Lapsiasiavaltuutetun tiedotteet 2010

null Lausunto Opetushallitukselle ehdotuksesta perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereiksi

LAPS/60/2022, 21.9.2022

Lapsiasia­valtuutetun lausunto Opetus­hallitukselle ehdotuksesta perus­opetuksen 6. vuosi­luokan lukuvuosi­arvioinnin kriteereiksi

Viite: OPH 3633-2022

Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista.  Työn perustana on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (SopS 59 ja 60/1991, LOS), joka on lailla voimaan saatettu ihmisoikeussopimus.  Sopimus koskee kaikkia alle 18-vuotiaita. Lapsiasia­valtuutettu arvioi ehdotusta yleissopimuksen näkökulmasta.

Lapsiasiavaltuutetun lausunto pdf-muodossa (ei saavutettava) (pdf) 

Ehdotus 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereiksi

Uudet 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerit ovat osa perusopetuksen eri arviointi­osuuksien uudistusta, jota on tehty kesäkuusta 2018 lähtien. Kuudennen vuosiluokan kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2023. Uusiin kriteereihin perustuva 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi tehdään ensimmäisen kerran keväällä 2024.

Uusilla 6. luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja helpotta­maan opettajien arviointityötä. Kriteereillä voidaan avata myös oppilaille ja huoltajille oppi­laan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin.

Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kannanotoista

  • Lapsiasia­valtuutettu pitää tärkeänä, että oppilaat oppivat tunnistamaan erot eettis­ten periaatteiden ja sitovan lainsäädännön välillä. Lisäksi oppilaiden tulisi oppia tun­temaan LOS osana kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kokonaisuutta ja osana kansallista lainsäädäntöä.
  • Riippumatta siitä, osallistuuko oppilas uskonnon vai elämänkatsomus­tiedon opetuk­seen, ihmisoikeuksia ja ihmisoikeus­etiikkaa koskevan opetuksen tulisi antaa oppi­laille yhtäläiset tiedot ja lähtökohdat.

  • Lapsiasiavaltuutettu korostaa, että opettajilla on oltava riittävät valmiudet antaa ih­misoikeusopetusta ja ihmisoikeuskoulutusta opetussuunnitelmien perusteiden mu­kaisesti.

Lapsiasiavaltuutetun kannanotot

Lapsiasiavaltuutettu ei ota kantaa lukuvuosiarvioinnin kriteereihin tarkemmalla tasolla, mutta kiinnittää huomiota ehdotuksen kohtiin, joissa mainitaan lapsen (ihmis)oikeudet.

Ehdotuksessa ihmisoikeudet ja/tai YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista (LOS) mainitaan us­konnon, elämänkatsomustiedon sekä yhteiskuntaopin oppiaineiden kohdalla. Uskonnon ope­tuksessa ihmisoikeudet kuuluvat sisältöalueeseen S3 (hyvä elämä), elämänkatsomustiedossa sisältöalueeseen S3 (yhteiselämän perusteet) sekä yhteiskuntaopissa sisältöalueisiin S1-S3 (arkielämä ja oman elämän hallinta, demokraattinen yhteiskunta, aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen).[1]

Uskonnon­opetuksessa tavoitteena on ”ohjata oppilasta ymmärtämään ihmis­oikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta” (T9, ehdotus s. 4), elämänkatsomustiedossa ”ohjata oppilas tuntemaan YK:n yleismaailmalliseen ihmisoikeuksien julistukseen perustuvaa ihmisoikeusetiikkaa, eri­tyisesti lapsen oikeuksia” (T9, s.10-11) ja yhteiskuntaopissa ”ohjata oppilasta hahmottamaan it­sensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita” (T3, s.19).

Tavoitteet ovat yleisesti ottaen kannatettavia ja ne on ymmärrettävä osana koko perusopetuksen katta­vaa opetuskokonaisuutta.

Oppiaineiden arviointi­kriteerit on kirjoitettu taulukkomuotoon ja hyvin tiiviisti, joten kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä opetuksen sisällöstä niiden perusteella ei luonnollisesti ole syytä tehdä. Jossain määrin, erityisesti uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen osalta jää kuitenkin vaikutelma, että kansainvälistä ihmisoikeusjärjestelmää ei tunneta riit­tävästi ja eettisten periaatteiden ja ihmisoikeuksien välinen ero on epäselvä.

