Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
Monikielisyydessä on voimaa
Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
LAPS/68/2024, 29.8.2024
Lapsiasiavaltuutetun lausunto valtiovarainministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi
Viite: VN/25102/2023
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista. Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus. Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasiavaltuutettu arvioi hallituksen esitysluonnosta yleissopimuksen näkökulmasta.
Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (pdf)
Esitysluonnoksen keskeinen sisältö
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan valtion aluehallintoa uudistetaan. Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja. Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.
Esitysluonnos sisältää ehdotuksen valtion aluehallintouudistukseen liittyvästä lainsäädännöstä. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Lupa- ja valvontavirastosta, laki elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja laki Ahvenanmaan valtionvirastosta. Uuden mallin mukaan järjestetty valtion aluehallinto käynnistää toimintansa lähtökohtaisesti vuoden 2025 mutta viimeistään vuoden 2026 alusta.
Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista
-
Lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan tehtävien keskittäminen yhdelle valtakunnalliselle viranomaiselle luo aiempaa paremmat mahdollisuudet toimialarajat ylittävälle yhteistyölle ja poistaa tarpeettomia päällekkäisyyksiä.
-
On välttämätöntä, että uudessa virastossa yhteistyömuotoja kehitetään aktiivisesti ja innovatiivisesti ja että toiminnalle luodaan toimivat rakenteet.
-
On erittäin myönteistä, että Valviran ja aluehallintovirastojen päällekkäisyydet ja rinnakkaisuudet, jotka ovat käytännössä vaikeuttaneet valvonnan sujuvuutta ja vaikuttavuutta, saataisiin uudistuksella poistettua.
-
Lapsille asioiden joutuisalla käsittelyllä on erityistä merkitystä. Lapsen aikakäsitys eroaa oleellisella tavalla aikuisten aikaperspektiivistä, minkä mielessä pitämistä myös YK:n lapsen oikeuksien komitea on painottanut.
-
Uuden lupa- ja valvontaviraston tehtävistä ja toimivallasta tulee tiedottaa aktiivisesti. Viestinnässä on huomioitava erityisenä kohderyhmänä lapset ja nuoret.
-
Suomalainen oikeusturvajärjestelmä on monimutkainen ja muodollinen ja siksi etenkin lapsille ja nuorille lähes mahdoton hallita. Uuteen virastoon tulisi perustaa lapsiystävälliset neuvontapalvelut sekä lapsille suunnatut kantelukanavat ja mahdollisesti tarvittavat lupapalvelut.
Lapsiasiavaltuutetun kannanotot
Uudella valtakunnallisella lupa- ja valvontavirastolla olisi merkittävä rooli lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksia turvaavana viranomaisena. Viraston tehtäviin kuuluisi lasten elämän kannalta keskeisiä tehtäväaloja, kuten sosiaali- ja terveydenhuolto sekä varhaiskasvatus-, koulutus- ja kulttuuritoimi. Lapsen oikeuksiin liittyviä kysymyksiä sisältyy kuitenkin myös muihin asiaryhmiin. Lapsiasiavaltuutettu painottaakin, että YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3 artiklan 1 momentin mukainen velvollisuus ottaa ensisijaisesti huomioon lapset etu koskee kaikkia julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten, hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien toimia.
Esitysluonnoksen mukaan ”monialainen virastorakenne mahdollistaa eri toimialojen välisen vuorovaikutuksen, yhteensovituksen ja yhteistyön lisääntymisen. Virastolla on mahdollisuus poikkihallinnollisesti yhteen sovittaa esimerkiksi valvontatoimintaa niin strategisesti, operatiivisesti kuin prosessuaalisesti ja asiallisesti, eli hyödyntää esimerkiksi yhteisiä tarkastuskäyntejä ja käsitellä samassa menettelyssä saman valvottavan useampia asioita.” (s. 109).
Myös lapsiasiavaltuutetun näkemyksen mukaan tehtävien keskittäminen yhdelle valtakunnalliselle viranomaiselle luo aiempaa paremmat mahdollisuudet toimialarajat ylittävälle yhteistyölle ja poistaa tarpeettomia päällekkäisyyksiä. Näitä tavoitteita konkretisoi ja tukee tärkeällä tavalla esitetty lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 7 §, jossa säädettäisiin lain tasolla velvollisuudesta valmistella yhdessä ja ratkaista yhtä aikaa asia, joka kuuluu kahdelle tai useammalle osastolle tai toimintayksikölle, jollei siitä aiheudu haitallista viivytystä.
Suomalainen hallintojärjestelmä on perinteisesti hyvin siiloutunut. Tämä näkyy lasten elämässä esimerkiksi siten, ettei mikään taho ota kokonaisvastuuta lapsen asioista, asioita siirrellään toimijalta toiselle tai kokonaiskuva lapsen tilanteesta jää muodostumatta. On välttämätöntä, että uudessa virastossa toimialarajat ylittäviä yhteistyömuotoja kehitetään aktiivisesti ja innovatiivisesti ja että toiminnalle luodaan toimivat rakenteet. Siirtymävaihe on kriittinen erityisesti uusien toimintatapojen ja asenteiden muodostumisen kannalta.
