Hyppää sisältöön

LAPS/57/2025, 18.8.2025

Lapsiasia­valtuutetun lausunto oikeus­ministeriölle ihmis­kaupan vastaisen toiminta­ohjelman 2021–2023 päivittämisestä

Viite: Ihmiskaupan vastaisen toiminta­ohjelman 2021–2023 päivittäminen / kirjallinen lausunto

Lapsiasia­valtuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, jäljempänä LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Yleissopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi toiminta­ohjelman päivitys­tarpeita yleissopimuksen näkökulmasta.

Lapsiasia­valtuutettu tuo kirjallisessa lausunnossaan esiin muutamia hiljattain työssään kohtaamia asioita, joita ihmiskaupan vastaista toiminta­ohjelmaa päivitettäessä olisi hyvä huomioida ja ottaa tarkastelun ja toimenpiteiden kohteeksi.

Lausunto­pyynnön keskeinen sisältö

Lausuntoa on pyydetty ihmiskaupan vastaisen toiminta­ohjelman 2021–2023 [1] painopisteenä olevien toimien päivitys­tarpeista. Toimet kohdistuvat seksuaaliseen hyväksi­käyttöön liittyvän ihmiskaupan, lapsiin ja nuoriin kohdistuvan ihmiskaupan, pakko­avioliittoon ja siihen rinnastettavaan liittoon saamisen, nuoriso- ja jengi­rikollisuuteen sekä järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvän ihmiskaupan ehkäisyyn ja torjuntaan sekä ilmiöiden tunnistamiseen erityisesti lasten ja nuorten ihmiskaupan osalta.

Yhteen­veto lapsiasia­valtuutetun kannan­otoista

  • Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että toiminta­ohjelmaan sisällytetään toimen­piteitä riittävän tiedon keräämiseksi sekä analysoimiseksi koskien lapsiin kohdistuvaa välitöntä ja välillistä ihmiskauppaa.
  • Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että lastensuojelun sijais­huollosta nk. hatkaavien lasten asema ihmiskaupan riskiryhmänä tulee huomioida uuden ihmiskaupan vastaisen toiminta­ohjelman valmistelussa. Toiminta­ohjelman päivittämisessä tulee huomioida sukupuoli­näkökulma sekä riskiryhmässä ja haavoittuvassa asemassa olevat lapset.
  • Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä tarkastella tarvetta erillis­laille ihmiskaupasta ja uhrien auttamisesta ihmiskaupan tunnistamisen ja avuntarpeeseen vastaamisen vahvistamiseksi.

Lapsiasia­valtuutetun kannan­otot

YK:n lapsen oikeuksien komitea on viimeisimmissä Suomea koskevissa loppu­päätelmissään 2023 lapsen oikeuksien yleissopimuksen lasten myynnistä, lapsi­prostituutiosta ja lapsi­pornografiasta annetun valinnaisen pöytäkirjan täytäntöön­panosta esittänyt huolensa siitä, että saatavilla oleva tieto esimerkiksi lapsikaupasta, lasten pakkotyöstä ja laittomista adoptioista on hyvin rajoittunutta. [2] Lapsiasia­valtuutettu pitääkin siten tärkeänä sisällyttää päivitettävään ihmiskaupan vastaiseen toiminta­ohjelmaan toimenpiteitä riittävän tiedon keräämiseksi ja analysoimiseksi koskien lapsiin kohdistuvaa ihmiskauppaa.

Suomi on ratifioinut kansain­välisen yleissopimuksen kaikkien henkilöiden suojelemiseksi tahdon­vastaiselta katoamiselta (ICPPED). Suomi teki yleissopimuksen ratifioimisen yhteydessä varauman koskien adoption kumoamista (25 artikla). [3] Huomioiden viime aikoina esim. Ruotsissa ja Norjassa tehdyt päätökset arvioida kansain­välisissä adoptioissa tapahtuneita epäkohtia [4] lapsiasia­valtuutettu katsoo, että tällainen selvitys olisi syytä toteuttaa myös Suomessa. Lapsiasia­valtuutettu on ICPPED:n ratifioinnin yhteydessä huomauttanut, että ”vaikka adoption valvonta perustuu huolelliseen ennakko­valvontaan, ovat adoptio­palvelunantajien yhteistyö­maista esimerkiksi Kiina ja Intia saaneet YK:n lapsen oikeuksien komitealta huomautuksia kansain­välisiin adoptio­järjestelyihinsä liittyen”.[5]

Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että toiminta­ohjelmaa päivitettäessä olisi syytä huomioida tarve mahdollisen ihmiskauppaa ja uhrien auttamista koskevan erillis­lain säätämiselle. Lapsiasia­valtuutettu on aiemmissa lausunnoissaan katsonut, että ihmiskaupan uhrien auttamis­järjestelmää koskevien säännösten sijoittaminen kansain­välistä suojelua hakevan vastaanotosta annettuun lakiin (746/2011, vastaanotto­laki) ei ole ongelmatonta ja että erillinen laki voisi olla selkeämpi vaihtoehto, jotta myös kotoperäisen ihmiskaupan uhrit mahdollisesti tunnistettaisiin paremmin ja he saisivat tarvitsemansa avun ja tuen. Erillislain valmistelu aloitettiin sosiaali- ja terveys­ministeriön johdolla kesäkuussa 2020, mutta valmistelu keskeytettiin tammikuussa 2022.[6]

Lisäksi toteamme, että YK:n lapsen oikeuksien komitea on viimeisimmissä Suomea koskevissa loppu­päätelmissään 2023 lapsen oikeuksien yleissopimuksen lasten myynnistä, lapsi­prostituutiosta ja lapsi­pornografiasta annetun valinnaisen pöytäkirjan täytäntöön­panosta suositellut kaiken lapsikaupan erillis­kriminalisointia. [7] Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että tätä suositusta, kuten muitakin loppu­päätelmissä esitettyjä huomioita, tarkastellaan uutta toiminta­ohjelmaa valmisteltaessa. 

Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että uuden ihmiskaupan vastaisen toiminta­ohjelman valmistelussa huomioidaan lastensuojelun piirissä olevien lasten haavoittuva asema ja erityisesti nk. hatkaavien lasten riski joutua ihmiskaupan tai sen lähirikosten uhriksi. Lastensuojelun sijais­huollosta hatkanneet lapset on nimetty ihmiskaupan riskiryhmäksi. Lapsiasia­valtuutetun tekemässä analyysissa lastensuojelun sijais­huollosta luvatta poistuneiden lasten kysely­tutkimuksesta [8] lapsiasia­valtuutettu suositteli, että lastensuojelun työntekijöiden valmiuksia tunnistaa ihmiskauppa ja sen lähirikokset, ottaa asia lapsen kanssa puheeksi sekä ehkäistä uudelleen uhriksi joutumista tulee vahvistaa esimerkiksi koulutuksella ja ohjeistuksella. [9] Lapsiasia­valtuutettu viittaa myös sosiaali- ja terveys­ministeriölle antamaansa lausuntoon koskien hallituksen esitysluonnosta laiksi lastensuojelu­lain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi siltä osin, että myös sääntelyn tarkentaminen hatkassa olevia lapsia koskien sekä hatkaamisen vetotekijöiden tunnistaminen lasten­suojelussa on tärkeää.[10]

Hatkassa lapsen silmin -analyysissa havaittiin lisäksi tilastollisesti merkitsevä ero sukupuolten välillä, ja ihmiskaupan ja sen lähirikosten riskin havaittiin koskevan erityisesti tyttöjä. [11] Lapsiasia­valtuutettu tuo esiin YK:n lapsen oikeuksien komitean Suomea koskevat loppupäätelmät vuodelta 2023, joissa komitea vaatii sopimus­valtiota varmistamaan lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, mukaan lukien seksuaalista riistoa ja hyväksikäyttöä koskien, että strategioihin ja suunnitelmiin sisältyy kohdennetut toimenpiteet, jotka koskevat tyttöjä, vammaisia lapsia, sosiaalis-taloudellisesti heikossa asemassa olevia lapsia, maahanmuuttaja­lapsia ja vähemmistö­ryhmiin (romaneihin ja saamelaisiin) kuuluvia lapsia, ja että niitä varten myönnetään asian­mukaiset resurssit ja niissä käsitellään kattavasti seksuaalista riistoa ja hyväksikäyttöä. [12] Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että päivitettävän toiminta­ohjelman valmistelussa tulee huomioida muun ohella sukupuoli­näkökulma sekä riskiryhmässä olevat lapset.

