja 31).
Lapsiasiavaltuutettu korostaa myös, että on tärkeää kohdentaa resursseja ja toimenpiteitä lasten kanssa työskentelevien ja toimivien ammattilaisten kouluttamiseen ihmiskaupan tunnistamiseksi. Lapsiasiavaltuutettu on aiemmin muun muassa suositellut, että lastensuojelun työntekijöiden valmiuksia tunnistaa ihmiskauppa ja sen lähirikokset sekä ehkäistä uudelleen uhriksi joutumista tulee vahvistaa esimerkiksi koulutuksella ja ohjeistuksella. [8]
Jyväskylässä 18.11.2025
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Jenni Saukkola, juristi
[1] Oikeusministeriö (2025). Ihmiskauppadirektiivin muutosdirektiivin täytäntöönpano: Työryhmämietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2025:45.
[2] YK:n lapsen oikeuksien komitea (2023). Loppupäätelmät Suomen raportista, joka annettiin lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta tehdyn valinnaisen pöytäkirjan 12 artiklan 1 kappaleen mukaisesti*. CRC/C/OPSC/FIN/CO/1, kohdat 9–10.
[3] Lapsiasiavaltuutetun lausunto oikeusministeriölle ihmiskaupan vastaisen toimintaohjelman 2021–2023 päivittämisestä. LAPS/5772025, 18.8.2025.
[4] CRC/C/OPSC/FIN/CO/1, kohta 8.
[5] Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi rikoslain 25 luvun 3 §:n muuttamisesta (pakkoavioliiton rangaistavuus) ja toimenpidealoitteesta avioliittoon pakottamisen erillisen rikosnimikkeen säätämisestä ja pakottavan kontrollin rikostunnusmerkistön lisäämisestä lakiin. LAPS/75/2024, 27.8.2024.
[6] CRC/C/OPSC/FIN/CO/1, kohta 26.
[7] CRC/C/OPSC/FIN/CO/1.
[8] Outi Kekkonen & Elina Pekkarinen (2024). Hatkassa lapsen silmin: Analyysi lastensuojelun sijaishuollosta luvatta poistuneiden lasten kyselytutkimuksesta. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2024:1, s. 25 ja 36.