Esitysluonnoksen mukaan ehdotettavien muutosten voidaan arvioida vaikuttavan myönteisellä tavalla lapsiin ja nuoriin siltä osin kun sosiaali- ja terveyspalvelujen viranomaisvalvonnasta ja siihen sisältyvästä ennakollisesta valvonnasta sekä ohjauksesta vastaisi jatkossa yksi valtakunnallinen lupa- ja valvontavirasto (s. 144). Lapsiasiavaltuutettu yhtyy tähän arvioon. On erittäin myönteistä, että Valviran ja aluehallintovirastojen päällekkäisyydet ja rinnakkaisuudet, jotka ovat käytännössä vaikeuttaneet valvonnan sujuvuutta ja vaikuttavuutta, saataisiin uudistuksella poistettua.
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluissa on Suomessa suuria alueellisia eroja, jotka uhkaavat lasten yhdenvertaisuuden toteutumista. Nämä erot tuodaan myös esitysluonnoksessa esiin ja arvioidaan, että valtakunnallinen yhdenmukainen ohjaus ja valvonta edistäisi palveluiden alueellista yhdenvertaisuutta (s. 144). Lapsiasiavaltuutettu katsoo, että valtakunnallisella valvontaorganisaatiolla on lähtökohtaisesti hyvät mahdollisuudet vastata tähän epäkohtaan.
Suomalainen oikeusturvajärjestelmä on monimutkainen ja muodollinen ja siksi etenkin lapsille ja nuorille lähes mahdoton hallita. Järjestelmä hahmottuu vaikeasti myös aikuisille. Lapsiasiavaltuutetulle tulevista kansalaisyhteydenotoista käy vuodesta toiseen ilmi, ettei lasten huoltajillakaan ole riittävästi tietoa heidän käytettävissään olevista oikeusturvakeinoista ja -menettelyistä.[1]
Oikeusturvajärjestelmän monimutkaisuus on tunnistettu myös esitysluonnoksen valmistelussa. Esimerkiksi kohdassa Lapsiin kohdistuvat vaikutukset (s. 144) todetaan seuraavasti: ”Lasten asiat voivat myös olla moninaisia. Esimerkiksi lasten sosiaali- ja terveydenhuollon asiat voivat liittyä myös varhaiskasvatukseen tai perusopetukseen. Kantelun tekeminen lapsen ja nuoren asiassa eri valvontaviranomaisiin edellyttää kantelun tekijältä monialaisessa asiassa enemmän tietoa, taitoa ja työtä, kun kantelijan on tunnistettava oikea viranomainen ja kohdennettava asiansa kullekin valvovalle viranomaiselle oikein.” Lapsiasiavaltuutettu yhtyy samassa kohdin esitettyyn arvioon, jonka mukaan kantelujen tekemisen voidaan arvioida tältä osin helpottuvan monialaisessa valtakunnallisessa virastossa.
Lapsiasiavaltuutettu muistuttaa, että lapsille asioiden joutuisalla käsittelyllä on erityistä merkitystä. Lapsen aikakäsitys eroaa oleellisella tavalla aikuisten aikaperspektiivistä, minkä mielessä pitämistä myös YK:n lapsen oikeuksien komitea on painottanut.[2] Esitysluonnoksen mukaan uudistuksen arvioidaan nopeuttavan kanteluasioiden käsittelyaikoja ja tasaavan niitä eri puolilla maata (s. 143). Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa, että tämä edellyttää esitettyjen rakenteellisten muutosten lisäksi myös riittäviä resursseja ja lapsia koskevien asioiden priorisointia. Lapsen asioita käsittelevillä henkilöillä tulee lisäksi olla erityistä lapsia koskevaa osaamista.
Uuden lupa- ja valvontaviraston tehtävistä ja toimivallasta on tiedotettava kansalaisia aktiivisesti. YK:n lapsen oikeuksien komitea on kiinnittänyt huomiota lasten oikeusturvan tilaan Suomessa. Kesäkuussa 2023 antamissaan loppupäätelmissä komitea suositteli vahvistamaan lapsille suunnattua tiedottamista, jotta kaikki lapset ovat tietoisia oikeudestaan tehdä kanteluja eri kantelumenettelyjä noudattaen ja saavat tähän tarvittavan tuen, sekä varmistamaan, että kaikki tehdyt kantelut tutkitaan ja käsitellään lapsiystävällisellä tavalla.[3]
Viestinnässä on siten huomioitava erityisenä kohderyhmänä lapset ja nuoret. Lisäksi uuteen virastoon tulee perustaa lapsiystävälliset neuvontapalvelut sekä lapsille suunnatut kantelukanavat ja mahdollisesti tarvittavat lupapalvelut. Vain näin voidaan turvata myös lapsille ja nuorille tosiasiallinen oikeus oikeusturvaan.
