Hyppää sisältöön

LAPS/45/2025, 17.4.2025

Lapsiasia­valtuutetun lausunto edus­kunnan liikenne- ja viestintä­valiokunnalle valtio­neuvoston kirjelmään (U 69/2022 vp) Euroopan komission ehdotukseen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi lapsiin kohdistuvan seksuaali­väkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevista säännöistä (COM(2022) 209 final) liittyvästä jatko­kirjelmästä UJ 2/2025 vp

Viite: Liikenne- ja viestintä­valiokunta keskiviikko 23.4.2025 klo 11.40 / U 69/2022 vp / Lausunto­pyyntö

Lapsiasia­valtuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleis­sopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeus­sopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi jatko­kirjelmää yleis­sopimuksen näkö­kulmasta.

Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)

Yhteen­veto lapsiasia­valtuutetun kannan­otoista

  • Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että nyt käsiteltävänä oleva kompromissi­ehdotus, jossa luovuttaisiin velvoittavista tunnistamis­toimista, näyttää heikentävän alku­peräisen asetus­ehdotuksen tavoitteen (lapsiin kohdistuvan verkko­välitteisen seksuaali­väkivallan torjuminen tehokkaasti) toteutumista.
  • Kompromissi­ehdotuksessa ehdotetaan vakiinnutettavaksi vapaa­ehtoista tunnistamista koskeva sääntely, jonka komissio on todennut alku­peräisessä asetus­ehdotuksessaan toimimattomiksi. Perus­muistiosta jää kuitenkin käsitys, että kompromissi­ehdotusta on arvioitu lähinnä muiden käsillä olevien perus­oikeuksien toteutumisen näkö­kulmasta, ei niinkään siltä kannalta, miten kompromissi­ehdotus vaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseen suhteessa aikaisempaan asetus­ehdotukseen.
  • Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että jatko­ehdotuksia arvioitaisiin tarkemmin lapsen oikeuden suojeluun vakavalta seksuaali­rikollisuudelta kannalta.

Lapsiasia­valtuutetun kannan­otot

Lapsiasia­valtuutettu on antanut liikenne- ja viestintä­valiokunnalle U-kirjelmän aiemmassa valmistelu­vaiheessa kolme lausuntoa 26.9.2022, 14.9.2023 ja 11.10.2024.

Lapsiasia­valtuutettu piti lausunnoissaan tärkeänä, että valtio­neuvosto muodostaa lopullisen kantansa asetus­ehdotukseen kokonais­arvioinnin perusteella, jossa otetaan huomioon sääntelyn tavoitteet, lapsen etu sekä perus- ja ihmisoikeus­velvoitteet. Lapsiasia­valtuutettu muistutti lisäksi, että tehokkaat ja pakolliset torjunta­toimet tulisi ulottaa kaikkeen lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa esittävään materiaaliin, riippumatta siitä katsotaanko se luonteeltaan seksuaaliseksi väki­vallaksi vai ei.

Valtio­neuvosto lupautui edellisen jatko­kirjelmän UJ 19/2023 vp perus­muistiossa painottamaan lapsen edun merkitystä, kun punnitaan ehdotuksen eri artiklojen suhdetta perustus­lakiin ja perus- ja ihmisoikeuksiin. Sama lupaus toistetaan nyt käsillä olevan jatko­kirjelmän UJ 2/2025 vp perusmuistiossa. Aiemmissa asetus­ehdotuksissa keskeisimmät ongelmat ovat liittyneet 7 artiklan mukaiseen tunnistamis­määräykseen ja sen suhteeseen luottamuksellisen viestinnän salaisuuden suojaan.

Nyt käsiteltävänä olevassa, puheenjohtajan (Puola) valmistelemassa kompromissi­ehdotuksessa (jälj. kompromissi­ehdotus) on luovuttu kokonaan tunnistamis­määräyksestä, mutta ehdotuksen mukaan komissiota kehotetaan arvioimaan kolmen vuoden kuluessa asetuksen voimaan­tulosta, olisiko velvoittavalle tunnistamis­määräykselle olemassa teknologiset ja oikeudelliset edellytykset. Kompromissi­ehdotuksen mukaan tilalle tulisi tällä hetkellä voimassa oleva tilapäiseen sääntelyyn perustuva menettely, joka mahdollistaa sen, että numeroista riippumattomien henkilöiden viestintä­palvelujen tarjoajat voivat käyttää erityisiä teknologioita henkilö­tietojen ja muiden tietojen käsittelyyn. Käsittelyä voitaisiin tehdä siinä laajuudessa, kuin se on ehdottoman välttämätöntä niiden palveluissa välitetyn CSAM-materiaalin tai siellä tapahtuvan groomingin havaitsemiseksi ja siitä ilmoittamiseksi ja kyseisen materiaalin poistamiseksi. Kyse ei siis olisi pakollisesta toiminnasta, vaan se perustuisi, kuten tällä hetkelläkin, palvelujen tarjoajien vapaa­ehtoisuuteen.

