Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
Monikielisyydessä on voimaa
Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
LAPS/71/2024, 6.8.2024
Lapsiasiavaltuutetun lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laeiksi terveydenhuoltolain ja korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta (perusterveydenhuollon hoitotakuu)
Viite: VN/12310/2024
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi hallituksen esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)
Hallituksen esitysluonnoksen keskeinen sisältö
Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuuseen. Luonnoksen mukaan 14 vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta kiireettömässä perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa luovutaan 23 vuotta täyttäneiden osalta ja hoitoon pääsyn enimmäisajaksi palautetaan aiempi kolme kuukautta. Vastaavasti ehdotetaan, että kiireettömässä perusterveydenhuoltoon kuuluvassa suun terveydenhuollossa luovutaan 23 vuotta täyttäneiden osalta voimassa olevasta neljän kuukauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta sekä 1.11.2024 voimaan tulevasta kolmen kuukauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta ja hoitoon pääsyn enimmäisajaksi palautetaan aiempi kuusi kuukautta.
Liitännäismuutoksena pidennettäisiin myös lääkärien ja hammaslääkärien sekä erikoishammaslääkärien jatkokäyntien toteutumisen enimmäisaikoja 23 vuotta täyttäneiden osalta. Kaikissa tapauksissa hoitoon tulisi kuitenkin päästä kohtuullisessa ajassa. Sääntelyyn tehtäisiin myös eräitä muita tarkennuksia.
Lasten ja alle 23-vuotiaiden nuorten osalta säilytettäisiin kokonaisuudessaan kiireettömän perusterveydenhuollon hoitotakuun nykytila (mukaan lukien 1.11.2024 voimaan tuleva suun terveydenhuollon kolmen kuukauden hoitotakuu).
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
-
Lapsiasiavaltuutettu pitää myönteisenä, että hoitotakuun pidentäminen ei koskisi lasten terveydenhuoltoa. Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa kuitenkin, että lasten vanhempien hoitoon pääsyllä ja terveydentilalla voi olla merkittäviä vaikutuksia lasten terveyteen, hyvinvointiin ja arkeen. Esitysluonnosta on siten arvioitava myös lasten näkökulmasta.
-
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esitysluonnoksen vaikutusarvioinnissa on otettava huomioon kokonaisuutena myös muut sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä sosiaaliturvaan lähiaikoina tehdyt ja vielä tulossa olevat muutokset.
-
Lapsiasiavaltuutettu pitää erittäin valitettavana, että lainvalmistelussa ei näyttäisi olevan mietitty vaihtoehtoja, joilla voitaisiin estää lapsiin kohdistuvat välilliset vaikutukset, jotka ovat seurausta heidän vanhempiensa hoitoon pääsyn viivästymisestä tai estymisestä.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Lapsiasiavaltuutettu pitää myönteisenä, että hoitotakuun pidentäminen ei koskisi lasten terveydenhuoltoa. Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa kuitenkin, että lasten vanhempien hoitoon pääsyllä ja terveydentilalla voi olla merkittäviä vaikutuksia lasten terveyteen, hyvinvointiin ja arkeen. Esitysluonnosta on siten arvioitava myös lasten näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutettu ymmärtää sinänsä tarpeen tasapainottaa julkista taloutta, turvata henkilöstön riittävyyttä julkisessa terveydenhuollossa sekä mahdollistaa terveydenhuollon järjestäjien nykyistä joustavammin suunnitella terveydenhuollon toimintojaan hoidon ja palvelujärjestelmän kokonaisuus huomioiden, jotka on kirjattu esitysluonnoksen tavoitteiksi (kohdassa 3 Tavoitteet).
Keinot tavoitteisiin pääsemiseksi tulisi kuitenkin määritellä huomioiden lapsen etu ensisijaisena harkintaperusteena. Esitysluonnoksesta ei käy ilmi, että hoitotakuun pidentämisen vaikutuksia olisi arvioitu niiden lasten näkökulmasta, joiden vanhempien hoitoon pääsyn viivästyminen tai hoitoon pääsyn estyminen syystä tai toisesta vaarantaa tai heikentää lapsen terveyttä ja hyvinvointia.
