Lapsiasiavaltuutetun tiedotteet 2010

null Lapsiasiavaltuutetun lausunto; HE 78/2010 laiksi rikoslain 21 luvun muuttamisesta; Alaikäiseen ja läheiseen kohdistuneiden rikosten säätäminen virallisen syytteen alaisiksi

Lakivaliokunnalle 20.9.2010 Lakiesitys selkiyttää ja parantaa lasten asemaa ja oikeuksia Lapsiasiavaltuutettu kannattaa hallituksen esitystä, jossa  kaikki alle 18-vuotiaisiin lievät kohdistuneet pahoinpitelyt tulisivat rikoslain 21 luvun 16 §:ssä virallisen syytteen alaisiksi. Nykyisin virallisen syytteen alaisia eli asianomistajarikoksia ovat rikoslain mukaan alle 15-vuotiaisiin kohdistuvat lievät pahoinpitelyt. Lisäksi huoltajan alaikäiseen kohdistamat rikokset on erikseen (L oikeudenkäynneistä rikosasioissa) säädetty virallisen syytteen alaisiksi. Muutos parantaisi siis nykytilaan verrattuna erityisesti nuorten, 15 - 18 -vuotiaiden, oikeusturvaa myös muun kuin huoltajan heihin kohdistaman väkivallan osalta. Sääntelyn kokoaminen rikoslakiin selkiyttäisi vahvistaisi muutoin olemassa olevaa asiantilaa.   Samoin lapsiasiavaltuutettu kannattaa ehdotusta, jossa  läheiseen kohdistuneet rikokset tulisivat rikoslaissa virallisen syytteen alaisiksi. Tämä edistäisi lähisuhdeväkivallan ehkäisyä, mikä on myös lasten kannalta tärkeää. Vanhempien eli isän ja äidin välisen perheväkivallan näkeminen ja kokeminen on jo sinällään lasta vahingoittavaa, vaikka väkivalta kohdistuisikin toiseen vanhempaan eikä suoraan lapseen. Väkivallan näkeminen ja väkivaltaisessa ilmapiirissä eläminen voi aiheuttaa vakavia seurauksia lapsen mielenterveydelle. Tutkimusten mukaan jo aivan pieni vauva aistii väkivallan ja pelon ilmapiirin. Lisäksi tutkimustulokset Ruotsista osoittavat, että vanhempien välinen väkivalta lisää todennäköisyyttä myös lapsiin kohdistuvaan kuritusväkivaltaan. Myös suomalainen tutkimus osoittaa, että väkivalta on ns. perhetason ilmiö: myös Suomessa väkivaltaa ilmoittavat näkevänsä kotonaan erityisesti ne lapset, jotka itsekin joutuvat kotona väkivallan uhreiksi (Ellonen, Kääriäinen ym. 2008). Kaiken lapseen kohdistuvan ja lapsena lähipiirissä koetun väkivallan estäminen on lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen kannalta tarpeellista. Tätä tavoitetta lakiesitys vahvistaa. Kuritusväkivallalla tarkoitetaan lapsiin kasvatustarkoituksessa kohdistettua väkivaltaa, joka on Suomessa kielletty vuonna 1984 (L lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta).  Lakiesitys ja sen perustelut vahvistavat viestiä siitä, että kuritustarkoitusta (eli vanhemman tavoitetta saada väkivalloin lapsi tottelemaan) ei tule pitää seikkana, joka oikeuttaisi soveltamaan lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistöä. Esitys tukee YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen toteutumista Suomessa. Sopimuksen YK:n 19 artiklan mukaan lapsia tulee suojella kaikenlaiselta väkivallalta, vahingoittamiselta, pahoinpitelyltä, laiminlyönniltä ja välinpitämättömältä tai huonolta kohtelulta. Valtion velvollisuus on ryhtyä toimiin lasten suojelemiseksi ja heidän oikeuksiensa turvaamiseksi. Lakiesitys on todettu oikeustilaa ja oikeusjärjestelmän toimintaa selkeyttäväksi ja tarpeelliseksi myös sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vastaista