Tjänster för barn och familjer samt aktörer som erbjuder hjälp
På den här sidan har barnombudsmannens byrå samlat aktörer som erbjuder stöd och information i svåra livssituationer. Vissa av aktörerna erbjuder tjänster på flera språk. Ytterligare information kan begäras direkt från den aktör som erbjuder hjälp.
Barnombudsmannen har inte behörighet att avgöra ärenden som gäller enskilda barn eller familjer och kan inte ta ställning till dem. Om du är missnöjd med ditt beslut eller bemötande, läs anvisningen här.
Nedan hittar du närmare uppgifter om den hjälp som de olika aktörerna erbjuder. Förteckningen är inte uttömmande. Om du behöver ledning eller rådgivning om användning offentliga tjänster, kan du kontakta Medborgarrådgivningen. Se även svaren på de vanliga frågorna.
Nödnumret 112 är den rätta adressen i brådskande situationer som hotar liv eller hälsa. Ring till 112 eller använd applikationen 112 Suomi.
Kommunernas och välfärdsområdenas social- och krisjourer erbjuder krisstöd dygnet runt vid uppskakande händelser och situationer som kräver akut hjälp av kris- eller socialvården. Du hittar telefonnumret på kommunernas och välfärdsområdenas webbplatser eller med en sökmotor med sökkriteriet ”social- och krisjour” + namnet på din hemkommun.
Till MIELI rf:s kristelefon kan du ringa anonymt och konfidentiellt. Kristelefonen hjälper till exempel när
-
ditt liv just har förändrats och du mår dåligt
-
du har varit med om en uppskakande händelse
-
du upplever att du inte ensam klarar av rädslan, oron eller sorgen
-
du har självdestruktiva tankar
-
du är orolig för en närstående.
Kommunerna och välfärdsområdena har en lagstadgad skyldighet att anordna tjänster för barn, unga och familjer.
Du hittar mer information om tjänsterna på din egen kommuns och välfärdsområdes webbplats.
Om du inte vet vilken tjänst som skulle bäst hjälpa dig eller din familj kan du kontakta rådgivningen, daghemmet eller skolans elevvård eller din välfärdsområdes socialtjänst för barnfamiljer eller familjecenter. I vissa välfärdområdena kan man även be om råd av en servicehandledare för barnfamiljer.
Flera välfärdsområdena har en ”Sök hjälp”-knapp på sin webbplats där du kan lämna dina kontaktuppgifter.
Kom ihåg: ring alltid 112 vid nödsituationer.
Förutom med dina närstående kan du prata om dina bekymmer med till exempel kuratorn eller hälsosystern på din skola, med din lärare eller med någon annan pålitlig vuxen.
Du kan också vända dig till någon av de följande telefontjänster, webbplatser och chattar som är avsedda för barn och unga:
- Barn- och ungdomstelefonen är en kostnadsfri tjänst som Mannerheims barnskyddsförbund erbjuder för barn och unga. Du kan ringa eller skriva till tjänsten eller använda dig av chatten. I tjänsten kan man ställa frågor anonymt eller diskutera konfidentiellt vad man än undrar över.
- Barn- och ungdomstelefonen betjänar på svenska på numret 0800 96 116. Tjänsten är öppen under årets alla dagar. Man kan ringa till tjänsten gratis och helt anonymt. Samtalen spelas inte in.
- På de ungas sidor finns Befolkningsinstitutets tjänster för unga: chattar, Pojkarnas telefon och information om teman som förknippas med tonåren, sexuell hälsa och mänskliga relationer.
- Chatten Apuu är en nationell samtalsplattform för 7–15-åringar. På chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera sådant som du funderar på. Chatten bemannas av yrkespersoner hos SOS-Barnbyar samt utbildade frivilliga. Apuu-chatten är öppen varje dag kl. 9–22.
- Chatten Sekasin är en nationell samtalsplattform för 12–29-åringar. På chatten kan du anonymt och konfidentiellt diskutera sådant som du funderar på. Chatten bemannas av yrkespersoner från olika organisationer samt utbildade frivilliga. Sekasin-chatten är öppen må–fre kl. 9–24 och lö–sö kl. 15–24.
- Riksdagens justitieombudsman övervakar barnens rättigheter i Finland och behandlar klagomål som lämnats in av barn och unga. Du kan be justitieombudsmannens kansli om råd för inlämnande av ett klagomål.
Mannerheims barnförbunds föräldratelefon är avsedd för alla föräldrar. Man kan ringa anonymt och konfidentiellt i alla frågor som rör föräldraskap. På Mannerheims barnförbunds webbplats finns även gott om material för föräldrar till barn i olika åldrar (främst på finska).
Befolkningsförbundet erbjuder olika tjänster och material för föräldrar och mor- och farföräldrar.
Förbundet för mödra- och skyddshem erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa för föräldrar, barn och unga
Suomen Kasper ry erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa för barn och unga (på finska): bland annat gruppsamtal för barn, workshoppar för unga i Helsingfors och på webben samt tips om hur man kan diskutera skilsmässan med sina barn och spel som berör ämnet.
Miessakit rf erbjuder tjänster för män vid skilsmässa.
Även många kommuner och församlingar erbjuder hjälptjänster vid skilsmässa. Du hittar information om tjänsterna på kommunernas och församlingarnas webbplatser.