Lapsiasia­valtuutettu viittaa aiemmin antamaansa lausuntoon koskien pakko­avioliiton kriminalisointia ja esittää, että toiminta­ohjelman valmistelussa tulee huomioida pakko­avioliittoon ja ihmiskauppaan rinnastuvat alaikäisten avioliittojen tunnistamisen tärkeys sekä tarve seurata pakko­avioliiton rangaistavuutta koskevan sääntelyn riittävyyttä lapsen oikeuksien turvaamisen näkökulmasta.[13]

Ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen liittyvien haasteiden osalta lapsiasia­valtuutettu kiinnittää huomiota myös haasteisiin tunnistaa uhrit välineellistetyn maahantulon torjunta­toimien yhteydessä. Lapsiasia­valtuutettu on esittänyt huolensa, että sääntely saattaa johtaa siihen, että lapsia käytetään maahantulon välineinä. Lapsiasia­valtuutettu on pitänyt sinänsä perusteltuna, että hallitus on pyrkinyt ehkäisemään lasten käyttöä maahantulon välineenä, mutta katsonut ulkomaalais­lainsäädäntöön tehtyjen muutosten tietoperustan olevan hatara. [14] Esimerkiksi väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi annetussa laissa (482/2024, 5 §) omaksuttu menettely, jossa haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä tunnistetaan lähinnä ulkoisten seikkojen perusteella, saattaa houkutella siihen, että välineellistämis­tarkoituksessa raja-alueille lähetetään juurikin lapsia. Myös YK:n lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota kansainvälistä suojelua hakevien lasten ja pakolais­lasten riskiin joutua ihmiskaupan tai lapsikaupan uhriksi ja kehottanut vahvistamaan keinoja tunnistaa riskiryhmässä olevia lapsia.[15]

Kuten ihmiskaupan vastaisessa toiminta­ohjelmassa 2021–2023 todetaan, vuosille 2020–2025 laadittu Väkivallaton lapsuus -toimenpide­suunnitelma pitää erityis­kysymyksenä sisällään myös ihmiskaupan. [16] Sitä koskevaan lukuun on kirjattu kuusi toimenpidettä. Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että toimenpide­suunnitelman sisältämät toimenpiteet, erityisesti tietoisuuden lisäämisestä ihmiskaupan tunnistamiseksi (toimenpiteet 5 ja 6), ovat edelleen olennaisia ja syytä huomioida myös ihmiskaupan vastaista toiminta­ohjelmaa päivitettäessä.

Lapsiasia­valtuutettu muistuttaa myös YK:n lapsen oikeuksien yleiskommentista nro 25 (2021) koskien lapsen oikeuksia digitaalisissa ympäristöissä, jossa korostetaan sopimus­valtioiden velvoitteita muun muassa edistää lasten tietoisuutta ihmiskaupasta, seksuaalisesta riistosta ja hyväks­ikäytöstä sekä suojella lapsia kaikenlaiselta hyväksi­käytöltä myös digitaalisessa ympäristössä. [17]

Lapsiasia­valtuutettu muistuttaa lopuksi, että toiminta­ohjelmaa päivitettäessä tulee huomioida myös tilanteet, joissa ihmiskaupan uhrilla on alaikäisiä lapsia. HEUNIn selvityksen mukaan vuoden 2018 lopussa täysi-ikäisten uhrien lapsia oli ihmiskaupan uhrien auttamis­järjestelmässä 102. [18] Välillisesti ihmiskaupan uhriksi joutunut lapsi on voinut elää jatkuvassa pelossa ja todistaa vanhempaansa kohdistuvaa hyväksi­käyttöä. Vanhemmalla ei kokemastaan johtuen myöskään aina ole mahdollisuuksia tai kykyä huolehtia lapsestaan riittävästi. 