Opetuksessa olisi tärkeää tunnistaa, että Suomen ratifioimat kansainväliset ihmisoikeusso­pi­mukset ovat laintasoisia ja siten vahvasti velvoittavia asiakirjoja. Näin ollen muun muassa LOS on Suomessa suoraan sovellettavaa oikeutta. Kansainväliset ihmisoikeusjulistukset, ku­ten YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeusjulistus (1948) ja YK:n lapsen oikeuksien julistus (1959), ei­vät ole juridisesti sitovia, mutta ne ilmentävät universaaleja moraali­käsityksiä ja niillä on ol­lut merkittävä vaikutus ihmisoikeussopimusten laatimisen perustana.

Lapsiasiavaltuutettu pitää tärkeänä, että oppilaat oppivat tunnistamaan erot eettisten peri­aatteiden ja sitovan lainsäädännön välillä. Lisäksi oppilaiden tulisi oppia tuntemaan LOS osana kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kokonaisuutta ja osana kansallista lainsää­däntöä.

Lapsiasia­valtuutettu kiinnittää huomiota myös siihen, että uskonnon opetuksessa ja elämänkatsomus­tiedon opetuksessa oleville lapsille edellä mainitut tavoitteet ovat erilaiset, vaikka kummassakin oppi­aineessa on tässä kohdin kyse ihmisoikeus­etiikkaa koskevasta tie­dosta (arvi­oinnin kohde). Riippumatta siitä, osallistuuko oppilas uskonnon vai elämänkatsomus­tiedon opetukseen, ihmisoikeuksia ja ihmisoikeus­etiikkaa koskevan opetuksen tulisi antaa oppi­laille yhtäläiset tiedot ja lähtökohdat.

Lopuksi lapsiasiavaltuutettu korostaa, että opettajilla on oltava riittävät valmiudet antaa ihmisoikeus­opetusta ja ihmisoikeus­koulutusta opetus­suunnitelmien perusteiden mukaisesti. Se edellyttää, että perustiedot ihmis­oikeuksista, ihmisoikeus­järjestelmästä, kansallisesta oikeus­järjestyksestä sekä erityisesti lapsen oikeuksien kokonaisuudesta sisällytetään opetta­jien perus­koulutukseen ja täydentävään koulutukseen.

Jyväskylässä 21.9.2022

Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu

Merike Helander, lakimies


[1] Perusopetuksen opetus­suunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus, määräykset ja ohjeet 2014:96.

Tiedotteet vuonna 2011

 

 

  • 20.12.2011 Lapsiasianeuvottelukunta: Kuntauudistuksessa ennakoitava lapsivaikutuksia
     
  • 9.12.2011 Netistä tunnetukea yläkouluikäisille – viranomaistietoko vain aikuisille?
     
  • 8.12.2011 Ruotsi Suomea edellä kuritusväkivallan kitkemisessä
     
  • 29.11.2011 Lapsiasiavaltuutettu toivoo lisää voimavaroja kansalaisyhteydenottojen käsittelyyn
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 25.11.2011 Nuoret neuvonantajat pohtivat kuluttajavalistusta
     
  • 25.11.2011 Uusia nuoria lapsiasiavaltuutetun neuvonantajaryhmään
     
  • 17.11.2011 Lapsen oikeuksien päivän kannanotto rohkaisee parempaan arkeen
     
  • 17.11.2011 Lapset ja nuoret eivät aina tule kuulluksi ammattiauttajan vastaanotolla
     
  • 11.11.2011 Kasvata ilolla – kehu lapsi päivässä
     
  • 9.11.2011 Avoimet ovet lapsiasiavaltuutetun toimistossa 16.11.2011
     
  • 9.11.2011 Lapsen oikeudet osaksi vammaispolitiikkaa
     
  • 27.10.2011 Lapset ja nuoret ovat mukana lastensuojelun kehittämisessä Porin seudulla
     
