Hyppää sisältöön

Lapsi­barometri 2025 muistuttaa leikin tärkeydestä

Kun neljältä sadalta eskarilaiselta kysyttiin puhelin­haastattelussa näkemyksiä eskarista, ylivoimaisesti tärkeimmäksi asiaksi nousi leikkiminen. Lapsibarometrin 2025 tulokset korostavatkin lapsen oikeutta leikkiin ja leikin merkitystä lapselle. Myös kaverit ja kaveri­taitojen oppiminen korostuivat tuloksissa. Erityisen huolestuttava on tulos, jonka mukaan heikommin toimeen tulevien perheiden lapset kokivat muita useammin joutuvansa kiusatuksi eskarissa.

Lapsiasia­valtuutetun toimisto selvitti viidennen kerran 6–7-vuotiaiden lasten näkemyksiä. Puhelin­haastattelussa näkemyksiään esiopetuksesta kertoi 408 lasta. Lapsibarometri 2025 julkaistaan 13.5.

Lapset kertoivat oppineensa eskarissa monia taitoja, jotka valmistavat heitä koulupolulle, kuten lukemista, kirjoittamista ja laskemista. Näitä lapset pitivät myös omina vahvuuksinaan, kuten myös kädentaitoja, piirtämistä, askartelua ja leikkimistä.

Leikki on tärkeää lapsen kehitykselle

Leikkiminen on lapsille mieluisin asia eskarissa, ja myös maailman parhaassa eskarissa leikki olisi tärkeässä roolissa. Kolmas­osa lapsista kertoi, ettei saa eskarissa leikkiä tarpeeksi.

Leikki on tärkeää lapsen kehitykselle eri ikäkausina. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa (artikla 31) on vahvistettu leikki erityisenä lapsen oikeutena. YK:n lapsen oikeuksien komitea korostaa, että leikki on välttämätöntä lasten terveydelle ja se tarjoaa olosuhteet luovuudelle, lisää fyysistä aktiivisuutta ja kehittää taitoja.

– Leikkiessään lapsi kykenee asioihin, joihin hän ei vielä muussa toiminnassa pysty. Leikin kautta lapset oppivat ja kehittävät siten itseään, testaavat erilaisia rooleja. Leikissä opitaan myös esimerkiksi sosiaalisia taitoja sekä tunteiden ilmaisua ja käsittelyä, tutkijat Marleena Mustola ja Pekka Mertala Jyväskylän yliopistosta kuvaavat Lapsibarometrin artikkelissaan.

Lapsibarometrin toimittaja, erikois­tutkija Terhi Tuukkanen lapsiasia­valtuutetun toimistosta korostaa lasten näkemysten huomioimista esiopetuksen kehittämisessä.

– Lasten näkemykset on tärkeää huomioida nyt, kun kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on päättynyt ja tehdään päätöksiä esiopetuksen kestosta ja sisällöistä jatkossa. Eskarin ei pidä olla liian koulumainen, vaan on tärkeää antaa tilaa ja aikaa leikille ja lapsille mieluisille asioille. Tutkimusten mukaan leikkiin käytetty aika ei ole pois oppimisesta, vaan tukee oppimista. Leikin roolia olisi syytä pohtia ja vahvistaa esiopetuksen lisäksi myös peruskoulussa, Tuukkanen korostaa.

Eskarissa opitaan kaveri­taitoja – kiusaamiseen täytyy puuttua aina

Lapset korostivat myös kavereiden merkitystä eskarissa. Yli 80 prosenttia lapsista kertoi, että heillä on aina kavereita eskarissa. Toisaalta yli puolet lapsista (57 %) kertoi kokevansa kiusaamista eskarissa ainakin joskus. Erityisen huolestuttava tulos oli se, että heikommin toimeen tulevien perheiden lapset kokivat muita useammin joutuvansa kiusatuksi eskarissa.

– Kiusaamiseen tulee puuttua aina, eikä kaveri­taitojen opettelun tärkeyttä voi liikaa korostaa, Terhi Tuukkanen muistuttaa.

Eskari on Lapsibarometrin tulosten mukaan erilainen paikka pojille ja tytöille sekä erilaisista perhe­taustoista tuleville lapsille. Pojat kertoivat tyttöjä useammin esimerkiksi siitä, etteivät he saa eskarissa apua sitä tarvitessaan.

– Esiopetuksen laatuun ja erityisesti sen yhden­vertaisuuteen pitäisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Esiopetukseen tarvittaisiin laatukriteerit. Sellaiset on laadittu varhais­kasvatuksessa ja perus­opetuksessa, mutta esiopetuksesta kansallisen tason laatu­kriteerit puuttuvat kokonaan, Tuukkanen huomauttaa.

Lisätietoja

Lapsibarometri 2025: ”Leikkiminen on parasta” – lasten näkemyksiä eskarista julkaistaan 13.5.

Julkaisutilaisuus järjestetään etäyhteydellä klo 10.00–11.30. Osallistumislinkki

YK:n lapsen oikeuksien sopimus

YK:n lapsen oikeuksien yleiskommentti nro 17 (2013): Lapsen oikeus lepoon, vapaa-aikaan, leikkiin, virkistys­toimintaan, kulttuuri­elämään ja taiteisiin.