Hoppa till innehåll

Mobbning och förbi­seende av problem försämrar lika­behandlingen i skolan

Barn på olika håll i Finland berättade för barn­ombudsmannen om sina åsikter om lika­behandling i skolan och utbildningen. På basis av mötena är skolan är inte en plats där alla barn behandlas lika och orsaken till detta är enligt barnen i synnerhet mobbning och förbi­seende av problem.

Barnen får inte lika­behandling i skolan. Detta berättade barnen när barn­ombudsmannen diskuterade med dem om lika­behandling i skolan och inom utbildningen våren 2025. I mötena på olika håll i Finland deltog sammanlagt 115 låg- eller högstadie­elever, gymnasie­elever eller yrkes­studerande barn under 18 år. Enligt barnen förhindrar mobbning och diskriminering att barnens lika­behandling förverkligas i skolan.

– En del anser att skolan inte är en bra plats eftersom de mobbas och slås nästan alltid, konstaterade en lågstadie­elev från Åbo som deltog i mötet med barn­ombudsmannen.

Lärarna behandlar inte heller alltid barnen likvärdigt. Barnen berättade att lärarna ofta har favorit­elever som i allmänhet uppnår sin ställning med hjälp av goda vitsord. Vissa elever stämplas å sin sida som störande och blir hack­kycklingar för lärarna, även om de har förbättrat sitt beteende.

Bakgrunds­faktorerna påverkar barnens attityder och inlärnings­färdigheter

Barnen anser att deras bakgrund påverkar om lika­behandling förverkligas i skolan. Till exempel inlärnings­svårigheter, sjukdomar som påverkar inlärningen, svåra hem­förhållanden och upplevd stress ansågs vara orsaker till att skolan inte alltid är en bra plats för alla barn. Barnen berättade att dessa problem inte beaktas till­räckligt väl i skolan.

– Elevernas olikheter, till exempel inlärnings­stil, inlärnings­svårigheter; karaktär och personlighet; grundsjukdomar såsom astma, diabetes; eller personliga problem, till exempel ADHD, ångest, depression, sömns­vårigheter och familje­problem. Alla dessa påverkar skolgången på olika sätt och sedan förstår andra inte det. Alla borde ha en grundmall för hur man ska lära sig och när man ska lära sig och inom vilken tid, beskrev en högstadie­elev i Kotka.

Barnen identifierade stora kunskaps­skillnader mellan eleverna. När man frågade dem om man borde försöka jämna ut skillnaderna, delades barnens åsikter. En del av barnen ansåg att de barn som kan mindre borde få mer hjälp än andra. På så sätt skulle alla ha samma möjligheter till fortsatta studier. Andra barn tänkte att alla inte behöver vara bra på allt och att kunskaps­skillnaderna måste godkännas.

Barnen identifierade att även deras egen inställning till skolgången och studierna är viktig. Det finns dock stora skillnader i barnens attityder. Vissa berättade att de vill studera, lära sig nytt och få en bra och trevlig studieplats och ett trevligt arbete i framtiden. En del berättade att de är i skolan endast på grund av tvång eller för att de ser kompisar där.

Barnen berättade att attityderna påverkas av många bakgrunds­faktorer, såsom stöd av föräldrarna: om föräldrarna inte är intresserade av barnets skolgång, intresserar det inte heller barnet.

Stöd för barn och en positiv atmosfär i skolorna

Barnen anser att lika­behandling kunde främjas i skolorna genom att erbjuda barnen mer stöd för inlärningen. Det är viktigt att erbjuda stöd direkt till eleverna, eftersom situationen numera kan vara att eleverna själva måste be om och söka stöd. Man önskade också mer stöd av studie­handledare och yrkes­utbildade personer inom skol­hälsovården.

– En lägre tröskel för att söka hjälp, att det skulle vara lättare att få hjälp och att man inte behöver skämmas för att söka hjälp, sade en gymnasist från Kuhmo.

För att främja lika­behandling skulle barnen i skolan satsa på mångsidiga undervisnings­sätt, individuellt bemötande av barn, stöd för kamrat­relationer samt en positiv och uppmuntrande atmosfär. Även av föräldrarna förväntar sig barnen stöd och en positiv attityd till barnets skolgång.

Mer information

Promemorior från barnombudsmannens möten med Unga rådgivare på webbplatsen