LAPS/8/2025, 7.3.2025
Lapsiasiavaltuutetun lausunto sisäministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamiseksi
Viite: VN/7059/2024
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Yleissopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)
Esitysluonnoksen keskeinen sisältö
Esityksellä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia. Pysyvän oleskeluluvan myöntämiseksi vaadittava yhtäjaksoinen oleskelu ehdotetaan nostettavaksi normaalitilanteessa neljästä vuodesta kuuteen vuoteen. Pysyvän oleskeluluvan voisi kuitenkin yhä saada neljän vuoden oleskelun jälkeen täyttämällä yhden kolmesta vaihtoehtoisesta lisäedellytyksestä. Nämä ovat 40 000 euron vuositulot, Suomessa tunnustettu ylempi korkeakoulututkinto tai jatkotutkinto yhdessä kahden vuoden työhistorian kanssa sekä erityisen hyvä suomen tai ruotsin kielen taito yhdessä kolmen vuoden työhistorian kanssa.
Pysyvän oleskeluluvan voisi saada myös suorittamalla Suomessa ylemmän korkeakoulututkinnon, jatkotutkinnon tai yliopistossa alemman korkeakoulututkinnon. Tällöin oleskelulupaan ei liittyisi vaatimusta tietyn pituisesta oleskelusta, vaan se riippuisi siitä, kuinka nopeasti ulkomaalainen olisi suorittanut sanotun tutkinnon. Lisäksi vaadittaisiin vähintään kehittyvää suomen tai ruotsin kielen taitoa.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan myös, että pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntämisedellytyksiin lisätään pitkään oleskelleiden direktiivin sallimat kotoutumisedellytykset kansallista pysyvää oleskelulupaa vastaavasti. Käytännössä kyse olisi suomen tai ruotsin kielen taidon edellyttämisestä.
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
- Esityksen tavoitteet ovat kannatettavia, mutta niiden toteutumiseen vaikuttavia esimerkiksi kotoutumislakiin tehtyjä muutoksia ei ole arvioitu.
- Se, miksi pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntämisessä ei olisi mahdollista soveltaa ulkomaalaislain 39 §:n mukaista poikkeamista toimeentuloedellytyksestä, tulee perustella huolellisesti. Joka tapauksessa tulee muistaa EU-sääntelyyn, kansainväliseen oikeuteen ja kansalliseen lainsäädäntöön sisältyvä velvoite huomioida lapsen etu lasta koskevissa päätöksissä.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esitysluonnoksessa kuvatut tavoitteet, kotoutumiseen kannustaminen ja tulevaisuuden näkymien antaminen (s. 5), ovat kannatettavia. Varhaisessa vaiheessa saaduilla kohdennetuilla ja suunnitelmallisilla palveluilla voi olla merkittävä vaikutus siihen, miten yksilöt saadaan mukaan yhteiskunnan toimintaan. Nyt käsillä oleva esitysluonnos kohdistuu kotoutumiseen kannustamisen osalta yksilön itsensä vastuuseen, vaikka siinä tunnistetaan kotoutumiseen vahvasti liittyvä yhteiskunnan vastuu (s. 5).
Lapsiasiavaltuutettu huomauttaakin, ettei esitysluonnoksessa tuoda esiin esimerkiksi kotoutumislakiin hiljattain ehdotettuja muutoksia, vaikka niillä on kiistämättä vaikutusta esitysluonnoksen tavoitteiden toteutumiseen. Lapset pysyvän oleskeluluvan hakijoina -otsikon alla huomioidaan kyllä se, että lapsen oleskeluluvan saamiseen vaikuttaa huoltajan kotoutuminen (s. 53), mutta siinä ei ole tuotu esiin kotoutumislain muutosten vaikutuksia kotoutumismahdollisuuksiin ja -palveluihin. Lapsiasiavaltuutettu suhtautui syksyllä 2024 antamissaan lausunnoissa hyvin varauksellisesti muutoksiin, joilla heikennettiin jo valmiiksi epäedullisessa asemassa olevien palveluja.[1]
On myönteistä, että esitysluonnokseen sisältyy selkeästi jäsennelty osio, jossa arvioidaan sen vaikutuksia lapsiin. Lisäksi lapsiasiavaltuutettu pitää myönteisenä, että lapsen edun arviointia on esitysluonnoksessa tuotu esiin. YK:n lapsen oikeuksien komitea on viimeisimmissä Suomea koskevissa loppupäätelmissään vaatinut, että Suomi tehostaa toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että maahanmuuttajalapsen edun oikeusperiaate otetaan ensisijaisesti huomioon kaikissa maahanmuuttoa koskevissa päätöksissä ja menettelyissä.[2]
Esitysluonnoksessa tunnistetaan toisaalta tarve arvioida pysyvän tai pitkään oleskelleiden oleskeluluvan osalta myös lapsen etu (s. 101), mutta esitysluonnokseen sisältyy kuitenkin myös lapsiasiavaltuutetun huomion kiinnittävä väite siitä, kuinka lapsen etua ei tarvitsisi huomioida haettaessa pitkään oleskelleen oleskelulupaa (s. 17–18):
”Lapsen etua ja poikkeuksellisen painavaa syytä koskevat poikkeukset eivät myöskään sovellu pitkään oleskelleiden oleskelulupaan. Tämä liittyy pitkään oleskelleita koskevaan direktiiviin, jonka 5 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on vaadittava kolmannen maan kansalaista osoittamaan, että hänellä on sekä itselleen että huollettavinaan oleville perheenjäsenille vakaat ja säännölliset varat. Jäsenvaltiot eivät siten voi myöntää pitkään oleskelleen oleskelulupia hakijoille, joiden toimeentulo ei ole turvattu.”
Lapsiasiavaltuutetulle jää jokseenkin epäselväksi, mihin perustuu, etteivät lapsen etua ja poikkeuksellisen painavaa syytä koskevat poikkeukset sovellu pitkään oleskelleiden oleskelulupaan. Väitteen perustelulle jatkovalmistelussa on painava tarve huomioiden seuraavat seikat. Kuten esitysluonnoksessakin on tuotu esiin (s. 105), Euroopan perusoikeuskirjan 24 artikla edellyttää YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 artiklan tavoin, että lapsen etu huomioidaan ensisijaisesti kaikissa lasta koskevissa viranomaisten toimissa. Perusoikeuskirja kuuluu EU:n perussopimusten tapaan primaarinormistoon, ja lapsiasiavaltuutetulle jää näin ollen epäselväksi, miksi direktiivissä käytetty sanamuoto katsotaan perusoikeuskirjassa säädettyä velvoittavammaksi.
Esitysluonnoksessa on myös viitattu kyseisen direktiivin osalta ulkomaalaislain 39 §:ään (s. 26), jossa mahdollistetaan poikkeaminen toimeentuloedellytyksestä poikkeuksellisen painavan syyn tai lapsen edun perusteella. Ehdotetussa 56 d §:ssä tai voimassa olevassa 56 a §:ssä ei ole mainintaa siitä, ettei 39 § soveltuisi pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvan myöntämisessä.
Helsingissä 7.3.2025
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Sonja Vahtera, juristi
[1] Ks. esim. Lapsiasiavaltuutetun lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta, LAPS/105/2024, 24.10.2024 sekä lapsiasiavaltuutetun lausuntoeduskunnan hallintovaliokunnalle hallituksen esityksestä kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta (HE 192/2024 vp), LAPS/141/2024, 25.11.2024.
[2] CRC/C/FIN/CO/5-6, kohta 39.