Barnombudsmannens skrivelse om regeringsprogrammets inverkan på barnfattigdom
Jag har bekantat mig noga med förhandlingsresultatet om regeringsprogrammet daterat 16.6.2023. Programmet innehåller flera skrivningar som är positiva ur perspektivet för barnets rättigheter, såsom främjandet av ett barn- och familjevänligt samhälle och satsningarna på de ungas psykiska hälsa, de riktade höjningarna av barnbidraget, totalreformen av barnskyddslagen, satsningarna på småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen samt arbetet mot våld mot barn och arbetet mot ungdomsbrottslighet.
Samtidigt planerar man i regeringsprogrammet betydande nedskärningar i den grundläggande tryggheten för familjer som redan befinner sig i den svagaste ställningen, bland annat genom att slopa arbetsmarknadsstödet, grunddagpenningen, sjukdagpenningen, FPA:s rehabiliteringspenning samt föräldrapenningarnas barnförhöjningar, förhöjningsdelar och skyddade belopp. Man föreslår även kännbara anpassningar till bostadsbidraget och utkomststödet. Man vill till exempel halvera antalet personer som erhåller utkomststöd, granska utkomststödets barnhöjningar och utreda möjligheten att neka den sökande utkomststöd när denne har vägrat ta emot arbete, utbildning eller tjänster eller vägrat fullgöra en skyldighet. De ovannämnda ändringarna motiveras med starkare incitament att ta emot arbete och mer förpliktande villkor för den sociala tryggheten. Enligt det som jag har läst har man inte bedömt vilka konsekvenser de otaliga förändringarna tillsammans har för barn.
Omkring 11 procent av barnen i Finland lever i relativ fattigdom. De negativa effekterna av barnfattigdom på barnens välfärd och utveckling har bevisats i otaliga studier. I en finsk kohortstudie kunde man obestridligen bevisa att minskning i barnfamiljers disponibla inkomst innebär en betydande risk för barnens psykiska hälsa, ökar stressen hos de vuxna samt påverkar föräldrarnas psykiska hälsa, relationen mellan föräldrarna och föräldraskapet negativt. Dessa konsekvenser var långvariga och fördes över från generation till generation.[1] Kohortstudier om barn som föddes i Finland 1987 och 1997 har också visat att fattigdom förs över från generation till generation och att fattigdom har otaliga samband med olika faktorer som förknippas med att man mår dåligt, såsom ungdomsbrottslighet och behovet av barnskydd.[2] Motsvarande resultat har observerats i flera internationella studier, också i de nordiska länderna. Till exempel i Danmark försökte man öka incitamenten att arbeta genom att år 2002 drastiskt skära ned den sociala tryggheten för familjer med invandrarbakgrund. Reformens negativa konsekvenser i synnerhet för barn bevisades i en studie av ansedda ekonomiska experter: barnens deltagandegrad såväl i småbarnspedagogiken som i förskolan minskade, barnens resultat i språkprov försämrades och brottsligheten bland tonåringar ökade.[3]
Minskning av barnfattigdom har varit ett av de centrala målen i den nationella barnstrategin sedan 2019. I regeringsprogrammet ämnar man minska barnfattigdomen genom att öka incitamenten för arbete. Här glömmer man dock att det finns flera områden och branscher i Finland där sysselsättningsläget är svagt. Sysselsättningsgraden kan inte öka utan ansenliga satsningar på arbetskraftstjänsterna. Det är inte heller säkert att barnfattigdomen minskar genom arbete. Det är viktigt att förstå att fattigdom som ett fenomen är något annorlunda i barnfamiljer än i andra fattiga hushåll. Till skillnad från andra hushåll där fattigdom i regel har sin förklaring i arbetslöshet eller att man hamnat utanför arbetslivet har vårdnadshavaren i nära hälften av fattiga barnfamiljer arbete. Fattigdom trots arbete är ett fenomen som i synnerhet beskriver barnfamiljer.[4] Denna fattigdom kompenseras till exempel med bostadsbidrag och utkomststöd, men nu vill man minska dessa stödformer. De 70 miljoner euro som reserverats för höjningar av barnbidraget betyder att barnbidraget för barn under 3 år höjs med cirka 40 euro i månaden. Det är inte tillräckligt för att kompensera de föreslagna anpassningarna.
