Tjänster för barn och familjer samt aktörer som erbjuder hjälp
På den här sidan har barnombudsmannens byrå samlat aktörer som erbjuder stöd och information i svåra livssituationer. Vissa av aktörerna erbjuder tjänster på flera språk. Ytterligare information kan begäras direkt från den aktör som erbjuder hjälp.
Barnombudsmannen har inte behörighet att avgöra ärenden som gäller enskilda barn eller familjer och kan inte ta ställning till dem. Om du är missnöjd med ditt beslut eller bemötande, läs anvisningen här.
Nedan hittar du närmare uppgifter om den hjälp som de olika aktörerna erbjuder. Förteckningen är inte uttömmande. Om du behöver ledning eller rådgivning om användning offentliga tjänster, kan du kontakta Medborgarrådgivningen. Se även svaren på de vanliga frågorna.
Nödnumret 112 är den rätta adressen i brådskande situationer som hotar liv eller hälsa. Ring till 112 eller använd applikationen 112 Suomi.
Kommunernas och välfärdsområdenas social- och krisjourer erbjuder krisstöd dygnet runt vid uppskakande händelser och situationer som kräver akut hjälp av kris- eller socialvården. Du hittar telefonnumret på kommunernas och välfärdsområdenas webbplatser eller med en sökmotor med sökkriteriet ”social- och krisjour” + namnet på din hemkommun.
Till MIELI rf:s kristelefon kan du ringa anonymt och konfidentiellt. Kristelefonen hjälper till exempel när
ditt liv just har förändrats och du mår dåligt
du har varit med om en uppskakande händelse
du upplever att du inte ensam klarar av rädslan, oron eller sorgen
du har självdestruktiva tankar
du är orolig för en närstående.
Kommunerna och välfärdsområdena har en lagstadgad skyldighet att anordna tjänster för barn, unga och familjer.
Du hittar mer information om tjänsterna på din egen kommuns och välfärdsområdes webbplats.
Om du inte vet vilken tjänst som skulle bäst hjälpa dig eller din familj kan du kontakta rådgivningen, daghemmet eller skolans elevvård eller din välfärdsområdes socialtjänst för barnfamiljer eller familjecenter. I vissa välfärdområdena kan man även be om råd av en servicehandledare för barnfamiljer.
Flera välfärdsområdena har en ”Sök hjälp”-knapp på sin webbplats där du kan lämna dina kontaktuppgifter.
Kom ihåg: ring alltid 112 vid nödsituationer.
Förutom med dina närstående kan du prata om dina bekymmer med till exempel kuratorn eller hälsosystern på din skola, med din lärare eller med någon annan pålitlig vuxen.
Du kan också vända dig till någon av de följande telefontjänster, webbplatser och chattar som är avsedda för barn och unga:
- Barn- och ungdomstelefonen är en kostnadsfri tjänst som Mannerheims barnskyddsförbund erbjuder för barn och unga. Du kan ringa eller skriva till tjänsten eller använda dig av chatten. I tjänsten kan man ställa frågor anonymt eller diskutera konfidentiellt vad man än undrar över.
- Barn- och ungdomstelefonen betjänar på svenska på numret 0800 96 116. Tjänsten är öppen under årets alla dagar. Man kan ringa till tjänsten gratis och helt anonymt. Samtalen spelas inte in.
- På de ungas sidor finns Befolkningsinstitutets tjänster för unga: chattar, Pojkarnas telefon och information om teman som förknippas med tonåren, sexuell hälsa och mänskliga relationer.
- Chatten Apuu är en nationell samtalsplattform för 7–15-åringar. På chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera sådant som du funderar på. Chatten bemannas av yrkespersoner hos SOS-Barnbyar samt utbildade frivilliga. Apuu-chatten är öppen varje dag kl. 9–22.
- Chatten Sekasin är en nationell samtalsplattform för 12–29-åringar. På chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera sådant som du funderar på. Chatten bemannas av yrkespersoner från olika organisationer samt utbildade frivilliga. Sekasin-chatten är öppen må–fre kl. 9–24 och lö–sö kl. 15–24.
- Riksdagens justitieombudsman övervakar barnens rättigheter i Finland och behandlar klagomål som lämnats in av barn och unga. Du kan be justitieombudsmannens kansli om råd för inlämnande av ett klagomål.
Mannerheims barnförbunds föräldratelefon är avsedd för alla föräldrar. Man kan ringa anonymt och konfidentiellt i alla frågor som rör föräldraskap. På Mannerheims barnförbunds webbplats finns även gott om material för föräldrar till barn i olika åldrar (främst på finska).
Befolkningsförbundet erbjuder olika tjänster och material för föräldrar och mor- och farföräldrar.
Förbundet för mödra- och skyddshem erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa för föräldrar, barn och unga
Suomen Kasper ry erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa för barn och unga (på finska): bland annat gruppsamtal för barn, workshoppar för unga i Helsingfors och på webben samt tips om hur man kan diskutera skilsmässan med sina barn och spel som berör ämnet.
