Hoppa till innehåll

Barn med invandrar­bakgrund måste få stöd i skol­gången

Barn med invandrar­bakgrund måste få stöd i skolgången och i att integreras i det finländska samhället. Vårt utbildnings­system erbjuder för närvarande inte alla barn med invandrar­bakgrund tillräckliga färdigheter för utbildning och arbetsliv efter den grund­läggande utbildningen. Att barnen lär sig finska eller svenska är ytterst viktigt.

Barnombudsmanna­delegationen sammanträdde den 29 maj 2025 för att diskutera invandring och lika­behandling inom utbildningen och för att höra aktuell läges­information om ämnet. Inlednings­mötet hölls av barnombudsman Elina Pekkarinen, enhetschef Salla Venäläinen vid Nationella centret för utbildnings­utvärdering NCU samt rektor Marjaana Ylönen vid Lausteen koulu i Åbo stad.

Beredskap för arbets­livet och fortsatta studier

I besluts­fattandet är det viktigt att ta hänsyn till att invandrar­bakgrunden förenar barn i mycket olika situationer, så stödbehovet ska alltid bedömas individuellt. För en del barn med invandrar­bakgrund erbjuder det finländska utbildnings­systemet för närvarande inte tillräckliga färdigheter för utbildning och arbetsliv efter den grund­läggande utbildningen. Salla Venäläinen från NCU rekommenderade utifrån utvärderings­resultat att kommunerna målmedvetet och långsiktigt ska satsa på förberedande under­visning som ger färdigheter för att övergå till gemensam grund­läggande utbildning för alla.

– Enligt rektorerna och lärarna är det inte förnuftigt att minska på den förberedande under­visningen. Vid behov är det skäl att ge förberedande under­visning även för en längre tid, om eleven behöver det. Vi rekommenderar också att man satsar på att utveckla kompis­relationerna mellan barn som studerar inom den förberedande under­visningen, fortbildning för lärare och tillräckligt starkt stöd för barnen i övergångs­skedet, säger Salla Venäläinen.

– Jag har uttryckt min oro över regeringens aktuella proposition om att begränsa den förberedande under­visningen endast till barn födda utomlands. Hundratals barn med utländsk bakgrund som är födda i Finland behöver årligen förberedande under­visning. Jag är rädd att reformen åsidosätter dessa barn, påpekar barn­ombudsmannen Elina Pekkarinen.

Även övergångs­skedena är särskilt kritiska punkter på barnets studieväg och tillvägagångs­sätten för att stöda barnet genom dem varierar mycket på olika håll i Finland.

Språk­inlärningen är av största vikt

Enligt undersöknings­resultat har inlärningen av finska eller svenska stor betydelse för barn med invandrar­bakgrund med tanke på skolgången och inlärnings­resultaten. Vikten av språk­medveten under­visning betonades också för barnombudsmanna­delegationen av rektor Marjaana Ylönen, som berättade om praktiska erfarenheter av skol­vardagen för barn med invandrar­bakgrund.

– I vår skola talas över trettio modersmål och majoriteten av eleverna har ett annat modersmål än finska. Många av eleverna har bott i Finland hela sitt liv. I vår skola satsar vi mycket på under­visning i finska och språk­medveten undervisning används på alla lektioner. Vår skola har en egen Kietu-lärare, det vill säga en expert på undervisning av flerspråkiga elever. Vi har också märkt att dagliga läxparkeringar och uppmuntran till läsning är en god praxis, berättar Marjaana Ylönen.

Vid Lausteen koulu har man fäst särskild uppmärksamhet vid det stöd som eleverna får. Via skolan är det också möjligt att nå vårdnads­havarna.

– Vår skolvardag präglas av elevernas och vårdnads­havarnas positiva inställning till skolan och det förekommer inte mycket frånvaro eller skol­trötthet. Eleverna trivs i skolan och deltar också aktivt i hobbyer som ordnas i skolan, säger Ylönen.

Diskriminerande attityder orsakar problem

I barnombudsmanna­delegationens diskussioner konstaterades att förhållnings­sättet till barn och familjer med invandrar­bakgrund orsakar problem i det finländska samhället. Enligt under­sökningar har barn med invandrar­bakgrund större sannolikhet än andra att bli mobbade i skolan men också att själva delta i mobbningen.

– Med tanke på barnets sunda utveckling är det viktigt att barnet lyckas med sin inlärning och får upplevelser av att höra till en grupp. Rasism mellan barn åter­speglar de vuxnas värderingar och orsakar förutom illa­mående för enskilda barn även allvarliga sociala problem. De vuxna bör granska sina attityder och fostra barnen att uppskatta och acceptera varandras olikheter. Det ligger i allas intresse att barnen integreras i det finländska samhället, betonar barn­ombudsmannen Elina Pekkarinen.

Barn­ombudsmannen hör hösten 2025 synpunkter från barn med invandrar­bakgrund när barn från gruppen kallas till Unga rådgivare.