LAPS/58/2024, 10.6.2024
Barnombudsmannens skrivelse till inrikesministeriet
Ärende: Projekt för reform av penningspelssystemet. Lagstiftningsprojekt för att reformera penningspelssystemet. SM053:00/2023
Barnombudsmannen har varit i kontakt med flera medborgarorganisationer och -aktörer angående frågor som förknippas med reformen av penningspelssystemet. Inom penningspelsprojektet enligt statsminister Orpos regeringsprogram förbereder man förslag till författningar om övergången till ett licenssystem för penningspel. Denna skrivelse handlar i synnerhet om marknadsföringen och sponsringen av de grupper av penningspel och enskilda penningspel som ska inkluderas i licenssystemet (helheterna 1 och 9)[1] .
Penningspel förknippas även med flera andra problem ur perspektivet för minderåriga. Enligt en befolkningsenkät som Institutet för hälsa och välfärd låtit genomföras spelar omkring sex procent av 15–17-åringarna penningspel på en risknivå (år 2019 4,7 %). Av ungdomarna i samma åldersgrupp har omkring 12 procent någon närstående som har penningspelsproblem. Därmed påverkar penningspelsproblem antingen direkt eller indirekt tiotusentals barn och unga.[2] Enligt undersökningar ökas risken för penningspelsproblem av att spelen är lättillgängliga, det sociala trycket på grund av kompisarnas beteende samt av att barn tar efter sina föräldrars spelbeteende.[3]
Reform av penningspelssystemet enligt regeringsprogrammet
Målsättningen enligt statsminister Orpos regeringsprogram är att reformera penningspelssystemet i Finland och öppna det för konkurrens med en licensmodell senast 1.1.2026. Enligt regeringsprogrammet kommer reformen att genomföras ”så att marknadsföringen inte främjar spelande som orsakar skadeverkningar och så att marknadsföring av penningspel inte riktas direkt till minderåriga. Marknadsföringen ska vara återhållsam och ansvarsfull i fråga om innehållet, omfattningen, synligheten och frekvensen. Personlig marknadsföring av spel utan personens uttryckliga samtycke förbjuds.” [4]
Enligt FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991) betonas barnets rätt att växa och utvecklas i så bra och säkra förhållanden som möjligt. Barn har rätt till särskilt skydd som omfattar brett de olika faktorer som kan äventyra barns hälsosamma utveckling. Under sommaren 2023 rekommenderade FN:s barnrättskommitté i sina slutsatser till Finland att staten ser till att barn och unga med spelberoende och andra former av internetberoende får den hjälp och stöd de behöver.[5]
Det planerade licenssystemet ska framför allt omfatta onlinespel såsom webbkasino, penningautomater kasinospel och vadhållning. Dessa former av spel förekommer oftast hos dem som sökt hjälp från Peluuri-tjänster[6]. De planerade ändringarna kommer sannolikt att öka både utbudet och marknadsföringen av dessa former av spel. Marknadsföringen av kasino- och penningautomatspel är förbjuden enligt den nuvarande lotterilagen på grund av dessa spels skadlighet.
Barnombudsmannen understryker att ändringarna i marknadsföringen påverkar barnen även om marknadsföring som riktas direkt till barn skulle förbjudas. Barn skulle stöta på marknadsföring av penningspel via reklam eller sponsring i sin livsmiljö, till exempel på idrottsevenemang, sociala medier och olika onlinemiljöer som är populära bland barn och unga. I fråga om sponsring skulle barn kunna exponeras för marknadsföring av penningspel genom influencers eller idrottare som de beundrar. Att öka marknadsföringen är särskilt oroande även med tanke på att barns penningspelande har på sistone ökat [7]. Eventuell marknadsföring av penningspel skulle sannolikt öka de skadliga konsekvenserna av penningspel i barnfamiljer till exempel genom att föräldrarnas spelande ökar.
Därför anser vi att konsekvenserna av reformen av penningspelssystemet för barn ska bedömas noga. Konsekvenserna ska beaktas vid revideringen och verkställandet av lagen och de ska även följas upp. En omfattande bedömning av reformens konsekvenser för barn är det enda sättet att identifiera de faktorer som påverkar barnens rättigheter och välbefinnande så att de beslut och reformer som genomförs skulle vara för barnens bästa.
Jyväskylä 10.6.2024
Elina Pekkarinen, barnombudsmannen
Katja Mettinen, överinspektör
Barnombudsmannen har till uppgift att utvärdera och främja genomförandet av barnets rättigheter. Arbetet bygger på FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991), som är en människorättskonvention som implementerats genom lag. Konventionen gäller alla barn som inte fyllt 18 år.
Sändlista
Inrikesminister Mari Rantanen och inrikesministeriets stab
Inrikesministeriets registratorskontor
Konsultativ tjänsteman Elina Rydman, Projektet för reform av penningspelssystemet
Konsultativ tjänsteman Jukka Tukia, Projektet för reform av penningspelssystemet
[2] Grönroos, T. et al. (2024). Suomalaisten rahapelaaminen 2023 (Finländarnas penningspel 2023, på finska). Rahapelaaminen vähentynyt, peliongelma yleistynyt ja suhtautuminen pelaamiseen muuttunut (Penningspelandet har minskat, penningspelsproblem ökat och attityderna till spelandet ändrats). Institutet för hälsa och välfärd, Statistikrapport 15/ 2024. (16.4.2024)
[3] Raitasalo, Kirsimarja (2023). Inledningsanförande på barnombudsmannadelegationens möte 2.2.2023.
[4] Statsrådet (2024). Ett starkt och engagerat Finland. Regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.
[5] Slutsatser om Finlands kombinerade femte och sjätte periodiska rapport. 2.6.2023. CRC/C/FIN/CO/5–6.
[6] Silvennoinen, I. (2024). Peluuris årsrapport 2023.
[7] Institutet för hälsa och välfärd (2023). Resultat av enkäten Hälsa i skolan 2023. Statistik- och indikatorbanken Sotkanet.fi.