I diskussionen om småbarns­pedagogik glömmer man bort barnet

I diskussionen om småbarns­pedagogik betonas föräldrarnas arbete eller hemvården, men barnen glöms bort. Detta sades under barnombudsmanna­delegationens sista möte för femårs­perioden, där temat var småbarns­pedagogik. Barnets rättigheter inom småbarns­pedagogiken försvagas i synnerhet av över­drivet effektivitets­tänkande och att barnets bästa glöms bort i besluts­fattandet.

Effektivitets­tänkandet framhävs när de ekonomiska perspektiven styr för mycket diskussionen om småbarns­pedagogik. Effektivitets­tänkandet syns i form av stora grupp­storlekar, brådska, stress och svårigheter att få yrkeskunnig personal. Småbarns­pedagogik av dålig kvalitet äventyrar barnets utveckling. När barnets bästa inte är den viktigaste principen som styr verksamheten kan personalen uppleva stor etisk stress och vilja att byta arbets­plats.

En högklassig småbarns­pedagogik är varje barns rättighet och en viktig del av barnets goda vardag. Satsningen på småbarns­pedagogik återspeglas i många faktorer i barnets utveckling och i familjens välbefinnande.

Nästan fyra av fem barn deltar i småbarns­pedagogiken

Professor Mirjam Kalland från Helsingfors universitet berättade att småbarns­pedagogiken återspeglar förändringarna i samhället: nativiteten har sjunkit, befolkningen har koncentrerats allt mer till städerna och barnens språkliga och kulturella bakgrund har blivit mer varierande.

– I den offentliga debatten överraskas jag av att när man talar om deltagande i småbarns­pedagogik fäster man särskild uppmärk­samhet vid barn som har ett annat modersmål än språket som används inom småbarns­pedagogiken. I verkligheten hamnar dock en lika stor andel av både de finsk- och svensk­språkiga barnen, drygt en femtedel, helt utanför småbarns­pedagogiken före förskole­undervisningen, berättar Kalland.

Den största bakgrunds­faktorn som påverkar deltagande­graden inom småbarns­pedagogiken är familjens socio­ekonomiska bakgrund. Småbarns­pedagogiken är avgifts­fri för familjer med låga inkomster, men det påverkar inte nödvändigt­vis del­tagandet. I samhället existerar fort­farande incitament för hemvård av barn som kan påverka i synnerhet familjer med låga inkomster. FPA betalar hemvårds­stöd för alla barn som vårdas i familjens hem, och i en del kommuner uppmuntras användningen av hemvårds­stöd med kommun­tillägg. Även till exempel familjens värderingar och föräldrarnas sysselsättnings­situation påverkar de val som görs. Det finns betydande regionala skillnader i deltagandet i småbarns­pedagogiken.

Lösningar för småbarns­pedagogiken

Samhälls­debatten om småbarns­pedagogiken är problem­centrerad och positiva exempel på vardagen inom småbarns­pedagogiken förblir ofta osynliga. Raila Tiainen-Ala-Maunus, Helsingfors stads områdes­chef för småbarns­pedagogik, presenterade för barnombudsmanna­delegationen Helsingfors stads metoder för personal­kontinuitet inom småbarns­edagogiken. I Helsingfors finns cirka 350 daghem och deltagande­graden inom småbarns­pedagogiken har länge varit ett centralt strategiskt utvecklings­objekt för staden. Personal­situationen inom småbarns­pedagogiken har förbättrats något under den senaste tiden genom olika åtgärder, även om situationen varierar i enheterna.

– Sam­arbetet med andra aktörer, såsom råd­givningen och till exempel vårdnadshavar­grupperna, är mycket viktigt. Vi har också satsat på att förnya rekryterings­praxisen, öka mängden vikarier, leda arbets­förmågan, utveckla löne­sättningen, öka språk­utbildningen samt på läro­avtals-, flerforms- och behörighets­utbildningar. Det är viktigt att inkludera personalen inom småbarns­pedagogiken i allt utvecklings­arbete och i alla åtgärder, påminner Tiainen-Ala-Maunus.

Personalens kunnande, välbefinnande i arbetet och kontinuitet har en enorm betydelse för kvaliteten på småbarns­pedagogiken som barnen erhåller.

– Jag hoppas att man i den offentliga debatten fäster mer uppmärksamhet än tidigare vid hur barnens välbefinnande kunde förbättras på ett över­gripande sätt inom småbarns­pedagogiken, summerar barn­ombudsman Elina Pekkarinen.

 

Småbarns­pedagogiken är en del av barn­ombudsmannens strategiska tyngd­punkter för i år, utbildningen. Nästa vår publicerar barn­ombudsmannen Barn­barometern som förmedlar barnens åsikter om förskolan. Tillsättandet av en ny barnombudsmanna­delegation bereds som bäst.