kansallista toimintaohjelmaa laativassa työryhmässä, jonka puheenjohtajana on lapsiasiavaltuutettu. Työryhmän raportti luovutetaan ministeri Risikolle 22.10.2010. Työryhmässä on todettu, että vanhempiin kohdistuvilla rangaistuksilla on lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämisen kannalta ensisijaisesti ennalta ehkäisevä ja varoittava merkitys. Muilla toimilla on kuritusväkivallan ehkäisyssä toki olennaisempi merkitys. Teon rangaistavuus ja se, että kuritusväkivallan käytöstä annetaan tuomioita ja se että niitä uutisoidaan mediassa, on kuitenkin omiaan lisäämään tietoa lapsen oikeuksista ja lapsen ihmisarvosta. On tärkeää, että lapsiin kohdistuva väkivalta mielletään rikokseksi yhtä lailla kuin aikuisiin kohdistuva. Tavoitteena tulee olla se, että lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtauduttaisiin myös asennetasolla yhtä kielteisesti kuin aikuisiin kohdistuvaan parisuhdeväkivaltaan. Nyt tämä ei ole tilanne. Parisuhdeväkivaltaan suhtaudutaan asennetasolla hyvin kielteisesti. Sen hyväksyi Lastensuojelun keskusliiton kyselyssä vuonna 2007 ristiriitojen ratkaisukeinona vain muutama prosentti vastaajista.  Sen sijaan lapsen ruumiillisen kurituksen kasvatuskeinona ainakin poikkeustapauksissa hyväksyviä oli vuonna 2007 (Lastensuojelun Keskusliiton kysely) 26 prosenttia kaikista vastanneista. Lapsiin kohdistuu enemmän väkivaltaa kuin aikuisiin Suomessa on ns. lapsiuhritutkimuksen myötä poikkeuksellisen kattavaa tietoa lapsiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä eli ns. kokonaisrikollisuudesta. Lapsiin kohdistuu kaiken kaikkiaan enemmän väkivaltaa kuin aikuisiin. Yleisintä on lapsiuhritutkimuksen mukaan perheenjäseneen kohdistuvan henkisen väkivallan näkeminen.  Nuorten keskinäinen fyysinen väkivalta, sisarukset mukaan lukien, on yleisempää kuin perheen sisäinen fyysinen väkivalta. Perheen jäseneen kohdistunutta fyysistä väkivaltaa on tutkimuksen mukaan todistanut 15 prosenttia lapsista ja nuorista viimeisen vuoden aikana. Isän tai äidin lapseen kohdistamaa väkivalta oli viimeisen vuoden aikana kokenut noin 8 prosenttia lapsista. Lapsiin ja nuoriin voi kohdistua fyysistä ja henkistä väkivaltaa myös laitoksissa tai palveluissa, joissa he ovat hoidettavana (päivähoito, koulu, lastensuojelulaitos).  Fyysinen väkivalta näissä yhteyksissä on tutkimustietojen mukaan varsin harvinaista, mutta sitä kuitenkin esiintyy. Seuraavassa kuviossa on kuvattu vuonna 2008 tehdyn kyselyn perusteella viimeisen 12 kuukauden aikana eri väkivallanmuotojen kohteeksi joutuneiden osuudet (%) vastaajista % eli lapsista ja nuorista (vastaajina yli 13 000 12- ja 15-vuotiasta koululaista): (Lähde: Ellonen, Kääriäinen, Salmi, Sariola: Lasten ja nuorten väkivaltakokemukset. Poliisiammattikorkeakoulun raportteja 2008.) Oikeusprosessin toimivuudesta lasten näkökulmasta Lapsiin kohdistuvan väkivallan vähentämisen kannalta on tärkeää, että oikeusprosessi toimii lapsiystävällisesti ja yhdenvertaisesti eri puolilla maata. Tämä koskee niin kuritusväkivaltaa (lievää väkivaltaa) kuin perheen ulkopuolelta lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa. Tutkimukset osoittavat, että näin ei tällä hetkellä ole tilanne. Asiaa on selvitetty teoksessa:   Lapsiin kohdistuva väkivalta ja hyväksikäyttö . T  apausten tunnistaminen, rikosprosessi ja viranomaisten yhteistyö.  