Ylipäätään vaikutusarvioinnit näyttävät painottuvan valtion ja julkisen terveydenhuollon taloudellisiin vaikutuksiin sekä vaikutuksiin hyvinvointialueiden terveyspalvelujen järjestämisessä, vaikka siinä tunnistetaankin, että hoitoon pääsyn pitkittymisellä voi olla jonottamisen lisäksi muitakin vaikutuksia hoitoa odottavalle henkilölle.
Kuten esitysluonnoksessakin todetaan (mm. s. 62–63), monet myönteiset vaikutukset, joita arvioitiin saavutettavan aiemmalla hoitotakuun tiukennuksella, menetetään nyt, kun palataan aiempaan väljempään sääntelyyn. Samaan aikaan tosin todetaan, ettei tiukennuksenkaan vaikutuksia voida vielä arvioida, kun sääntely on ollut voimassa vasta vähän aikaa. On huolestuttavaa, että terveydenhuollon järjestämistä koskeva päätöksenteko on edestakaisin poukkoilevaa ilman, että päätökset perustuvat laaja-alaiseen vaikutusten arviointiin. Kyse on kuitenkin palveluista, joita käyttävillä ihmisillä on terveyteen liittyviä ongelmia ja jotka usein jo pelkästään sen vuoksi ovat muita heikommassa asemassa.
YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen mukaan lapsen etua on harkittava kaikissa lapsia koskevissa lainsäädäntöelimien toimissa sekä viranomaisten päätöksissä (3.1 artikla). Lapsella on oikeus parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan sekä sairauksien hoitamiseen ja kuntoutukseen tarkoitettuihin palveluihin (24 artikla). YK:n lapsen oikeuksien komitea on yleiskommentissaan nro 15 (kohta 18)[1] korostanut, että äidin terveyttä koskevan oikeuden toteutuminen sekä vanhempien ja muiden huoltajien asema ovat keskeisiä tekijöitä lapsen terveyden, ravitsemuksen ja kehittymisen kannalta. Vanhempien ja muiden lapsille merkittävien aikuisten terveydellä ja terveyskäyttäytymisellä on huomattava vaikutus lasten terveyteen.
YK:n lapsen oikeuksien komitea suositteli viimeisimmissä suosituksissaan Suomelle kesällä 2023[2], että muun muassa terveydenhuollon ammattihenkilöiden koulutuksen avulla kaikille lapsille turvataan entistä paremmin pääsy korkealaatuisiin terveyspalveluihin nopeasti ja tehokkaasti koko maassa. Komitea kiinnitti erityistä huomiota heikossa asemassa oleviin ja syrjäytyneisiin lapsiin (kohta 31), jotka ovat esimerkiksi jääneet tai ovat vaarassa jäädä ilman vanhempiensa huoltoa.
Yli 23-vuotiaiden kohdalla perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon hoitotakuuta ehdotetaan palautettavaksi niihin enimmäisaikoihin, jotka olivat voimassa ennen syksyllä 2023 tehtyjä tiukennuksia. Ehdotettavat muutokset voivat vähentää hoitoon hakeutumista ja vaikeuttaa hoitoon pääsyä sekä suoraan että välillisesti. Meneillään olevalla hallituskaudella on jo tehty ja tullaan tekemään useita muita lakimuutoksia, joilla on merkittäviäkin vaikutuksia erityisesti erilaisia sosiaaliturvan tukia saavien ja palveluja paljon käyttävien henkilöiden taloudelliseen tilanteeseen ja hyvinvointiin. Esimerkiksi asumiseen kohdistuvaa sosiaaliturvaa tiukennetaan eri tavoin ja terveydenhuollon asiakasmaksujen enimmäismääriä nostetaan. Hyvinvointialueiden rahoitus on riittämätöntä, ja ne ovat ilmoittaneet säästötoimistaan, kuten terveydenhuollon yksiköiden sulkemisista ja rekrytointien rajoituksista. Hyvinvointialueiden rahoitusta pienennetään vastaavasti hoitotakuun pidentyessä, joten muutoksesta ei jää alueille rahaa, jolla palveluja voitaisiin turvata paremmin. Kaikilla toimilla on vaikutusta myös lapsiperheiden hyvinvointiin, toimeentuloon sekä heidän palvelujensa käyttöön ja saatavuuteen.
Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että esitysluonnoksen vaikutusarvioinnissa on otettava huomioon kokonaisuutena myös muut sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä sosiaaliturvaan lähiaikoina tehdyt ja tällä hallituskaudella vielä tulossa olevat muutokset. Lapsiperheiden toimeentuloon vaikuttavat sosiaaliturvan heikennykset voivat entisestään heikentää heikossa asemassa olevien perheiden vanhempien terveyttä ja hyvinvointia. Heikko toimeentulo ja toimeentulovaikeuksista seuraava stressi voivat heikentää vanhemman kykyä pitää huolta omasta terveydestään. Heikossa sosioekonomisessa asemassa olevat henkilöt tarvitsevat tutkimusten mukaan usein enemmän terveydenhuollon palveluita.[3] [4]
Lapsiasiavaltuutettu muistuttaa, että yhdenvertaisten palvelujen turvaaminen kaikille niitä tarvitseville on ollut yksi hyvinvointialueiden perustamisen ja sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen tavoitteista.
Esitysluonnoksen kohdassa 4.2.3.5 Lapsivaikutukset on tunnustettu, että lasten vanhempien huonommalla hoitoon pääsyllä voisi olla välillisiä kielteisiä vaikutuksia lapsiin. Siinä myös todetaan, että heikossa sosioekonomisessa asemassa olevat henkilöt ovat usein työterveyshuollon ja yksityisten terveyspalvelujen ulkopuolella, joten heidän lapsensa ovat jo lähtökohtaisesti heikommassa asemassa muihin lapsiin nähden ja vanhempien terveydentilan mahdollinen heikentyminen voi heikentää lasten asemaa entisestään.
On myönteistä, että edellä mainitut negatiiviset vaikutukset on tunnistettu, mutta huolestuttavaa on, että esitysluonnoksessa ei ole esitetty toimia, joilla vaikutuksia voitaisiin lieventää. Heikossa sosioekonomisessa asemassa olevat perheet ovat usein sosiaalihuollon asiakkaita. Sosiaalihuollon asiakkaita koskevassa vaikutusarvioinnissa (kohta 4.2.3.) todetaan, että hoitoon pääsyn nopeuttamisen on arvioitu hyödyttävän erityisesti haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä, mutta nopeasta hoitoon pääsystä saavutetut edut menetettäisiin nyt, jos hoitotakuuta pidennetään. Vaikutus voi olla heikossa asemassa olevien perheiden hyvinvoinnille ja terveydelle merkittävä.
On lyhytnäköistä ja melkeinpä surkuhupaisaa, että esitysluonnoksessa mainitaan vaikutuksia jossain määrin lieventäväksi se, että paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat ja erityistä tukea tarvitsevat henkilöt eivät tarpeistaan huolimatta välttämättä käytä paljon palveluja. Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa, että ennaltaehkäisevillä toimilla ja perusterveydenhuollon oikein ajoitetuilla palveluilla voidaan monissa tilanteissa estää tai lieventää vakavampien ja pitkäaikaisten seurausten syntymistä, sekä terveydentilan että sosiaalisen hyvinvoinnin osalta.
Lapsiasiavaltuutettu pitää erittäin valitettavana, että lainvalmistelussa ei näyttäisi olevan mietitty vaihtoehtoja, joilla voitaisiin estää lapsiin kohdistuvat välilliset vaikutukset, jotka ovat seurausta heidän vanhempiensa hoitoon pääsyn viivästymisestä tai estymisestä tai siitä, että vanhempi ei hakeudu hoitoon lainkaan.
