LAPS/90/2022, 23.12.2022
Lapsiasiavaltuutetun lausunto valtiovarainministeriölle kotikuntalain kokonaisuudistuksen alustavista sääntelyehdotuksista
Viite: VN/23399/2021
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi alustavia sääntelyehdotuksia yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Valtiovarainministeriön kunta- ja aluehallinto-osasto on pyytänyt lausuntoa kotikuntalain kokonaisuudistuksen alustavista sääntelyehdotuksista. Lapsiasiavaltuutettu nostaa esiin seuraavat huomiot jatkovalmistelua varten.
Lapsiasiavaltuutettu korostaa lapsen edun huomioonottamista ensisijaisena harkintaperusteena kyseisessä lainvalmistelussa. Jotta lapsen etu tulisi huomioitua lainsäädäntöratkaisuissa sekä myöhemmin lainsäädännön toimeenpanossa, on jo ratkaisuvaihtoehtoja punnittaessa ja läpi valmisteluprosessin tehtävä huolellista lapsivaikutusten arviointia.[1] Käsillä olevassa asiakirjassa on vaikutusarviointia kuvattu jonkin verran eri kohdissa, mutta lapsivaikutusten arviointi on vielä hyvin ylätasolla, eikä sen perusteella voi tehdä päätelmää, että ehdotuksissa olisi riittävästi otettu lasten oikeuksia huomioon. Muun muassa kotikunnan määräytymisen viivästyminen tai kotikunnan menettäminen syystä tai toisesta voivat vaikuttaa merkittävästi lapsen elämään.
Ehdotusten mukaan henkilön kotikunnan ja asuinpaikan määräytymistä koskevia peruslähtökohtia ei muutettaisi, vaan jatkossakin jokaisella Suomessa vakinaisesti asuvalla ihmisellä olisi vain yksi kotikunta ja siellä oleva asuinpaikka. Asiakirjassa ei käsitellä tämän ratkaisun vaikutuksia vuoroasuvien lasten elämään. Lasten vuoroasuminen on jo nykyisellään yleistä ja koskee kasvavaa lasten joukkoa.
Toistamme näkemyksemme, jonka esitimme tammikuussa 2022 sosiaali- ja terveysministeriölle vuoroasumista koskevaan suunnitelmaan antamassamme lausunnossa: jos/kun kaksoiskuntalaisuudesta ei ole mahdollista säätää velvoittavasti eikä kunnan jäsenen/asukkaan juridista määritelmää muuteta, on kotikuntaan perustuvaa palveluja ja etuuksia koskevaa sääntelyä tarkennettava siten, että se varmistaa lapsen edun toteutumisen vuoroasumistilanteessa silloinkin, kun asuminen tosiasiallisesti toteutuu kahdessa kunnassa ja kotikunta on vain niistä toisessa.
Edelleen totesimme, että ”useimmissa tilanteissa on perusteltua pyrkiä järjestämään asuminen ensisijaisesti siten, että kodit sijaitsevat riittävän lähekkäin, jolloin siirtyminen kodista toiseen ei vaikuta esimerkiksi lapsen päivähoitopaikkaan tai koulupaikkaan. Kyse ei ole pelkästään palvelujen toteutumisesta, vaan lisäksi on tärkeää ottaa huomioon lapsen kaveripiirin ja harrastusten säilyttäminen. Asumisjärjestelyillä ei tulisi vaikeuttaa myöskään lapsen oikeutta ylläpitää suhteitaan isovanhempiin ja muihin läheisiin. Pysyvät ihmissuhteet, tutut leikki- ja harrastuspaikat sekä kulkureitit, joita lapsi on tottunut käyttämään, ovat lapsille merkittäviä asioita, turvallisuutta lisääviä tekijöitä.[2]
Myös kotikuntalain uudistuksen valmistelussa on syytä tehdä huolellinen lasten vuoroasumista koskeva vaikutusarviointi, jotta valitut lainsäädäntöratkaisut ovat kattavasti ja läpinäkyvästi perusteltuja.
Jyväskylässä 23.12.2022
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Merike Helander, lakimies
[1] Iivonen, Esa & Pollari, Kirsi (2021). Lapsivaikutusten arvioinnin käsikirja lainvalmistelijoille, verkossa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-370-8
[2] Lapsiasiavaltuutetun lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle toimenpidesuunnitelmasta lainsäädännön ja toimintatapojen uudistamiseksi vuoroasuvien lasten tilanteissa 13.1.2022. Verkossa https://lapsiasia.fi/-/laps_lausunto_stm_tpsuunnitelma_vuoroasuminen