Ellonen, Noora ja Humppi, Sanna-Mari, Poliisiammattikorkeakoulu 2010. Tutkimuksen mukaan lapseen kohdistuvan väkivalta- tai hyväksikäyttörikoksen käsittely on riippuvainen ensinnäkin siitä, minkä viranomaisen kautta se on lähtenyt liikkeelle (sosiaalitoimi, terveystoimi, poliisi). Lisäksi oikeusprosessissa on vaihtelua eri puolilla maata siinä miten vakavasti poliisi ja syyttäjä suhtautuvat kuritusväkivaltaan. Yhteistyö esitutkintavaiheessa ei aina toimi riittävän hyvin niin että varmistettaisiin näytön kannalta tärkeät näkökohdat ja esim. asiantuntijahaastattelijan käyttö. Lapsiin perheen sisällä kohdistuvien pahoinpitelyrikosten tutkinta ei ole mukana samassa rahoitusjärjestelmässä kuin seksuaalirikokset joiden osalta valtio vastaa kustannuksista. Edunvalvojan määrääminen lapselle voi viedä prosessiin liittyvistä syistä hyvin pitkän ajan. Lisäksi on esimerkkejä tilanteista, joissa tuomioiden langettamisessa kulttuurisia näkökohtia on oikeusistuimissa voitu käyttää perusteena lievemmille tuomioille. Lapsiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi on paikallista yhteistyötä lasten kanssa toimivien tahojen eli perhepalveluiden ja poliisin kanssa tarpeen laadullisesti parantaa edelleen. On tärkeää, että lasten ja lapsiperheiden kanssa työskentelevillä on taitoa tunnistaa lapsiin kohdistuva pahoinpitely. Heillä tulee myös olla riittävät mahdollisuudet konsultaatioon poliisin kanssa epäillessään pahoinpitelyä. Lasten kanssa toimivilla tahoilla tulee olla tiedossaan selvät pelisäännöt, miten asian kanssa edetään, ettei lapselle aiheudu enempää vahinkoa. Epätietoisuus saattaa esimerkiksi johtaa siihen, että vanhempien reaktioiden pelossa asia ohitetaan ja esimerkiksi rikosilmoitus jää tekemättä. Tietoa sekä lastensuojelu- että rikosilmoituksen tekemisestä on tarpeen jakaa edelleen eri tahojen perus- ja täydennyskoulutuksesssa. Myös lapsille ja nuorille itselleen tarvittaisiin matalan kynnyksen palveluita jota kautta lapsi tai nuori itse voi tehdä ilmoituksen häneen kohdistuneesta väkivalta - tai muusta rikoksesta. Nettipoliisi tarjoaa etenkin nuorille hyvän matalan kynnyksen palvelun.  Alakouluikäisten lasten osalta olisi syytä arvioida hätäkeskuksen 112-palvelun roolia.  Lapsille tulee myös antaa tietoa heidän oikeuksistaan väkivallattomaan elämään. Koulun yhteydessä toimivat terveyden- ja sosiaalitoimen palvelut (kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori) sekä näiden ammattilaisten tunnettuus koulussa on tältä kannalta tärkeää. Lapsen lähipiirissä toimivalla ammattilaisilla tulee olla tieto, miten toimitaan jos lapsi tuo rikosasian esille.  Nykyisin ei näin aina ole. Hallituksen esityksessä todetaan aivan oikein, että yksinomaan rikoslailla ei lähisuhdeväkivaltaa saada loppumaan.  