Jyväskylässä 6.8.2024
Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu
Merike Helander, juristi
[1] Yleiskommentti nro 15 (2013) lapsen oikeudesta nauttia parhaasta mahdollisesta terveydentilasta (24 artikla) CRC/C/GC/15.
[2] YK:n lapsen oikeuksien komitean loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista. CRC/C/FIN/CO/5-6. Kesäkuu 2023.
[3] Ks. Tulotason mukaiset terveyserot ovat edelleen suuria. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tutkimuksesta tiiviisti 16, syyskuu 2017.
[4] Ks. myös Aalto, A.-M., Ilmarinen, K., Muuri A. & Ikonen J. (2022). Sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus ja asiakaskokemukset. Teoksessa S. Karvonen, L. Kestilä & P. Saikkonen, Suomalaisten hyvinvointi 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Tiedotteet vuonna 2011
- 20.12.2011 Lapsiasianeuvottelukunta: Kuntauudistuksessa ennakoitava lapsivaikutuksia
- 9.12.2011 Netistä tunnetukea yläkouluikäisille – viranomaistietoko vain aikuisille?
- 8.12.2011 Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
- 29.11.2011 Lapsiasiavaltuutettu toivoo lisää voimavaroja kansalaisyhteydenottojen käsittelyyn
- 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
- 25.11.2011 Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
- 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
- 17.11.2011 Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
- 17.11.2011 Lapset ja nuoret eivät aina tule kuulluksi ammattiauttajan vastaanotolla
- 11.11.2011 Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
- 9.11.2011 Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
- 9.11.2011 Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
- 27.10.2011 Lapset ja nuoret ovat mukana lastensuojelun kehittämisessä Porin seudulla
- 25.10.2011 Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
- 13.10.2011 Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
- 5.10.2011 Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
- 29.9.2011 Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
- 28.9.2011 Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
- 26.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen lapsinäkökulman vahvistumiseen vankeinhoidossa
- 20.9.2011 Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
- 19.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
- 13.9.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
- 13.9.2011 Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
- 12.9.2011 Monikielisyydessä on voimaa
- 1.9.2011 Kuulovammainen lapsi haluaa saada tietoa ja tulla ymmärretyksi
- 19.8.2011 Huomio kuulovammaisten ja viittomakielisten lasten oikeuksiin
- 17.8.2011 "Ei tarvii esittää" - Koululaiset arvostavat oikeutta olla oma itsensä
- 30.6.2011 Vapaudenriiston kohteeksi joutuneiden lasten oikeuksista on huolehdittava
- 23.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu ja järjestöt tyytyväisiä YK:n suosituksiin Suomelle
- 21.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
- 16.6.2011 Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
- 16.6.2011 Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
- 16.6.2011 Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
- 10.6.2011 Kouluhyvinvointi ja lastensuojelun laatu YK-komitean huolena Genevessä
- 10.6.2011 Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
- 7.6.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
- 26.5.2011 Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
- 16.5.2011 Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
- 11.5.2011 Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
- 10.5.2011 YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
- 6.5.2011 Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
- 7.4.2011 Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
- 5.4.2011 Lapsen ihmissuhteille parempi tuki erotilanteissa ja lastensuojelussa
- 4.4.2011 Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
- 23.3.2011 Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
- 15.3.2011 Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
- 28.2.2011 Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kyselystä Suomen Lasten Parlamentille
- 11.2.2011 11.02.2011Lapsiasiavaltuutettu kieltäisi alkoholijuomien mielikuvamainonnan
- 9.2.2011 YK-komitea kyseli oppilaiden hyvinvoinnista ja päihdeperheiden tuesta
- 9.2.2011 Nuorten neuvonantajaryhmä suosittelee puolueille Lasten ja nuorten hallitusohjelmaa
- 4.2.2011 Suorituspaineet ja yksinäisyys varjostavat lapsuutta ja nuoruutta
- 2.2.2011 Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
- 24.1.2011 Kirsi Pollari aloitti Anne Hujalan sijaisena lapsiasiavaltuutetun toimistossa