LAPS/14/2022, 11.8.2023
Lapsiasiavaltuutetun lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta vammaispalvelulain voimaantulon siirtämiseksi
Viite: VN/19726/2023
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi hallituksen esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)
Hallituksen esitysluonnoksen keskeinen sisältö[1]
Uusi vammaispalvelulaki (675/2023) liitelakeineen hyväksyttiin eduskunnassa 1.3.2023 ja vahvistettiin 14.4.2023. Lakien oli tarkoitus tulla voimaan 1.10.2023. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vammaispalvelulakia ja kehitysvammaisten erityishuollosta annettua lakia sekä neljää niihin liittyvää lakia siten, että kaikkien lakien voimaantulo siirrettäisiin alkamaan 1.10.2024.
Muutos mahdollistaisi vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentamisen erikseen annettavalla esityksellä ennen lakien voimaantuloa Petteri Orpon hallituksen ohjelman edellyttämällä tavalla siten, että vammaispalvelulaki säilyisi vammaisille henkilöille tarkoitettuna erityislakina. Tämä turvaisi yksilöllisen tarpeen mukaiset palvelut vammaisille henkilöille ja varmistaisi hyvinvointialueiden rahoitusperiaatteen toteutumisen.
Lausunto on jätetty lausuntopalvelu.fi:ssä.
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
Lapsiasiavaltuutettu pitää ehdotettua uuden vammaispalvelulain voimaantulon siirtoa ongelmallisena.
Hallituksen esitysluonnoksessa tai hallitusohjelmassa ei ole esitetty perusteluja sille, miksi uuden vammaispalvelulain säännökset, jotka edistävät vammaisen lapsen oikeuksia ja asemaa, eivät voisi tulla voimaan alkuperäisessä aikataulussaan 1.10.2023 alkaen.
Hallitusohjelmaan sisältyvä kirjaus määräaikaisesta ohjelmasta, jossa panostetaan lasten ja nuorten neuropsykologisten häiriöiden kuntoutukseen ja kuntoutuspalveluihin, on myönteinen, mutta se ei kuitenkaan korvaa kuin pieneltä osin niitä uudistuksia, joiden tarkoitus on ollut parantaa vammaisten lasten asemaa.
Lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa tehdään kattava lapsivaikutusten arviointi.
Lapsiasiavaltuutettu pitää yleisellä tasolla huolestuttavana, että tunnistetuista ja merkittävistäkin vaikutusarviointien puutteista tai ristiriitaisuuksista huolimatta lakiehdotukset etenevät jopa lain hyväksymiseen saakka. Tällöin voidaan joutua nyt käsillä olevaan tilanteeseen, jossa jo ennen lain voimaantuloa katsotaan tarpeelliseksi tehdä uuteen lakiin muutoksia ja siirtää sen voimaantuloa.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Lapsiasiavaltuutettu pitää ehdotettua uuden vammaispalvelulain (675/2023) voimaantulon siirtoa ongelmallisena seuraavin perusteluin.
Pääministeri Orpon hallitusohjelman[2] mukaan hallitus käynnistää kiireellisesti lainvalmistelun, jonka tarkoituksena on turvata vammaisten oikeuksien toteutuminen ja palveluiden saatavuus, priorisoiden uuden vammaispalvelulain valmistelua lainvalmisteluprosessissa. Voimaantulon siirron tarkoituksena on huomioida vammaispalvelulakiin eduskuntakäsittelyn aikana tehdyt lisäykset ja muutokset (s. 33-34). Hallituksen esitysluonnoksen mukaan kyse on pääasiassa siitä, että voimaantulon siirtäminen eteenpäin mahdollistaisi vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentamisen eli käytännössä ikääntymisrajoituksen poistamisen vaikutusten arvioimisen ja soveltamisalan rajaamisen.
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida hallituksen esitysluonnosta lasten oikeuksien näkökulmasta, joten emme ota kantaa hallituksen esitysluonnokseen ikääntymisrajoituksen osalta. Sen sijaan huomautamme, että hallituksen esitysluonnoksesta ja hallitusohjelmasta ei käy ilmi, että uuden vammaispalvelulain säädöksiä, joiden tarkoituksena on turvata vammaisen lapsen oikeutta palveluihin (muun muassa 19 § Lapsen asumisen tuki, 20 § Lapsen mielipiteen selvittäminen päätettäessä lapsen asumisen tuesta kodin ulkopuolella, 21 § Lapsen sivistykselliset oikeudet lapsen asuessa kodin ulkopuolella, 22 § 4 momentti esteettömän asumisen tuesta vuoroasumistilanteissa ja 24 § 2 momentti lyhytaikaisesta huolenpidosta koulunkäynnin yhteydessä) olisi tarkoitus muuttaa. Siitä huolimatta myös näiden tärkeiden uudistusten voimaantuloa siirrettäisiin eteenpäin.
Hallituksen esitysluonnoksessa jää varsin vähälle huomiolle se, että nykyinen lainsäädäntö ei turvaa kaikilta osin perustuslain, YK:n vammaissopimuksen ja YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen asettamia vaatimuksia. Kyseiset uudet säännökset edistäisivät vammaisen lapsen oikeutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä oikeutta tarvitsemiinsa palveluihin. Hallituksen esitysluonnoksessa tai hallitusohjelmassa ei ole esitetty perusteluja sille, miksi uusi vammaispalvelulaki ei voisi näiltä osin tulla voimaan alkuperäisessä aikataulussaan 1.10.2023 alkaen.
