Barn med invandrarbakgrund måste få stöd i skolgången
Barn med invandrarbakgrund måste få stöd i skolgången och i att integreras i det finländska samhället. Vårt utbildningssystem erbjuder för närvarande inte alla barn med invandrarbakgrund tillräckliga färdigheter för utbildning och arbetsliv efter den grundläggande utbildningen. Att barnen lär sig finska eller svenska är ytterst viktigt.
Barnombudsmannadelegationen sammanträdde den 29 maj 2025 för att diskutera invandring och likabehandling inom utbildningen och för att höra aktuell lägesinformation om ämnet. Inledningsmötet hölls av barnombudsman Elina Pekkarinen, enhetschef Salla Venäläinen vid Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU samt rektor Marjaana Ylönen vid Lausteen koulu i Åbo stad.
Beredskap för arbetslivet och fortsatta studier
I beslutsfattandet är det viktigt att ta hänsyn till att invandrarbakgrunden förenar barn i mycket olika situationer, så stödbehovet ska alltid bedömas individuellt. För en del barn med invandrarbakgrund erbjuder det finländska utbildningssystemet för närvarande inte tillräckliga färdigheter för utbildning och arbetsliv efter den grundläggande utbildningen. Salla Venäläinen från NCU rekommenderade utifrån utvärderingsresultat att kommunerna målmedvetet och långsiktigt ska satsa på förberedande undervisning som ger färdigheter för att övergå till gemensam grundläggande utbildning för alla.
– Enligt rektorerna och lärarna är det inte förnuftigt att minska på den förberedande undervisningen. Vid behov är det skäl att ge förberedande undervisning även för en längre tid, om eleven behöver det. Vi rekommenderar också att man satsar på att utveckla kompisrelationerna mellan barn som studerar inom den förberedande undervisningen, fortbildning för lärare och tillräckligt starkt stöd för barnen i övergångsskedet, säger Salla Venäläinen.
– Jag har uttryckt min oro över regeringens aktuella proposition om att begränsa den förberedande undervisningen endast till barn födda utomlands. Hundratals barn med utländsk bakgrund som är födda i Finland behöver årligen förberedande undervisning. Jag är rädd att reformen åsidosätter dessa barn, påpekar barnombudsmannen Elina Pekkarinen.
Även övergångsskedena är särskilt kritiska punkter på barnets studieväg och tillvägagångssätten för att stöda barnet genom dem varierar mycket på olika håll i Finland.
Språkinlärningen är av största vikt
Enligt undersökningsresultat har inlärningen av finska eller svenska stor betydelse för barn med invandrarbakgrund med tanke på skolgången och inlärningsresultaten. Vikten av språkmedveten undervisning betonades också för barnombudsmannadelegationen av rektor Marjaana Ylönen, som berättade om praktiska erfarenheter av skolvardagen för barn med invandrarbakgrund.
– I vår skola talas över trettio modersmål och majoriteten av eleverna har ett annat modersmål än finska. Många av eleverna har bott i Finland hela sitt liv. I vår skola satsar vi mycket på undervisning i finska och språkmedveten undervisning används på alla lektioner. Vår skola har en egen Kietu-lärare, det vill säga en expert på undervisning av flerspråkiga elever. Vi har också märkt att dagliga läxparkeringar och uppmuntran till läsning är en god praxis, berättar Marjaana Ylönen.
Vid Lausteen koulu har man fäst särskild uppmärksamhet vid det stöd som eleverna får. Via skolan är det också möjligt att nå vårdnadshavarna.
– Vår skolvardag präglas av elevernas och vårdnadshavarnas positiva inställning till skolan och det förekommer inte mycket frånvaro eller skoltrötthet. Eleverna trivs i skolan och deltar också aktivt i hobbyer som ordnas i skolan, säger Ylönen.
Diskriminerande attityder orsakar problem
I barnombudsmannadelegationens diskussioner konstaterades att förhållningssättet till barn och familjer med invandrarbakgrund orsakar problem i det finländska samhället. Enligt undersökningar har barn med invandrarbakgrund större sannolikhet än andra att bli mobbade i skolan men också att själva delta i mobbningen.
– Med tanke på barnets sunda utveckling är det viktigt att barnet lyckas med sin inlärning och får upplevelser av att höra till en grupp. Rasism mellan barn återspeglar de vuxnas värderingar och orsakar förutom illamående för enskilda barn även allvarliga sociala problem. De vuxna bör granska sina attityder och fostra barnen att uppskatta och acceptera varandras olikheter. Det ligger i allas intresse att barnen integreras i det finländska samhället, betonar barnombudsmannen Elina Pekkarinen.
Barnombudsmannen hör hösten 2025 synpunkter från barn med invandrarbakgrund när barn från gruppen kallas till Unga rådgivare.