Esimerkkinä voidaan ottaa tilanne, jossa lähisuhdeväkivallasta epäilty osapuoli vapautetaan syytteestä näytön puuttuessa. Kun asiassa on kuitenkin edetty tuomioistuimeen asti, on taustalla joka tapauksessa ongelmallinen perhetilanne. Tästä syystä myös vapauttavissa tuomioissa voisi olla tarpeen suosittaa perhe- tai parisuhdeterapiaa tai muuta vastaavaa tukitointa. Tukea vanhemmille heidän ongelmissaan sekä matalan kynnyksen tukea kotikasvatukseen Kuritusväkivallan vastaista toimintaohjelmaa laativa työryhmä on tehnyt kyselyn myös lapsille ja   nuorille keinoista joita he pitävät ensisijaisina lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämisessä. Vastaajia oli lähes 400. Lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämiseksi ensisijaista on antaa tukea vanhemmille heidän ongelmissaan (päihteiden käyttö, mielenterveysongelmat, uupumus, työn rasittavuus), jotta vanhemmat eivät purkaisi pahaa oloaan lapsiin. Esimerkiksi lapsiperheiden kotipalvelun saatavuus on tältä kannalta olennaista. Lisäksi kotikasvatuksen tukea ja neuvoja tulisi olla vanhemmille helposti saatavilla matalan kynnyksen palveluna (netti, puhelinpalvelu, neuvolan perhetyö, päiväkodin ja koulun perhetyö).    Kuritusväkivallan käyttö voi olla vanhemmille myös edelliseltä sukupolvelta periytyvä kasvatuskeino, jolloin tarvitaan tukea ja neuvoja rajojen asettamiseen ilman väkivaltaa.    Kohderyhmänä tulee olla erityisesti pienten lasten vanhemmat sekä myös erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat.  Kuritusväkivalta kohdistuu yleisimmin pieniin lapsiin ja toisaalta lapsiin, joiden kasvussa on erityisiä haasteita vanhemmille (esim. oppimisvaikeudet, vammaisuus, pitkäaikaissairaus). Lapset itse toivovat saavansa tietoa oikeuksistaan ja väkivallan vähentämisestä koulusta ja toisaalta internetistä. Maahanmuuttajaperheissä lapsiin kohdistuu lapsiuhritutkimuksen mukaan enemmän väkivaltaa kuin muissa perheissä Suomessa. Maahanmuuttajille tulee antaa maahantulon yhteydessä ja kotoutumispalveluissa tietoa lapsen oikeuksista ja siitä, että kuritusväkivalta ei ole Suomessa sallittua. Useimmat maahanmuuttajat tulevat maista, joissa kuritusväkivaltaa ei ole vielä kielletty.  Tältä kannalta myös kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen sekä maahanmuuttajien omien järjestöjen sitouttaminen mukaan väkivallan vastaiseen toimintaan on tarpeellista. Kaiken kaikkiaan lapsiin kohdistuva lievä fyysinen väkivalta on viimeisten 20 vuoden aikana Suomessa vähentynyt selvästi. Kuritusväkivallan vähentämistä pohtinut työryhmä on asettanut tavoitteeksi hyvän kehityksen jatkumisen niin, että lasten kokeman fyysisen kuritusväkivallan esiintyvyys puolittuisi vuoteen 2012 mennessä vuoden 2008 tasosta. Lapsiuhritutkimuksen päätulokset lapsiin perheen sisällä kohdistuvan väkivallan yleisyydestä vuosina 1988 ja 2008 näkyvät seuraavasta kuviosta: Yhdeksäsluokkalaisten kokemukset äidin ja/tai isän käyttämästä väkivallasta ennen 14 vuoden ikää vuosina 1988 ja 2008, %-osuus vastanneista.  (Lähde Ellonen et. al 2008 ("lapsiuhritutkimus")). On syytä huomioida, että, vaikka lievä fyysinen väkivalta lapsia kohtaan on perheissä vähentynyt huomattavasti 20 vuoden aikana, ns.  symbolinen  väkivalta lapsia kohtaan (haukkuminen, nälviminen, uhkailu, murjottaminen) ei ole vähentynyt vastaavalla tavalla.  Vakava väkivalta lapsia kohtaan on onneksi Suomessa hyvin harvinaista mutta se ei ole myöskään olennaisesti vähentynyt 20 vuoden aikana. Myös tähän tulee väkivallan ehkäisytyössä kiinnittää huomiota. Jyväskylässä 20.9.2010 Maria Kaisa Aula lapsiasiavaltuutettu

