Barnbarometern 2025 påminner om lekens betydelse
När fyrahundra förskolebarn i en telefonintervju tillfrågades om sina åsikter om förskolan, framstod lek som det överlägset viktigaste. Resultaten från Barnbarometern 2025 betonar barnets rätt till lek och lekens betydelse för barnet. Även kompisarna och inlärningen av kompisfärdigheter betonades i resultaten. Särskilt oroväckande är resultatet att barn i familjer med svagare ekonomiska förutsättningar oftare än andra upplevde att de blir mobbade i förskolan.
Barnombudsmannens byrå utredde för femte gången åsikterna hos barn i åldern 6–7 år. I telefonintervjun berättade 408 barn sina åsikter om förskoleundervisningen. Barnbarometern 2025 publiceras den 13 maj.
Barnen berättade att de lärt sig många färdigheter i förskolan som förbereder dem för skolvägen, såsom att läsa, skriva och räkna. Barnen ansåg även att dessa är deras egna styrkor, liksom hantverksfärdigheter, teckning, pyssel och lek.
Leken är viktig för barnets utveckling
Att leka är det bästa för barnen i förskolan och även i världens bästa förskola skulle leken ha en viktig roll. En tredjedel av barnen berättade att de inte får leka tillräckligt i förskolan.
Leken är viktig för barnets utveckling i olika åldrar. I FN:s konvention om barnets rättigheter (artikel 31) fastställs leken som en särskild rättighet för barnet. FN:s kommitté för barnets rättigheter betonar att lek är nödvändigt för barnens hälsa och att den erbjuder förutsättningar för kreativitet, ökar den fysiska aktiviteten och utvecklar färdigheterna.
– När barnet leker kan det göra saker som hen ännu inte kan göra i andra aktiviteter. Barnen lär sig genom leken och utvecklar sig själva, testar olika roller. Via leken lär sig barnen också till exempel sociala färdigheter samt att uttrycka sig och hantera känslor, beskriver forskare Marleena Mustola och Pekka Mertala från Jyväskylä universitet i sin artikel om Barnbarometern.
Barnbarometerns redaktör, specialforskare Terhi Tuukkanen från barnombudsmannens byrå betonar att barnens åsikter ska beaktas i utvecklingen av förskoleundervisningen.
– Det är viktigt att beakta barnens åsikter nu när försöket med tvåårig förskoleundervisning har avslutats och beslut fattas om förskoleundervisningens längd och innehåll framöver. Förskolan ska inte vara för lik skolan, utan det är viktigt att ge utrymme och tid för lek och sådant som barnen tycker om. Enligt undersökningar är den tid som används för lek inte bort från inlärningen, utan stöder inlärningen. Lekens roll bör diskuteras och stärkas förutom i förskoleundervisningen även i grundskolan, betonar Tuukkanen.
I förskolan lär man sig kompisfärdigheter – man måste alltid ingripa i mobbning
alltid har kompisar i förskolan. Å andra sidan uppgav över hälften av barnen (57 %) att de åtminstone ibland upplever mobbning i förskolan. Ett särskilt oroväckande resultat var att barn i familjer med svagare ekonomiska förutsättningar oftare än andra upplevde att de blir mobbade i förskolan.
– Man ska alltid ingripa i mobbning och vikten av att lära sig kompisfärdigheter kan inte betonas för mycket, påminner Terhi Tuukkanen.
Enligt resultaten från Barnbarometern är förskolan en annorlunda plats för pojkar och flickor samt för barn med olika familjebakgrund. Pojkarna berättade till exempel oftare än flickorna att de inte får hjälp i förskolan när de behöver det.
– Man borde fästa större uppmärksamhet vid förskoleundervisningens kvalitet och i synnerhet i dess jämlikhet. Det behövs kvalitetskriterier för förskoleundervisningen. Sådana har utarbetats inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen, men förskoleundervisningen saknar helt och hållet kvalitetskriterier på nationell nivå, påpekar Tuukkanen.
Mer information
Barnbarometern 2025: ”Leken är bäst” – barnens åsikter om förskolan publiceras den 13 maj (på finska, sammandrag på svenska). Publiceringstillfället ordnas på distans kl. 10.00–11.30 (på finska). Länk för att delta
FN:s konvention om barnets rättigheter
FN:s allmänna kommentar nr 17 om barnets rättigheter (2013): Barnets rätt till vila, fritid, lek, rekreationsverksamhet, kulturliv och konst.