Telefontjänsten Nollinjen är öppen 24 h/dygn varje dag på gratisnumret 080 005 005. Nollinjen hjälper även via chatt på vardagarna kl. 9–15. Nollinjen kan kontaktas anonymt och konfidentiellt.
Nätskyddshem hjälper barn och unga (främst på finska) om deras närstående använder våld.
Applikationen Turvakamu (på finska) är avsedd för att ge barn information, närvaro och trygghet i den egna telefonen.
Nätskyddshem och mödra- och skyddshem erbjuder hjälp (på finska) också till föräldrar som har haft våldstankar eller tagit till våld.
Man bör begära hjälp i god tid även av den egna kommunens tjänster.
Telefontjänsten (på finska, kontaktformulär på svenska) av EHYT rf:s Rusmedelsrådgivning är öppen 24 h/dygn på numret 0800 90045. Telefontjänsten bemannas av yrkespersoner inom rusmedelsarbete. Du kan ringa till tjänsten anonymt och konfidentiellt.
Lasinen lapsuus är en webbplats och chatt (på finska) för unga som grubblar på eller har ångest över att en närstående vuxen dricker.
Droglänken har sammansatt information om tjänster för barn och unga.
Nuortenlinkki (på finska) är en webbplats som behandlar olika teman, bland annat rusmedel och nykterhet, spelande, nätsurfande, depression och mobbning. Webbplatsen upprätthålls av A-klinikstiftelsen.
Man bör begära hjälp i god tid även av den egna kommunens tjänster.
Otamme osaa. Surun lisäksi huoltajalla on monia käytännön asioita hoidettavana vanhempansa menettäneeseen lapseen liittyen. Esimerkiksi etuuksista, perinnönjaosta ja lapsen asemasta kuolinpesän osakkaana, tuesta, avusta ja palveluista sekä kuolemasta kertomisesta lapselle on koottu opas Suomi.fi-palveluun.
Lapsi tai nuori, voit jutella vanhempasi kuolemasta ja siihen liittyvistä asioista läheistesi lisäksi myös esimerkiksi koulukuraattorin, terveydenhoitajan, opettajan tai muun luotettavan aikuisen kanssa. He ohjaavat sinut myös tarvittaessa jonkun muun avun tai palvelun piiriin.
Lisäksi on olemassa seuraavia lapsille ja nuorille tarkoitettuja puhelinpalveluja, verkkosivustoja tai chattejä:
Nuortennetti on MLL:n tarjoama maksuton palvelu lapsille ja nuorille. Nuortennettiin voit soittaa, kirjoittaa tai chatata. Palvelussa voi kysyä nimettömänä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa mieltä askarruttavasta asiasta.
Lasten ja nuorten puhelin päivystää numerossa 116 111. MLL:n tarjoama puhelinpalvelu on avoinna vuoden jokaisena päivänä. Puhelu on ilmainen ja yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Puheluita ei tallenneta.
Apuu-chat on valtakunnallinen keskustelualusta 7–15-vuotiaille. Apuu-chatissa voit keskustella mieltäsi askarruttavista kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät SOS-Lapsikylän ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Apuu-chat on auki joka päivä klo 9–22.
Sekasin-chatissa on valtakunnallinen keskustelualusta 12–29-vuotiaille. Sekasin-chatissa voit keskustella mieltäsi askarruttavasta kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Sekasin-chat on auki ma–pe klo 9–24 ja la–su klo 15–24.
Vanhempi, jos tarvitset akuuttia kriisiapua, voit olla yhteydessä hyvinvointialueesi sosiaali- ja kriisipäivystykseen, joka antaa kriisiapua järkyttävissä ja akuuttia kriisi- tai sosiaalihuollon apua vaativissa tilanteissa ympäri vuorokauden. Numeron löydät kuntien ja hyvinvointialueiden verkkosivuilta tai hakukoneella hakusanalla ”sosiaali- ja kriisipäivystys” + kotikuntasi nimi.
Mieli ry:n Kriisipuhelin päivystää 24 h/vrk joka päivä numerossa 09 2525 0111. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti. Kriisipuhelin auttaa esimerkiksi silloin, kun
-
elämäsi on juuri muuttunut ja sinun on paha olla
-
olet kokenut järkyttävän tapahtuman
-
koet, ettet jaksa yksin pelon, huolen tai surun kanssa
-
sinulla on itsetuhoisia ajatuksia
-
olet huolissasi läheisestäsi.
Jos huoltajana koet, että sinä tai lapsesi tarvitsette läheisten lisäksi muuta tukea ja palvelua, voit olla yhteydessä hyvinvointialueesi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Jos et tiedä, mikä palvelu sinua tai perhettäsi auttaisi, voit kysyä apua neuvolasta, päiväkodista, koulun oppilashuollosta tai olla yhteydessä hyvinvointialueesi lapsiperheiden sosiaalityön palveluihin tai perhekeskukseen. Joissakin kunnissa tai hyvinvointialueilla työskentelee myös lapsiperheiden palveluohjaaja, jolta voit kysyä neuvoa. Monilla kunnilla tai hyvinvointialueilla on verkkosivuilla hae apua -nappi, jonne voit jättää yhteystietosi, ja sinuun ollaan yhteydessä.
Nuoret Lesket ry tarjoaa vertaistukea leskille ja leskiperheille. Myös esimerkiksi seurakunnat saattavat järjestää sururyhmiä lapsille tai aikuisille.