Tiedotteet vuonna 2011

 

 

  • 20.12.2011 Lapsiasianeuvottelukunta: Kuntauudistuksessa ennakoitava lapsivaikutuksia
     
  • 9.12.2011 Netistä tunnetukea yläkouluikäisille – viranomaistietoko vain aikuisille?
     
  • 8.12.2011 Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
     
  • 29.11.2011 Lapsiasiavaltuutettu toivoo lisää voimavaroja kansalaisyhteydenottojen käsittelyyn
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 25.11.2011 Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 17.11.2011 Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
     
  • 17.11.2011 Lapset ja nuoret eivät aina tule kuulluksi ammattiauttajan vastaanotolla
     
  • 11.11.2011 Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
     
  • 9.11.2011 Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
     
  • 9.11.2011 Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
     
  • 27.10.2011 Lapset ja nuoret ovat mukana lastensuojelun kehittämisessä Porin seudulla
     
  • 25.10.2011 Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
     
  • 13.10.2011 Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
     
  • 5.10.2011 Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
     
  • 29.9.2011 Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
     
  • 28.9.2011 Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
     
  • 26.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen lapsinäkökulman vahvistumiseen vankeinhoidossa
     
  • 20.9.2011 Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
     
  • 19.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
     
  • 13.9.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 13.9.2011 Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
     
  • 12.9.2011 Monikielisyydessä on voimaa
     
  • 1.9.2011 Kuulovammainen lapsi haluaa saada tietoa ja tulla ymmärretyksi
     
  • 19.8.2011 Huomio kuulovammaisten ja viittomakielisten lasten oikeuksiin
     
  • 17.8.2011 "Ei tarvii esittää" - Koululaiset arvostavat oikeutta olla oma itsensä
     
  • 30.6.2011 Vapaudenriiston kohteeksi joutuneiden lasten oikeuksista on huolehdittava
     
  • 23.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu ja järjestöt tyytyväisiä YK:n suosituksiin Suomelle
     
  • 21.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
     
  • 16.6.2011 Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
     
  • 16.6.2011 Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
     
  • 16.6.2011 Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
     
  • 10.6.2011 Kouluhyvinvointi ja lastensuojelun laatu YK-komitean huolena Genevessä
     
  • 10.6.2011 Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
     
  • 7.6.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 26.5.2011 Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
     
  • 16.5.2011 Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
     
  • 11.5.2011 Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
     
  • 10.5.2011 YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
     
  • 6.5.2011 Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
     
  • 7.4.2011 Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
     
  • 5.4.2011 Lapsen ihmissuhteille parempi tuki erotilanteissa ja lastensuojelussa
     
  • 4.4.2011 Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
     
  • 23.3.2011 Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
     
  • 15.3.2011 Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
     
  • 28.2.2011 Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kyselystä Suomen Lasten Parlamentille
     
  • 11.2.2011 11.02.2011Lapsiasiavaltuutettu kieltäisi alkoholijuomien mielikuvamainonnan
     
  • 9.2.2011 YK-komitea kyseli oppilaiden hyvinvoinnista ja päihdeperheiden tuesta
     
  • 9.2.2011 Nuorten neuvonantajaryhmä suosittelee puolueille Lasten ja nuorten hallitusohjelmaa
     
  • 4.2.2011 Suorituspaineet ja yksinäisyys varjostavat lapsuutta ja nuoruutta
     
  • 2.2.2011 Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
     
  • 24.1.2011 Kirsi Pollari aloitti Anne Hujalan sijaisena lapsiasiavaltuutetun toimistossa