Miessakit rf erbjuder tjänster för män vid skilsmässa.
Även många kommuner och församlingar erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa. Du hittar information om tjänsterna på kommunernas och församlingarnas webbplatser.
Telefontjänsten Nollinjen är öppen 24 h/dygn varje dag på gratisnumret 080 005 005. Nollinjen hjälper även via chatt på vardagarna kl. 9–15. Nollinjen kan kontaktas anonymt och konfidentiellt.
Nätskyddshem och mödra- och skyddshem erbjuder hjälp (på finska) också till föräldrar som har haft våldstankar eller tagit till våld.
Man bör begära hjälp i god tid även av den egna kommunens tjänster.
Telefontjänsten (på finska, kontaktformulär på svenska) av EHYT rf:s Rusmedelsrådgivning är öppen 24 h/dygn på numret 0800 90045. Telefontjänsten bemannas av yrkespersoner inom rusmedelsarbete. Du kan ringa till tjänsten anonymt och konfidentiellt.
Lasinen lapsuus är en webbplats och chatt (på finska) för unga som grubblar på eller har ångest över att en närstående vuxen dricker.
Droglänken har sammansatt information om tjänster för barn och unga.
Nuortenlinkki (på finska) är en webbplats som behandlar olika teman, bland annat rusmedel och nykterhet, spelande, nätsurfande, depression och mobbning. Webbplatsen upprätthålls av A-klinikstiftelsen.
Man bör begära hjälp i god tid även av den egna kommunens tjänster.
Vi beklagar sorgen. Förutom sorgen har vårdnadshavaren många praktiska saker att ta hand om när det gäller ett barn som har förlorat sin förälder. I Suomi.fi-tjänsten har samlats en handbok om till exempel förmåner, arvskifte och barnets ställning som dödsbodelägare, stöd, hjälp och tjänster samt information om hur man ska berätta till barnet om förälderns död.
Barn och unga kan prata om förälderns död och frågor i anslutning till den med både närstående och till exempel skolkuratorn, hälsovårdaren, läraren eller någon annan pålitlig vuxen. De hänvisar också vid behov till annan hjälp eller andra tjänster.
Dessutom finns följande telefontjänster, webbplatser eller chattar för barn och unga:
Barn- och ungdomstelefonen är en avgiftsfri tjänst som MLL erbjuder barn och unga. Du kan ringa, skriva eller chatta till Barn- och ungdomstelefonen. I tjänsten kan man ställa anonyma frågor eller diskutera konfidentiellt om vad som helst som man funderar på.
Barn- och ungdomstelefonen har jour på numret 116 111. Telefontjänsten som MLL erbjuder är öppen året runt. Samtalet är gratis och du kan ta kontakt anonymt. Samtalen spelas inte in.
Apuu-chatten är en riksomfattande diskussionsplattform för 7–15-åringar. I Apuu-chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera frågor eller ämnen som du funderar på. I chatten finns vårdpersonal från SOS-Barnbyar samt utbildade frivilliga. Apuu-chatten är öppen varje dag kl. 9–22.
Sekasin-chatten är en riksomfattande diskussionsplattform för 12–29-åringar. I Sekasin-chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera frågor eller ämnen som du funderar på. I chatten dejourerar yrkesutbildade personer från organisationer samt utbildade frivilliga. Sekasin-chatten är öppen må–fr kl. 9–24 och lö–sö kl. 15–24.
En förälder som behöver akut krishjälp kan kontakta social- och krisjouren i sitt välfärdsområde som ger krishjälp i upprörande situationer som kräver akut kris- eller socialvårdshjälp dygnet runt. Numret hittar du på kommunernas och välfärdsområdenas webbplatser eller med sökordet "social- och krisjour" + din hemkommuns namn i sökmotorn.
Mieli rf:s Kristelefon har jour 24 h/dygn varje dag på numret 09 2525 0111. Du kan ringa anonymt och konfidentiellt. Kristelefonen hjälper till exempel när
- ditt liv just har förändrats och du har illa att vara
- du har upplevt en uppskakande händelse
- du upplever att du inte orkar ensam med rädsla, oro eller sorg
- du har självdestruktiva tankar
- du är orolig för en närstående.
Om du som vårdnadshavare upplever att du eller ditt barn utöver närstående behöver annat stöd och annan service kan du kontakta social- och hälsovårdstjänsterna i ditt välfärdsområde. Om du inte vet vilken tjänst som skulle hjälpa dig eller din familj kan du be rådgivningen, daghemmet och skolans elevvård om hjälp eller kontakta socialarbetets tjänster för barnfamiljer eller familjecentret i ditt välfärdsområde. I vissa kommuner eller välfärdsområden arbetar också en servicehandledare för barnfamiljer som du kan be om råd av. Många kommuner eller välfärdsområden har på webbplatsen en Sök hjälp-knapp, där du kan lämna dina kontaktuppgifter och du kontaktas.
Nuoret Lesket ry erbjuder kamratstöd för änkor och änklingsfamiljer. Även till exempel församlingar kan ordna sorgegrupper för barn eller vuxna.