Barn är kommunernas och välfärdsområdenas resurser – värderingar och praxis skapas nu
Ställningstagandet har publicerats i barnombudsmannens årsberättelse 2024.
Kommunernas och välfärdsområdenas beslutsfattare ska i sitt arbete främja barnets bästa. Samtidigt måste samarbetet mellan yrkesutbildade personer som arbetar med barn och unga i kommunerna, välfärdsområdena och mellan dem ökas. Det mest värdefulla och effektiva arbetet för att främja barns och ungas välbefinnande utförs i vardagen. Därför bör man i social- och hälsovårdsreformen granska helheten och ta lärdom av andras erfarenheter.
Kommunernas och välfärdsområdenas beslutsfattare har stort ansvar
Finländarnas servicesystem har genomgått oerhört stora reformer. Kommunerna har ålagts en stor mängd tjänster som direkt påverkar vardagen för alla barnfamiljer. Största delen av de finländska barnen deltar i småbarnspedagogiken och nästan alla går i skola. Dessutom utnyttjar de flesta barn och unga kommunens kultur-, biblioteks-, ungdoms- och idrottstjänster. Kommunen är också ansvarig för vilken typ av bostadsområden barn växer upp i.
Social- och hälsovårdstjänsterna har överförts till välfärdsområden som är större än kommunerna. Nästan alla barn besöker rådgivningen, tandkliniken och vid behov hälsovårdscentralerna samt specialsjukvården. För familjer som behöver stöd ordnas socialvårdstjänster samt mentalvårds- och missbrukartjänster. Välfärdsområdena ansvarar också för servicen för personer med funktionsnedsättning och elevvårdens tjänster.
Beslutsfattare väljs till kommunernas och välfärdsområdenas fullmäktige i kommunal- och välfärdsområdesvalet. Deras uppgift är att avgöra hur medborgarnas tjänster ordnas och finansieras. I kommunerna och välfärdsområdena skapas också samarbetsstrukturer mellan den offentliga och privata sektorn samt medborgarsamhället. Därför har kommunernas och välfärdsområdenas beslutsfattare en avgörande roll i främjandet av barnens välfärd.
Den ständigt minskande barnbefolkningen är oersättligt viktig för Finlands framtid. Barnen bär ansvaret och konsekvenserna av dagens beslut. Därför är det just nu en kritisk tidpunkt att skapa värderingar och praxis som främjar barnets bästa, ställning och rättigheter.
Samarbetet mellan olika aktörer måste förbättras
För att våra barn ska må bra måste samarbetet mellan välfärdsområdena, kommunerna och aktörerna inom tredje sektorn förbättras. På så sätt är genomförandet av tjänsterna och stödet effektivare och mer omfattande. Barnen och familjerna lever inte sin vardag inom de sektorer som omfattas av ansvaret för att ordna tjänsterna, och lösningen på de komplicerade problemen hittas inte bara genom att granska ett delområde i livet.
Gemensamt överenskomna verksamhetssätt och samarbete mellan olika aktörer har en central roll även i gemenskapsproblem, såsom ingripande i mobbning, våld eller ungdomsbrottslighet mellan barn. Man måste söka lösningar på problemen tillsammans med barnen och familjerna.
Brist på samarbete framkommer i familjernas upplevelser: hjälp ges punktvis, bollande hit och dit och otillräckligt. Detta orsakar störningsfrågor där människor som behöver hjälp cirkulerar från en lucka till en annan eller tröttnar på att cirkulera. Det är också tröttsamt att öppna familjens situation för en ytterligare ny yrkesutbildad person, varvid familjens helhetssituation inte nödvändigtvis uppfattas av någon. Enligt familjernas erfarenheter har kommunernas och välfärdsområdenas spartryck lett till revirstrider om vem som ansvarar för att hjälpa familjen. I värsta fall fördröjs familjernas hjälp och behovet av tjänster i sista hand ökar.
I stället för att gå från en familjelucka till en annan ska yrkesutbildade personer i kommuner och välfärdsområden som arbetar med barn färdas på samma sträcka och i samma riktning. Yrkespersonerna måste känna varandra och varandras kompetens. Hjälp och stöd måste fås redan i ett tidigt skede. Aktörernas och sektorernas separata budgetar får inte hindra samarbetet eller fördröja familjernas tillgång till hjälp. Även hinder för informationsgången mellan yrkesutbildade personer måste avlägsnas.
Barnkonsekvensanalys och barnbudgetering hjälper till att fatta barnvänliga beslut
Beslut som fattas i kommunerna och välfärdsområdena ska grunda sig på tillräcklig information om barnens ställning och välfärd. Beslutsfattarna ska när de fattar beslut bedöma hur beslutet påverkar barnen och se till att barnets ställning och rättigheter beaktas när bedömningen och beslutet fattas.
Kommunens och välfärdsområdets budget ska granskas med tanke på tillgodoseendet av barnets rättigheter och i budgetbesluten ska beslutens konsekvenser för barnen bedömas. Den nationella barnstrategin och flera organisationer erbjuder kommunernas och välfärdsområdenas beslutsfattare och myndigheter stöd för att genomföra barnkonsekvensanalyser och barnbudgetering.
Det ligger i barnens och hela samhällets intresse att barnens behov beaktas i beslutsfattandet och att man långsiktigt satsar på barnens välbefinnande. Satsningar på samarbete mellan olika yrkespersoner och aktörer, dvs. ett s.k. gemenskapsinflytande, är bevisligen ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att förbättra barnens välbefinnande. Inom socialvården har man fått utmärkta resultat av tillämpningen av den s.k. Imatramodellen, och därför skiljer sig Södra Karelen från andra välfärdsområden på grund av de positiva nyckeltalen för barnskyddet. Undret i Imatra bör undersökas mer detaljerat än nu . Metoder som konstaterats vara bra måste aktivt och fördomsfritt spridas till nya områden och kommuner.
Genom att satsa på barnen satsar vi samtidigt på vår framtid. Ett barnvänligt samhälle är i regel bra för alla människor.