Asetus­ehdotus on valtio­neuvoston näkemyksen mukaan kehittynyt monelta osin Suomen neuvottelu­tavoitteiden suuntaan (perusmuistio s. 2). Aiemmissa käsittely­vaiheissa ”Suomi on pyrkinyt neuvotteluissa varmistamaan, että ehdotetun automatisoidun tunnistamis­menettelyn suhde EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiin automatisoidusta päätöksen­teosta on selvä ja että ehdotuksessa varmistutaan riittävistä suojatoimista rekisteröidyn oikeuksien turvaamiseksi” (UJ 19/2023 vp, perusmuistio s.4). Valtio­neuvosto pitää nyt käsillä olevassa perusmuistossa hyvänä, että aiempien esitysten­kaltaisesta tunnistamis­määräyksestä on luovuttu. Niin ikään kannatettavana pidetään ehdotusta, jolla asetuksessa vakiinnutettaisiin numeroista riippumattomien viestintä­palvelun tarjoajien vapaaehtoista tunnistamista koskeva sääntely, joka tällä hetkellä on tilapäistä sääntelyä. Perus­muistiossa katsotaan, että jatko­valmistelussa on varmistettava, että vapaaehtoiselle tunnistamiselle asetetaan riittävät suojakeinot väärinkäytöksiä vastaan.

Lapsiasia­valtuutettu huomauttaa, että tarkoituksena on alun perin ollut, että uusi asetus korvaisi tilapäisen, vapaa­ehtoisuuteen perustuvan sääntelyn ja tarjoisi siten lasten suojelulle tehokkaammat ja pidemmän aikavälin puitteet (U 69/2022 vp, s. 2). Tilapäiseen sääntelyyn perustuen palvelun­tarjoajat ovat toteuttaneet toimenpiteitä vaihtelevasti ja ilmoituksia on tullut vain pieneltä joukolta toimijoita. ”Jopa 95 prosenttia kaikista vuonna 2020 tehdyistä lapsiin kohdistuvaa seksuaali­väkivaltaa koskevista ilmoituksista tuli yhdeltä ainoalta yritykseltä, vaikka on selvää näyttöä siitä, ettei kyseessä ole vain yhdellä alustalla esiintyvä ongelma”. (U 69/2022 vp, s. 3). Komissio on siis katsonut, että asetus on tarpeen, koska palvelun­tarjoajien vapaa­ehtoisuuteen perustava toimintamalli ei ole osoittautunut toimivaksi. (ibid.) Komission asetus­ehdotuksen vaikutusten­arvioinnissa todettiin muun muassa , että ”velvoitteet tunnistaa verkko­välitteinen lapsiin kohdistuva seksuaali­väkivalta ovat suositeltavampia kuin riippuvuus palvelun­tarjoajien vapaa­ehtoisista toimista, koska ne ovat tähän mennessä osoittautuneet riittämättömiksi verkko­välitteisen lapsiin kohdistuvan seksuaali­väkivallan torjumiseksi tuloksellisesti, mutta myös siksi, että ainoastaan unionin tasolla asetetuilla yhden­mukaisilla vaatimuksilla voidaan saavuttaa tavoite palvelujen digitaalisten sisämarkkinoiden pirstoutumisen välttämisestä”. (COM(2022) 209 final, kohta 3).

