Hyppää sisältöön

Maahanmuuttaja­taustaisten lasten koulun­käyntiä täytyy tukea

Maahanmuuttaja­taustaisia lapsia täytyy tukea koulun­käynnissä ja kiinnittymisessä suomalaiseen yhteiskuntaan. Koulutus­järjestelmämme ei nykyisellään tarjoa kaikille maahanmuuttaja­taustaisille lapsille riittäviä valmiuksia perus­opetuksen jälkeiseen koulutukseen ja työelämään. Suomen tai ruotsin kielen oppiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Lapsiasia­neuvottelukunta kokoontui 29.5.2025 keskustelemaan maahan­muutosta ja koulutuksen yhden­vertaisuudesta ja kuulemaan ajankohtaista tilanne­tietoa aiheesta. Alustuksen kokouksessa pitivät lapsiasia­valtuutettu Elina Pekkarinen, Kansallisen koulutuksen arviointi­keskuksen Karvin yksikön­johtaja Salla Venäläinen sekä Turun kaupungin Lausteen koulun rehtori Marjaana Ylönen.

Valmiuksia työelämään ja jatko-opintoihin

Päätöksenteossa on tärkeää huomata, että maahanmuuttaja­tausta yhdistää hyvin erilaisissa tilanteissa olevia lapsia, joten tuen tarve tulee aina arvioida yksilöllisesti. Osalle maahanmuuttaja­taustaisista lapsista suomalainen koulutus­järjestelmä ei nykyisellään tarjoa riittäviä valmiuksia perus­opetuksen jälkeiseen koulutukseen ja työelämään. Salla Venäläinen Karvista suositteli arviointi­tuloksiin perustuen panostamaan kunnissa määrä­tietoisesti ja pitkä­jänteisesti valmistavaan opetukseen, joka antaa valmiuksia kaikille yhteiseen perus­opetukseen siirtymiseen.

– Rehtorien ja opettajien mukaan valmistavaa opetusta ei ole järkevää ainakaan supistaa. Tarpeen mukaan valmistavaa opetusta on syytä antaa pitempäänkin, jos oppilas sitä tarvitsee. Suosittelemme myös valmistavassa opetuksessa opiskelevien lasten kaveri­suhteiden kehittymiseen panostamista, opettajien täydennys­koulutusta ja riittävän vahvaa tukea lapsille siirtymä­vaiheessa, Salla Venäläinen sanoo.

– Olen ilmaissut huoleni hallituksen ajankohtaisesta esityksestä rajata valmistava opetus vain ulkomailla syntyneisiin lapsiin. Sadat Suomessa syntyneet ulkomaalais­taustaiset lapset tarvitsevat vuosittain valmistavaa opetusta. Pelkään, että uudistus syrjäyttää nämä lapset, lapsiasia­valtuutettu Elina Pekkarinen huomauttaa.

Myös siirtymä­vaiheet ovat lapsen opinto­polulla erityisen kriittisiä kohtia, ja toiminta­tavat lapsen tukemisessa niiden läpi vaihtelevat suuresti eri puolilla Suomea.

Kielen oppiminen on ensi­arvoisen tärkeää

Tutkimus­tulosten mukaan maahanmuuttaja­taustaisilla lapsilla suomen tai ruotsin kielen oppimisella on suuri merkitys koulun­käynnin ja oppimis­tulosten kannalta. Kieli­tietoisen opetuksen tärkeyttä korosti lapsiasia­neuvottelukunnalle myös rehtori Marjaana Ylönen, joka kertoi käytännön kokemuksia maahanmuuttaja­taustaisten lasten kouluarjesta.

– Koulussamme puhutaan yli kolmea­kymmentä äidinkieltä, ja valtaosalla oppilaista äidinkieli on muu kuin suomi. Monet oppilaista ovat asuneet Suomessa koko elämänsä. Suomen kielen opetukseen panostetaan koulussamme paljon, ja kielitietoinen opetus on käytössä kaikilla oppitunneilla. Koulussamme on oma Kietu-opettaja eli monikielisten oppilaiden opetuksen asiantuntija. Olemme havainneet hyväksi käytännöksi myös päivittäiset läksyparkit ja lukemiseen kannustamisen, Marjaana Ylönen kertoo.

Lausteen koululla erityistä huomiota on kiinnitetty oppilaiden saamaan tukeen. Koulun kautta on mahdollista tavoittaa myös huoltajia.

– Koulu­arkeamme leimaa oppilaiden ja huoltajien koulu­myönteisyys, ja poissaoloja tai koulu-uupumusta on vähän. Oppilaat viihtyvät koulussa ja osallistuvat aktiivisesti myös koululla järjestettyihin harrastuksiin, Ylönen sanoo.

Syrjivät asenteet aiheuttavat ongelmia

Lapsiasia­neuvottelukunnan keskusteluissa todettiin, että suomalaisessa yhteiskunnassa suhtautuminen maahanmuuttaja­taustaisiin lapsiin ja perheisiin aiheuttaa ongelmia. Tutkimusten mukaan maahanmuuttaja­taustaisella lapsella on muita suurempi toden­näköisyys joutua kiusatuksi koulussa mutta myös osallistua kiusaamiseen itse.

– Lapsen terveen kehityksen kannalta on tärkeää, että hän onnistuu oppimisessa ja saa joukkoon kuulumisen kokemuksia. Lasten välinen rasismi heijastelee aikuisten arvomaailmaa ja aiheuttaa paitsi yksittäisten lasten pahoin­vointia myös vakavia sosiaalisia ongelmia. Aikuisten onkin syytä tarkastella asenteitaan ja kasvattaa lapsia arvostamaan ja hyväksymään toistensa erilaisuutta. On kaikkien etu, että lapset kiinnittyvät suomalaiseen yhteis­kuntaan, lapsiasia­valtuutettu Elina Pekkarinen painottaa.

Lapsiasia­valtuutettu kuulee syksyllä 2025 maahanmuuttaja­taustaisten lasten näkemyksiä kutsuessaan ryhmän lapsia Nuoriksi neuvon­antajikseen.