Jag ser incitamenten till arbete som motiverade i sig, men faktum är att många barn växer upp i familjer där föräldrarna av en eller annan orsak är oförmögna att arbeta, där det inte finns något arbete eller där man inte kan försörja familjen med arbetet. Vilka orsakerna till denna icke-önskvärda situation än är bär barnen aldrig skulden till att familjen är fattig. Att lämna barnfamiljer utan ekonomisk trygghet är kortsiktigt i en situation där nativiteten drastiskt minskar och där man vill förebygga marginalisering och minska brottsligheten.
Till sist vill jag påpeka att FN:s kommitté för barnets rättigheter har 2.6.2023 i sina slutsatser till Finland konstaterat att Finland ska undvika sådana nedskärningar i den sociala tryggheten som ökar barnfattigdomen och marginaliseringen. Enligt kommittén ska den finska staten snarare förstärka åtgärder som tryggar varje barns rätt till en skälig levnadsstandard och särskilt uppmärksamma barn med funktionsnedsättningar samt asylsökande barn och barn utan permanent uppehållstillstånd.[5]
Jag hoppas att regeringen kommer att uppnå de positiva målsättningar som regeringen har ställt i sitt program. Jag är rädd för att nedskärningarna i barnfamiljers sociala trygghet äventyrar dessa målsättningar och leder till mänskligt lidande för barn som borde vara föremål för särskilt statligt skydd. Därför anser jag att det är ytterst viktigt att man noga och utan brådska bedömer konsekvenserna för tillgodoseendet av barnets rättigheter av alla planerade reformer och att dessa konsekvenser också beaktas vid beslutsfattandet genom att alltid ha barnets bästa som det primära bedömningskriteriet.
Pusula 26.6.2023
Elina Pekkarinen, barnombudsmannen
Barnombudsmannen bedömer och främjar tillgodoseendet av barnets rättigheter i Finland. Ombudsmannen säkerställer att barns rättigheter som fastställts i FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991) beaktas i lagstiftningen och det samhälleliga beslutsfattandet bland annat genom att följa hur barn och ungas välfärd och rättigheter omsätts i praktiken samt genom att påverka beslutsfattare ur ett barnperspektiv.
Sändlista:
statsminister Petteri Orpo
finansminister Riikka Purra
justitieminister Leena Meri
inrikesminister Mari Rantanen
kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen
undervisningsminister Anna-Maja Henriksson
idrotts- och ungdomsminister Sandra Bergqvist
arbetsminister Arto Satonen
näringsminister Vilhelm Junnila
social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso
minister för social trygghet Sanni Grahn-Laasonen
[1] Solantaus, T.; Leinonen, J. & Punamäki, Raija-Leena (2014). Children's Mental Health in Times of Economic Recession: Replication and Extension of the Family Economic Stress Model in Finland. Developmental Psychology 40(3):412-29. DOI:10.1037/0012-1649.40.3.412
[2] Ristikari, T. ym. (2016) Suomi nuorten kasvuympäristönä. 25 vuoden seuranta vuonna 1987 Suomessa syntyneistä nuorista aikuisista. Ungdomsforskningssällskapet & Institutet för hälsa och välfärd. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/suomi_nuorten_kasvuymparistona.pdf
Ristikari, T. ym. (2018) Suomi lasten kasvuympäristönä: Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Institutet för hälsa och välfärd. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-152-2
[3] Højsgaard Andersen, L.; Dustmann, C. & Landersø, R. (2019) Lowering Welfare Benefits: Intended and Unintended Consequences for Migrants and their Families. CReAM. https://www.cream-migration.org/publ_uploads/CDP_05_19.pdf
[4] Salmi, M.; Närvi, J. & Lammi-Taskula, J. (2016) Köyhyys, toimeentulokokemukset ja hyvinvointi lapsiperheissä. I Karvonen, S. & Salmi, M. (red.) Lapsiköyhyys Suomessa 2010-luvulla. Institutet för hälsa och välfärd. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-742-8
[5] Committee on the Rights of the Child. Concluding observations on the combined fifth and sixth reports of Finland. CRC/C/FIN/CO/5-6. Punkt 35. https://um.fi/documents/35732/0/CRC_C_FIN_CO_5-6_52903_E+%283%29.pdf/9f19613d-5f18-4e33-cd8f-e06e60a5f1c1?t=1685706415853