  • 25.10.2011 Lapsipolitiikan koordinaatiota kehitettävä
     
  • 13.10.2011 Lapsen paras on aikuisen velvollisuus myös seurakunnassa
     
  • 5.10.2011 Nuoret tekivät käsikirjan huostaan otetuille
     
  • 29.9.2011 Lapsinäkökulma huomioon sairaaloiden suunnittelussa
     
  • 28.9.2011 Lapset osaavat arvioida terveydenhoidon laatua
     
  • 26.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu tyytyväinen lapsinäkökulman vahvistumiseen vankeinhoidossa
     
  • 20.9.2011 Lapsinäkökulma vahvistuu vankeinhoidossa
     
  • 19.9.2011 Lapsiasiavaltuutettu hakee uusia nuoria neuvonantajaryhmäänsä
     
  • 13.9.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 13.9.2011 Lasten ja nuorten kokemustieto hyötykäyttöön kunnissa
     
  • 12.9.2011 Monikielisyydessä on voimaa
     
  • 1.9.2011 Kuulovammainen lapsi haluaa saada tietoa ja tulla ymmärretyksi
     
  • 19.8.2011 Huomio kuulovammaisten ja viittomakielisten lasten oikeuksiin
     
  • 17.8.2011 "Ei tarvii esittää" - Koululaiset arvostavat oikeutta olla oma itsensä
     
  • 30.6.2011 Vapaudenriiston kohteeksi joutuneiden lasten oikeuksista on huolehdittava
     
  • 23.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu ja järjestöt tyytyväisiä YK:n suosituksiin Suomelle
     
  • 21.6.2011 Lapsiasiavaltuutettu näkee hallitusohjelmassa paljon jatkuvuutta
     
  • 16.6.2011 Päättäjille käsikirja lapsiystävälliseen Suomeen
     
  • 16.6.2011 Yksin kasvamisen ja yksin kasvattamisen aika on ohi
     
  • 16.6.2011 Kasvatuksesta ei voi sanoutua irti
     
  • 10.6.2011 Kouluhyvinvointi ja lastensuojelun laatu YK-komitean huolena Genevessä
     
  • 10.6.2011 Pitääkö lapsen pärjätä yksin?
     
  • 7.6.2011 Huostaanotetut lapset ja nuoret pääsevät ääneen
     
  • 26.5.2011 Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa oikeuksistaan potilaana
     
  • 16.5.2011 Euroopan neuvosto selvittää sairaanhoidon lapsiystävällisyyttä
     
  • 11.5.2011 Lapset ja nuoret listasivat huolensa: Suvaitsemattomuus, aikuisuuden paine ja osallisuuden puute
     
  • 10.5.2011 YK-raportoija tapaa lapsia Jyväskylässä
     
  • 6.5.2011 Lapsen oikeuksista tietoa ja toimintaa päiväkoteihin
     
  • 7.4.2011 Päätösten vaikutukset lapsiin selvitettävä ennakkoon
     
  • 5.4.2011 Lapsen ihmissuhteille parempi tuki erotilanteissa ja lastensuojelussa
     
  • 4.4.2011 Johanna Kiili lapsiasiavaltuutetun toimistoon edistämään lasten ja nuorten osallistumista
     
  • 23.3.2011 Vankiperheiden lasten oikeuksista huolehdittava paremmin
     
  • 15.3.2011 Lapsiasia- ja vähemmistövaltuutettu suosittavat: Aikuisille paremmat valmiudet puuttua lasten ja nuorten kokemaan syrjintään
     
  • 28.2.2011 Yhteenveto lapsiasiavaltuutetun kyselystä Suomen Lasten Parlamentille
     
  • 11.2.2011 11.02.2011Lapsiasiavaltuutettu kieltäisi alkoholijuomien mielikuvamainonnan
     
  • 9.2.2011 YK-komitea kyseli oppilaiden hyvinvoinnista ja päihdeperheiden tuesta
     
  • 9.2.2011 Nuorten neuvonantajaryhmä suosittelee puolueille Lasten ja nuorten hallitusohjelmaa
     
  • 4.2.2011 Suorituspaineet ja yksinäisyys varjostavat lapsuutta ja nuoruutta
     
  • 2.2.2011 Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin
     
  • 24.1.2011 Kirsi Pollari aloitti Anne Hujalan sijaisena lapsiasiavaltuutetun toimistossa