”En vass försvarare av barnets rättigheter”
Barnombudsmannen fick ris, ros och utvecklingsförslag i ryktesmätningen
Barnombudsmannen fick i regel väldigt positiv respons om sin verksamhet i ryktesmätningen, men även kritik och önskemål om framtida verksamhet. Flera respondenter lyfte fram i sina svar att barnombudsmannen tar offentlig ställning till olika frågor och tar även upp känsligare frågor som inte alltid är så populärt.
Barnombudsmannens uppgifter fastställs i lagen om barnombudsmannen. Respondenterna bedömde hur barnombudsmannen har lyckats i sitt uppdrag i ganska positiva ordalag. På en femgradig skala (1–5) var medeltalet för respondenternas svar 3,6. Det bör dock nämnas att närmare hälften av respondenterna inte tog ställning till hur barnombudsmannen har lyckats med vissa av sina uppgifter.
De mest positiva responserna avsåg uppföljning av lagstiftningen och det samhälleliga beslutsfattandet (medeltalet av svaren var 4,0) samt uppföljning av barns och ungdomars levnadsförhållanden (3,8). De lägsta betygen avsåg utveckling av former för samarbete mellan olika aktörer (3,1) samt kontakter med barn och unga (3,2).
De som kontaktat barnombudsmannen gav högre betyg
Enligt svaren ses barnombudsmannen som en pålitlig, sakkunnig och viktig aktör. De främsta utvecklingsbehoven anses förknippas med människonärhet, opartiskhet och beaktandet av de olika intressentgruppernas behov.
Barnombudsmannen fick ett väldigt högt skolvitsord av respondenterna: de vanligaste vitsorden var 9 och 8. 59 procent av respondenterna gav barnombudsmannen minst vitsordet 8. 14 procent av respondenterna gav ett lågt vitsord, alltså 4 eller 5.
Respondenternas bakgrundsfaktorer hade samband med vitsorden. Ju oftare de hade varit i kontakt med Barnombudsmannen, desto mer positiva var deras bedömningar. Privatpersoners bedömningar var mer negativa än andra respondenters.
Innehållsmässiga frågor väcker kritik, förfaringssätten får beröm
På basis av de öppna frågorna får barnombudsmannen negativ respons från de respondenter som inte är nöjda med barnombudsmannens förfarande i vissa innehållsmässiga frågor. Kritiken gäller till exempel barnombudsmannens rekommendation (på finska) om att juridiskt fastställande av kön bör under vissa förutsättningar tillåtas även för minderåriga och barnombudsmannens förhållningssätt till småbarnspedagogik.
En del av respondenterna önskar mer synlighet och ställningstaganden som baseras på vetenskapliga rön – medan andra ger uttryckligen beröm för synligheten och för ställningstaganden som baseras på vetenskapliga rön. Enligt lagen kan barnombudsmannen inte avgöra eller ta ställning till enskilda barn eller familjers ärenden eller ändra andra myndigheters beslut, vilket vissa respondenterna är missnöjda med. En del av yrkespersoner som arbetar med barn anser att barnombudsmannen inte för fram deras synpunkter i tillräcklig mån.
I de öppna svaren fick barnombudsmannen positiv respons i synnerhet för sitt oberoende, den effektfulla och aktiva verksamheten, att verksamheten baseras på fakta, att vara väl förberedd samt det idoga arbetet för barnens bästa.
Resultaten av ryktesmätningen utnyttjas i strategiarbetet
I enkäten tog man upp flera önskemål om frågor som man vill att barnombudsmannen framöver ska fokusera på mer i sitt arbete än hittills. Dessutom önskade man att barnombudsmannen skulle beviljas mer resurser för sitt arbete och att barnombudsmannen skulle hålla i kontakt med ännu fler intressentgrupper. Enkätresultaten kommer att utnyttjas i utvecklingen av barnombudsmannens verksamhet samt i strategiarbetet under nästa femårsperiod (2024–2029).
Flera respondenter önskade mer information om barnombudsmannens verksamhet och aktuella frågor i barnombudsmannens arbete. Man kan följa vår verksamhet på Twitter, Facebook och Instagram (@lapsiasia). Vi sammanfattar också öppet all vår verksamhet i ett nyhetsbrev som publiceras fyra gånger per år. Man kan prenumerera på nyhetsbrevet till sin egen e-postadress på websidan.
Barnombudsmannen genomförde en ryktesmätning om sin verksamhet i mars 2023. I enkäten avsåg man med barnombudsmannen hela barnombudsmannens byrå med flera sakkunniga inom barnets rättigheter. Enkäten var tillgänglig på finska, svenska, nordsamiska och engelska. Inbjudan att delta i ryktesmätningen skickades per e-post till barnombudsmannens intressentgrupper och publicerades öppet på barnombudsmannens webbplats och sociala medier. Enkäten besvarades av 294 respondenter. De största respondentgrupperna representerade kommuner (109 personer), staten (45), högskolor och forskningsinstitut (38) och organisationer (36). Enkäten besvarades också av 34 privatpersoner samt representanter för välfärdsområdena, företag och religiösa samfund och andra aktörer. Vi vill rikta ett varmt tack till alla respondenter!
30.11.2023 Meddelandet har uppdaterats (medeltalen av svaren).