Lapsiasia­valtuutettu katsoo, että nyt käsiteltävänä oleva kompromissi­ehdotus näyttää heikentävän alkuperäisen asetus­ehdotuksen tavoitteiden toteumista. Tavoitteena on ollut torjua tehokkaasti lapsiin kohdistuvaa verkko­välitteistä seksuaali­väkivaltaa. Kompromissi­ehdotus perustuu toimijoiden vapaaehtoisuuteen, kun alkuperäisessä ehdotuksessa sääntely oli velvoittavampaa. Luonnollisesti kompromissi­ehdotus on parempi kuin ”ei mitään”, jos velvoittavan tunnistamis­määräyksen sijaan voimassa oleva väliaikainen menettely vakiinnutetaan ja sen lisäksi toteutetaan muita toimia, joilla lasten suojelua voidaan tehostaa. Kuten perus­muistiostakin (s. 5) käy ilmi, komissio on katsonut tilapäisen, vapaa­ehtoisuuteen perustuvan asetus­ehdotuksen olevan EU:n perusoikeus­kirjan 7 artiklan (yksityis- ja perhe-elämän kunnioittaminen) ja 24 artiklan (lapsen oikeudet) mukainen. Edelleen perus­muistiossa todetaan, että kompromissi­ehdotus ottaa huomioon lapsen edun 24 artiklan mukaisesti. Valitettavasti perusmuistiossa on kuitenkin esitetty niukasti lapsi­vaikutusten arviointia kompromissi­ehdotuksen näkökulmasta. Muistiosta jää käsitys, että kompromissi­ehdotusta on arvioitu lähinnä muiden käsillä olevien perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta, ei niinkään siltä kannalta, miten kompromissi­ehdotus vaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseen suhteessa aikaisempaan, velvoittavia tunnistamis­toimia sisältäneeseen asetus­ehdotukseen.

Edelliseen, keväällä 2024 tehtyyn asetus­ehdotukseen sisältynyttä, palvelun­tarjoajien itsearviointiin perustuvaa palveluiden riskiluokittelu­järjestelmää ehdotetaan nyt muutettavaksi siten, että palvelun­tarjoajia koskevat riskiarviointi- ja ennaltaehkäisy­menetelmät perustuisivat vain suositukseen velvoittavan toiminnan sijaan. Lisäksi uuteen kompromissi­ehdotukseen sisältyy myös ehdotus, jonka mukaan ”viranomaiset voisivat suositella palvelun­tarjoajalle, jonka palveluun on tunnistettu liittyvän korkea riski CSA-materiaalin leviämiseen tai groomingiin, tiettyjen riskiä vähentävien toimen­piteiden käyttöön­ottoa”. Kompromissi­ehdotukseen sisältyvät toimet saattavat jonkin verran tehostaa lasten suojelua suhteessa nykytilaan, mutta edelleen ne ovat pääosin vapaa­ehtoisuuteen perustuvia, vaikka komissio on katsonut, ettei vapaa­ehtoisuuteen perustava toiminta­malli ole ollut toimiva.

Lapsiasia­valtuutettu kiinnittää huomioita kompromissi­ehdotuksen soveltamiseen eri toimijoihin. Komission asetus­ehdotuksen mukaan tunnistamismääräys­menettely (artiklat 7-11) koskee henkilöiden välisten viestintä­palvelujen tarjoajia ja säilytys­palvelujen tarjoajia. Kyseiset artiklat on poistettu kompromissi­ehdotuksesta. Voimassa oleva väliaikainen asetus (EU 2021/1232), joka kompromissi­ehdotuksen mukaan korvaisi aiemman ehdotuksen mukaisen tunnistamis­määräyksen, koskee vain henkilöiden välisten viestintä­palvelujen tarjoajia. Nyt käsiteltävänä olevassa perusmuistiossa puhutaan ainoastaan henkilöiden välisten viestintä­palvelujen tarjoajista. Perusmuistion perusteella on siis epäselvää, missä määrin kompromissi­ehdotuksen toimenpiteet ulottuvat säilytys­palvelujen tarjoajiin.

Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että jatko­ehdotuksia arvioitaisiin tarkemmin suhteessa lapsen oikeuteen suojeluun vakavalta seksuaali­rikollisuudelta. Ratkaisu­vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia tulee arvioida huolellisesti ja ensisijaisesti lapsen oikeuksien eli lapsen edun toteutumisen kannalta. Erityisesti arvioinnissa tulisi nyt kiinnittää huomioita siihen, miten kompromissi­ehdotuksella pystytään tosiasiallisesti aktivoimaan laajasti palvelujen­tarjoajia toteuttamaan vapaaehtoisia menettelyitä lasten suojelemiseksi. Kuinka tehokkaita ehdotetut toimenpiteet ovat, kun aiemmin on arvioitu, että vapaa­ehtoisuuteen perustuva malli ei ole ollut toimiva? On selvää, että tarvittavat toimenpiteet tulevat vaatimaan resursseja sekä kansallisella tasolla että EU:n tasolla, niin viranomaisilta kuin yrityksiltä ja muilta toimijoilta, mutta siitäkin huolimatta lapsen edun ensisijaisuudella on oltava merkittävä painoarvo lopullisista ratkaisuista päätettäessä.


Jyväskylässä 17.4.2025

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Merike Helander, juristi