Jyväskylässä 18.8.2025

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Sonja Vahtera, juristi

Jenni Saukkola, juristi

 

[1] Ks. Venla Roth & Mia Luhtasaari (2021). Suomi torjuu ihmiskauppaa: Ihmiskaupan vastainen toimintaohjelma. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2021:15 sekä oikeusministeriön hanke, Ihmiskaupan vastaisen toimintaohjelman päivittäminen, hankenumero OM079:00/2023.

[2] Concluding observations on the report submitted by Finland under article 12 (1) of the Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on the sale of children, child prostitution and child pornography, 26.5.2023, (CRC/C/OPSC/FIN/CO/1), kohta 7.

[3] Ks. Suomen täytäntöönpanoraportti, Kansainvälinen yleissopimus kaikkien henkilöiden suojelemiseksi tahdonvastaiselta katoamiselta, 23.4.2025, kohdat 215–223.

[5] Ks. Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle kaikkien henkilöiden suojelemiseksi tahdonvastaiselta katoamiselta tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi rikoslain 11 luvun muuttamisesta / HE 87/2022 vp, 17.10.2022.

[6] Ks. esim. Lapsiasiavaltuutetun lausunto sisäministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi, 8.7.2022. Hallituksen esityksessä eduskunnalle laiksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (HE 220/2022 vp) todetaan s. 42, että ”erillislain valmisteluun voidaan mahdollisesti palata tulevaisuudessa, kun hyvinvointialueet ovat vakiinnuttaneet toimintansa ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä ihmiskaupan uhreille hyvinvointialueilla on kertynyt kokemusta”.

[7] CRC/C/OPSC/FIN/CO/1, kohdat 9–10.

[8] Irma Lehtonen & Janne Telén (2013). Hatkassa: Selvitys nuorten luvattomista poissaoloista ja sijaishuoltopaikkojen toimintakäytännöistä. Lastensuojelun Keskusliitto.

[1] Ks. Outi Kekkonen & Elina Pekkarinen (2024). Hatkassa lapsen silmin: Analyysi lastensuojelun sijaishuollosta luvatta poistuneiden lasten kyselytutkimuksesta. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2024:1, s. 25 ja 36.

[10] Ks. Lapsiasiavaltuutetun lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi lastensuojelulain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi, 17.6.2025.

[11] Ks. Outi Kekkonen & Elina Pekkarinen (2024). Hatkassa lapsen silmin: Analyysi lastensuojelun sijaishuollosta luvatta poistuneiden lasten kyselytutkimuksesta. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2024:1, s. 27.

[13] Ks. esim. Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi rikoslain 25 luvun 3 §:n muuttamisesta (pakkoavioliiton rangaistavuus) ja toimenpidealoitteesta avioliittoon pakottamisen erillisen rikosnimikkeen säätämisestä ja pakottavan kontrollin rikostunnusmerkistön lisäämisestä lakiin, 27.8.2024.

[14] Ks. esim. Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan hallintovaliokunnalle hallituksen esityksestä laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta (perheenyhdistäminen), 21.3.2025.

[15] CRC/C/OPSC/FIN/CO/1, esim. kohdat 19-20.

[16] Ks. Korpilahti, U. ym. (2019). Väkivallaton lapsuus: toimenpidesuunnitelma lapsiin kohdistuvan väkivallan ehkäisystä 2020–2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:27, s. 461–475.

[17] CRC/C/GC/25, esim. kohdat 104 ja 112.

[1] Ks. Elina Kervinen & Natalia Ollus (2019). Lapsiin ja nuoriin kohdistuva ihmiskauppa Suomessa. European Institute for Crime Prevention and Control affiliated with the United Nations (HEUNI). Publication Series No. 89, s. 39.