"De vuxna borde lyssna mer på barnen", önskar barnen

Det är viktigt för ett barn som blivit sjuk att bli hörd

När ett barn blir sjuk, behövs det att de vuxna har förmåga att lyssna. Detta framgick tydligt i åsikterna hos barnen i olika åldrar, då barnombudsmannen träffade dem för att tala med dem om hälsa. Barnen betonade att man behöver lyssna, ta utgångspunkt i ett barns perspektiv och söka efter lämpliga interaktionssätt, när ett sjukt barn vårdas och när man söker hjälp för barnet.

Barnombudsmannen pratade under våren 2023 om hälsa med förskole-, lågstadie- och högstadieelever samt med barn som gick i sjukhusskola. Vid dessa träffar berättade sammanlagt 78 barn om sina tankar till exempel kring det som händer, då man blir sjuk, hurdan hjälp de har fått och vad de vuxna borde ta hänsyn till när de vårdar sina barn.

"Tala inte fult eller hetsigt till barnet"

Förskoleeleverna beskrev sjukdom genom fysiska symtom. När man insjuknar, kan det komma illamående, feber eller smärtor. Då är det vila, drickande, mediciner och föräldrarnas ömhet som hjälper. Det kan vara djur, läckerheter, lekar, spel eller att titta på tv som piggar upp. Barnen insåg att man ibland måste åka till sjukhus för att få hjälp. 

"När jag blir sjuk så sover jag alltid. Och då kramar min mor och far mig, och jag får vatten och äta godismaskar. Och dricka också lite sugrörssaft och titta på tv. Och så får jag äta chips." (förskoleelev)

I vårdsituationer önskade barnen att de vuxna är lugna och tålmodiga. Även om barnen hade gjort något fel, är det inte till någon hjälp för dem att bli arg eller tala fult. Även barnen behöver tröst och förståelse i vårdsituationer. 

De vuxna borde till exempel prata om vårdrelaterade saker direkt med barnet, inte med föräldrarna.  Barnen tycker dessutom att det är viktigt att de vuxna tar hänsyn till deras individuella behov. Detta innebär till exempel att använda ett kommunikationssätt som passar barnet. 

"Jag har fått mycket hjälp och jag var orolig"

Större delen av barnen berättade till barnombudsmannen att de fått hjälp, då de har behövt det. En del av barnen berättade dock att de inte blivit hjälpta, eftersom de vuxna inte tagit deras problem och behov på allvar eller eftersom de inte har velat eller vågat berätta om sina problem för någon vuxen.

"Om den unga säger att den behöver hjälp och får det om ett år, så hinner den däremellan till exemepl ta sitt liv, då det är så svårt. Men sedan när den unga har dött, så säger man att givetvis så försökte vi göra vårt bästa men. Man lyssnar liksom inte på de unga." (ett barn som gick i sjukhusskola)

De barn som fått hjälp är huvudsakligen nöjda med det bemötande de fått: Deras bekymmer har tagits hänsyn till, och bemötandet har varit professionellt och diskret. De negativa erfarenheterna hade att göra med att hjälpgivaren varit jäktad, barnet har varit tvungen att vänta på hjälp, hjälpgivaren har inte förstått finska ordentligt eller bemötandet har varit dåligt eller ovänligt. Enligt barnen är kunskapsnivån bland yrkespersoner inte heller alltid tillräcklig.

"Beslutsfattarna kan lyssna på de unga"

Barnen tycker att det främjar deras hälsa att få hjälp av närstående. Barnen upplever att man får hjälp av närstående vuxna och kompisar om man bara vågar be om det och prata om sina känslor och eventuella problem. 

"Barnen kan prata öppet om sina känslor. Föräldrarna kan stödja barnet." (högstadieelev)

Även en fungerande hälsovård anses vara en viktig hälsofrämjande faktor. Av beslutsfattarna önskade barnen att man lyssnar på barnens åsikter och önskemål samt goda val som är gynnsamma för barnens hälsa och att det byggs miljöer som är trygga för barnen.

”Beslutsfattarna liksom [kan påverka barnens hälsa], så att de använder mindre pengar till alla andra grejer och mer till barnens hälsa." (lågstadieelev)

"Av barnens synpunkter framgår dessutom tydligt deras tillit till att man vid behov kan få hjälp såväl av närstående som av yrkespersoner. I barnens synpunkter kommer det å andra sidan fram oron över vad som händer om man inte får hjälp i tid eller om man inte förstår barnets perspektiv. Hälsan är grunden för en god vardag, ett gott samhälle och en bra framtid. Därför lönar det sig att satsa på barnens hälsa”, säger specialforskare Terhi Tuukkanen vid barnombudsmannens byrå.

 

Barnombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet, som har till uppgift att främja och utvärdera hur konventionen om barnets rättigheter fullföljs i Finland. Att träffa barn och förmedla deras synpunkter till beslutsfattarna är barnombudsmannens lagstadgade uppgift. 

Ytterligare information

Promemoriorna om barnens och barnombudsmannens träffar (på finska)

Aktörer som erbjuder hjälp

Vanliga frågor