Bästa statsrådsmedlemmar och sakkunniga vid Institutet för hälsa och välfärd
Covid-19-pandemin har inneburit en utmaning för barnets rättigheter. Hur Finland har klarat denna utmaning varierar. Barnombudsmannen har bedömt att pandemin har haft negativa konsekvenser för tillgodoseendet av barnets rättigheter.
I den i september uppdaterade handlingsplanen för genomförandet av hybridstrategin för hanteringen av COVID-19-epidemin 2021–22 konstaterar man att den huvudsakliga rättsligt motiverade verksamhetsmodellen innebär att smittsituationen och dess effekter uppföljs och smittklustren släcks primärt genom riktade behörigheter enligt lagen om smittsamma sjukdomar av lokala myndigheter. Den viktigaste rollen är riktade åtgärder på individnivå vid testning, spårning och karantän samt vård. Barnombudsmannen antar att denna rättsligt motiverade verksamhetsmodell och dess åtgärder också gäller barn.
I den nya handlingsplanen prioriteras barnets bästa samt att åtgärderna som vidtas för att förhindra smitta ska ha så små negativa konsekvenser för barnen som möjligt. Betydelsen av närundervisning betonas särskilt. Denna betoning stämmer också med de internationella rekommendationerna: Världshälsoorganisationen WHO har i sin anvisning betonat att den viktigaste målsättningen av alla statliga coronaåtgärder bör vara att hålla skolorna öppna. För att uppnå denna målsättning rekommenderar WHO bland annat en testnings- och spårningsstrategi samt en vaccinationsstrategi som beaktar skolorna, kontinuerlig utvärdering av riskhanteringsåtgärder – exempelvis begränsning av kontakter, användning av andningsskydd, stängning av lokaler och verksamheter, färre elever i grupperna samt effektivare ventilation och vid behov effektivt genomförande av åtgärder. Jag åberopade dessa anvisningar i ett öppet brev i augusti 2021 snart efter det att de publicerats.
Främjandet av hälsosäkerheten och bekämpningen av epidemin är alltså regionernas ansvar. Enligt respons som barnombudsmannens byrå har tagit emot varierar genomförandet av åtgärderna från bra till svagt. För närvarande är coronaåtgärderna, till exempel praxis för testning och karantän, olika i de olika regionerna och detta kan inte förklaras med smittosituationen. Kommunikationen om åtgärderna är rörig. Ur familjernas synpunkt är situationen motsägelsefull, vilket syns också i de kontakter som barnombudsmannens byrå har tagit emot.
Det är problematiskt att man i handlingsplanen inte tar tydlig ställning till hur detta scenario påverkar barnens ställning. De statliga beslutsfattarna har i offentligheten upprepade gånger konstaterat att samhället inte kan hållas stängt bara för att en del av människorna inte har velat vaccinera sig. I motiveringarna glömmer man barnbefolkningen. För dem är det inte fråga om vaccinmotstånd, utan ett medvetet val att vaccinera de yngre åldersgrupperna sist. Det är fortfarande inte möjligt för barn under 12 år att vaccinera sig. Även bland yngre barn finns det personer som tillhör riskgrupperna, och barn har familjemedlemmar som tillhör riskgrupperna. Situationen för dessa barn som befinner sig i en sårbar ställning och deras familjemedlemmar ska bedömas vid tillämpningen av den nya handlingsplanen.
Jyväskylä 14.10.2021
Elina Pekkarinen Barnombudsmannen |
Barnombudsmannen bedömer och främjar tillgodoseendet av barnets rättigheter i Finland. Ombudsmannen säkerställer att barnets rättigheter som fastställts i FN:s konvention om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991) beaktas i lagstiftningen och det samhälleliga beslutsfattandet bland annat genom att följa upp barn och ungas välfärd och tillgodoseendet av deras rättigheter samt genom att påverka beslutsfattarna ur ett barnperspektiv.
Sändlista: Statsrådets medlemmar, Ledningsgruppen för Institutet för hälsa och välfärd