Lopuksi lapsiasiavaltuutettu muistuttaa hallitusohjelmaan sisältyvästä linjauksesta vahvistaa valvontaviranomaisen toimivaltuuksia koulujen laillisuusvalvonnassa.[4] Koulu muodostaa suuren osan suomalaisen lapsen arjesta, ja oppilaan koulunkäynnin ja hyvinvoinnin varmistamiseksi ongelmatilanteet tulee pystyä ratkaisemaan matalalla kynnyksellä viipymättä ja tehokkaasti. Nykymallissa valvonta perustuu opetuksen järjestäjän omavalvontaan ja kanteluun perustuvaan, usein verraten hitaaseen laillisuusvalvontaan. Näitä keinoja ei voida pitää riittävinä turvaamaan oppilaiden oikeuksia.
Helsingissä 29.8.2024
Merike Helander, juristi
Reetta Peltonen, juristi
[2] YK:n lapsen oikeuksien komitean yleiskommentti nro 14 (2013) lapsen oikeudesta saada etunsa otetuksi ensisijaisesti huomioon (3 artikla, 1 kohta). CRC/GC/C/14, kohta 93.
[3] YK:n lapsen oikeuksien komitean loppupäätelmät Suomen yhdistetyistä viidennestä ja kuudennesta raportista 2.6.2023, CRC/C/FIN/CO/5–6, kohta 11.
[4] Vahva ja välittävä Suomi. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma 20.6.2023, s. 84.
Tiedotteet vuonna 2011
- 20.12.2011 Lapsiasianeuvottelukunta: Kuntauudistuksessa ennakoitava lapsivaikutuksia
- 9.12.2011 Netistä tunnetukea yläkouluikäisille – viranomaistietoko vain aikuisille?
- 8.12.2011 Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
- 29.11.2011 Lapsiasiavaltuutettu toivoo lisää voimavaroja kansalaisyhteydenottojen käsittelyyn
- 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
- 25.11.2011 Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
- 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
- 17.11.2011 Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
- 17.11.2011 Lapset ja nuoret eivät aina tule kuulluksi ammattiauttajan vastaanotolla
- 11.11.2011 Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
- 9.11.2011 Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
- 9.11.2011 Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
- 27.10.2011 Lapset ja nuoret ovat mukana lastensuojelun kehittämisessä Porin seudulla
- 25.10.2011 Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
- 13.10.2011 Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
- 5.10.2011 Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
- 29.9.2011 Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
- 28.9.2011 Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
- 26.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen lapsinäkökulman vahvistumiseen vankeinhoidossa
- 20.9.2011 Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
- 19.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
- 13.9.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
- 13.9.2011 Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
- 12.9.2011 Monikielisyydessä on voimaa
- 1.9.2011 Kuulovammainen lapsi haluaa saada tietoa ja tulla ymmärretyksi
- 19.8.2011 Huomio kuulovammaisten ja viittomakielisten lasten oikeuksiin
- 17.8.2011 "Ei tarvii esittää" - Koululaiset arvostavat oikeutta olla oma itsensä
- 30.6.2011 Vapaudenriiston kohteeksi joutuneiden lasten oikeuksista on huolehdittava
- 23.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu ja järjestöt tyytyväisiä YK:n suosituksiin Suomelle
- 21.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
- 16.6.2011 Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
- 16.6.2011 Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
- 16.6.2011 Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
- 10.6.2011 Kouluhyvinvointi ja lastensuojelun laatu YK-komitean huolena Genevessä
- 10.6.2011 Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
- 7.6.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
- 26.5.2011 Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
- 16.5.2011 Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
- 11.5.2011 Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
- 10.5.2011 YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
- 6.5.2011 Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
- 7.4.2011 Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
- 5.4.2011 Lapsen ihmissuhteille parempi tuki erotilanteissa ja lastensuojelussa
- 4.4.2011 Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
- 23.3.2011 Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
- 15.3.2011 Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
- 28.2.2011 Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kyselystä Suomen Lasten Parlamentille
- 11.2.2011 11.02.2011Lapsiasiavaltuutettu kieltäisi alkoholijuomien mielikuvamainonnan
- 9.2.2011 YK-komitea kyseli oppilaiden hyvinvoinnista ja päihdeperheiden tuesta
- 9.2.2011 Nuorten neuvonantajaryhmä suosittelee puolueille Lasten ja nuorten hallitusohjelmaa
- 4.2.2011 Suorituspaineet ja yksinäisyys varjostavat lapsuutta ja nuoruutta
- 2.2.2011 Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
- 24.1.2011 Kirsi Pollari aloitti Anne Hujalan sijaisena lapsiasiavaltuutetun toimistossa