Hallitusohjelmaan sisältyvä kirjaus syksyllä 2023 aloitettavasta määräaikaisesta ohjelmasta, jossa panostetaan lasten ja nuorten neuropsykologisten häiriöiden kuntoutukseen ja kuntoutuspalveluihin Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen kautta, on myönteinen. Hallituksen esitysluonnoksen kohdassa 4.2.4 todetaan, että ohjelma lieventää osittain vammaisille henkilöille ja heidän läheisilleen voimaantulon siirtymisestä aiheutuvia kielteisiä vaikutuksia, mikä sinänsä voi pitää paikkansa. Arviointia tästä ei hallituksen esitysluonnoksen perusteella ole tosin mahdollista tehdä. Joka tapauksessa on selvää, että kyseinen ohjelma ei kuitenkaan korvaa kuin pieneltä osin niitä uudistuksia, joiden tarkoitus on ollut parantaa vammaisten lasten asemaa ja jotka nyt jäisivät odottamaan uuden vammaispalvelulain voimaantuloa.
Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan (kohta 3 Tavoitteet), että uuden vammaispalvelulain voimaantulon siirtäminen mahdollistaisi huolellisen vaikutusarvioinnin tekemisen. Lisäksi lakimuutoksilla voitaisiin turvata vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen ja palveluiden saatavuus sekä hyvinvointialueiden mahdollisuus rahoittaa uudistus. Esitysluonnoksessa todetaan myös (s. 6), että eduskuntakäsittelyssä uuteen vammaispalvelulakiin tehdyistä muutoksista ei ollut mahdollista tehdä riittäviä ja perusteellisia vaikutusarviointeja.
Toteamme lisäksi, että lapsiasiavaltuutettu huomautti eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle vammaispalvelulain hallituksen esityksestä (HE 191/2022 vp) antamassaan lausunnossa lapsivaikutusten arvioinnin puutteista.[3] Lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa arvioidaan lapsiin kohdistuvia vaikutuksia kattavasti.
Lapsiasiavaltuutettu pitää yleisellä tasolla huolestuttavana, että tunnistetuista ja merkittävistäkin vaikutusarviointien puutteista tai ristiriitaisuuksista huolimatta lakiehdotukset etenevät jopa lain hyväksymiseen saakka. Tällöin voidaan joutua nyt käsillä olevaan tilanteeseen, jossa jo ennen lain voimaantuloa katsotaan tarpeelliseksi tehdä uuteen lakiin muutoksia ja siirtää sen voimaantuloa. Nyt lausuttavana olevan hallituksen esitysluonnoksen osalta vahvistuu entisestään käsitys siitä, että siirtopäätöksen ja sen vaihtoehtoisten toteutustapojen tai siirtämättä jättämisen vaikutuksia ei myöskään ole huolellisesti arvioitu ennen päätöksentekoa. Nämä kaikki ovat omiaan heikentämään lainvalmisteluprosessin luotettavuutta ja uskottavuutta.
Huolestuttavaa on lisäksi se, että hallitusohjelmassa on tulevan lainvalmistelun vuosittaiseksi kustannusvaikutukseksi nykytilaan verrattuna kiinnitetty 100 miljoonaa euroa. Se herättää kysymyksen, tullaanko lainvalmistelussa puuttumaan myös esimerkiksi vammaisten lasten palveluihin, jos tässä vaiheessa ajateltu soveltamisalan rajoittaminen ei riitäkään kustannusrajoituksissa pysymiseen.
Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa, että perustuslain 19.3 § takaa jokaiselle oikeuden riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Riittävyyden arvioinnissa lähtökohtana on sellainen palvelujen taso, joka luo jokaiselle edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä (HE 309/1993 vp., s. 71). Hallituksen esityksessä uudeksi vammaispalvelulaiksi (HE 191/2022 vp., s. 57) todetaan, että ”[v]ammaisten henkilöiden perusoikeuksia turvaavat palvelut ehdotetaan säädettäväksi hyvinvointialueen erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvina, määrärahoista riippumattomina palveluina”.
Tähän sopii huonosti se, että kustannusvaikutuksia rajoitetaan jo ennakkoon, vaikka esitysluonnoksessa todetaan selkeästi vaikutusarviointien puutteellisuus ja muun muassa huomattavasti toisistaan poikkeavat arviot, jotka koskivat eduskuntakäsittelyssä poistetun ikääntymisrajoituksen kustannusvaikutuksia (s. 6).
Jyväskylässä 11.8.2023
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Merike Helander, lakimies
[1] Hallituksen esitysluonnos 30.6.2023 / Esityksen pääasiallinen sisältö.
[2] Vahva ja välittävä Suomi. Neuvottelutulos hallitusohjelmasta 16.6.2023. Verkossa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-763-8
[3] Lapsiasiavaltuutetun lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle vammaispalvelulaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi 11.11.2022. Verkossa https://lapsiasia.fi/-/laps_lausunto_stv_he1912022vp